Gå til innhold

Baneheia-saken del 3 - Etterspill justismord og veien mot riktig dom.

yamask

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Duff skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker han får jobb når denne rettsaken er over.

Det håper jeg. Såvidt jeg har skjønt er han et arbeidsjern med fagbrev i tømring og sveising, i tillegg til at han generelt liker å mekke og fikse på ting. Han jobbet vel som maler også? Så han burde absolutt være en ressurs for riktig arbeidsgiver. Tror en kar som han trenger å bruke kroppen, og han fortjener å få leve et stille og rolig liv med en vanlig hverdag. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, ¤flicka¤ said:

Det håper jeg. Såvidt jeg har skjønt er han et arbeidsjern med fagbrev i tømring og sveising, i tillegg til at han generelt liker å mekke og fikse på ting. Han jobbet vel som maler også? Så han burde absolutt være en ressurs for riktig arbeidsgiver. Tror en kar som han trenger å bruke kroppen, og han fortjener å få leve et stille og rolig liv med en vanlig hverdag. 

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (2 timer siden):

Har han ikke rett på dagpenger pga arbeidsledighet ? Burde nesten starte en separat VK tråd....

Dagpenger er vel gjerne tidsbegrenset også. er jo en stund siden han slapp ut.

Man må ha hatt inntekt de siste 1-3 årene. 1.5G siste 1 år, 3G siste 36 måneder. Så VK kvalifiserer ikke for dagpenger. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon321 skrev (9 minutter siden):

Man må ha hatt inntekt de siste 1-3 årene. 1.5G siste 1 år, 3G siste 36 måneder. Så VK kvalifiserer ikke for dagpenger. 

Nå vet jeg ikke graden av arbeid VK utførte i fengslet,men selv om det ikke inntekt på 1.5G burde det kvalifisert for dagpenger om timeantall gikk opp. jeg antar dette kunne hjulpet på rehabilitering etter soning også. man trenger ikke gå tilbake til kriminalitet for å tjene til livets opphold osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (1 time siden):

Jeg tenker han får jobb når denne rettsaken er over.

Det kan han nok få, men slik jeg leser det, så har det ikke gått så knirkefritt å skaffe seg jobb som han kanskje tenkte. Problemet er at han holder til i Kristiansand, og selv om det sikkert finnes arbeidsgivere som tror han ville vært en god ansatt, så kan det skape problemer, da det alltids kan være noen andre i firmaet, eller kunder/potensielle kunder, som tenker han er en barnedrapsmann. Og risikoen for at det vil slå negativt ut for arbeidsgiver gjør nok at mange ikke vil ta sjansen. Dessverre fungerer det gjerne slik. Det var det samme da fetteren til Birgitte Tengs fikk jobb i Norge, og ble så oppsagt da arbeidsgiveren fant ut hvem han var. Ikke fordi arbeidsgiveren nødvendigvis trodde han var skyldig, men fordi de fryktet han kunne ha påvirket relasjonen til kunder og potensielle kunder negativt, fordi så mange i regionen på det tidspunktet trodde han var skyldig. 

• Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betimelig å trekke frem denne artikkelen kanskje.

https://www.dagbladet.no/nyheter/dna-bevis-mot-kristiansen/65655621

DNA-bevis mot Kristiansen

Politiet har sikret seg Viggo Kristiansens DNA-profil på åstedet for Baneheia-drapene og mener de snart kan avslutte etterforskningen. Kristiansen er informert om resultatet, men ønsker ikke å forklare seg til politiet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (53 minutter siden):

Det kan han nok få, men slik jeg leser det, så har det ikke gått så knirkefritt å skaffe seg jobb som han kanskje tenkte. Problemet er at han holder til i Kristiansand, og selv om det sikkert finnes arbeidsgivere som tror han ville vært en god ansatt, så kan det skape problemer, da det alltids kan være noen andre i firmaet, eller kunder/potensielle kunder, som tenker han er en barnedrapsmann. Og risikoen for at det vil slå negativt ut for arbeidsgiver gjør nok at mange ikke vil ta sjansen. Dessverre fungerer det gjerne slik. Det var det samme da fetteren til Birgitte Tengs fikk jobb i Norge, og ble så oppsagt da arbeidsgiveren fant ut hvem han var. Ikke fordi arbeidsgiveren nødvendigvis trodde han var skyldig, men fordi de fryktet han kunne ha påvirket relasjonen til kunder og potensielle kunder negativt, fordi så mange i regionen på det tidspunktet trodde han var skyldig. 

I 2021 sto det i mediene at VK hadde fått flere jobbtilbud fra bedrifter i Kristiansands område. (LINK)

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Kardemommete said:

Mye DNA fra JHA, lite fra VK.. 

Men det visste vi jo fra før.

"Lite"?

Ingenting.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (21 minutter siden):

Politiet har sikret seg Viggo Kristiansens DNA-profil på åstedet for Baneheia-drapene og mener de snart kan avslutte etterforskningen. Kristiansen er informert om resultatet, men ønsker ikke å forklare seg til politiet.

Fra år 2000 ja.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Callisto83 said:

I 2021 sto det i mediene at VK hadde fått flere jobbtilbud fra bedrifter i Kristiansands område. (LINK)

Jeg husker også dette, så jeg er litt overrasket over at han ikke finner jobb. Kanskje var det noen arbeidsgivere som var litt tøffe i trynet, men når det kom til stykket feiget ut, etter reaksjoner fra noen ansatte, familie, venner.

Samme hva det er, så er jeg overrasket. Håper det bare ikke er Viggo (kanskje på oppfordring fra sitt forsvarerteam) som ber ham overdrive vanskelighetene for å skru opp erstatningssummen.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (1 time siden):

Nå vet jeg ikke graden av arbeid VK utførte i fengslet,men selv om det ikke inntekt på 1.5G burde det kvalifisert for dagpenger om timeantall gikk opp. jeg antar dette kunne hjulpet på rehabilitering etter soning også. man trenger ikke gå tilbake til kriminalitet for å tjene til livets opphold osv.

Men altså. NAV har uendelig mange forskjellige stønader. Og disse har forskjellige krav til seg, for å finne ut hvilken stønad som er mest relevant for individet.

Uansett hva jeg eller deg måtte føle, så kvalifiserer altså VK ikke for dagpenger. Da er det så enkelt at man kan se hvilke andre eventuelle ordninger han kan falle inn under.

Jeg forstår ikke helt hvorfor det skal være viktig å prøve å forklare inn hvorfor man bør gjøre et unntak for VK i dagpengeneordningen, når man da like gjerne kan gjøre unntak for han under hvilken som helst annen ordning, evt gi han den erstatningen som det søkes om. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anon321 skrev (Akkurat nå):

Men altså. NAV har uendelig mange forskjellige stønader. Og disse har forskjellige krav til seg, for å finne ut hvilken stønad som er mest relevant for individet.

Uansett hva jeg eller deg måtte føle, så kvalifiserer altså VK ikke for dagpenger. Da er det så enkelt at man kan se hvilke andre eventuelle ordninger han kan falle inn under.

Jeg forstår ikke helt hvorfor det skal være viktig å prøve å forklare inn hvorfor man bør gjøre et unntak for VK i dagpengeneordningen, når man da like gjerne kan gjøre unntak for han under hvilken som helst annen ordning, evt gi han den erstatningen som det søkes om. 

Fordi han (antagelig)  har lagt ned et timeantall med arbeid i fengslet som tilsier rett til dagpenger. jeg mente ikke kun VK skulle krav på det,men andre i samme situasjon. det er et problem at kriminelle kommer ut uten stabile rammer. det skal nevnes at jeg ikke vet hva slags økonomiske støtte ordninger eller andre ordninger det er for de som slipper ut etter lengere soning.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående DNA-gjennomgangen i rettssaken i dag, det er interessant, men ikke spesielt overraskende, at de sakkyndige indirekte bekrefter det de fleste av oss har visst lenge, dvs at mesteparten av det Bente Mevåg liret av seg i retten for drøyt 20 år siden var inkompetent bullshit.

Dette er også understreket av at man aldri har funnet noen fagpersoner som har ment det samme som henne, og at det tilsynelatende ikke er noen som har kalt henne inn som vitne i denne omgangen, fra noen av partene.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kardemommete said:

De burde vært straffet hele gjengen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brukerangrep, brudd på underforumets retningslinjer, brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Jazzbazz said:

Angående DNA-gjennomgangen i rettssaken i dag, det er interessant, men ikke spesielt overraskende, at de sakkyndige indirekte bekrefter det de fleste av oss har visst lenge, dvs at mesteparten av det Bente Mevåg liret av seg i retten for drøyt 20 år siden var inkompetent bullshit.

Dette er også understreket av at man aldri har funnet noen fagpersoner som har ment det samme som henne, og at det tilsynelatende ikke er noen som har kalt henne inn som vitne i denne omgangen, fra noen av partene.

Akkurat dette synes jeg er slapt av aktoratet. Hun har vel ved et par anledninger de siste par årene (gjennom sin advokat) benektet at hun formidlet for retten at det garantert var to gjerningsmenn. I stedet har alle misforstått, i begge rettsinstanser. Da synes jeg det er på sin plass at hun kalles inn av aktoratet for å fortelle nå det hun mener hun sa den gang. Jeg tror det vil være veldig viktig for jentenes foreldrene at de får høre fra den sakkyndige som de tror sa at det garantert var to gjerningsmenn, i dag fortelle høyt og tydelig at hun aldri har sett noe som skulle tilsi at det må ha vært to.

Og så ville det jo vært veldig intressant å se om Holden ville konfrontert henne, og lest opp fra begge dommene og utallige aviser der hun siteres på å ha vært klokkeklar på at det måtte vært to. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen ikke lett å bli klok på hva DNA-ekspertene er uenige om, basert på NRKs livedekning i alle fall. Jeg er ekstremt nysgjerrig på hva Whitaker innvender. At disputter som denne ikke er offentlig tilgjengelig i sin helhet, uten å være filtrert gjennom journalister, er en uholdbar rettssituasjon. Her må det til en lovendring, og så må opptaksutstyret som er vedtatt at skal installeres i norske rettssaler komme på plass!

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...