Gå til innhold

Snakker dere norsk på ferie i Sverige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det sies jo at svensker forstår mindre norsk enn omvendt, og at de spesielt sliter med de ulike dialektene. Men har hørt at mange forstår bergensk bra? 

Opplever du å bli godt forstått?

Anonymkode: bb6cf...b58

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen må tvinges til å forstå. Bare vær tydelig og seriøs så må de legge godviljen til. Dette gjelder folk i Oslo også - som etter min erfaring er mer tungnemme med å forstå norske dialekter enn både svensker og dansker.

Anonymkode: 5ecb6...8ad

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det sies jo at svensker forstår mindre norsk enn omvendt, og at de spesielt sliter med de ulike dialektene. Men har hørt at mange forstår bergensk bra? 

Opplever du å bli godt forstått?

Anonymkode: bb6cf...b58

Det eneste jeg merker svenskene virkelig sliter med er norsk tellemåte. Der sier de tallene feil vei: 95 blir nittiofem f.eks.

Anonymkode: 1e4a7...dbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Stavanger. Min erfaring er at svensker forstår meg bedre enn folk fra østlandet. I følge de svenskene jeg har snakket med. Studerte 1 år i Sverige ;) 

Anonymkode: f94ca...39c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker norsk, men slenger inn litt svorsk der det trengs om det norske og svenske ordet er helt forskjellig. 

Anonymkode: f6cda...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er fra Stavanger. Min erfaring er at svensker forstår meg bedre enn folk fra østlandet. I følge de svenskene jeg har snakket med. Studerte 1 år i Sverige ;) 

Anonymkode: f94ca...39c

Det har jeg hørt også. Er på en sosial plattform med folk fra hele verden, bl.a endel svensker.

Venninna mi fra ei øy på vestlandet er lettere for svenskene å forstå enn meg fra østlandet. 

...og jeg som trodde bokmål var lettere å forstå .... :fnise:

Anonymkode: af33e...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har jeg hørt også. Er på en sosial plattform med folk fra hele verden, bl.a endel svensker.

Venninna mi fra ei øy på vestlandet er lettere for svenskene å forstå enn meg fra østlandet. 

...og jeg som trodde bokmål var lettere å forstå .... :fnise:

*oslomål (jeg snakker jo ikke skriftspråk... hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Snakker norsk, men slenger inn litt svorsk der det trengs om det norske og svenske ordet er helt forskjellig. 

Anonymkode: f6cda...b04

Hvorfor det? Det er jo nedverdigende for alle involverte. Får helt Skavlan vibber her jeg nå.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det eneste jeg merker svenskene virkelig sliter med er norsk tellemåte. Der sier de tallene feil vei: 95 blir nittiofem f.eks.

Hva mener du med dette? 95 er jo nittiofem.

Anonymkode: dd0a1...260

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen må tvinges til å forstå. Bare vær tydelig og seriøs så må de legge godviljen til. Dette gjelder folk i Oslo også - som etter min erfaring er mer tungnemme med å forstå norske dialekter enn både svensker og dansker.

Vi trenger da ikke legge noen godvilje til. Ditt problem om vi ikke skjønner grautmålet ditt.  

Anonymkode: 58564...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

I Norge er vi veldig inkonsekvente på dette. Det er nittifem og femognitti om hverandre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange nordmenn sier fem og nitti.

Anonymkode: 879e4...ab4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bodde i Sverige i 8 år og svensker er helt håpløse når det gjelder norsk. De gidder ikke HØRE etter og prøve å forstå hva du sier. Jeg snakket svenske ord på norsk. Det gikk sånn tålelig bra.
Gikk 4 år på universitet der og det var 0 problem. Skrev og snakket norsk. Det var lov og de forsto. 
Var mye frustrert når jeg bodde der. Svensker er rare. 

Anonymkode: e7ab0...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi trenger da ikke legge noen godvilje til. Ditt problem om vi ikke skjønner grautmålet ditt.  

Anonymkode: 58564...1d3

Ser ut til at svaret ditt bare understreker poenget mitt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange nordmenn sier fem og nitti.

Anonymkode: 879e4...ab4

Men det betyr jo ikke at svenskene sier det "feil vei". 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakker norsk, men snakker litt sakte og tydelig. Det blir litt svorsk av og til. Synes det går greit.

Jeg snakker også norsk når jeg er i Danmark.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke å snakke norsk med svensker. De er noen døgenikter som er helt håpløse når det gjelder annet enn svensk.

Anonymkode: 70925...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det betyr jo ikke at svenskene sier det "feil vei". 

Feil i forhold til norsk så klart. Det er jo ikke feil på svensk. (Forsåvidt ikke feil på norsk heller)

Men 13-19 der sier de det som på norsk, med enerne først. Så de sier nitton (ↄ: 9+10), men fra 20 og oppover bytter de om og sier tjugoett (ↄ: 20+1)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker norsk med alle svensker jeg kommer i kontakt med, noe dialekter i Norge høres mer fremmed for meg enn svensk. Dessuten er det noe krampeaktig med nordmenn som legger om til svensk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...