Gå til innhold

Irriterende skrivefeil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Disse irriterer meg: 

Desverre i stedet for dessverre

I fjord i stedet for i fjor

Resturang i stedet for restaurant 

Anonymkode: 76ff1...656

Huff da, kan ikke være lett for deg dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

hvordan kan du vite om dem ikke har skrive vansker? jeg selv sliter litt med skrive vansker men jeg har ikke dysleksi

Anonymkode: 5d2b8...93c

*skrivevansker.
Sies det i ett ord så skrives det i ett ord.

Her: 
Scroll ned og se. Det hjelper!
https://www.facebook.com/ettord/

Og jeg vil påpeke at JÆVLIG mange har skrivevansker da!
ENORME prosenter av befolkningen faktisk.
Men de aller fleste sier de har dysleksi, which is fucking bullshit, for da trenger vi virkelig å reformere hele skolesystemet eller sjekke hva vi har i maten om så sinnsykt mange har det.

Endret av Heydayotheinterweb
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke noe for det, men irriterer meg veldig over diverse skrivefeil. Har en bekjent som har schæferhund og hatt samme rase i mange år, allikevel skriver hun hele tiden sjeferhund........ Og de som skriver i fjord når de mener i fjor. Og så har vi de som skriver hvem bil, hvem hus, hvem rase......Det skal være hvilken, ikke hvem! Har også sett folk skrive sjylling når dem mener kylling.... Altså, seriøst????

Anonymkode: 64cc4...2b7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg ser mye av denne:

- …av de som var til stedet. Tror de mener «tilstede»🙄

Anonymkode: e309f...37b

Det skrives i to ord (til stede). Tilstede er et verb og betyr noe helt annet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da. Jeg ser andres feil, men jeg gjør også feil.  Av og til oppdager jeg feilene og korrigerer, og overser andre feil.  Pølsefingre og skjermtastatur får skylden for en del av mine feil.
Jeg har ikke så mange år på skolen som de fleste her inne, men gjør så godt jeg kan eller gidder.

Noe som irriterer meg mer, er at så mange bruker engelske ord og uttrykk når de skriver, selv om vi har norske ord.  Det ødelegger språket vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neida, jeg er helt enig, og irriterer meg over langt mer. Manglende mellomrom er også en irriterende greie.

Anonymkode: 7f7a0...28f

For mange mellom rom er også irriterende. 😅

Jepp, skrev det feil med vilje.

Og det heter særskrivingsfeil, ikke orddelingsfeil. Ser at mange tror det heter orddelingsfeil. Irriterende. Det verste er de som skriver orddelings feil. 🤣

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (2 minutter siden):

For mange mellom rom er også irriterende. 😅

Jepp, skrev det feil med vilje.

Og det heter særskrivingsfeil, ikke orddelingsfeil. Ser at mange tror det heter orddelingsfeil. Irriterende. Det verste er de som skriver orddelings feil. 🤣

Det er jo feil orddeling, så ikke så rart.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke dysleksi eller lærevansker, men jeg har ADHD og tenker ofte raskere enn jeg taster.

Spesiellt når jeg er litt ute av toleransevinduet (som er alltid) 😅

Og/å, tegnsetting og doble konsonanter er det jeg personlig sliter mest med men siden jeg stort sett aldri skriver noe i formelle sammenhenger, eller bryr meg veldig om noen flisespikkere på internett tror jeg er dum eller ei så kommer det nok ikke til å endre seg.

Enkelte ord bare greier jeg ikke å huske så de googler jeg _hver eneste gang_, akkurat det er irriterende for min egen del.

Spesiellt/spesielt.

Vere/være.

Jeg husker heller aldri om lys på betyr at en taxi er ledig eller opptatt men siden jeg aldri tar taxi lever jeg fint med å ikke huske det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (1 time siden):

Det finnes allerede en tråd:

Personlig er jeg møkk lei garpegenitiv: «Trump SIN sønn» BA39A712-AB29-4666-A101-1CCBEBF87B3E.png.5eff3f68bcc5827257fa8af4ec3f9105.png

Ingen skrev så mye av det før. Da var det «Trumps sønn» 

Ja, Trump sin, hans sin, min sin, hvem sin osv. Det ser ikke bra ut.

Maskorama skrev (1 time siden):

Det skrives i to ord (til stede). Tilstede er et verb og betyr noe helt annet.

På riksmål kan det også skrives i ett ord, akkurat som idag, ifjor osv.

Eller ifjord som noen sikkert skriver

Anonymkode: b4b68...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ca hver femte person på gata er innvandrer, meg inkludert. Beklager hvis det sniker inn noen skrivefeil noen ganger. 

Anonymkode: fde77...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentegutt skrev (1 time siden):

Huff da, kan ikke være lett for deg dette

Hvis det plager deg at folk snakker om og klager på skrivefeil skjønner jeg ikke helt hvorfor du har rotet deg inn på språkforumet, som er den delen av forumet der slik klaging ikke bare er fullt lovlig, men 100 % on topic. ;) 

Anonymkode: 42086...1eb

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har jo en del feil selv, TS 🥴

Anonymkode: 885cf...321

Hvilke?

Anonymkode: 1d1a0...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis det plager deg at folk snakker om og klager på skrivefeil skjønner jeg ikke helt hvorfor du har rotet deg inn på språkforumet, som er den delen av forumet der slik klaging ikke bare er fullt lovlig, men 100 % on topic. ;) 

Anonymkode: 42086...1eb

😂😂måtte bare se hva livets store problemer handlet om😂av alle syke ting må dette være på toppen av lista, who are you people

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for selv å skrive feil her, jeg tok opp dette med rettskrivning med en av lærerne til sønnen min. Han gikk da i sjette klasse, og jeg syntes det var mye skrivefeil, da får jeg beskjed av nevnte lærer at de ikke ville ta fra de skrivegleden ved å rette skrivefeilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Blir så oppgitt over hvordan folk skriver. Er det virkelig så dårlig stilt med kunnskap? Tenker ikke på de som har dysleksi, bare så det er sagt! 

Topp fem,synes jeg er:

-skysaus. Det er da ingen saus laget av skyer! Det heter sjy! 

- Har hvert . Det heter har vært.

-Det er fult i glasset. Det heter fullt! Ful er noe helt annet...

-peppekake,aktuell i disse tider. Det er jo pga pepper,det heter peppeRkake!!

-og/å. Enkelte skriver konstant å. 

Flere som irriterer seg litt på en kjedelig fredagskveld? 🙈

Anonymkode: 1d1a0...f11

Bruk av bindestrek/tankestrek, mellomrom før punktum, mellomrom før elipsis (…) det er heller ikke 3 x punktum. Mellomrom etter komma. Punktum etter forkortelser (bortsett enkelte unntak), Ett utropstegn er nok.  Personlig bryr jeg meg ikke om rettskriving, Jeg skriver ofte feil selv, og synes det er viktigst at alle sier sin mening og at alle viser vilje til å forstå andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevrosererroser skrev (1 time siden):

Jeg har ikke dysleksi eller lærevansker, men jeg har ADHD og tenker ofte raskere enn jeg taster.

Spesiellt når jeg er litt ute av toleransevinduet (som er alltid) 😅

Og/å, tegnsetting og doble konsonanter er det jeg personlig sliter mest med men siden jeg stort sett aldri skriver noe i formelle sammenhenger, eller bryr meg veldig om noen flisespikkere på internett tror jeg er dum eller ei så kommer det nok ikke til å endre seg.

Enkelte ord bare greier jeg ikke å huske så de googler jeg _hver eneste gang_, akkurat det er irriterende for min egen del.

Spesiellt/spesielt.

Vere/være.

Jeg husker heller aldri om lys på betyr at en taxi er ledig eller opptatt men siden jeg aldri tar taxi lever jeg fint med å ikke huske det heller.

Men du, det at du googler når du er usikker er jo noe som bidrar kraftig til at du får færre skrivefeil :) om bare alle hadde giddet det! 

Og jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan folk kan gjøre så mange feil når de skriver på mobilen. Når jeg er usikker begynner jeg bare å taste, og så foreslår jo mobilen rett stavemåte. Det gjelder selvfølgelig ikke for feil som går på å/og et/ett osv. 

En ting jeg syns er rart er at det er så utrolig dårlig staving og grammatikk i norske og engelske kommentarfelt (på Facebook), men i tyske kommentarfelt så er det sjelden jeg ser feil. Når tysk (etter min mening) er et mye vanskeligere språk å lære. Men der bruker de til gjengjeld helt grusomt mye engelske uttrykk, det ser helt forjævlig ut. 

Anonymkode: 54708...2e3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...