Gå til innhold

Baneheia-saken del 3 - Etterspill justismord og veien mot riktig dom.

yamask

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

bosve skrev (På 23.4.2024 den 17.02):

Fatter ikke hvordan Viggo klarer å besinne seg seg hvis han er uskyldig og befinner seg rett ved siden av en mannen som har sørget for å bure bure han inne i en mannsalder som fortsatt lyver og lyver hvis man skal stole på Viggo og de tekniske bevisene i saken. Viggo har jo blitt beskrevet som en fyr med temperament, men selv en vanlig mann hadde jo blitt fly forbannet hvis de hadde blitt utsatt for noe sånt.(at en venn lyver deg inn i dobbeltdrap og voldtekt av barn). 

Er det noen som har noe statistikk hvor uvanlig det er at en person står bak voldtekt og drap av  2 barn samtidig?

Hva skulle han gjort? Sittet der å klikka i vinkel? 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være rart for VK og stå i vitneboksen igjen i denne saken, men denne gangen som et vitne og ikke som tiltalt. Virker som han har blitt møtt på en respektfull måte av aktor da de skal sette i gang med utspørringen. 

"Han sier det kan være at Kristiansen oppfatter spørsmål som kritiske.

– Det betyr ikke at jeg tviler på din uskyld. Men det er et tema som er nødvendig for å belyse skyldspørsmålet for retten, sier Øverberg."

https://www.nrk.no/nyheter/kristiansen_-_-nerver-i-spill-1.16855415

Tilfeldig at jeg velger et utdrag fra NRK her.

Hva synes dere om mediedekningen så langt?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kahaki skrev (2 timer siden):

@Cookiesandcream JHA er utredet mtp hukommelse og det viser ifølge ekspertvitne ingen tegn til at han har en diagnose eller tilsvarende som forårsaker at han ikke skal huske hendelsene.

Han lyver så det renner av han, heter det.

Ja, jeg snakket om Viggo. At jeg ikke finner det rart at han kan ha surret med dagene. For ham var det en vanlig dag, og han visste heller ikke at det var bestekompisen som hadde gjort det. Jeg anser det som helt normalt å huske at man for eksempel var på IKEA og kjøpte en Billy bokhylle fra lagerhylle nummer 34 (altså detaljert) forrige uke, men samtidig ikke huske om det var onsdag eller torsdag man gjorde det. Så kan man snakke med naboen og komme på at jo, de malte jo huset sitt onsdag og det så man når man kjørte til IKEA, derfor må det være den dagen man var der. Slike ting skjer med meg hele tiden, på tross av at jeg har god hukommelse. Har man i tillegg ADHD, eller bare dårlig hukommelse, så skjer det enda oftere vil jeg tro.

JHA husker detaljert om ting han sier VK gjorde, men husker ingenting av det han selv har gjort. Dessuten kan han ikke huske hverken følelser, tanker eller i dag resonnere rundt hvorfor han gjorde som han gjorde, eller hvordan det må ha føltes. Det finner jeg veldig rart, og er helt enig med deg i at han lyver så det renner av ham. Eventuelt at han har laget seg en historie om en annen gjerningsperson som han nå nærmest tror på selv, for å distansere seg fra hele greia.

Endret av Cookiesandcream
  • Liker 11
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (1 minutt siden):

Hva synes dere om mediedekningen så langt?

Det har vært veldig interessant å følge dekningen via Fædrelandsvennen på nett. De har en sånn "Direkte" del viet til rettssaken, hvor man kan få en oppsummering av hva de går igjennom, med klokkeslett. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (2 minutter siden):

Det har vært veldig interessant å følge dekningen via Fædrelandsvennen på nett. De har en sånn "Direkte" del viet til rettssaken, hvor man kan få en oppsummering av hva de går igjennom, med klokkeslett. 

Nrk har det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vampyrina skrev (2 minutter siden):

Nrk har det samme.

Og Vg og Nettavisen 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (5 minutter siden):

Er den åpen, eller kun for abonnenter? 

Har fulgt NRK og VG i dag, men savner litt mer oversikt over "dagsplan".  Mulig journalistene ikke har tilgang til det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNA beviset ble såvidt jeg husker tolket å indikere to gjerningsmenn, har de gått bort ifra det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (4 minutter siden):

Er den åpen, eller kun for abonnenter? 

Har fulgt NRK og VG i dag, men savner litt mer oversikt over "dagsplan".  Mulig journalistene ikke har tilgang til det. 

Jeg tror kanskje Fædrelandsvennen sin er bak en betalingsmur dessverre. Viggo skal i hvert fall vitne i morgen også, og kanskje torsdag, men advokaten hans håpet han kanskje ble ferdig i morgen. Hvem og når andre skal vitne vet jeg ikke noe om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bokormsen said:

DNA beviset ble såvidt jeg husker tolket å indikere to gjerningsmenn, har de gått bort ifra det?

Det ble i retten den gang tolket til å garantere to gjerningsmenn. Det er i dag ingen eksperter som vil tiltrede en slik tolkning. Flere har derimot senere advart om viktigheten av ikke å tolke resultatene som forelå dengang i den retning.

Nyere  analyser peker kun mot Jan Helge. Og obdusenten, men han har alibi. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Acer

Det er egentlig fantastisk at ein person har greidd å  snakke ein annen inn i en kriminalsak, og blir dømt utan  ein greier å bevise sin uskyld. 

Dersom domstolen nå ikkje klarer å "stikke hull på denne verkebyllen" så vil det  innebere  en svekket tilliten til vårt rettssytem, og gå under radaren som  i historiens  største justismord, og kan samanlignes med rettprossen  i Kongo. 

Ein treng vel ikkje om  å ha verken psykolog eller psykiatrisk utdannelse for å skjønne at det er meget syke personer som utfører så groteske handlinger. Mange  likhetstrekk med ABB sine forskrudde foretsillinger,og handlinger på Utøya.  De er psykopater,og  har sin egen evne til å manipulere, og overbevise folk.   

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingemutter skrev (7 minutter siden):

Det ble i retten den gang tolket til å garantere to gjerningsmenn. Det er i dag ingen eksperter som vil tiltrede en slik tolkning. Flere har derimot senere advart om viktigheten av ikke å tolke resultatene som forelå dengang i den retning.

Nyere  analyser peker kun mot Jan Helge. Og obdusenten, men han har alibi. 

Ok, takk, rart de kunne ta så feil, men det var jo helt i begynnelsen av dna analyse. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cookiesandcream skrev (3 timer siden):

Folk har veldig ulik hukommelse. Jeg husker veldig godt, men samboeren min husker overraskende dårlig. Vi kan ha samtaler og avtale ting, og en halvtime etterpå har han glemt hva vi avtalte. Jeg anser det som ekstremt plausibelt at han kunne ha svart feil i en rundspørring eller i et avhør.  Det hadde ikke gjort ham skyldig i en forbrytelse. Hos mennesker med ADHD kan det være enda vanskeligere. Dessuten kan selv jeg som har god hukommelse ha problemer med å huske om det var onsdag eller torsdag forrige uke jeg gjorde slik eller sånn. Men når jeg snakker med andre om det, så får jeg knagger å henge det på og setter det i sammenheng med andre hendelser.

Det jeg synes er mest påfallende, er at JHA ikke klarer å svare på hvordan han følte det, om han var redd, om hvorfor han ikke grep inn osv. Han har opplevd noe voldsomt og traumatisk, men klarer ikke svare på hvordan det var eller gjøre seg opp tanker i ettertid for hvorfor han reagerte som han gjorde? Det synes jeg høres veldig rart ut. 

Jeg har adhd og surrer med kortidsmimne. Men kan huske overraskende detaljert på spesielle hendelser lang tid tilbake. Og a er ddt i minste detalj.  Ikke datoer og kl slett. Så har både elefant husk. Og dårlig kort tids hukommelse. Kan komme på det. Men da må jeg få noen hint.  Så hvis jeg var vk, hadde jeg ikke med en gang klart å fortelle i detalj hva jeg gjorde i den bua for noen få dager siden. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (På 22.4.2024 den 18.42):

Det er ingenting som er bedre enn at sannheten kommer fram. Men detaljen om at ett av barna trolig levde lenger enn antatt, skulle jeg nesten ønske foreldrene slapp å høre. Jeg ble uvel av å lese om det. 🙈💔

Spent på morgendagen. I går hørte jeg en episode av "Rett og slett" hvor medias rolle snakkes om. Veldig interessant. 

Hvor leste du dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (På 22.4.2024 den 12.47):

Han eller de utsatte jo også jentene for enorm torturliknende vold.

Omfattende slag, risping med kniv og såpass store skader i underlivet at de ikke kunne levd vanlige liv etterpå hvis de hadde overlevd.

Selv den tøffeste voksne ville skreket i smerte, panikk og dødsangst av noe sånt. 

Selvfølgelig. Beklager om jeg uttrykte meg feil 🙄 

Men det var det som ble nevnt i en avis, seriøst nok. Jeg finner ikke artikkelen, men det sto som bildetekst. 

In absentia skrev (22 timer siden):

Ja, de fleste vet visst ikke om dette. Mishandlingen er grunnen til at jeg mener dette er det verse som har blitt gjort i Norge i fredstid.

Jeg har lest alle bøkene, men det er visst en del mer å sette seg inn i i de artiklene ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
moroklompen skrev (24 minutter siden):

Hvor leste du dette?

Jahr tar veldig grundig opp i den første boka si, hvordan jentene ble drept. Ganske drøyt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moroklompen skrev (På 23.4.2024 den 20.51):

Hvor leste du dette?

Det står også i boka til Eivind Pedersen

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (4 timer siden):

Det er egentlig fantastisk at ein person har greidd å  snakke ein annen inn i en kriminalsak, og blir dømt utan  ein greier å bevise sin uskyld. 

Dersom domstolen nå ikkje klarer å "stikke hull på denne verkebyllen" så vil det  innebere  en svekket tilliten til vårt rettssytem, og gå under radaren som  i historiens  største justismord, og kan samanlignes med rettprossen  i Kongo. 

Ein treng vel ikkje om  å ha verken psykolog eller psykiatrisk utdannelse for å skjønne at det er meget syke personer som utfører så groteske handlinger. Mange  likhetstrekk med ABB sine forskrudde foretsillinger,og handlinger på Utøya.  De er psykopater,og  har sin egen evne til å manipulere, og overbevise folk.   

Signert!

Jeg mener Jan Helge er en verre type en Brevik.  Brevik måtte i det minste dope seg ned for å gjennomføre. Han har også tilstått. 

Jan Helge var klin edru, nekter fortsatt. 

Han politimannen som avhørte Han,og hadde den samtalen med han, uttalte jo.... " Viggo var liksom den ekle av dere".

Tenk om de bare kunne ha forstått det litt tidligere? At de ble lurt trill rundt, og at gjerningsmannen trolig har det mørkeste sinnet de noen gang har møtt, og vil møte?

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det alltid en forsvarers plikt å «utforske» sin klients påstand om hva som er virkeligheten? Da når denne virkeligheten overhodet ikke henger på greip og denne klienten ikke evner å komme med en alternativ forklaring som samsvarer med objektive funn? Selvfølgelig skal JHA ha en forsvarer, men vil det ikke være naturlig å kreve at han skal evne å forklare et alternativt hendelsesforløp som henger på greip?

Jeg og lurer rett og slett på om han dissosierer, at han har kobla seg selv vekk fra handlingen og satt inn en alternativ person over så mange år, «Viggo». 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...