Gå til innhold

Hva er styrke

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du er inne på noe ts, selv om det ikke er helt PK. Selv har jeg både en far og en bror som stiller opp når jeg trenger hjelp med tunge løft, å skru opp ting osv, og ikke bare gjør de dette med glede men de syns det er hyggelig å føle seg nyttig, og broren min ber gjerne meg om hjelp til mer feminine ting han ikke har peiling på. 

Med de jeg dater eller er kjæreste med er jeg derimot ekstremt tilbakeholden om å spør om hjelp, jeg takker og nei til hjelp selv om jeg ønsker hjelpen. Det fordi jeg ikke liker å vise at jeg trenger noen i frykt for å bli avvist. Og vil ikke bli vant til å få hyggelig hjelp og tjenester når jeg sannsynligvis blir nødt å kunne klare det selv når de er ute av bildet. Er liksom noe sårbart med det. Men faller veldig for menn som tar styring og hjelper meg slik som pappa og broren min gjør, mister interessen hvis ikke siden det ligger en omsorg i det for min del. 

Anonymkode: 2b43a...3f3

Ja, jeg tror vi skal være mer trygge på oss selv til å faktisk be om hjelp. Kvinner som menn. Vi vil noen ganger ikke innrømme at man ikke vet, men det er vel ingen styrke. Denne type styrke, tenkte jeg bla på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
exictence skrev (Akkurat nå):

Undringen min er at jeg føler at det er kvinner i mange tilfeller som er den som liksom skal være den sterke. 

Det er jo bare en følelse. Følelser er ikke fakta. 

Historisk sett, og tradisjonelt sett, så har samfunnet lagt opp til at menn skal være den sterke, så jeg vet ikke hvor den følelsen din kommer fra. 

At en kvinne er en sterk person, behøver ikke gjøre en mann mindre sterk. Et forhold/partnerskap må ikke følge gamle regler fra 1800 tallet. 

Anonymkode: d8fa4...0ef

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Historisk sett, og tradisjonelt sett, så har samfunnet lagt opp til at menn skal være den sterke, så jeg vet ikke hvor den følelsen din kommer fra. 

At en kvinne er en sterk person, behøver ikke gjøre en mann mindre sterk. Et forhold/partnerskap må ikke følge gamle regler fra 1800 tallet. 

Damene på 1800 tallet var nok sterkere enn vi er idag som holdt familien sammen og gjorde det meste hjemme på gården mens mannen var skogsdrift etc hele vinteren. Det var klarere kjønnsroller men syns damene da var nok beinharde i forhold til nå

Gjest AprilRyan
Skrevet

Må det å være en sterk kvinne eller mann for den saks skyld være å være dominerende, brysk og slike ting da? Det er ikke det jeg ser på som å være sterk uansett kjønn. Det er vel mer hvordan man er som person, men det kan også være et tegn på usikkerhet om man føler at man må være sånn.

Menn som ønsker seg en partner som er føyelig og alt sånt må gjerne ønske seg det, men jeg ser på det som en forskjell å søke etter en partner som er slik og det å mene at alle kvinner skal være slik fordi de er kvinner.

Skrevet

Selvsagt skal man være en sterk og selvstendig kvinne,vi lever i 2022-ikke i 1890 hvor en kvinne skal tie og alltid være avhengig av en mann. Dette lærer jeg mine døtre også.
Ydmyk ja,men de samme forventer jeg av en mann fra 2022. 
Mannrollen er også mye endret på bare få tiår, nå er det 50/50 med barnefordeling, og en mann Vasker hus og lager middag nesten (;)) på lik linke med oss kvinner. 

Anonymkode: 97105...cc6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er en følelse jeg har.

Selv er jeg vant til å ta mye ansvar og har følt på å måtte være den sterke. Jeg har vært vant med å være den som ordner opp. Familien har stolt på meg.

I mitt x ekteskap var mannen den som bestemte, ordnet og styrte. Jeg syntes nok det var en slags innbilt deilig følelse av å bare hvile i at det var han som styrte løpet.

Nå er jeg min egen herre igjen, og har kanskje ikke funnet balansen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

De som er trygge på seg selv, både menn og kvinner tenker aldri på slike ting. Er man trygg på seg selv er man bare seg selv og støtter hverandre uten noen tanker om man er sterkere eller svakere enn partneren.

Anonymkode: d52f0...743

Helt enig :) 

Det å være seg selv og uten å bry seg om hvem som er den sterkeste i et forhold er det som er mest sjarmerende.

Skrevet

Kvinner som selv hevder de er sterke er ofte usympatiske og krasse da. De hevder selv at menn velger dem bort fordi de er så sterke, det er aldri noe galt med dem selv... Personer som faktisk er sterke går ikke rundt og skryter av det.

Og uansett hvordan man vrir og vender på det så er ikke tiltrekning politisk korrekt. Om noen ønsker seg en partner som ikke har et problem med å vise svakhet eller spørre om hjelp, så er det helt fair. Det er ikke noe verre det enn å ønske en høy mann eller en dominant mann feks.

Anonymkode: 36edd...ac0

• Liker 3
Skrevet
Warrior skrev (Akkurat nå):

Helt enig :) 

Det å være seg selv og uten å bry seg om hvem som er den sterkeste i et forhold er det som er mest sjarmerende.

Enig i det, jeg og.

Det skal ikke handle om hvem som er sterkest. Man har sine kvaliteter hver som kan vie forskjellig styrke. Det er en styrke i det å vise respekt og gjensidig likeverd også.

• Liker 1
Skrevet

Kvinner som selv hevder de er sterke er ofte usympatiske og krasse da. De hevder selv at menn velger dem bort fordi de er så sterke, det er aldri noe galt med dem selv... Personer som faktisk er sterke går ikke rundt og skryter av det.

Nettopp. For da er det jo ingen styrke da, selv om de sier det.

• Liker 1
Skrevet

Og uansett hvordan man vrir og vender på det så er ikke tiltrekning politisk korrekt. Om noen ønsker seg en partner som ikke har et problem med å vise svakhet eller spørre om hjelp, så er det helt fair. Det er ikke noe verre det enn å ønske en høy mann eller en dominant mann feks.

Men er det de som betyr at man er sterk og selvstendig at man ikke viser svakhet eller ber om hjelp? Sånn tenker ikke jeg på det. Alle har sine svakheter,alle trenger hjelp uavhengig av kjønn, det gjør deg da ikke «svak» eller mindre selvstendig-det gjør deg mennesklig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
exictence skrev (28 minutter siden):

Absolutt enig i det dere sier. Kvinner som menn skal selvfølgelig klare seg selv og stå for sine meninger.

Men må man bryske seg med det? Må man vise det så tydelig?

Som kvinne, synes jeg selv det er dørgande kjedelig med menn som så tydelig skal vise at han er så selvstendig og sterk. Men da er jo dette kanskje ikke en styrke jeg snakker om, egentlig. 

For en styrke er det nemlig i det å få andre til å føle styrke

Å være sterk er jo ikke det samme som å være brysk eller dominant.

Mange lager nok dessverre en forventning til seg selv at de skal være alfah*nner. Dette er jo dessverre veldig hemmende både for den det gjelder og for omgivelsene.

• Nyttig 1
Skrevet

Men er det de som betyr at man er sterk og selvstendig at man ikke viser svakhet eller ber om hjelp? Sånn tenker ikke jeg på det. Alle har sine svakheter,alle trenger hjelp uavhengig av kjønn, det gjør deg da ikke «svak» eller mindre selvstendig-det gjør deg mennesklig.

Jeg vil si det er styrke i å vise svakhet.

• Nyttig 1
Skrevet
exictence skrev (1 minutt siden):

Jeg vil si det er styrke i å vise svakhet.

Enig! Men her fremstilles de som En nevner over at sterke uavhengige kvinner er som en alfa variant som brysker og uler høyt, og de finnes da i fåtall. 

• Liker 1
Skrevet

Selv tror jeg at jeg har en svakhet i at siden jeg er vant med å ta ansvar for andre, så har jeg lett for å være "ordstyrer" i en sosial gruppe, fordi jeg skal sørge for at alle får ordet, og at alle får snakke like mye. Det er slitsomt. Sikkert både for meg og de andre.

Når jeg er ute på date, så blir jeg lett sett på som den man henvender seg til, og den som ordner opp. Det får mannen seg til å føle seg svak, tror jeg. Men jeg har nok bare ikke funnet den rette enda.

• Nyttig 1
Skrevet

Hvordan mener du kvinnefrigjøringen ber damer utvise dominans ovenfor mannen? Det er jo helt feil. Kvinnefrigjøring handler om likestilling og ikke å herske over menn. Synd du kaster skitt på den viktige kvinnefrigjøringen som har gitt deg stemmerett og arbeidsrettigheter

Anonymkode: 45d86...faa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror det er fryktelig mange damer som har faket spak og forsiktig gjennom åra, bare fordi samfunnet har fortalt oss at det er viktig for menn å føle seg sterke og kloke. Tror kanskje ikke det er så mange damer som egentlig beundrer menn for typiske "mannlige" egenskaper, jeg mener vi forsørger oss sjøl, er ofte mer utdanna og følgelig smartere enn menn, og en god del av oss er uansett vant med å ordne opp i det praktiske sjøl. Liker menn hvis de hat gode egenskaper, men ikke det "msnnlige" i seg selv.

Anonymkode: 2681f...377

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Enig! Men her fremstilles de som En nevner over at sterke uavhengige kvinner er som en alfa variant som brysker og uler høyt, og de finnes da i fåtall. 

Etter min erfaring så er selverklærte "sterke damer" egentlig usympatiske damer. Normale damer går ikke rundt og skryter av noe slik. Det å takle livet er et minimumskrav til en voksen person, ikke noe å skryte over.

De mener og at de har krav på menn, og om de ikke får mennene de vil ha er det mennenes skyld... Fordi de "ikke takler sterke kvinner".

Det er ikke en menneskerett å få kjæreste, og man har ikke krav på noen som helst. Og det å være sint og usympatisk er ikke å være sterk.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvordan mener du kvinnefrigjøringen ber damer utvise dominans ovenfor mannen? Det er jo helt feil. Kvinnefrigjøring handler om likestilling og ikke å herske over menn. Synd du kaster skitt på den viktige kvinnefrigjøringen som har gitt deg stemmerett og arbeidsrettigheter

Nei, jeg mener slett ikke at kvinnefrigjøringen ber damer om å vise dominans overfor mannen. Det er jo helt feil, som du sier. Kvinnefrigjøringen handler om likestilling og likeverd.

Men jeg stiller meg spørsmål om noen kvinner har tolket det som at de føler de bør vise en dominans (som de tror er styrke) overfor mannen. Men det gjelder jo i like stor grad, om ikke større, mannen.

Det mest riktige er om begge kjønn viser gjensidig respekt for hverandre.

Kvinnefrigjøringen er noe positivt, og jeg mener slett ikke å kaste skitt på den.

• Nyttig 1
Skrevet
exictence skrev (4 timer siden):

Men jeg stiller meg spørsmål om noen kvinner har tolket det som at de føler de bør vise en dominans (som de tror er styrke) overfor mannen. 

På hvilken måte? Og hva har de måtene med kvinnefrigjøring å gjøre? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...