Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Men hjernedøde mennesker er slik jeg har lært det, hjerneDØDE, kroppen er i live, men all hjerneaktivitet har opphørt. Det er grunnen til at jeg har brukt begrepet “levende lik” en del. Kroppen virker ennå, men det er ikke noen form for håp til å få hjernen i gang igjen. Personen er da i realiteten død, selv om han/hun ser levende ut rent fysisk.

Jeg tror endel pårørende til mennesker som er hjernedøde vil reagere på at deres kjære kalles for "levende lik",og også at noen mener at livene deres er mindre verdt enn griser. Det er vanskelig nok å få pårørendes aksept for at organene til deres kjære kan brukes til å redde liv ved transplantasjoner, så hvordan man skal få en betydelig andel til å synes det er en god idé å skyte de som er hjernedøde for å trene på dem er for meg ganske uforståelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Iceglow:

Tenk deg følgende scenario: Du er livstruende hjertesyk og trenger en hjerteklaff. Dette kan du få fra et annet menneske, men det er ingen donor tilgjengelig. Men du kan også få en hjerteklaff fra en gris. Ville du da sagt: "Nei, da dør jeg heller. Ingen gris skal dø for at jeg skal bli frisk?"

Jeg ville synes det hadde vært ekkelt å tenke på at en gris ble slaktet for dette formålet, men jeg ville selvfølgelig at legene skulle prøvd det!!

(Og ha i bakhodet at griser faktisk ales opp med kun et formål: å slaktes for å bli mat. Den grisen du event. hadde "reddet" mens du hadde dødd ville ikke "levd lykkelig alle sine dager" selv om du hadde ofret deg.)

(Et forbehold: Jeg er ikke sikker på om det er akkurat hjerteklaffer man kan donere fra griser, men det er iallefall noen griseorganer som mennesker kan nytte seg av ved livstruende sykdom)

Skrevet (endret)

En annen ting: Jeg har hatt to familiemedlemmer som har vært erklært hjernedøde, og der respirator til slutt har blitt koblet fra.

Jeg som pårørende synes dette var en fryktelig situasjon. Hvis noen hadde kommet valsende inn på sykehuset og fortalt at disse skulle påføres kraftige skuddskader for deretter å bli lappet sammen..... Vel, jeg har ikke ord.

Hvor mange hjerndøde er det i Norge pr år? Og hvor mange av disse ville på forhånd ha underskrevet på en erklæring om at ved en eventuell hjernedød kunne de blitt skutt på?

(Og det er ganske respektløst å kalle hjernedøde for levende lik...)

Endret av Pjusk
Skrevet

Hvor mange hjerndøde er det i Norge pr år? Og hvor mange av disse ville på forhånd ha underskrevet på en erklæring om at ved en eventuell hjernedød kunne de blitt skutt på?

(Og det er ganske respektløst å kalle hjernedøde for levende lik...)

...og enda en ting: selv om de har skrevet under på neo slikt, ville det uansett vært opptil de pårørende å bestemme, som vet organdonasjon.

For å si det slik: aldri i verden om jeg hadde sagt ja!

Da kan man jo heller ikke bruke evt organer etterpå, så flere folk vil faktisk dø.

Skrevet

Ja, dessverre er det pårørende og ikke personen selv som bestemmer. Litt underlig at bestemmelsesretten over egen kropp forsvinner etter døden. Men det er en annen diskusjon.

Angående hvordan jeg hadde tatt det, jeg vet ikke. Jeg har en venninne, og et nært familiemedlem som trolig kommer til å bli brukt i diverse forskning etter de er døde, så jeg har tenkt en del over det. Men om jeg kommer til å reagere så rasjonelt som jeg håper kan jeg selvsagt ikke være sikker på.

Om jeg ville tatt imot en griseklaff? Jeg aner ikke. Håper på en måte at jeg ikke hadde takket ja, men hvilken nytte gjør jeg død? Og viljen til å leve er hos de fleste mennesker såpass sterk at mange gjør mye de ikke egentlig mener er rett. I en ekstrem nok situasjon kunne jeg sikkert og ha drept et annet menneske for å overleve selv. Og nei, jeg sammenlikner ikke direkte mennesker og griser her, jeg bare forsøker å understreke at jeg kunne ha gjort noe jeg i utgangspunktet mener er galt (drepe et annet levende vesen), så sant jeg ble desperat nok. Men det at den grisen ikke hadde levd sine lykkelige dager om jeg hadde takket nei, selvsagt vet jeg det, den hadde aldri blitt født. Det er ikke vanlige slaktegriser som blir brukt til klafftransplantasjoner, det ville vært galskap pga smittefare. De grisene som blir brukt er oppdrettet med det for øye at de skal brukes som reservedelslagre.

Og angående at det vil bli færre organdonorer, det er beklageligvis få som kan brukes til organdonasjon, mange faller utenfor det systemet pga alder, sykdom, eller dødsforløpet. Jeg er organdonor, men vil neppe kunne brukes til vanlig organdonasjon, vil noen bruke meg som øvelsesdukke, hvorfor ikke? Jeg vet det er enkelte i min nærmeste omgangskrets som reagere negativt på det, og jeg kan på sett og vis forstå det, håper bare jeg rekker å få forklart mitt syn godt nok til at jeg bli respektert etter min død.

Jeg vet jeg har et annet syn enn de fleste på døden, jeg tenker slik at er man død, så er man død. Det er sikkert mange som vil synes jeg er grotesk, men jeg anser at når jeg er død, så har jeg ikke nevneverdig større verdi enn en gris i kjøledisken. Sjelen er borte, og da forsvinner det som gjør meg til meg. Så hvorfor ikke bruke meg til noe nyttig? Tror hele debatten er bunner ned i at vi har forskjellig syn på det fysiske legemets verdi, ikke nødvendigvis hvilken verdi vi mener griser har.

Skrevet

Hjernedøde mennesker er for meg ikke døde mennesker.

Skrevet

Og slik jeg ser det er mennesket dødt når hjernen er død.

Ser ut til å flere av de siste sidene kan sammenfattes i en såpass enkel meningsforskjell ;)

Skrevet

Jeg fikk hjerteklaff fra et annet menneske mai 2003. Hadde tatt imot om det var fra en gris også jeg. Når man er i en slik situasjon er man så redd og desperat at man skal være ualminnelig sterk for å si nei tror jeg

Skrevet
Og slik jeg ser det er mennesket dødt når hjernen er død.

Noen hjernedøde dør ikke med en gang man kobler dem av maskinen. Synes du virkelig det er helt ok å kutte i slike mennesker/begrave dem/ SKYTE PÅ DEM uten at de faktisk har sluttet å puste/pumpe blod rundt??

Og folk snakker i denne tråden om manglende respekt for dyr...?

Skrevet

:ler:

jeg bare ser for meg døde mennesker hengende rundt på påler mens soldater skyter de i filler, en kar roper "hold your fire!" og så løper det masse legestudenter frem fra intet og skjærer de ned fra pålene og springer avgårde inn på operasjonssalene og jobber som besatt ;)

Ekkel beskrivelse ja, men det må jo være noe ala dette det vil se ut som... :overrasket:

Skrevet
Noen hjernedøde dør ikke med en gang man kobler dem av maskinen. Synes du virkelig det er helt ok å kutte i slike mennesker/begrave dem/ SKYTE PÅ DEM uten at de faktisk har sluttet å puste/pumpe blod rundt??

Jeg sier (for 100 og ørtende gang) at jeg ikke hadde hatt noe i mot at det ble gjort mot meg. Hva andre synes er greit blir gjort mot deres egne kropper etter de er døde legger ikke jeg meg opp i.

Skrevet
Jeg sier (for 100 og ørtende gang) at jeg ikke hadde hatt noe i mot at det ble gjort mot meg. Hva andre synes er greit blir gjort mot deres egne kropper etter de er døde legger ikke jeg meg opp i.

Greit nok, men du sa at du ikke så på hjernedøde mennesker som levenmde vesner, og da er jo slikt naturlige scenarioer som også ville gjelde for andre. mange blir eks obdusert etter sin død, med din logikk er dette helt ok å gjøre mens personen fremdeles er i live etter min begrepsforståelse. Det samme med begravelse og kremasjon; du synes da det er helt ok å gjøre mens personen fremdeles puster og har blodomløp. For h*n er jo hjernedød, og da er man død i dine øyne.

Skrevet
:ler:

jeg bare ser for meg døde mennesker hengende rundt på påler mens soldater skyter de i filler, en kar roper "hold your fire!" og så løper det masse legestudenter frem fra intet og skjærer de ned fra pålene og springer avgårde inn på operasjonssalene og jobber som besatt ;)

...for å prøve å redde livet til personen...

Skrevet
Greit nok, men du sa at du ikke så på hjernedøde mennesker som levenmde vesner, og da er jo slikt naturlige scenarioer som også ville gjelde for andre. mange blir eks obdusert etter sin død, med din logikk er dette helt ok å gjøre mens personen fremdeles er i live etter min begrepsforståelse. Det samme med begravelse og kremasjon; du synes da det er helt ok å gjøre mens personen fremdeles puster og har blodomløp. For h*n er jo hjernedød, og da er man død i dine øyne.

Har ikke helt tenkt på det scenarioet, men for min egen del ser jeg ikke problemet, hva som blir gjort med meg etter min død (og for å ha det helt klart og tydelig, jeg anser at når hjernen er død, så er jeg død), spiller ingen rolle for min del. Jeg vil for øvrig anta at begavelser og lignende av hjernedøde noen sinne vil bli en reell problemstilling, det virker upraktisk og har i motsetning til forskning ingen nytteverdi. Men jeg ser som sagt ingen grunn til hvorfor jeg skulle ha problemer med at kroppen min blir gravd ned selv om en muskel eller to fortsatt er i aktivitet.

Skrevet
Men hva med å lære ved å være med på virkelige operasjoner av personer som er skadet på ordentlig?

tror du det kryr av mennesker som ligger med skuddskader på våre sykehus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...