AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #1 Del Skrevet 10. november 2022 Jeg vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden. Egentlig vil jeg at noen skal fortelle meg hvorfor jeg ikke blir gravid, og hva jeg kan gjøre. Men jeg vet at det ikke er så enkelt. Jeg er 32 år, og vi har prøvd å bli gravid i ett år og en måned. Undersøkelser sier at alt er ok, og jeg tror at vi gjør alt riktig. Likevel skjer det ikke noe. Jeg kjenner på en dyp fortvilelse, og frykt for å aldri få barn. Jeg vil gjerne ha to til tre barn, og tiden begynner å renne ut. Mine foreldre har mast i årevis om å få sine første barnebarn, og vi har gledet oss sånn til å bli gravid og kunne fortelle dette. Ekstra tunge nyheter Sist uke delte min lillesøster nyheten om at hun er gravid, og jeg kjenner det stikker i hele kroppen. Det gjør så veldig vondt. Jeg har konstant en knute i magen. Min samboer forstår ikke hvorfor jeg synes det er vanskelig, og jeg kjenner på et behov for å snakke om de tunge følelsene mine. Min venninne prøver også å bli gravid, og startet prøvingen noen måneder etter meg. Sammen har vi delt vår frustrasjon om hvor mye vanskeligere det er enn vi trodde, og jeg så frem til å dele min sorg med henne, sånn at vi kan klage litt sammen. Men det skjedde ikke. Hun har nemlig også blitt gravid. Og jeg må uttrykke glede og gode råd om hvordan hun skal klare å holde det skjult. Stikkene i magen er nå sterkere, og knuten mye større. Jeg føler at jeg konstant er på gråten. Aldri har min fortvilelse vært så stor og tung. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har tenkt på å dra til en fertilitetsklinikk, men med undersøkelse/samtale, flyreise og hotell vil det koste rundt 10 000 kroner - og jeg vet jo ikke om det har noe for seg i det hele tatt. I tillegg betalte jeg over 2000 kroner for gynekologisk undersøkelse, som ikke føltes spesielt nyttig. Gruer meg sånn Om et par uker skal jeg ta ny graviditetstest, og jeg gruer meg så veldig mye. Jeg får vondt bare av å tenke på følelsene og tårene som vil komme. Jeg vet jo at den er negativ, som alltid. Og jeg vet at det kommer til å knekke meg hardere enn noen gang denne måneden, siden to av mine nærmeste har startet sin graviditetsreise, og at dette kommer til å bli tema i store deler av julen - og min søster og hennes partner kommer til å få mange babygaver. Spørsmål Jeg har så mange spørsmål, og jeg aner ikke hvor jeg kan rette dem. Noen er litt faglige, men kanskje noen her inne har noen svar likevel? ❤️ Da jeg var 23 år ble jeg uønsket gravid, og utførte en abort. Er det noen muligheter for at den hendelsen har gjort noe, som gjør at jeg har vanskelig for å bli gravid nå? Gynekologen sa at det er to ting som kan hindre graviditet, som man ikke kan finne ut av i gynekologiske undersøkelser. Hun sa at det kan være flora i livmoren og trange tuber. Hvis jeg har vært gravid før, er det sannsynlig at dette er årsaken? Blodprøven gynekologen sendte meg for å ta, viser at eggreservene med mer er i orden. Da jeg snakket med en fertilitetsklinikk i en annen by på telefon, sa hun at slike blodprøver må tas på første dag med menstrasjon. Det har jeg også lest flere steder i ettertid. Jeg tok blodprøvene noen dager før eggløsning (altså lenge etter mens). Kan det hende at prøveresultatene ikke stemmer? Finnes det en offentlig ordning for hjelp med fertilitet og å bli gravid? Min lege kunne ikke så mye om det, og gynekologen jeg var hos føler jeg meg ikke helt trygg på (kompetansen og at hun sier hun ikke har tid til spørsmål). Noen råd? 😢 Fint om jeg ikke får noen råd om å ikke stresse. Det gjør jeg, og det går ikke an å slå det av. Dessuten stresset jeg ikke de første månedene vi prøvde, og jeg ble ikke gravid da heller. Hilsen desperat kvinne på en psykisk knekk Anonymkode: 2acd5...387 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #2 Del Skrevet 10. november 2022 Kan jo være mannen? Prøv noen andre på si å se om det hjelper. Anonymkode: 5aaf9...6a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #3 Del Skrevet 10. november 2022 Det kan være spermkvaliteten til mannen din, kan være lurt å undersøke Anonymkode: 7a526...a78 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 10. november 2022 #4 Del Skrevet 10. november 2022 Har du eggløsning? Har dere skjekket spermen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #5 Del Skrevet 10. november 2022 Har dere sjekket spermkvaliteten til mannen? Husk at i 50% av infertile par er det mannen som er problemet! Ellers ville jeg tatt kontakt med en privatklinikk og bedt om fertilitetssjekken. De kan sjekke om egglederene er åpne, samt de tar blodprøver og spermanalyse. Jeg brukte Medicus i Trondheim, de var så flinke! Koster litt ja, men om du skal gjennom det offentlige kan du regne med lang ventetid. Vet hvor vondt dette er å stå i, men det ordner seg for dere også! Du er ung og har mange fertile år igjen. Bedre å sjekke det som sjekkes kan nå, enn å vente masse lykke til! Anonymkode: cc17b...f67 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #6 Del Skrevet 10. november 2022 Jeg skal gi et veldig idiotisk råd, høres idiotisk ut, men verdt et forsøk 🥸🙈 jeg gikk årevis uten prevensjon, og ble ikke gravid (samme faste partner altså, så det var ikke prøving, men greit om det skjedde). så litt over et år hvor vi ønsket det, men ble ikke gravid. så ga en eldre venninne dette rådet som høres litt teit ut, men ligg med bena opp etter sex. Haha full yogaposisjon. Liksom at du ligger på skuldrene bare, resten rett opp. I 10-15 minutter. Ble gravid fort. Og har fått 3 barn til etterpå på samme måte. høres kanskje ut som jeg tuller, men gjør ikke det. Ikke sikkert det funker for deg, men det skader ikke å prøve. Anonymkode: 1a58a...dc8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #7 Del Skrevet 10. november 2022 Helt enig i at mannen må sjekkes. Uansett så bør dere utredes skikkelig. Er syklusen din regelmessig? Det finnes flere behandlinger. Hormonstimulering, inseminering og IVF/ICSI er de vanligste. Anonymkode: e0fca...805 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 10. november 2022 #8 Del Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden. Egentlig vil jeg at noen skal fortelle meg hvorfor jeg ikke blir gravid, og hva jeg kan gjøre. Men jeg vet at det ikke er så enkelt. Jeg er 32 år, og vi har prøvd å bli gravid i ett år og en måned. Undersøkelser sier at alt er ok, og jeg tror at vi gjør alt riktig. Likevel skjer det ikke noe. Jeg kjenner på en dyp fortvilelse, og frykt for å aldri få barn. Jeg vil gjerne ha to til tre barn, og tiden begynner å renne ut. Mine foreldre har mast i årevis om å få sine første barnebarn, og vi har gledet oss sånn til å bli gravid og kunne fortelle dette. Ekstra tunge nyheter Sist uke delte min lillesøster nyheten om at hun er gravid, og jeg kjenner det stikker i hele kroppen. Det gjør så veldig vondt. Jeg har konstant en knute i magen. Min samboer forstår ikke hvorfor jeg synes det er vanskelig, og jeg kjenner på et behov for å snakke om de tunge følelsene mine. Min venninne prøver også å bli gravid, og startet prøvingen noen måneder etter meg. Sammen har vi delt vår frustrasjon om hvor mye vanskeligere det er enn vi trodde, og jeg så frem til å dele min sorg med henne, sånn at vi kan klage litt sammen. Men det skjedde ikke. Hun har nemlig også blitt gravid. Og jeg må uttrykke glede og gode råd om hvordan hun skal klare å holde det skjult. Stikkene i magen er nå sterkere, og knuten mye større. Jeg føler at jeg konstant er på gråten. Aldri har min fortvilelse vært så stor og tung. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har tenkt på å dra til en fertilitetsklinikk, men med undersøkelse/samtale, flyreise og hotell vil det koste rundt 10 000 kroner - og jeg vet jo ikke om det har noe for seg i det hele tatt. I tillegg betalte jeg over 2000 kroner for gynekologisk undersøkelse, som ikke føltes spesielt nyttig. Gruer meg sånn Om et par uker skal jeg ta ny graviditetstest, og jeg gruer meg så veldig mye. Jeg får vondt bare av å tenke på følelsene og tårene som vil komme. Jeg vet jo at den er negativ, som alltid. Og jeg vet at det kommer til å knekke meg hardere enn noen gang denne måneden, siden to av mine nærmeste har startet sin graviditetsreise, og at dette kommer til å bli tema i store deler av julen - og min søster og hennes partner kommer til å få mange babygaver. Spørsmål Jeg har så mange spørsmål, og jeg aner ikke hvor jeg kan rette dem. Noen er litt faglige, men kanskje noen her inne har noen svar likevel? ❤️ Da jeg var 23 år ble jeg uønsket gravid, og utførte en abort. Er det noen muligheter for at den hendelsen har gjort noe, som gjør at jeg har vanskelig for å bli gravid nå? Gynekologen sa at det er to ting som kan hindre graviditet, som man ikke kan finne ut av i gynekologiske undersøkelser. Hun sa at det kan være flora i livmoren og trange tuber. Hvis jeg har vært gravid før, er det sannsynlig at dette er årsaken? Blodprøven gynekologen sendte meg for å ta, viser at eggreservene med mer er i orden. Da jeg snakket med en fertilitetsklinikk i en annen by på telefon, sa hun at slike blodprøver må tas på første dag med menstrasjon. Det har jeg også lest flere steder i ettertid. Jeg tok blodprøvene noen dager før eggløsning (altså lenge etter mens). Kan det hende at prøveresultatene ikke stemmer? Finnes det en offentlig ordning for hjelp med fertilitet og å bli gravid? Min lege kunne ikke så mye om det, og gynekologen jeg var hos føler jeg meg ikke helt trygg på (kompetansen og at hun sier hun ikke har tid til spørsmål). Noen råd? 😢 Fint om jeg ikke får noen råd om å ikke stresse. Det gjør jeg, og det går ikke an å slå det av. Dessuten stresset jeg ikke de første månedene vi prøvde, og jeg ble ikke gravid da heller. Hilsen desperat kvinne på en psykisk knekk Anonymkode: 2acd5...387 Hvorfor skal du ta tester før du tror du er gravid? Min kone har utelukkende tatt slike tester når hun trodde hun var gravid. Noe som har stemt hver gang. Man merker det som oftest på kroppen. Du kan ikke be om ikke å få det rådet som antakelig er det rette. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #9 Del Skrevet 10. november 2022 Mannen din må sjekke seg. Du har blitt gravid før, så det minsker jo sannsynligheten for at det er deg. Dessuten er jo ikke et år med prøving unormalt. Om mannens prøver er fine hadde jeg vurdert å koste på meg den fertilitetsutredningen om du har det travelt, så slipper du den psykiske belastningen og. Penger er bare penger. Anonymkode: 29377...187 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #10 Del Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Da jeg var 23 år ble jeg uønsket gravid, og utførte en abort. Er det noen muligheter for at den hendelsen har gjort noe, som gjør at jeg har vanskelig for å bli gravid nå? Nei! Abort, hvis den var normal og du ikke fikk infeksjon påvirker ikke fertilitet. Det viser bare at du er fertil så dette trenger du ikke å tenke på. Anonymkode: 054ec...b0e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #11 Del Skrevet 10. november 2022 Du har ikke symptomer på endometriose eller adenomyose? Anonymkode: 9d9d9...bb6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #12 Del Skrevet 10. november 2022 Føler med deg. Vil bare si at den fantasien om hvordan det er å ha barn, ikke stemmer med hvordan det faktisk er å ha barn. Prøv å se deg rundt på alle utslitte, sinte, irriterte, utrente, søvnige foreldre rundt om kring. Det er ikke så mye lykke som man tror. Tenk på all den friheten du har uten barn. Anonymkode: 6dccc...8bc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 10. november 2022 #13 Del Skrevet 10. november 2022 Vi brukte også ett godt over 1 år på å bli gravid, noen ganger tar det tid ♥️ vi hadde akkurat fått brev om utredning for ufrivillig barnløshet når vi plutselig fikk positiv test! Akkurat som vi «stresset» mindre da, for vi visste vi skulle få hjelp! Ønsker masse lykke til, og husk at det er innenfor normalen å bruke over 1 år! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #14 Del Skrevet 10. november 2022 Du har jo vært gravid før, så det er positivt. Har du vært i kontakt med fastlegen om dette? De kan henvise til gyn, og på dn måten kommer du inn i systemet. Du kan få hjelp via det offentlige hvis du er innenfor kriteriene, og da får dere tre IVF-forsøk. Men det viktigste er at du ikke stresser med det. Vi prøvde i tre år før det klaffet! Skulle begynne med oppfølging da det plutselig skjedde. Sikkert fordi jeg da klarte å slappe av. Lykke til 💙 Anonymkode: af75a...c69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #15 Del Skrevet 10. november 2022 Jeg ville lest litt i prøvedagboken til @Amatariel. Vet hun slet lenge med å bli gravid siste gang. Hun prøvde forskjellige ting som kanskje kan være til hjelp for dere. Lykke til❤️ Håper spiren sitter veldig snart❤️ Anonymkode: de2a6...dff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #16 Del Skrevet 10. november 2022 Mannen må testes! Anonymkode: 82268...0b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #17 Del Skrevet 10. november 2022 Ingen har nevnt psykolog her, så da gjør jeg det. Har selv måttet forholde meg til at 2 nære venninner av meg ble gravide helt samtidig, mens jeg ikke ble det. Det var faktisk blytungt å følge dem gjennom både svangerskap, fødsel og til slutt en felles permisjon. Jeg snakket aldri med dem om hvor mye sjalusi og sorg jeg følte på, og de spurte heller aldri (de visste at jeg også prøvde å bli gravid, jeg tror de ikke turte å røre i den gryta). Jeg måtte til psykolog for å få tømt meg og møtte en utrolig fin person som gav meg masse støtte og omsorg i at situasjonen var skikkelig dritt. Anonymkode: c09f3...3db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mo1234 Skrevet 10. november 2022 #18 Del Skrevet 10. november 2022 (endret) Det er noen par som bare matcher veldig dårlig. Vet et par som prøvde flere år å få barn. Det gikk aldri. Det ble slutt mellom dem. Mannen fant ny dame og hun ble raskt gravid. Kvinnen brukte kunstig befruktning og ble gravid raskt med sæddonor. De fikk altså raskt barn hver for seg, men aldri sammen. Endret 10. november 2022 av mo1234 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 10. november 2022 #19 Del Skrevet 10. november 2022 Litt underlige råd her 😅🤷♀️ Ja, det finnes offentlig hjelp å få - få fastlege til å henvise til utredning og IVF. I den prosessen sjekkes alt som skal sjekkes inkludert mannen åpenbart - og så tar en ting derfra. Det kan være lange ventetider i det offentlige, så om dere har ca 100.000 kr å hoste opp kan dere gå direkte privat med alt. Da trenger dere ikke henvisning. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #20 Del Skrevet 10. november 2022 Vi brukte 2,5 år på å bli gravid første gangen. Bare ta det med ro, det ordner seg sikkert for dere også. Sengekos annenhver dag under uke med eggløsning. Viktig å ikke bruke noe form for glidemiddel. Ha beina høyt etter samleie kan være et godt tips. Ville i hvert fall ventet et år til før diverse sjekker hos fertilitetsklinikk - har et inntrykk av at de ofte igangsetter tiltak unødvendig, et ekstremt pengesluk. Gravid for andre gang tok bare 3 mnd! Lykke til ❤️ Anonymkode: d3b04...b03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå