Gå til innhold

Lært deg språk i voksen alder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har lært seg ikke-europeiske språk i voksen alder?

Altså etter videregående? :)

Anonymkode: 97e4f...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tatt arabisk og persisk på universitetet i Oslo. Prøver også å lære et språk til 😊

Anonymkode: 34b12...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har tatt arabisk og persisk på universitetet i Oslo. Prøver også å lære et språk til 😊

Anonymkode: 34b12...7ee

Wow! Er ikke de språkene veldig vanskelige?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter videregående bodde jeg litt i Russland, da lærte jeg russisk relativt godt. Men var kjempemotivert, da, og leste grammatikk og puget ord flere timer hver dag.

Senere studerte jeg eldre språk ved universitetet, blant annet grensk, latin og sanskrit. Men her var det ikke snakk om å lære å snakke språkene, kun lære grammatikk og kunne lese og analysere ordformene, og forstå ordene. Så det var på en måte lettere, da er det som matematikk, omtrent.

Tror ikke det er noe i veien for å lære et språk godt i voksen alder, men det krever en god del innsats.

Anonymkode: 4f257...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter videregående bodde jeg litt i Russland, da lærte jeg russisk relativt godt. Men var kjempemotivert, da, og leste grammatikk og puget ord flere timer hver dag.

Senere studerte jeg eldre språk ved universitetet, blant annet grensk, latin og sanskrit. Men her var det ikke snakk om å lære å snakke språkene, kun lære grammatikk og kunne lese og analysere ordformene, og forstå ordene. Så det var på en måte lettere, da er det som matematikk, omtrent.

Tror ikke det er noe i veien for å lære et språk godt i voksen alder, men det krever en god del innsats.

Kan du fortsatt snakke/skrive russisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.11.2022 den 11.30):

Kan du fortsatt snakke/skrive russisk? 

Har ikke prøvd å skrive det på sikkert 15 år.... Men har snakket det fra tid til annen. Det går mye saktere, og jeg velger safere og mer ukompliserte sentinger enn før... Men jeg regner med det ville komme ganske kjapt tilbake hvis jeg hadde dratt dit og kastet meg uti det :D Ikke at det frister akkurat nå. Sørgelige tider for oss som egentlig var glade i Russland.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.11.2022 den 13.58):

Har ikke prøvd å skrive det på sikkert 15 år.... Men har snakket det fra tid til annen. Det går mye saktere, og jeg velger safere og mer ukompliserte sentinger enn før... Men jeg regner med det ville komme ganske kjapt tilbake hvis jeg hadde dratt dit og kastet meg uti det :D Ikke at det frister akkurat nå. Sørgelige tider for oss som egentlig var glade i Russland.

Eg budde der i 1 år og snakka då flytande russisk. Men no, etter 20 år, så er det meste heilt borte. Kan kanskje ha ein enkel konversasjon, men å skriva russisk utgår med høge kneløft! 

For min del så trur eg at det hadde tatt lang lang tid å komma meg opp på samme nivå igjen. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...