Gå til innhold

Baneheia-saken del 3 - Etterspill justismord og veien mot riktig dom.

yamask

Anbefalte innlegg

yamask skrev (På 11.11.2022 den 15.31):

Ja, bildene de fant på pcen hans viser veldig tydelig at han ikke er rehabilitert. Noe som egentlig gir mening da han fikk behandling som et offer som ble dratt med på dette uten vilje. 

Ekkelt å tenke på sannheten. 

Jeg lurer oppriktig hvordan JHA betrakter seg selv og hvordan han ser på skyldspørsmålet?  Han ser naturligvis at det han har gjort er galt, men innser han dette fult ut, eller unnskylder han seg selv. Er det ytre omstendigheter, som har ført han inn i dette eller er ansvaret fult ut hans eget? 

Endret av Bendie
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker jo at JHA kommer til å få en relativt lang straff, for her er det så mange forskjellige momenter som spiller sin rolle i saken. I Kristin-saken ble drapsmannen først dømt til 12 års fengsel, så ble han frikjent - så ble saken gjenopptatt til drapsmannens ugunst og han ble på nytt dømt til 13 års fengsel. Han ble tildelt erstatning pga den første fengslingen, når saken ble åpnet fikk han også skjerpet straff og måtte tilbakebetale - nettopp fordi han løy og nektet. Så alt er mulig, og det er opp til påtalemyndighetene å bestemme hvordan de skal gå frem. Jeg tror de jobber hardt for å ha en sterk sak (noe de allerede har), men nettopp fordi de vil ha han inn så lenge som overhode mulig. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Callisto83 said:

Det blir vel til at drapet på den ene jenta forblir uoppklart.

Jeg er redd for det jeg også. Dessverre er det en del saker uten tekniske bevis, og Baneheia ser ut til å forbli en av dem. Jeg hadde håpet på at den nye etterforskningen skulle bidra med noe på den fronten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

winscp skrev (5 minutter siden):

Jeg er redd for det jeg også. Dessverre er det en del saker uten tekniske bevis, og Baneheia ser ut til å forbli en av dem. Jeg hadde håpet på at den nye etterforskningen skulle bidra med noe på den fronten.

Flere DNA-spor fra JHA på begge jentene er da veldig gode tekniske bevis! Som flere har nevnt, har (troverdige)  DNA-bevis spilt en viktig rolle i andre saker.

• Liker 16
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergknapp skrev (1 minutt siden):

Flere DNA-spor fra JHA på begge jentene er da veldig gode tekniske bevis! Som flere har nevnt, har (troverdige)  DNA-bevis spilt en viktig rolle i andre saker.

Skulle til å skrive det samme. DNA på svært intime steder på jenta han nektet å ha rørt, mannen han skyldte på er utelukket, "tilståelsen" er full av logiske brister, historie med voldtekt og overgrep og nå overgrepsbilder av barn på PC fra etter han slapp ut av fengsel +++ 

Håper og tror at Oslopolitiet nå jobber med saken videre. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yamask skrev (1 time siden):

Skulle til å skrive det samme. DNA på svært intime steder på jenta han nektet å ha rørt, mannen han skyldte på er utelukket, "tilståelsen" er full av logiske brister, historie med voldtekt og overgrep og nå overgrepsbilder av barn på PC fra etter han slapp ut av fengsel +++ 

Håper og tror at Oslopolitiet nå jobber med saken videre. 

Jeg skulle også til å skrive det samme.

Jørn Maurud sa vel også i pressekonferansen 21. oktober at etterforskningen i saken kommer til å bli intensivert framover.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970

JHA har ingen annen logisk forklaring på hvem som drepte henne, så... Jeg vet det er noen som mener forklaringen med VK er logisk, men om vi ser bort fra det, og går ut fra at den ikke er det, slik som riksadvokaten også kom frem til at den ikke er, så ryker han nok inn om han ikke kan fortelle en annen logisk og verifiserbar historie der en annen drepte den andre jenta. OM saken hans blir gjenopptatt altså.
Han har jo også egentlig allerede forklart at han drepte begge, siden han først forklarte at han drepte den ene, og så - etter mye bearbeidelse - endret det til den andre. Så ja...her er det mye å ta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksadvokaten kom med en grundig redegjørelse hvorfor han ville frifinne VK. Han går nok like grundig til verks, når det gjelder JHA  sin troverdighet, og de bevis som foreligger i saken. 

og det er noe riv ruskende galt om saken mot JHA ikke blir gjenopptatt

-VK er frikjent

- Nye dna bevis, som bekrefter at JHA  har vært mye mer delaktig en det han har hevdet ,

- det er dna kun fra en gjerningsmann, og dette på intime steder på begge jentene,

- som Marud sa.... Samlet sett er Andersens forklaring preget av uriktigheter og manglende troverdighet i en slik grad at den vanskelig kan tillegges vekt i Kristiansens disfavør, sier Maurud.

- Lena står uten drapsmann., og for å bruke ordene de brukte i år 2000, om det ikke er JHA, hvem er det da som drepte Lena

-Bistandsadvokatene vil også stå hard på å kreve at saken gjenopptas, det er uholdbart at Lena står uten drapsmann. 

Det pågår ny etterforskning mot JHA  Riksadvokat Jørn Sigurd Maurud bekrefter at Jan Helge Andersen vil bli videre etterforsket etter frifinnelsen av Viggo Kristiansen

https://www.nrk.no/norge/riksadvokaten_-vil-etterforske-jan-helge-andersen-videre-1.16148081

Til sammenligning, ble det også funnet nye DNA bevis Kristin Juel  saken,

Da saken ble gjennomgått på nytt i år, ble det blant annet gjennomført nye DNA-analyser fra Kristins negler. Analysene slo fast at DNA-prøvene var identiske med 39-åringens DNA.

https://www.aftenposten.no/norge/i/W8P2/kristin-saken-ferdig-etterforsket

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lana01 said:

Da saken ble gjennomgått på nytt i år, ble det blant annet gjennomført nye DNA-analyser fra Kristins negler. Analysene slo fast at DNA-prøvene var identiske med 39-åringens DNA.

https://www.aftenposten.no/norge/i/W8P2/kristin-saken-ferdig-etterforsket

Fra samme artikkel:

Politiet har begrunnet den forlengede varetektsfengsling av 39-åringen med at de mener det vil støte allmennhetens rettsfølelse eller skape utrygghet dersom han løslates.

Det minner meg om en eller annen, siktet for en liknende forbrytelse, der det kan oppfattes som støtende at han går fritt rundt i samfunnet, samt skaper litt utrygghet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingemutter skrev (18 minutter siden):

Fra samme artikkel:

Det minner meg om en eller annen, siktet for en liknende forbrytelse, der det kan oppfattes som støtende at han går fritt rundt i samfunnet, samt skaper litt utrygghet.

Godt poeng. Det er nok mange som føler ubehag med det, ikke minst de etterlatte. Det kan heller ikke være noe hyggelig å bo i hans nærområde, heller. Ryktene går, og mange vet nok hvem det er, og  utifra det som er skjedd den senere det, kan det virke som han tanker og fantasier som ikke er bra. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker som at det er mange som bare ikke takler å innrømme at de tar feil, og derfor tviholder på tynne argumenter.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er sikkert under streng overvåkning nå ihvertfall mens de bygger opp saken hans. 

Jeg vet det er blitt skrevet før men gudene veit i hvilken tråd, så jeg spør igjen da jeg ikke husker svaret; hvem er det som vil levere en begjæring om gjennopptakelse til gk? Oslopolitiet? Kan vi isåfall forvente kortere behandlingstid? 

Endret av yamask
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yamask skrev (39 minutter siden):

Han er sikkert under streng overvåkning nå ihvertfall mens de bygger opp saken hans. 

Jeg vet det er blitt skrevet før men gudene veit i hvilken tråd, så jeg spør igjen da jeg ikke husker svaret; hvem er det som vil levere en begjæring om gjennopptakelse til gk? Oslopolitiet? Kan vi isåfall forvente kortere behandlingstid? 

Oslo politiet leverer sin innstilling, til riksadvokaten , som tar den endelig avgjørelsen om saken skal begjæres gjenåpnet. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lana01 said:

Oslo politiet leverer sin innstilling, til riksadvokaten , som tar den endelig avgjørelsen om saken skal begjæres gjenåpnet. 

Men hva er det som tar så lang tid, mon tro? Bevisene i saken er mer enn nok for domfellelse, og mye av det er til og med disse forjettede nye bevisene som er så viktig for GK. Lurer på om ikke det er at den offisielle frifinnelsen av Viggo må foreligge før de kan agere. Da ser jeg for meg at alt ligger klart allerede, og straks Viggo er frifunnet, så kjører de på med en juridisk blitzkrieg vi aldri har sett maken til. Man kan i alle fall håpe, for jeg begynner å bli ganske trøtt av at Baneheia-saken aldri får sitt punktum.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingemutter skrev (33 minutter siden):

Men hva er det som tar så lang tid, mon tro? Bevisene i saken er mer enn nok for domfellelse, og mye av det er til og med disse forjettede nye bevisene som er så viktig for GK. Lurer på om ikke det er at den offisielle frifinnelsen av Viggo må foreligge før de kan agere. Da ser jeg for meg at alt ligger klart allerede, og straks Viggo er frifunnet, så kjører de på med en juridisk blitzkrieg vi aldri har sett maken til. Man kan i alle fall håpe, for jeg begynner å bli ganske trøtt av at Baneheia-saken aldri får sitt punktum.

Selv om saken er opplagt så krever det en del dokumentarbeid.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://m24.no/111122-baneheia-saken-bjorn-olav-jahr/journalisten-grillet-jahr-om-baneheia-boka-i-2017-dette-sier-hun-na/547755

Noen som har tilgang på denne artikkelen som kan gi en liten oppsummering? Det "intervjuet" med Jahr i 2017 er noe av det pinligste jeg har sett, så hadde vært interessant å se hva hun tenker om det nå. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (31 minutter siden):

https://m24.no/111122-baneheia-saken-bjorn-olav-jahr/journalisten-grillet-jahr-om-baneheia-boka-i-2017-dette-sier-hun-na/547755

Noen som har tilgang på denne artikkelen som kan gi en liten oppsummering? Det "intervjuet" med Jahr i 2017 er noe av det pinligste jeg har sett, så hadde vært interessant å se hva hun tenker om det nå. 

No er videoopptaket fjerna frå Youtube. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattens rytter skrev (13 minutter siden):

No er videoopptaket fjerna frå Youtube. 

Ligger noen klipp her, fra ca. 10 min og 30 s:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (1 minutt siden):

Ligger noen klipp her, fra ca. 10 min og 30 s:

Dobbelthuff. Er ho og Ada vener? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...