yamask Skrevet 19. mai 2024 Forfatter #1941 Del Skrevet 19. mai 2024 Og attpå til ble det denne uken kjent at han lider av to ekstremt farlige diagnoser, samt at de sakkyndige mener det er høy gjentakelsesfare. Altså, at det er stor fare for at han igjen vil drepe og voldta små jenter igjen. Alikevel velger Dagbladet å gi dem en liten sjanse til å juge litt til. Begriper det ikke. Hvem kan vi egentlig regne med fremover? Føler fvn, tv2 og svarttrost er de som forteller oss nøyaktig hva som foregår. Fler? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 19. mai 2024 #1942 Del Skrevet 19. mai 2024 Nrk pleier å gi ganske like referat som fvn men det er kun hos svarttrost at man får helheten, hører mye der som ikke media ellers har tatt med i referatene sine. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 19. mai 2024 #1943 Del Skrevet 19. mai 2024 Man kan argumentere for at det er usmakelig av Dagbladet, men det er jo definitivt nyhetsverdig. Skal man tillate JHA og Berit Andersen å komme med slike beskyldninger i retten, så har det vel lite å si om de gjentar det i en avis. Faktisk synes jeg Dagbladet er litt redelig med faktaboksen sin: "13. desember 2022 ble Viggo Kristiansen offisielt reinvasket i Borgarting lagmannsrett." https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-aldri-gjore-opp-for-meg/81399127 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤flicka¤ Skrevet 19. mai 2024 #1944 Del Skrevet 19. mai 2024 (endret) Katten.2.0 skrev (24 minutter siden): Skal man tillate JHA og Berit Andersen å komme med slike beskyldninger i retten, så har det vel lite å si om de gjentar det i en avis. Det er for så vidt sant, men i motsetning til deg synes jeg ikke det er spesielt nyhetsverdig, da de ikke tilfører noe nytt bortsett fra å fremstille seg selv som ofre og nok en gang anklage en frifunnet mann. At Dagbladet oppgir fakta i en faktaboks er vel et minimum av hva vi kan forvente, synes det er å overdrive å omtale det som «rederlig». Endret 19. mai 2024 av ¤flicka¤ 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 19. mai 2024 #1945 Del Skrevet 19. mai 2024 ¤flicka¤ skrev (På 19.5.2024 den 23.29): Det er for så vidt sant, men i motsetning til deg synes jeg ikke det er spesielt nyhetsverdig, da de ikke tilfører noe nytt bortsett fra å fremstille seg selv som ofre og nok en gang anklage en frifunnet mann. Jeg jobber mye opp mot media, og hva som er nyhetsverdig er en lang kronglete utredning. Dette er sett fra Dagbladets side, og kort oppsummert kan man si at det genererer klikk for avisen og dermed er det, for dem, nyhetsverdig. ¤flicka¤ skrev (På 19.5.2024 den 23.29): At Dagbladet oppgir fakta i en faktaboks er vel et minimum av hva vi kan forvente, synes det er å overdrive å omtale det som «rederlig». Derfor jeg skrev "litt". Istedenfor å skrive frifunnet (som åpner opp for tvil), så skriver de reinvasket - som ikke levner noen tvil. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebella81 Skrevet 19. mai 2024 #1946 Del Skrevet 19. mai 2024 En dominerende mor og en seriemorder-sønn der altså. 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 20. mai 2024 #1947 Del Skrevet 20. mai 2024 rebella81 skrev (11 timer siden): En dominerende mor og en seriemorder-sønn der altså. Seriemorder er om man dreper flere over et lengre tidsrom. massemorder er hvis man dreper flere enn 2 på en gang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 20. mai 2024 #1948 Del Skrevet 20. mai 2024 12 minutter siden, Kardemommete said: Seriemorder er om man dreper flere over et lengre tidsrom. massemorder er hvis man dreper flere enn 2 på en gang. Så bare patetisk pedofil barnemorder. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 20. mai 2024 #1949 Del Skrevet 20. mai 2024 Katten.2.0 skrev (29 minutter siden): Så bare patetisk pedofil barnemorder. Voldtektsmann også. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 20. mai 2024 #1950 Del Skrevet 20. mai 2024 9 minutter siden, Kardemommete said: Voldtektsmann også. Synes voldtektsmann ikke er dekkende. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gansketeit Skrevet 20. mai 2024 #1951 Del Skrevet 20. mai 2024 Det er utrolig provoserende å lese det intervjuet i Dagbladet. Hvorfor tror de at folk har noe som helst interesse i hvilke følelser de har rundt rettsaken? Og at mor og sønn er ferdig med saken? Ja, sikkert. De kommer aldri til å bli ferdig med den grusomme handlingen til det pedofile monsteret. De vil alltid bli glodd på og snakket åpenlyst om der de beveger seg, og det vet de nok. Folk blir aldri ferdig med den saken. Etter mitt syn så har han ikke rett til å leve fritt ute i samfunnet. Han er farlig. Får håpe han blir overvåket. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 20. mai 2024 #1952 Del Skrevet 20. mai 2024 Intervjuet av JHA og moren i Dagbladet virker ikke halvparten så tonedøvt som et visst brev om elgkarbonader noen publiserte i Fædrelandsvennen i 2021. Jeg er egentlig overrasket hvor oppegående og reflektert JHA fremstår. Han sier han aldri kan gjøre opp for seg, og vi kan lese at han vegret seg for å bli løslatt. Reaksjonene varierer sannsynligvis ettersom hvem man mener er ofrene i denne saken. Det er ikke sikkert befolkningen forøvrig ser på artikkelen med samme briller som her i tråden. Det eneste jeg tenker er at hvis moren vil være i fred, så er det dumt å la seg avbilde i en av landets største aviser. 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 20. mai 2024 #1953 Del Skrevet 20. mai 2024 (endret) 6 hours ago, Kardemommete said: Seriemorder er om man dreper flere over et lengre tidsrom. massemorder er hvis man dreper flere enn 2 på en gang. Jeg tror definisjonen på en seriemorder teknisk sett er en som dreper 3 ganger eller mer, i separate hendelsesforløp. Noen «seriemordere» har blitt tatt etter ugjerning nr 2, og vedgått at om de ikke hadde blitt tatt, så hadde de drept igjen. Forskjellen på en seriemorder og en «seriemorder», er vel det man i realiteten må kalle en «distinction without a difference». Noen «seriemordere» blir tatt etter første ugjerning, og vedgår ikke at de hadde drept igjen, gitt muligheten. Gisli Gudjonson vurderte Jan Helge til å være en «”serial killer”», ifølge Eivind Pedersen*. * Jeg driver og karrer meg gjennom boken hans nå, den er så dårlig [skrevet], det er en jobb. Endret 20. mai 2024 av Vingemutter La til «skrevet» i fotnote. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 20. mai 2024 #1954 Del Skrevet 20. mai 2024 10 minutter siden, Callisto83 said: Intervjuet av JHA og moren i Dagbladet virker ikke halvparten så tonedøvt som et visst brev om elgkarbonader noen publiserte i Fædrelandsvennen i 2021. Jeg er egentlig overrasket hvor oppegående og reflektert JHA fremstår. Han sier han aldri kan gjøre opp for seg, og vi kan lese at han vegret seg for å bli løslatt. Reaksjonene varierer sannsynligvis ettersom hvem man mener er ofrene i denne saken. Det er ikke sikkert befolkningen forøvrig ser på artikkelen med samme briller som her i tråden. Det eneste jeg tenker er at hvis moren vil være i fred, så er det dumt å la seg avbilde i en av landets største aviser. Takkebrevet var ganske «cringe», det er jeg enig i. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymphadora Skrevet 20. mai 2024 #1955 Del Skrevet 20. mai 2024 Callisto83 skrev (5 minutter siden): Intervjuet av JHA og moren i Dagbladet virker ikke halvparten så tonedøvt som et visst brev om elgkarbonader noen publiserte i Fædrelandsvennen i 2021. Jeg er egentlig overrasket hvor oppegående og reflektert JHA fremstår. Han sier han aldri kan gjøre opp for seg, og vi kan lese at han vegret seg for å bli løslatt. Reaksjonene varierer sannsynligvis ettersom hvem man mener er ofrene i denne saken. Det er ikke sikkert befolkningen forøvrig ser på artikkelen med samme briller som her i tråden. Det eneste jeg tenker er at hvis moren vil være i fred, så er det dumt å la seg avbilde i en av landets største aviser. Oppegående og reflektert , men på tiltalebenken en bevisst strategi om å virke som et mindre intelligent offer med hukommelsessvikt. Han er en kald morder som strategisk forteller den historien som gagner han selv best. Han er vurdert av sakkyndige til å være uten anger og å mangel på empati, men det er ikke vanskelig for en slik person å fortelle journalister det som får han til å fremstå bedre. At du aldri kommer til å slippe taket på Viggo er en ting, men at du kan forsvare JHA i den grad... 28 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 20. mai 2024 #1956 Del Skrevet 20. mai 2024 Callisto83 skrev (20 minutter siden): Intervjuet av JHA og moren i Dagbladet virker ikke halvparten så tonedøvt som et visst brev om elgkarbonader noen publiserte i Fædrelandsvennen i 2021. Jeg er egentlig overrasket hvor oppegående og reflektert JHA fremstår. Han sier han aldri kan gjøre opp for seg, og vi kan lese at han vegret seg for å bli løslatt. Reaksjonene varierer sannsynligvis ettersom hvem man mener er ofrene i denne saken. Det er ikke sikkert befolkningen forøvrig ser på artikkelen med samme briller som her i tråden. Det eneste jeg tenker er at hvis moren vil være i fred, så er det dumt å la seg avbilde i en av landets største aviser. Du mener altså at JHA er et offer ??????????? 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 20. mai 2024 #1957 Del Skrevet 20. mai 2024 Kardemommete skrev (Akkurat nå): Du mener altså at JHA er et offer ??????????? Nei, jentene er ofrene i Baneheia saken. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 20. mai 2024 #1958 Del Skrevet 20. mai 2024 Hvilket brev var det? Jeg har abbonert på fvn i mange år men husker ikke hverken brev eller karbonader. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymphadora Skrevet 20. mai 2024 #1959 Del Skrevet 20. mai 2024 Callisto83 skrev (2 minutter siden): Nei, jentene er ofrene i Baneheia saken. Nå motsier du deg vel selv litt. Er vel INGEN som ikke mener jentene er ofre. Så mener du egentlig med at reaksjonene sikkert varierer ettersom hvem man mener er ofrene i saken med mindre du henviser til JHA også som et offer? 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 20. mai 2024 #1960 Del Skrevet 20. mai 2024 17 minutter siden, Vingemutter said: Jeg tror definisjonen på en seriemorder teknisk sett er en som dreper 3 ganger eller mer, i separate hendelsesforløp. Noen «seriemordere» har blitt tatt etter ugjerning nr 2, og vedgått at om de ikke hadde blitt tatt, så hadde de drept igjen. Forskjellen på en seriemorder og en «seriemorder», er vel det man i realiteten må kalle en «distinction without a difference». Noen «seriemordere» blir tatt etter første ugjerning, og vedgår ikke at de hadde drept igjen, gitt muligheten. Gisli Gudjonson vurderte Jan Helge til å være en «”serial killer”», ifølge Eivind Pedersen*. * Jeg driver og karrer meg gjennom boken hans nå, den er så dårlig, det er en jobb. Det er forskjellige definisjoner på seriemordere. Den mest utbredte er den du nevner, hvor det gjerne er et tidsrom på minst en måned mellom drapene. Det kan også være at man "kun" dreper to personer så lenge det er atskilte handlinger av både tid og tilknytninger - men det er en mindre brukt en. Husker dessverre ikke kilden for nmr 2, men den du nevner er absolutt den som er mest anerkjent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå