Djækklåsst Skrevet 7. april 2023 #921 Del Skrevet 7. april 2023 (endret) yamask skrev (2 timer siden): Skal du kjøpe den? Jeg angrer fortsatt på å ha lest (hørt) boka til EP og støttet ham økonomisk, så redd for å gå på samme smell. Er Kvamme ok? Intervjuet med Ballo var veldig bra syns jeg, så håper boka går i samme spor. Jeg kommer nok til å lese. Kvamme er det ingen grunn til å la være å lese, mener jeg. Han har skrevet mye om saken, ikke alt er like bra, men denne fra 2019 var jo stort sett på kornet: https://viggokristiansen.wordpress.com/2020/04/09/ubehaget-i-baneheia/ Endret 7. april 2023 av Djækklåsst 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 7. april 2023 Forfatter #922 Del Skrevet 7. april 2023 Djækklåsst skrev (2 timer siden): Jeg kommer nok til å lese. Kvamme er det ingen grunn til å la være å lese, mener jeg. Han har skrevet mye om saken, ikke alt er like bra, men denne fra 2019 var jo stort sett på kornet: https://viggokristiansen.wordpress.com/2020/04/09/ubehaget-i-baneheia/ Takk, da gleder jeg meg til å lese den! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 11. april 2023 #923 Del Skrevet 11. april 2023 (endret) Et lengre intervju med forfatteren av den kommende boken: Gjennomgikk 250 av sine egne reportasjer til ny bok om Baneheia-saken: – Kjempeskummelt (journalisten.no) Ser han legger mye av skylden på domstolene, men det jeg er mest interessert i her, er om han klarer å få frem noe nytt om hva som faktisk ble sagt i retten fra f.eks. Bente Mevåg, ut fra sine egne reportasjer/notater, og det som ellers ikke ligger ute i form av artikler på nett. For ut fra infoen om helt sikkert to gjerningsmenn er det vanskelig å "skylde" på f.eks. juryen, som hadde det siste ordet. F.eks. fra kommisjonens rapport har vi det jeg antar er en NTB-artikkel Kvamme står bak (nei, det var visst ikke fra ham, jeg spurte ham direkte), som ikke er å finne på nett: "På et siste avklarende spørsmål fra dommer Asbjørn Nes Hansen, slo Mevåg fast at DNA-analysene fra Spania utvilsomt viser at to gjerningsmenn gjennomførte overgrepene." Akkurat en slik sekvens hvor lagmannen spør vitnet direkte om noe så avgjørende, slik det her blir beskrevet, burde jo ha blitt fanget opp og omtalt av andre journalister. Endret 11. april 2023 av Djækklåsst 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 13. april 2023 #924 Del Skrevet 13. april 2023 (endret) Pressen må tørre å sette søkelys på problematiske bindinger, Har de pårørende for stor makt. Fører dette til en berørings angst.? Et meget godt debattinnlegg. Spørsmålet er tøft, men nødvendig. Og høyst relevant i forkant av en ny rettssak. Flere av etterforskerne som var sentrale for 20 år siden, og som kanskje må forklare seg i retten igjen, har utviklet tette bånd både til Ada Sofie Austegard, mor til offeret Stine Sofie Sørstrønen, og hennes stiftelse: Stine Sofies Stiftelse. https://m24.no/ada-sofie-austegard-asbjorn-hansen-baneheia/hvorfor-lukker-pressen-oynene-for-problematiske-baneheia-bindinger/602229 Endret 13. april 2023 av Lana01 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 13. april 2023 #925 Del Skrevet 13. april 2023 (endret) Lana01 skrev (2 timer siden): Pressen må tørre å sette søkelys på problematiske bindinger, Har de pårørende for stor makt. Fører dette til en berørings angst.? Et meget godt debattinnlegg. Spørsmålet er tøft, men nødvendig. Og høyst relevant i forkant av en ny rettssak. Flere av etterforskerne som var sentrale for 20 år siden, og som kanskje må forklare seg i retten igjen, har utviklet tette bånd både til Ada Sofie Austegard, mor til offeret Stine Sofie Sørstrønen, og hennes stiftelse: Stine Sofies Stiftelse. https://m24.no/ada-sofie-austegard-asbjorn-hansen-baneheia/hvorfor-lukker-pressen-oynene-for-problematiske-baneheia-bindinger/602229 Fint innlegg av Skoland. I tillegg til det som her tas opp, har vi jo det manglende fokuset i media på hvordan kommisjonen forsøkte å feie skandalen under teppet i så mange år, senest ved den siste beslutningen i 2021 hvor både utrederne og lederen var imot gjenåpning. Uten at noen i media har brydd seg med å ettergå detaljene i dette. Den gruppen Skoland er med i fra pressen ser for øvrig ut som en bra gruppe, det, så mulig det kan komme noe ut av evalueringen, selv om noen nok vil være opptatte av å skulle forsvare seg selv. Endret 13. april 2023 av Djækklåsst 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 15. april 2023 #926 Del Skrevet 15. april 2023 Veldig bra episode, anbefales! https://podcasts.apple.com/no/podcast/hvorfor-det/id1561923135?i=1000608944417 "hvorfor det" - Ivo har besøk av psykolog Atle Austad. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 15. april 2023 #927 Del Skrevet 15. april 2023 Lana01 skrev (På 13.4.2023 den 16.53): Pressen må tørre å sette søkelys på problematiske bindinger, Har de pårørende for stor makt. Fører dette til en berørings angst.? Et meget godt debattinnlegg. Spørsmålet er tøft, men nødvendig. Og høyst relevant i forkant av en ny rettssak. Flere av etterforskerne som var sentrale for 20 år siden, og som kanskje må forklare seg i retten igjen, har utviklet tette bånd både til Ada Sofie Austegard, mor til offeret Stine Sofie Sørstrønen, og hennes stiftelse: Stine Sofies Stiftelse. https://m24.no/ada-sofie-austegard-asbjorn-hansen-baneheia/hvorfor-lukker-pressen-oynene-for-problematiske-baneheia-bindinger/602229 Blir så forferdet og forbannet over alle disse tingene, jeg klarer ikke forstå at så mange mennesker mangler så såpass med emosjonelle antenner (empati spesielt) - og har samvittighet til å holde på som dem gjør. Bindingene er én ting, men jeg mener at disse tingene beskriver godt hvordan disse folkene er som mennesker og hvilke essensielle egenskapene de mangler. Ingen som reiser seg opp og sier ifra. Folk er feige, og det gjør med forbanna. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hraff Skrevet 17. april 2023 #928 Del Skrevet 17. april 2023 On 4/15/2023 at 2:14 PM, kraftwerk said: Veldig bra episode, anbefales! https://podcasts.apple.com/no/podcast/hvorfor-det/id1561923135?i=1000608944417 "hvorfor det" - Ivo har besøk av psykolog Atle Austad. Har akkurat hørt gjennom. Dette er blant de bedre tingene som er produsert om saken. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 17. april 2023 #929 Del Skrevet 17. april 2023 Bra Podcast. Litt usikker på om jeg har fått med meg tidligere at VK ble utsatt for overgrep som barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 18. april 2023 #930 Del Skrevet 18. april 2023 Kardemommete skrev (12 timer siden): Bra Podcast. Litt usikker på om jeg har fått med meg tidligere at VK ble utsatt for overgrep som barn. Det er omtalt i Jahrs bok fra 2021, men ikke noe media har skrevet om. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hraff Skrevet 19. april 2023 #931 Del Skrevet 19. april 2023 FVN melder at Geir Olaf Hansen er død: https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/4oV8ze/tidligere-baneheia-etterforsker-er-doed Han var avhøreren som introdusert Andersen for ideen om det var Kristiansen som hadde gjort det slik at Andersen la skylden på Kristiansen. Han (GOH) satt å løy i retten om at Andersen ikke var tatt i løgn. Han var kompis med Andersen og ringte han i åresvis etterpå, inkludert den omtalte samtalen hvor de skulle samarbeide om et intervju. Han ba heller aldri om unskyldning for sin rolle i justismordet. Det må være kjipt å gå ut av tiden med det ryktet han nå har. Men kanskje han også var et offer, et offer for mangelfull utdannelse innen avhørsteknikker og egen inkompetanse. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 19. april 2023 #932 Del Skrevet 19. april 2023 hraff skrev (6 minutter siden): FVN melder at Geir Olaf Hansen er død: https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/4oV8ze/tidligere-baneheia-etterforsker-er-doed Han var avhøreren som introdusert Andersen for ideen om det var Kristiansen som hadde gjort det slik at Andersen la skylden på Kristiansen. Han (GOH) satt å løy i retten om at Andersen ikke var tatt i løgn. Han var kompis med Andersen og ringte han i åresvis etterpå, inkludert den omtalte samtalen hvor de skulle samarbeide om et intervju. Han ba heller aldri om unskyldning for sin rolle i justismordet. Det må være kjipt å gå ut av tiden med det ryktet han nå har. Men kanskje han også var et offer, et offer for mangelfull utdannelse innen avhørsteknikker og egen inkompetanse. Så tar han det med seg i graven ja, det er faktisk ikke bra. Det var vel for vanskelig å be om unnskyldning, og med vissheten om at det er vanskelig å tilgi. Minnegave ønskes til Stine Sofies stiftelse, står det i dødsannonsen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 19. april 2023 #933 Del Skrevet 19. april 2023 (endret) Millimani skrev (6 timer siden): Så tar han det med seg i graven ja, det er faktisk ikke bra. Det var vel for vanskelig å be om unnskyldning, og med vissheten om at det er vanskelig å tilgi. Minnegave ønskes til Stine Sofies stiftelse, står det i dødsannonsen De menneskene der nede i Agder eier fader ikke skam! I Adger sitter alle fra den gamle saken rundt et storslått konferansebord i øverste etasje, hos SSS. Kommer aldri til å miste den "sjokkerende følelsen" over at mediene fortsatt ikke setter søkelys på alle disse bindingene og div roller disse menneskene har hatt, helt frem til Oslo tok over saken. Det er en eneste stor heksegryte med gift. Endret 19. april 2023 av kraftwerk 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 19. april 2023 #934 Del Skrevet 19. april 2023 kraftwerk skrev (2 minutter siden): De menneskene der nede i Agder eier fader ikke skam! Ja fysj. Tenk å donere penger til en organisasjon som jobber for rettssikkerheten til barn som har blitt utsatt for seksuelle overgrep og vold. Noen av dere burde kanskje reflektere litt over hva dere skriver, før dere trykker send. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 19. april 2023 #935 Del Skrevet 19. april 2023 Greit at Geir Olaf Hansen gjorde en dårlig jobb, men det går an å ta seg en bolle når mannen faktisk har dødd. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tripptrapp1 Skrevet 19. april 2023 #936 Del Skrevet 19. april 2023 Callisto83 skrev (5 minutter siden): Ja fysj. Tenk å donere penger til en organisasjon som jobber for rettssikkerheten til barn som har blitt utsatt for seksuelle overgrep og vold. Noen av dere burde kanskje reflektere litt over hva dere skriver, før dere trykker send. Når du velger å kun sitere den første setningen av brukeren over sitt innlegg, så tas den ut av kontekst. Det blir for dumt. Poenget til brukeren du siterer er åpenbart ikke kritikk av organisasjonens fokusområder, men at stiftelsen er kjent for bl.a et problematiske sammensurium av personer, roller og ulike hatter, samt dels umoralske midler for å skaffe seg økonomiske midler. 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 19. april 2023 #937 Del Skrevet 19. april 2023 Tripptrapp1 skrev (6 minutter siden): Når du velger å kun sitere den første setningen av brukeren over sitt innlegg, så tas den ut av kontekst. Det blir for dumt. Innlegget jeg siterte ble endret etter at jeg trykket send. Sånn apropos kontekst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 19. april 2023 #938 Del Skrevet 19. april 2023 Callisto83 skrev (2 timer siden): Ja fysj. Tenk å donere penger til en organisasjon som jobber for rettssikkerheten til barn som har blitt utsatt for seksuelle overgrep og vold. Det virker jo litt absurd at denne organisasjonen velges i dette tilfelle 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hraff Skrevet 20. april 2023 #939 Del Skrevet 20. april 2023 (endret) Geir Olaf Hansens død minner oss andre på hvor viktig det er å ikke ha uoppgjorte ting her i livet. Plutselig ligger man der og da er det for sent å rette opp feilene. Han kunne, burde og hadde mulighet til å innrømme egne feil og be om tilgivelse, istedetfor døde han som en mann uten ære. Det er trist for han, det er trist for hans etterlatte og det er trist for alle berørte i Baneheia-saken. Endret 20. april 2023 av hraff skrivefeil 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 20. april 2023 #940 Del Skrevet 20. april 2023 Djækklåsst skrev (På 11.4.2023 den 12.08): <snip> "På et siste avklarende spørsmål fra dommer Asbjørn Nes Hansen, slo Mevåg fast at DNA-analysene fra Spania utvilsomt viser at to gjerningsmenn gjennomførte overgrepene." Akkurat en slik sekvens hvor lagmannen spør vitnet direkte om noe så avgjørende, slik det her blir beskrevet, burde jo ha blitt fanget opp og omtalt av andre journalister. Eirik Vigsnes skrev en ganske detaljert artikkel mens den første rettssaken pågikk. I tillegg til DNA omtales drapsmetodene og JHAs generelle troverdighet. Sekvensen du omtaler gjengis ikke i sitatform, men vi vet jo at Vigsnes fulgte saken fra rettslokalet, så det virker rimelig å anta at artikkelen er basert utelukkende på hans egne observasjoner: «Den andre jenta hadde sæd fra én mann, og her passer kun den ene av de to tiltalte, nemlig Viggo Kristiansen. Men problemet er at over halvparten av norske menn har samme DNA-mønster. Ifølge sivilingeniør Bente Mevåg er det kun to sikre konklusjoner som kan trekkes av DNA-resultatene fra sæd som ble produsert i Spania: For det første at det har vært to menn på åstedet. For det andre at det DNA-materialet som er funnet på begge jentene, ikke utelukker Kristiansen som opphavsmann, og at det som er funnet på den ene av jentene ikke utelukker Andersen». - Tynt DNA-bevis (Eirik Vigsnes, Adresseavisen, 3. mai 2001) 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå