Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Så bra at du fikk et friskt barn til slutt. 🧡 Hvor tidlig mistet du? Jeg mistet i uke 8 i sommer, vet ikke om det regnes som tidlig.

Anonymkode: cec1b...e92

Jeg har flere barn og har også mistet flere ganger. Alltid før uke 12. Sist gang jeg mistet rakk jeg så vidt å oppdage at jeg var gravid. Jeg er veldig takknemlig for de barna jeg har fått bære frem.❤️

Anonymkode: e0b20...32c

• Hjerte 1
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ennå ikke blitt gravid, siden jeg opprettet denne tråden i november. :(

Er det bare å innse at dette ikke kommer til å lykkes, er det noe poeng i å fortsette prøvingen?

Noen som prøvde lenge, men som lyktes og fikk et friskt barn til slutt?

Vet at jeg må regne med å prøve en stund når jeg er 41, snart 42, men ettersom tiden går så går jo kvaliteten på eggene stadig ned. Men hvor raskt?

Har målt AMH til 5, i januar i år, og FSH på 9. FSH-nivået er vel for høyt, eller nesten for høyt? Noen som har blitt gravide i ca samme alder som meg og med omtrent like verdier?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er ennå ikke blitt gravid, siden jeg opprettet denne tråden i november. :(

Er det bare å innse at dette ikke kommer til å lykkes, er det noe poeng i å fortsette prøvingen?

Noen som prøvde lenge, men som lyktes og fikk et friskt barn til slutt?

Vet at jeg må regne med å prøve en stund når jeg er 41, snart 42, men ettersom tiden går så går jo kvaliteten på eggene stadig ned. Men hvor raskt?

Har målt AMH til 5, i januar i år, og FSH på 9. FSH-nivået er vel for høyt, eller nesten for høyt? Noen som har blitt gravide i ca samme alder som meg og med omtrent like verdier?

Sannheten er at det er vanskelig å bli gravid og få barn etter 40. Uansett hvor mange solskinnshistorier det finnes her på kg endrer ikke det på fakta. Det kan hende du blir gravid og får et barn, men sannsynligheten for at du ikke får det er stor. 

Anonymkode: cad26...df9

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sannheten er at det er vanskelig å bli gravid og få barn etter 40. Uansett hvor mange solskinnshistorier det finnes her på kg endrer ikke det på fakta. Det kan hende du blir gravid og får et barn, men sannsynligheten for at du ikke får det er stor. 

Anonymkode: cad26...df9

Ja, smertelig klar over at det er vanskelig, fra personlig erfaring.

AnonymBruker
Skrevet

Fødte som 42-åring og 46-åring. Naturlig. Utallige kjemiske og mista  gang i uke 10 før og etter nr 1. Gjorde ingenting annet enn å ha sex for å bli gravid. Ikkeno kosthold, kosttilskudd, medisin eller noe. 

Anonymkode: eb1c6...2f6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fødte som 42-åring og 46-åring. Naturlig. Utallige kjemiske og mista  gang i uke 10 før og etter nr 1. Gjorde ingenting annet enn å ha sex for å bli gravid. Ikkeno kosthold, kosttilskudd, medisin eller noe. 

Så flott! Gratulerer. ❤️

Hvor lang tid brukte du på å bli gravid begge gangene? Altså antall sykluser?

AnonymBruker
Skrevet

Noen flere som har erfaringer med graviditet rundt 42? Burde jeg innstille meg på at jeg sannsynligvis ikke blir gravid igjen, eller er det noe realistisk håp fremdeles?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Noen flere som har erfaringer med graviditet rundt 42? Burde jeg innstille meg på at jeg sannsynligvis ikke blir gravid igjen, eller er det noe realistisk håp fremdeles?

Jeg har fått barn som 39-åring 40-åring og 43-åring. Hadde en MA i uke 8 da jeg var 41, men vet ikke om det kan tilskrives alder. Ellers helt ukompliserte svangerskap og fødsler. Har blitt raskt gravid (på naturlig vis) alle gangene, i løpet av 2-3 prøveperioder. Har også en venninne som ble gravid på naturlig måte da hun var 42.

Har kun levd sunt, holdt normal vekt, og ikke drukket alkohol.  
Men det viktigste tror jeg er genetikk og at jeg aldri har klusset til kroppen men p-piller eller andre hormonpreparater. 

Anonymkode: 9dcca...136

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/12/2023 at 7:18 PM, AnonymBruker said:

Så flott! Gratulerer. ❤️

Hvor lang tid brukte du på å bli gravid begge gangene? Altså antall sykluser?

Første gang ca 3-4 sykluser. Andre gang ca 4 år med et utall kjemiske og 1 mista i uke 10 og 1 i uke 7. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har fått barn som 39-åring 40-åring og 43-åring. Hadde en MA i uke 8 da jeg var 41, men vet ikke om det kan tilskrives alder. Ellers helt ukompliserte svangerskap og fødsler. Har blitt raskt gravid (på naturlig vis) alle gangene, i løpet av 2-3 prøveperioder. Har også en venninne som ble gravid på naturlig måte da hun var 42.

Men det viktigste tror jeg er genetikk og at jeg aldri har klusset til kroppen men p-piller eller andre hormonpreparater. 

Jeg har også tro på at det har hjulpet at jeg har brukt lite hormon-greier. Men vel så viktig tror jeg på at jeg har ingen underliggende helseproblemer og at mannen og jeg tydeligvis er bra genetisk match. Det er jo ikke bare kvinnen det går på her. Stadig flere menn får dårlig sædkvalitet, så synd at det fremstilles som et kvinneproblem (fertilitet).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts, det er på en måte ikke noe poeng i å få ulike erfaringer her inne, det beste svaret får du ved å lese statistikk underbygget av forskning på store grupper. 

Grovt sett vet vi alle (?) at fertiliteten går ned med alder, MEN ingen statistikk kan si hvorvidt DU blir gravid og spiren blir sittende. For det er veldig mye tilfeldigheter og uforklarlige årsaker som spiller inn, enten man er ung eller eldre. 

Jeg har faktisk mange venninner som har fått barn etter 40. Et par av disse førstegangsfødende (først da de hadde et stabilt forhold). Har ikke hørt om at noen av disse har hatt noen spontaborter. 

Du får bare fortsette å «trille terningen». Plutselig slår 6-eren til.

Anonymkode: fa2cb...3e7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gratulerer, det er jo fantastisk at det gikk så lett og bra for deg.

Jeg har heller ikke brukt p-piller eller annen hormonprevensjon, om det betyr noe for fruktbarheten vet jeg ikke.

Skrevet

Vet ikke helt åssen det er, men det er litt risky ang. kropp, helse og å orke.

Men de fleste takler det virker det som om kroppen vil også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts, det er på en måte ikke noe poeng i å få ulike erfaringer her inne, det beste svaret får du ved å lese statistikk underbygget av forskning på store grupper. 

Grovt sett vet vi alle (?) at fertiliteten går ned med alder, MEN ingen statistikk kan si hvorvidt DU blir gravid og spiren blir sittende. For det er veldig mye tilfeldigheter og uforklarlige årsaker som spiller inn, enten man er ung eller eldre. 

Jeg har faktisk mange venninner som har fått barn etter 40. Et par av disse førstegangsfødende (først da de hadde et stabilt forhold). Har ikke hørt om at noen av disse har hatt noen spontaborter. 

Du får bare fortsette å «trille terningen». Plutselig slår 6-eren til.

Anonymkode: fa2cb...3e7

Det er jo et poeng i å høre ulike erfaringer synes jeg. Selvsagt kan du mene noe annet, vi er jo forskjellige.

Har lest masse statistikk, og ja, vet at fertiliteten går mye ned med alderen. Så er klar over at jeg som 41-åring har mye dårligere egg og sjanser enn en på 25, men det hjelper å høre om andre som har fått det til til tross for dårlige odds.

Jeg ligger ofte våken langt ut på natt, og sover dårlig fordi dette opptar så mye av tankene mine, dessverre.

Håper jo jeg til slutt kan få 6-eren, som du sier, men vet og at sjansen går nedover for hver syklus sikkert.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer til å være 41 når jeg forhåpentligvis føder mitt tredje barn. Var forberedt på at det skulle bli vanskelig å bli gravid nå sammenlignet med for ni år siden da jeg fikk mitt siste barn. Og mannen min er enda eldre enn meg. Men jeg ble gravid på tre sykluser. De to første prøvde vi ikke på «ekte», det vil si hadde ikke med vilje sex timet etter eggløsning. Det kan jo fortsatt gå galt, men håper min historie bidrar med litt håp.

Anbefaler virkelig å bruke eggløsningstester hvis du ikke gjør det allerede.

Jeg er slank og har gått på vitaminer for folk som ønsker å bli gravide i ca 2 mnd før jeg ble gravid. Drikker lite alkohol og røyker ikke. Spiste nesten kun vegetarisk før jeg ble gravid. Jeg la merke til at mannen min spiste masse klementiner i syklusen vi ble gravide. Syntes det var litt søtt, for jeg har lest det skal være bra for sædkvaliteten, men han forklarte aldri om det var grunnen og jeg spurte ikke 😆

Anonymkode: b6620...653

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. 
Jeg hadde en SA som 41, ble naturlig gravid og fikk en velskapt gutt rett etter min 45-årsdag. 😊

Anonymkode: d0fce...bb5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. 
Jeg hadde en SA som 41, ble naturlig gravid og fikk en velskapt gutt rett etter min 45-årsdag. 😊

Siterer meg selv nå. Glemte å si at min mor også fikk to ban etter fylte 40. Er litt arvelig dette. 
Brukte homeopat-medisin (babyklister) under første del av graviditeten. Jeg tror egentlig ikke på sånt, men ville ikke la noe være uprøvd iom at jeg har hatt flere SA. 
Babyen satt han 🥰

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja. 

Fantastisk. Men prøvde dere aktivt i flere år etter SA du opplevde da du var 41, eller var det ikke planlagt da du ble gravid som 44/45-åring?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg kommer til å være 41 når jeg forhåpentligvis føder mitt tredje barn. Var forberedt på at det skulle bli vanskelig å bli gravid nå sammenlignet med for ni år siden da jeg fikk mitt siste barn. Og mannen min er enda eldre enn meg. Men jeg ble gravid på tre sykluser. De to første prøvde vi ikke på «ekte», det vil si hadde ikke med vilje sex timet etter eggløsning. Det kan jo fortsatt gå galt, men håper min historie bidrar med litt håp.

Anbefaler virkelig å bruke eggløsningstester hvis du ikke gjør det allerede.

Jeg er slank og har gått på vitaminer for folk som ønsker å bli gravide i ca 2 mnd før jeg ble gravid. Drikker lite alkohol og røyker ikke. Spiste nesten kun vegetarisk før jeg ble gravid. Jeg la merke til at mannen min spiste masse klementiner i syklusen vi ble gravide. Syntes det var litt søtt, for jeg har lest det skal være bra for sædkvaliteten, men han forklarte aldri om det var grunnen og jeg spurte ikke 😆

Anonymkode: b6620...653

Jeg bruker også eggløsningstester, og ble jo "lett" gravid i fjor da jeg var 40 og 41, men nå nærmer jeg meg 42 og har prøvd siden oktover.....

Lykke til med fødselen som kommer. :)

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Må si jeg har respekt for dere som går i gang med baby etter 40 år... jeg er snart 43 og merker at jeg har mye mindre energi og overskudd nå, enn for 13 år siden da sønnen min ble født. Hadde aldri orket babytida og småbarnskjøret nå, så jeg bøyer meg i hatten! 🧡

Anonymkode: d4f4d...d1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...