Gå til innhold

Overvekt og 50/50

Fremhevede innlegg

Skrevet
DundreMilfin skrev (11 timer siden):

Nei.

Man skal ikke slanke barn. Oftest går det seg til, sålenge man spiser normalt.

Mor skal ikke behøve å drive diett hjemme - men far må jo slutte med boller og croissanter på daglig basis om dette er tilfelle.

Det sier TS ingenting om, hun bare nevner matvaren.

Ingenting om hyppighet.

Man blir ikke overvektig at en croissant en tilfeldig tirsdag og ordinær godtepose på lørdag. 

Får barnet derimot søtt bakverk hyppig til frokost, og 1 kg godtepose så snakker vi helseskadelig. 

Jo, man skal faktisk «slanke»barn. De skal vokse inn i vekten sin. Det skjer ikle av seg selv, om man først er blitt overvektig.  

Det å ha et overvektig barn er vanskelig. Folk bagatelliserer det. Helsetjenesten gjør det ikke, de er tydelige på hva som må til. Det går ikke over av seg selv. Det krever en skikkelig innsats. 

Man blir kanskje ikke overvektig av en croissant til kvelds en tirsdag. Men spiser man to croissanter til kvelds seks av 14 dager, blir man tykk. 

Anonymkode: d7057...c14

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jo, man skal faktisk «slanke»barn. De skal vokse inn i vekten sin. Det skjer ikle av seg selv, om man først er blitt overvektig.  

Det å ha et overvektig barn er vanskelig. Folk bagatelliserer det. Helsetjenesten gjør det ikke, de er tydelige på hva som må til. Det går ikke over av seg selv. Det krever en skikkelig innsats. 

Man blir kanskje ikke overvektig av en croissant til kvelds en tirsdag. Men spiser man to croissanter til kvelds seks av 14 dager, blir man tykk. 

Det siste der var det jeg skrev.

Og det sier ikke TS noe om fra eller til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2022 den 9.05):

Kjenner du til hva som anbefales av tiltak når barnet er overvektig? Synes du er temmelig drøy som kaller meg asketisk. 

Skulle gjerne delt ut croissanter til kvelds og bakt boller hver helg jeg. Poenget er at jeg kan jo ikke det. Jenta vår blir tykkere og tykkere, og far ser det bare ikke. Man blir fortvilet av sånt. 

Jeg har sett bilder av godteposene, ja. Hva var poenget ditt, egentlig? 

Jeg heier på deg. Opplevde det samme med sønnen min. Han ble veldig chubby, og spesielt mye større etter 3 uker (sommerferien) hos far. 

Da gutten ble 13, tok han tak selv. Vi er veldig glade i friluftsliv, og jeg husker veldig godt at han var flau over å bade i et fjellvann, med en hel gjeng på tur. Og han hadde også fått noen kommentarer av klassekamerater.

Hos oss var det heldigvis ikke 50/50, for eksen min sviktet på mye. Og avlyste periodevis en del samvær, rett før. Men tror egentlig faren fikk ganske tydelig beskjed om at han måtte bidra med noe mer enn fri spilletid og stillesittende dager inne i leiligheten.

Anonymkode: ff224...83c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...