Gå til innhold

Er det rart om jeg lærer meg å snakke dialekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alldri tenkt over denne problemstillingen før. Ja, for det er ett lite problem. Jeg har flyttet fra øst til vest. Jeg bor på bygda på Vestlandet hvor alle snakker lokal dialekt. Det er akkurat som jeg føler meg som uten fra 100% når jeg snakker min bokmål. 

Men spørsmålet dukket opp når jeg skulle søke jobb. For i jobb annonsen stod det at man må kunne nynorsk. Jeg føler at jeg er kvalifisert for jobben på alle mulige måter, men jeg snakker dessverre ikke nynorsk. Dette var ett lokalt museum - så forstår kravet.

Hva blir det til da? Skal man lære seg å snakke den dialekten som er der man bor eller er dette rart? Alldri før tenkt over denne problemstillingen :)

Anonymkode: 24aa1...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første, det er ingenting som heter å snakke nynorsk. Man snakker dialekt, uansett hvilket skriftsmål man velger. 

Og nei, dropp å prøve deg på en dialekt. Det høres bare dumt ut. Du må kunne formulere deg skriftlig på nynorsk i denne jobben, muntlig kan du snakke som du vil, så lenge det er norsk. 

Jeg har vært østlending på vestlandet i over 20 år. Ingen bryr seg. 

Anonymkode: 5874a...33d

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For det første, det er ingenting som heter å snakke nynorsk. Man snakker dialekt, uansett hvilket skriftsmål man velger. 

Og nei, dropp å prøve deg på en dialekt. Det høres bare dumt ut. Du må kunne formulere deg skriftlig på nynorsk i denne jobben, muntlig kan du snakke som du vil, så lenge det er norsk. 

Jeg har vært østlending på vestlandet i over 20 år. Ingen bryr seg. 

Jo, man snakker nynorsk. Nynorsk er ikke en dialekt, det er en offisiell målform av norsk. 

HI; er du komfortabel med å snakke nynorsk, så gjør du det:) hva synes din partner om det?

Anonymkode: b36f7...95d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jobben som kommunikasjonsrådgiver på Hardanger og voss museum?

Jeg ville jo tenkt at det nynorske primært er ift skriftspråk. Det er jo rart å ha krav til norsk dialekt, utover at det er forståelig, og som kommunikasjonsrådgiver er jo det vesentlig. Men skriftspråket kan du jo lett fikse? De har jo en tydelig nynorsk profil, og det er vel vanskelig å komme helt unna det. Ta det opp om du kommer på intervju, vær løsningsorientert så er det vel ikke umulig.

Anonymkode: ed762...9c4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk og bokmål er utelukkende skriftformer. Ulike dialekter er kanskje nærmere den ene eller den andre skriftformen i uttale, men absolutt ingen snakker bokmål eller nynorsk. Alt er dialekter! Ferdig snakka!

Anonymkode: cdd5a...cf5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jo, man snakker nynorsk. Nynorsk er ikke en dialekt, det er en offisiell målform av norsk. 

HI; er du komfortabel med å snakke nynorsk, så gjør du det:) hva synes din partner om det?

Det stemmer ikke. Nynorsk og bokmål er skiftformer. 

Jeg snakker bokmålsnært. Ikke bokmål. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen snakker nynorsk. Om du skal legge om dialekten? Det kan du godt, hvis du selv vil. Men det har altså ingenting med denne jobben å gjøre. Hvis du kommer på intervju og de sier at du må kunne snakke nynorsk, kan du med god samvittighet og gi dem en leksjon i norsk språkhistorie, før du reiser deg og går. 

Anonymkode: e441c...f00

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0

Når det står i annonsen at man skal kunne nynorsk betyr det å kunne skrive nynorsk, ikke snakke nynorsk.

Det høres bare dumt ut med dem som prøver å snakke en annen dialekt. Svært få klarer å få tonefallet helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Nynorsk er et skriftspråk, ikke en dialekt/språk. Man snakker ikke nynorsk. Noen snakker dialekter som ligger nært nynorsk, akkurat som noen snakker dialekter som ligger nært bokmål. Men ingen snakker noen av delene, for de er ikke talespråk.

Du burde ikke begynne å ape etter andres dialekt. Det vil bare høres rart ut.

Når noen skriver at "du må kunne nynorsk", så betyr det at du må kunne skrive nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2022 den 11.58):

Jeg har alldri tenkt over denne problemstillingen før. Ja, for det er ett lite problem. Jeg har flyttet fra øst til vest. Jeg bor på bygda på Vestlandet hvor alle snakker lokal dialekt. Det er akkurat som jeg føler meg som uten fra 100% når jeg snakker min bokmål. 

Men spørsmålet dukket opp når jeg skulle søke jobb. For i jobb annonsen stod det at man må kunne nynorsk. Jeg føler at jeg er kvalifisert for jobben på alle mulige måter, men jeg snakker dessverre ikke nynorsk. Dette var ett lokalt museum - så forstår kravet.

Hva blir det til da? Skal man lære seg å snakke den dialekten som er der man bor eller er dette rart? Alldri før tenkt over denne problemstillingen :)

Skriv du nynorsk då?

Anonymkode: 2e663...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikkje er stø i nynorsk skriftspråk er du nok ikkje kvalifisert til jobben. Som andre her óg påpeikar, har ikkje nynorsk noko med dialektar å gjere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (På 9.11.2022 den 12.36):

Når det står i annonsen at man skal kunne nynorsk betyr det å kunne skrive nynorsk, ikke snakke nynorsk.

Det høres bare dumt ut med dem som prøver å snakke en annen dialekt. Svært få klarer å få tonefallet helt riktig.

Når innvandrere kan lære seg kav nordlandsk og diverse vestlandsdialekter uten problem så kan vel ts også.

Om ts føler det vil bli enklere hverdag å tilpasse seg lokal dialekt, ja da må han få gjøre det. Høres ikke dumt ut nei. 

Det er forresten mye verre å høre fremmedspråklige og vestlendinger forsøke å snakke østlandske dialekter. Det blir bare grøt.

Anonymkode: 7f27c...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når innvandrere kan lære seg kav nordlandsk og diverse vestlandsdialekter uten problem så kan vel ts også.

Om ts føler det vil bli enklere hverdag å tilpasse seg lokal dialekt, ja da må han få gjøre det. Høres ikke dumt ut nei. 

Det er forresten mye verre å høre fremmedspråklige og vestlendinger forsøke å snakke østlandske dialekter. Det blir bare grøt.

Det er ikke det samme. Vi som er innfødte her har jo allerede et norsk talespråk. Er man vokst opp i Trøndelag så prater man nok en trønderdialekt. Hvis en innvandrer flytter til Trøndelag og lærer norsk der, så blir det også det første norske talespråket for denne.  Men stort sett foregår vel norskundervisningen på bokmål, så de fleste snakker et slags gebrokkent bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alltid like morsomt med disse Oslofolka som ikke skjønner at de snakker dialekt :fnise:

Anonymkode: 7cd87...b33

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2022 den 12.08):

I følge min norsklærer snakker man ikke nynorsk, men man kan snakke nært opp til målformen. Nynorsk er kun ett skriftspråk, men man snakket tett opp mot nynorsk. Akkurat slik som bokmål. Man snakker heller ikke bokmål, men kan snakke tett opp til målformen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje dialekta di dei spør etter, det er om du kan å skriva nynorsk.

Anonymkode: 3040b...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Stoltskeiv skrev (1 time siden):

I følge min norsklærer snakker man ikke nynorsk, men man kan snakke nært opp til målformen. Nynorsk er kun ett skriftspråk, men man snakket tett opp mot nynorsk. Akkurat slik som bokmål. Man snakker heller ikke bokmål, men kan snakke tett opp til målformen

Læraren din har heilt rett.

Nynorsk er ikkje ei dialekt, men eit skriftspråk. På same måte som bokmål er eit skriftspråk, ikkje ei dialekt.

Anonymkode: 3040b...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For det første så har ikke jeg skilt på dialekter, det er like rart uansett hvilken dialekt man legger om til.

For det andre har jeg ikke hørt noen innvandrere snakke kav nordlending eller diverse vestlansdialekter. Kan du gi et eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hold på målet

2) En snakker ikke nynorsk, en skriver det. Så om du skriver nynorsk er det nok for stillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...