Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #61 Skrevet 8. desember 2005 Medisinsk forskning er noe vi vi alle drar nytte av - om du liker det eller ikke. ← Ja, og bør gjøres på mennesker hvis det er til gagn for mennesker.
aline Skrevet 8. desember 2005 #62 Skrevet 8. desember 2005 Hvis du hadde giddet å lese innlegget mitt over her hadde du skjønt at dette ikke er tilfellet. Beklager virkelig hvis jeg skriver så lange og engasjerte innlegg at ingen orker å lese det engang... synd bare, at dere går glipp av fakta. ← jeg kommenterte ikke ditt innlegg, jeg kommenterte utifra setningen jeg siterte til fra pjusk om at dyrene ikke hadde vondt.
Bønna Skrevet 9. desember 2005 #63 Skrevet 9. desember 2005 Hvorfor ikke heller sende dem til et akuttmottak i usa og la dem trene der. ← Jævlig godt sagt!
Gjest gjest1 Skrevet 9. desember 2005 #64 Skrevet 9. desember 2005 Og i denne spesifikke saken og "zombier": Det ville overrasket meg stort om man (i Norge) kunne skaffe til veie et tresifret antall donerte hjernedøde kropper - som hadde godkjent ar de kunne skadeskytes i filler - og fortsatt kunne avholde kurset innen en fastlagt tidsramme. ← Ja, det er noe med å tenke bitte lite gran lengre før man kommer med "lure" forslag... Jeg er dessuten 110% sikker på at selv dyrevernere er glad for at kirurgene vet hva de skal gjøre den dagen sønnen deres kommer inn med knivstikk i hjertet.
Gjest gjest1 Skrevet 9. desember 2005 #65 Skrevet 9. desember 2005 Det brukes 160 griser, om jeg tenker rett vil det da tilsvare 160 lik. ← Kjære deg, det er snakk om levende - ikke lik. Alt kan ikke gjøres på dødt vev.
Gjest gjest1 Skrevet 9. desember 2005 #66 Skrevet 9. desember 2005 det er helt greit, jeg er mer over på verdier. jeg er nemlig ikke helt overbevist om at det er rett å sende en bønsj tyveårige vernepliktige ut for å operere på griser fordi de har valgt sanitær i militæret. jeg kan se at kirurger etc trenger øvelse, og ser at i en del situasjoner så er det løsninger jeg ikke liker. men det er ikke for meg snakk om smerten i hovedsak, men om menneskets verdi satt ovenfor andre levende dyr. akkurat der er jeg nok mer over på dyreverner. ← Men Aline - i en eventuell krig er det jo nettopp disse tjueåringene i saniteten som får jobben med å lappe sammen folk slik at de overlever lenge nok til å komme under skikkelig behandling. Skulle man da heller ha latt disse menneskene dø fordi man ikke kunne få seg til å la gutta øve seg på bedøvede grisekropper i forkant, så de visste hva de skulle gjøre?
Gjest gjest1 Skrevet 9. desember 2005 #67 Skrevet 9. desember 2005 Såpe, kosmetikk, vaskemidler og lignende er jeg nøye på at ikke er testet på eller laget av dyr. ← Det er ikke så lett å få sjekket det faktisk. Om det produktet du står med i hånden er merket med at det ikke er testet på dyr, så sier det ingen ting om hvorvidt de forskjellige ingrediensene er testet på dyr.
aline Skrevet 9. desember 2005 #68 Skrevet 9. desember 2005 Men Aline - i en eventuell krig er det jo nettopp disse tjueåringene i saniteten som får jobben med å lappe sammen folk slik at de overlever lenge nok til å komme under skikkelig behandling. Skulle man da heller ha latt disse menneskene dø fordi man ikke kunne få seg til å la gutta øve seg på bedøvede grisekropper i forkant, så de visste hva de skulle gjøre? ← jeg vet, og jeg er veldig delt i denne saken. jeg ser viktigheten av å kunne redde de som trenger det, men igjen har jeg litt problem med dette med verdier mellom mennesker og griser.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2005 #69 Skrevet 9. desember 2005 Men hva med å lære ved å være med på virkelige operasjoner av personer som er skadet på ordentlig? ← Jeg melder meg ihvertfall ikke frivillig til å løpe rundt på en militærleir for å bli skutt på for så å sjekke om de klarer å redde meg... Jeg ville absolutt ha betenkeligheter med å la meg operere av en som kun hadde skjært i en gris før! Jeg mener de burde ha hatt opplæringen på feltsykehuser hvor de først måtte observere og deretter kunne delta mer og mer under en reell operasjon. ← På feltsykehus er det snakk om å redde liv, fort som fy, man kan ikke ha hundrevis av legestudenter til stede for at de skal få se på - hva med sikkerheten? Det vil jo kreve mye mer av stedet om man skal være ansvarlige for alle studentene også. Griser har mange likheter med mennesker, blant annet hjertet. Jeg er hjerteoperert og har en donorklaff fra et annet menneske, men det kunne like gjerne vært en griseklaff, det brukes også. Joda, er leit at grisene må dø, det er jeg enig i, men dette gjøres så humant, og som de andre påpeker her, dette er en langt bedre måte for de å dø på enn det stresset til slakteriet etc.
Iceglow Skrevet 9. desember 2005 #70 Skrevet 9. desember 2005 Kjære deg, det er snakk om levende - ikke lik. Alt kan ikke gjøres på dødt vev. ← Ok, jeg har vært uklar i ordbruken, hjernedøde. Dør jeg i en bilulykke eller av sykdom, antar jeg det er fullt mulig å holde meg tilstrekkelig fysisk i live til at jeg kan brukes slik. Det er ikke så lett å få sjekket det faktisk. Om det produktet du står med i hånden er merket med at det ikke er testet på dyr, så sier det ingen ting om hvorvidt de forskjellige ingrediensene er testet på dyr. ← Har ikke sagt det er lett Men bruker Internett aktivt, og har mine standarder jeg går etter, pr dags dato holder jeg meg til “fixed cut off date” på senest 1980. Jeg har vært nødt til å avvike fra det på et produkt, og det er vaskemiddel, det eneste jeg klarer å få tak i her i landet er et som benytter “5-åra regelen”. Forbannet synd, men jeg har dessverre ikke økonomi til å importere vaskemiddel fra england.
Bønna Skrevet 9. desember 2005 #71 Skrevet 9. desember 2005 men igjen har jeg litt problem med dette med verdier mellom mennesker og griser. ← Det er vel det som skiller PK'ere fra andre mennesker. De er rett og slett ikke rasjonelle. Evolusjonen umuliggjør nemlig det utgangspunktet at alt liv er like mye verdt. PK’ere er å regne for idioter som bare kødder det til, hvor enn de kommer. Enten det er snakk om innvandring eller forskning. Når alt kommer til alt er vi alle støv, Aline.
Gjest Pjusk Skrevet 12. desember 2005 #72 Skrevet 12. desember 2005 Ok, jeg har vært uklar i ordbruken, hjernedøde. Dør jeg i en bilulykke eller av sykdom, antar jeg det er fullt mulig å holde meg tilstrekkelig fysisk i live til at jeg kan brukes slik. ← Vel, hvis et av mine barn hadde ligget hjernedød, kan jeg love deg at ingen skulle "forsket" på ham. De kan event. koble ham fra respirator, ta organer og obdusere. Men dette er snakk om dype skuddskader. Mener du at de skal skyte hjernedøde, for så å forske på dette???? Jeg tror alle som kjenner meg vet at jeg til de grader er en dyrevenn. Men denne diskudjonen begynner å bli absurd.
Iceglow Skrevet 12. desember 2005 #73 Skrevet 12. desember 2005 Jeg mener det bør vurderes som et alternativ, OM DET ER PERSONER SOM ER VILLIG TIL Å DONERE SITT EGET LIK TIL DETTE. At du ikke ville akseptert slik forskning på ditt barn har jeg full forståelse for, men om jeg, og andre er villig til å donere vår egen kropp til slik forskning, hvorfor ikke ha det i bakhodet som en mulighet? Dessverre tviler jeg på at det er et realistisk alternativ å få tak i tilstrekkelig mange donorer før det blir lettere å finne utad hvordan en donerer kroppen til slikt, men om det hadde blitt mer fokus på det tror jeg det kan bli et alternativ PÅ SIKT. Kan jo bare se hvor mange nye benmargsdonorer de fikk etter han som jeg nå selvfølgelig ikke husker navnet på, brukte media aktivt. Kunne vært interessant å sett hvordan det hadde utviklet seg om det kom en kampanje i media om donering av kroppen til forskning. Slik det er nå er det lite fokus på det, og det er mer vanskelig å få tak i de papirene som trengs enn det jeg antar er nødvendig. (Hvorfor er det ingen “bestill skjema for donering av kroppen til forskning” side noe sted? Eller er det jeg som ikke har klart å finne den?) Absurd og absurd, synes diskusjonen er interessant jeg, selv om den har gått en del i sirkel
Gjest gjest1 Skrevet 12. desember 2005 #74 Skrevet 12. desember 2005 Jeg synes det virker mer uetisk å skyte folk for å trene på dem enn å skyte griser, uansett om menneskene er hjernedøde. Da blir det forskning på levende mennesker, i motsetning til lik som blir donert til forskning. Hva skulle man gjort med de hjernedøde menneskene etter øvelsen da, avlivet dem?? Det er jo ikke sikkert de hadde dødd, de trener jo faktisk på å kunne holde de i live.
Gjest gjest1 Skrevet 12. desember 2005 #75 Skrevet 12. desember 2005 Hva skulle man gjort med de hjernedøde menneskene etter øvelsen da, avlivet dem?? Det er jo ikke sikkert de hadde dødd, de trener jo faktisk på å kunne holde de i live. ← Urgh... Godt poeng, Rosin!
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #76 Skrevet 12. desember 2005 Er man hjernedød er man hjernedød... Ikke så mye som funker da...
Iceglow Skrevet 12. desember 2005 #77 Skrevet 12. desember 2005 Her tror jeg det er litt begrepsforvirring ute og går, mulig det er jeg som har blandet sammen ting her, jeg er ikke helt sikker. Men hjernedøde mennesker er slik jeg har lært det, hjerneDØDE, kroppen er i live, men all hjerneaktivitet har opphørt. Det er grunnen til at jeg har brukt begrepet “levende lik” en del. Kroppen virker ennå, men det er ikke noen form for håp til å få hjernen i gang igjen. Personen er da i realiteten død, selv om han/hun ser levende ut rent fysisk. Så det er ikke snakk om “avlivning” i større grad enn det som det alltid er når de anser alt håp for å være ute, og de slår av respiratoren. Kan noen her avkrefte eller bekrefte om jeg har missforstått helt her?
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #78 Skrevet 12. desember 2005 Her tror jeg det er litt begrepsforvirring ute og går, mulig det er jeg som har blandet sammen ting her, jeg er ikke helt sikker. Men hjernedøde mennesker er slik jeg har lært det, hjerneDØDE, kroppen er i live, men all hjerneaktivitet har opphørt. Det er grunnen til at jeg har brukt begrepet “levende lik” en del. Kroppen virker ennå, men det er ikke noen form for håp til å få hjernen i gang igjen. Personen er da i realiteten død, selv om han/hun ser levende ut rent fysisk. Så det er ikke snakk om “avlivning” i større grad enn det som det alltid er når de anser alt håp for å være ute, og de slår av respiratoren. Kan noen her avkrefte eller bekrefte om jeg har missforstått helt her? ← Nei, jeg mener du har helt rett jeg. Er man hjernedød kvalifiserer jo det som du sier, til at man slår av respiratoren f.eks.
Gjest gjest1 Skrevet 13. desember 2005 #79 Skrevet 13. desember 2005 Tviler på om man får så mange hjernedøde at det blir noe å stille opp med i slike øvelser. Og jeg ser ikke helt for meg at man drar en haug med hjernedøde mennesker ut fra sykehusene for å skyte på dem, slik at man kan lappe dem sammen igjen. Det kommer endel etikk inn i bildet her, og mennesker har pårørende. Selv om man kanskje selv ikke ville gjort noe av å bli dratt ut og skutt i filler etter at hjernen har koblet fra så kan det godt hende at de pårørende ville hatt veldig vondt av det. Og om det er sånn at det bare er å dra ut pluggen i det øyeblikk alt håp er ute, så forutsetter jo det at de er koblet til i utgangspunktet. Ergo vil de vel meget sannsynligvis dø på vei til skytestedet. Man kan også være hjernedød og leve en stund, vet ikke hvor lenge, uten aparater også, og som Rosin sier: hva gjør man med dem dersom de ikke dør etter at man har lappet dem sammen... om hjertet bare slår og slår....
Gjest gjest1 Skrevet 13. desember 2005 #80 Skrevet 13. desember 2005 Jeg synes det virker mer uetisk å skyte folk for å trene på dem enn å skyte griser, uansett om menneskene er hjernedøde. Da blir det forskning på levende mennesker, i motsetning til lik som blir donert til forskning. ← Ja, det er noe med det liksom... er det bedre å forske på mennesker enn på dyr?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå