AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #1 Del Skrevet 10. november 2022 F eks at du snakker norsk, men at du sier vecka istedenfor uke. Glas istedenfor is, trottoar istedenfor fortau. Osv Anonymkode: f4db0...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #2 Del Skrevet 10. november 2022 Jag pratar sånn hër. Anonymkode: 73908...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #3 Del Skrevet 10. november 2022 Nei. Og jeg bor i Sverige. Snakker norsk. Anonymkode: 9d08e...a12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #4 Del Skrevet 10. november 2022 Jeg er sunnmøring, men legger om til østlandsk når det kommer til visse ord. De har alltid skjønt hva jeg sier.. Anonymkode: 155e0...e6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #5 Del Skrevet 10. november 2022 Ja. Min erfaring er at svensker ikke vil forstå norsk like godt som nordmenn forstår svensk, så jeg bytter like godt ut de ordene jeg vet er ulike når jeg snakker med noen. Bor delvis i Sverige Anonymkode: a5bdf...5e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #6 Del Skrevet 10. november 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Og jeg bor i Sverige. Snakker norsk. Anonymkode: 9d08e...a12 Hvorfor integrerer du deg ikke i deres samfunn? Pipa hadde fått en annen lyd om noen nektet å snakke norsk i Norge, tenker jeg. Anonymkode: 73908...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #7 Del Skrevet 10. november 2022 Nei. Svenskene legger ikke om når de kommer hit. Å de forstår godt hva vi sier. Anonymkode: 56b6e...c06 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #8 Del Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor integrerer du deg ikke i deres samfunn? Pipa hadde fått en annen lyd om noen nektet å snakke norsk i Norge, tenker jeg. Anonymkode: 73908...6f1 Nå snakker de fleste svensker svensk i Norge vel? Ihvertfall her i Oslo. Anonymkode: f4db0...e8b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 10. november 2022 #9 Del Skrevet 10. november 2022 (endret) Nei, men samboeren min gjør det med kundeservice. Ikke for å latterliggjøre eller parodierere, men fordi han har en tanke om at svenskene forstår bedre da og han gjør det for å være hjelpsom, men jeg har sagt at han må slutte med det. Han høres ut som Fredrik Skavlan på en dårlig dag. Så nå har han tatt hintet og snakker helt vanlig norsk Endret 10. november 2022 av Laraa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #10 Del Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor integrerer du deg ikke i deres samfunn? Pipa hadde fått en annen lyd om noen nektet å snakke norsk i Norge, tenker jeg. Anonymkode: 73908...6f1 Vel, jeg kjenner ingen svensker som prøver å snakke norsk. Vi bor ved grensa, å det er flere som har flyttet hit. Anonymkode: 56b6e...c06 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #11 Del Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor integrerer du deg ikke i deres samfunn? Pipa hadde fått en annen lyd om noen nektet å snakke norsk i Norge, tenker jeg. Anonymkode: 73908...6f1 Altså, svensker som bor i Norge snakker da svensk! Anonymkode: 1cf42...158 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 10. november 2022 #12 Del Skrevet 10. november 2022 Jeg snakker norsk eller engelsk. Stort sett alle svensker forstår en av delene. Å prøve og snakke et språk jeg ikke behersker høres bare teit ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 10. november 2022 #13 Del Skrevet 10. november 2022 Jeg får meg rett og slett ikke til å gjøre det, synes jeg høres dummere ut enn det jeg kan gjøre til vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #14 Del Skrevet 10. november 2022 Siden mamma er svensk og vi tidligere har bodd i Sverige slår jeg automatisk over til svensk når jeg snakker med svensker. Anonymkode: 20b7b...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #15 Del Skrevet 10. november 2022 Ikke når jeg er rett over grensa. Der er svenskene vant til norsk, og det er ingen problemer med å bli forstått. Men når jeg kommer lenger inn i landet, så er min erfaring at det er vanskelig å bli forstått. Så da legger jeg om til svorsk siden jeg ikke kan ordentlig svensk. Anonymkode: 28d6f...40d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #16 Del Skrevet 10. november 2022 Snakker svensk. Har bodd 2 år i Sverige og svenskene forstår ikke dialekta mi for fem flate ører. Svensk høres mer oppegående ut enn østlandsdialektene så jeg gikk helt inn for å lære språket da jeg kom dit. Anonymkode: 6bd30...4c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 10. november 2022 #17 Del Skrevet 10. november 2022 Hvis man tror på en 100% gjensidig forståelse mellom svensk og norsk, uten at noen ord må spesielt forklares, så er det litt vel ambisiøst etter min mening. Noen oppklaringer vil kreves hvis du bare babler på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 10. november 2022 #18 Del Skrevet 10. november 2022 Da jeg bodde i Sverige, snakket jeg noen ganger svensk, avhengig av situasjonen. Man lærte seg etter hvert hva som på norsk bare ville resultere i "HÆ???" fra svenskene man pratet med. Man ble jo lei av å gjenta seg selv hele tiden fordi folk ble så overrasket over å høre norsk at de ikke oppfattet (eller ikke skjønte) hva du sa eller snakket om. Så ja, jeg pratet svensk ofte, for å slippe den evige "Eh...Vad säger du?". Jeg tror jeg snakket god svensk. I alle fall ble jeg fortalt det. På jobben ble jeg av og til, når det var behov for det, flyttet fra den norske supportgruppen til den svenske, fordi sjefen mente jeg snakket så bra svensk. Jeg hadde svensk samboer da jeg bodde der. Nå er det mange år siden, så jeg holder meg til norsk nå overfor svensker. Det sitter ikke i ryggmargen lenger og jeg ville nok snakket håpløs "svorsk" om jeg prøvde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #19 Del Skrevet 10. november 2022 Laraa skrev (15 minutter siden): Nei, men samboeren min gjør det med kundeservice. Ikke for å latterliggjøre eller parodierere, men fordi han har en tanke om at svenskene forstår bedre da og han gjør det for å være hjelpsom, men jeg har sagt at han må slutte med det. Han høres ut som Fredrik Skavlan på en dårlig dag. Så nå har han tatt hintet og snakker helt vanlig norsk Denne lo jeg godt av 😂 Jeg jobber jo i hotellresepsjon og er halvt svensk, så bytter ut visse ord sånn som kudde, kvitto, hissen, våningen. Ellers snakker jeg vanlig norsk til de, kun "viktige" ting som jeg ikke orker gjenta så mye 😅 Anonymkode: 8e3e9...b69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #20 Del Skrevet 10. november 2022 Har bodd i Sverige og lærte meg å snakke svensk da. Er jeg i Värmland snakker jeg norsk med enkelte svenske ord. Er jeg i resten av Sverige prater jeg ofte svensk om jeg møter nye mennesker Anonymkode: 7edc7...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå