AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #21 Del Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Feil i forhold til norsk så klart. Det er jo ikke feil på svensk. (Forsåvidt ikke feil på norsk heller) Men 13-19 der sier de det som på norsk, med enerne først. Så de sier nitton (ↄ: 9+10), men fra 20 og oppover bytter de om og sier tjugoett (ↄ: 20+1) Anonymkode: 1e4a7...dbd Men det gjør vi da på norsk også🤪 Anonymkode: 6d814...bdf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hottentått Skrevet 10. november 2022 #22 Del Skrevet 10. november 2022 Har bodd og jobbet i Sverige og har alltid blitt forstått av svenskene. Jeg snakker "vanlig" østlandsk. Ingen dialekt. Kan være noen ord her og der hvor vi ikke forstår hverandre, men det går begge veier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #23 Del Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Men det gjør vi da på norsk også🤪 Anonymkode: 6d814...bdf Jeg er klar over at noen bruker svensk tellemåte på norsk også. Om du leser litt mer nøye så ser du at jeg sier det Anonymkode: 1e4a7...dbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #24 Del Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Det eneste jeg merker svenskene virkelig sliter med er norsk tellemåte. Der sier de tallene feil vei: 95 blir nittiofem f.eks. Anonymkode: 1e4a7...dbd Nittifem og nittiofem er jo nesten det samme? Ingen sier femognitti lenger Anonymkode: 6f065...cb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #25 Del Skrevet 10. november 2022 59 minutter siden, AnonymBruker said: Feil i forhold til norsk så klart. Det er jo ikke feil på svensk. (Forsåvidt ikke feil på norsk heller) Men 13-19 der sier de det som på norsk, med enerne først. Så de sier nitton (ↄ: 9+10), men fra 20 og oppover bytter de om og sier tjugoett (ↄ: 20+1) Anonymkode: 1e4a7...dbd 49 minutter siden, AnonymBruker said: Men det gjør vi da på norsk også🤪 Anonymkode: 6d814...bdf Det samme ville jeg si, de fleste sier det vel sånn på norsk også? Og har ingen følelse av at svenskene sliter med norske tall. Derimot sliter vel de fleste med de danske. 😄 Anonymkode: dd0a1...260 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #26 Del Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg er klar over at noen bruker svensk tellemåte på norsk også. Om du leser litt mer nøye så ser du at jeg sier det Anonymkode: 1e4a7...dbd Du er jo på villspor. Det er tjueen som er riktig måte å si 21 på norsk. Det ble faktisk vedtatt allerede i 1950...! https://snl.no/den_nye_tellemåten Anonymkode: 0f0eb...0dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #27 Del Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Du er jo på villspor. Det er tjueen som er riktig måte å si 21 på norsk. Det ble faktisk vedtatt allerede i 1950...! https://snl.no/den_nye_tellemåten Anonymkode: 0f0eb...0dc Det er kun vedtatt for bruk i det offentlige i Norge, de bestemmer ikke over norsk generelt. Anonymkode: 1e4a7...dbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå