Gå til innhold

2 åring med språkproblemer. Autisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 2 år og 3 mnd som ikke prater noe særlig enda. Både bhg og helsestasjonen har nevnt autisme, og jeg kjenner at jeg er veldig redd for at hun har det. Hun har sjekket hørselen og den er i orden. Hun har blikkkontakt med oss foreldre, men den er visst ikke like god i bhg. Hun er veldig aktiv, løper raskt avgårde og elsker å være ute. Hun går på tåspissene og det sa bhg at var et tegn. 

Noen her som har erfaring med autisme på så små barn?

Anonymkode: 6d586...e37

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er mor ti to med Asberger og ADHD. 
Jeg begynner å lure på hva slags utdannelse de i barnehagen har på nettopp autisme. 
Er det på samme nivå som i grunnskolen? 
Der er kompetansen mye styrt av hvor mange  elever en lærer har hatt med diagnosen, og den erfaringen læreren har tilegnet seg. 
Selvfølgelig har de hatt undervisning i det, men når de legger vekt på at en Asberger ikke har empati og at alle har en særegen interesse for en spesiell ting så mangler de påfyll av kunnskap. 
Mye av dette er myter, og de fikk jeg bekreftet av en kontakt jeg har hatt innen  PPT.
Ingen av mine har gått på tærne, men det kan være tilfelle med andre autister. 
Det er ikke dermed sagt at alle som går på tærne er autister.  

Rigiditet og sånne ting viser seg mer og mer etterhvert. 
Særegenhet innen mat kommer også litt etterhvert. 
Ta en prat med lederen i barnehagen og be de komme med en forklaring på hva de mener er klare tegn på autisme. 
Be også om hvordan de tolker og med hvilket verktøy de bruker. 
Ta gjerne en prat med fastlegen og hør hva du kan få av hjelp der. 
Kunnskap og informasjon om muligheter har hjulpet meg i vår situasjon, men inkompetansen blant enkelte lærere har vært det som har laget mange såre situasjoner gjennom årene. 
Nå går det bra med mine, og jeg tror at kunnskapen og erfaringene i barnehage/ skole er på opptur, men en må luke bort de ivrigste diagnoserytterene. 
De skaper unødvendig bekymring 

Endret av Festlig
Retting
  • Nyttig 2
Skrevet

Min datter er også 2 år og 2 mnd. Jeg ser selv tegn på Autisme har ikke fått noe beskjed ifra barnehagen kun at hun prater Lite. 

Men har hun det, så har hun det skal sefølgelig følge opp men det er ikke noe galt å ha Autisme mange som har det. Og de som har det er talentfulle barn.

Anonymkode: 0cf7e...ed6

• Nyttig 1
Skrevet

Språket ville jeg ikke vært så bekymret for, siden hun enda ikke er nærmere 3 år. Men blikkontakt og tåspisser kan være et tegn. Må nesten se helheten. Hvis bhg og helsepersonell er bekymret, så ville jeg selvsagt fått en utredning. Hun blir ikke en annen stiv om hun muligens får en diagnose, men hun får muligheten til å få god støtte og hjelp.

Anonymkode: b3b0b...6e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en datter på 2 år og 3 mnd som ikke prater noe særlig enda. Både bhg og helsestasjonen har nevnt autisme, og jeg kjenner at jeg er veldig redd for at hun har det. Hun har sjekket hørselen og den er i orden. Hun har blikkkontakt med oss foreldre, men den er visst ikke like god i bhg. Hun er veldig aktiv, løper raskt avgårde og elsker å være ute. Hun går på tåspissene og det sa bhg at var et tegn. 

Jeg gikk på tærne når jeg var liten, jeg har ikke autisme, men har problemer med føttene så jeg må gå til ortoped og få spesialsåler i alder av 29 år 😅.. Så det alene er ikke et tegn. 

Anonymkode: 2e861...d44

• Liker 1
Skrevet

Trenger ikke være noe galt, sønnen til en venninne snakket ikke da han var 2 år.

Idag er han voksen og utdannet pilot.

Anonymkode: 30217...43b

Skrevet

Autisme er ikke det første jeg ville tenkt ved manglende språk ved 2 år. Forståelse er viktigst i den alderen. Forstår hun instruksjoner hvis du ikke hjelper til med gester og kroppsspråk? 

test sånn som de gjør på helsestasjonen (er det to års kontrollen?) typ sånn «sett bamsen oppi koppen», forstår hun slike ting? 

Anonymkode: 6d6d7...040

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Trenger ikke være noe galt, sønnen til en venninne snakket ikke da han var 2 år.

Idag er han voksen og utdannet pilot.

Anonymkode: 30217...43b

Det utelukker da ikke autismespekter? 😅🤷‍♀️

Men TS - barnehagen skal ikke sette noen diagnoser. De kan anbefale at PPT/BUP/barnehabilitering koples på for å utrede, og at de gjennom det får ressurser til støttetiltak. For eksempel dette med språk og motorikk. 

Så tar det tid å sette diagnose med mindre det er helt på ytterkanten, noe de færreste er.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Autisme er ikke det første jeg ville tenkt ved manglende språk ved 2 år. Forståelse er viktigst i den alderen. Forstår hun instruksjoner hvis du ikke hjelper til med gester og kroppsspråk? 

test sånn som de gjør på helsestasjonen (er det to års kontrollen?) typ sånn «sett bamsen oppi koppen», forstår hun slike ting? 

Det derutelukker ingenting. Men det kan jo si noe om hørsel. 

Skrevet
DundreMilfin skrev (1 minutt siden):

Det utelukker da ikke autismespekter? 😅🤷‍♀️

Men TS - barnehagen skal ikke sette noen diagnoser. De kan anbefale at PPT/BUP/barnehabilitering koples på for å utrede, og at de gjennom det får ressurser til støttetiltak. For eksempel dette med språk og motorikk. 

Så tar det tid å sette diagnose med mindre det er helt på ytterkanten, noe de færreste er.

Det derutelukker ingenting. Men det kan jo si noe om hørsel. 

Målet er ikke å utelukke noe, men å se hva barnet forstår, det tester ikke hørsel nei. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For noen snodige folk. Barn som hår på tærne har ofte kort akillessene. Min datter måt kutte den. Nå går hun normalt. Be fastlegen om en time til utredning.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Målet er ikke å utelukke noe, men å se hva barnet forstår, det tester ikke hørsel nei. 

Det hjelper TS ingenting med å avdekke eventuell barneautisme.

Skrevet

Et barn på to år og tre måneder med dårlig språk er jo bare normalt. Om det er det alene kombinert med tå-gange som får barnehage til å spekulere i diagnoser, så får jeg et inntrykk av svært lavt kompetansenivå og uprofesjonalitet. Det er rett og slett dårlig gjort å nevne det for deg på et så tynt grunnlag. Det er en diagnose som har et ganske bredt spekter av funksjonsnivå, men diagnosen tar ofte mange år å stille, ihvertfall på et så ungt barn. Det er fort å falle i kjelleren, tolke «alt» som symptomer og se mørkt på fremtiden. 
Det er jo ikke så mye å gjøre med dette enda, men når barnet etterhvert får bedre språk bør du egentlig konfrontere barnehagen med de hårreisende spekulasjonene de har. Det finnes ikke konstruktivt, og bidrar bare til å skape negative følelser. 
Med mindre de har mer å henge det på altså. Men normalområdet for en to-åring er kjempestort.

Skrevet

Yngste hadde ikke noe særlig språk før hun var rundt tre, men verken vi eller bsrnehagen var veldig bekymret for hun hadde veldig godt utviklet kroppsspråk og mimikk og viste med det at hun forsto alt som ble sagt og vi rundt henne kunne nesten med en gang tolke hva hun tenkte/mente. Plutselig falt alt på plass med ordene også. Jeg ville vært mer bekymret om barnet ikke hadde alternative former for kommunikasjon, ikke hadde blikkontakt og var mer unnvikende og hadde veldig spesielle preferanser.  Ville ihvertfall pratet med andre på helsestasjon/fastlege noen om hva barnehagen er bekymret for og kanskje få det undersøkt. I mens så er det bare å jobbe mye med språket hjemme.

Anonymkode: 53277...362

Skrevet

Barnehagen og helsestasjon bør være forsiktige med å antyde diagnose i så ung alder så fremt ikke barnet ikke har førkommunikative ferdigheter som imitering, manglende blikkontakt, felles fokus og peking. 

Anonymkode: e2e79...74b

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar dere! Hun har en særinteresser, og det er pinner. Hun vil holde i pinne nesten hele tiden når hun er ute. Hun søker etter pinner så fort hun får sjansen. Hun er også veldig glad i vann. Hun leker med feks biler på rett måte. Hun kjører dem på underlaget, driver ikke å snurrer på hjulene feks. Men hun er ikke så interessert i andre barn.... Og hun har uvanlig høy smerteterskel. Hun forstår hva jeg sier hvis jeg ber henne hente noe feks. Og hun smiler til oss. 

Ts

Skrevet
DundreMilfin skrev (4 timer siden):

Det hjelper TS ingenting med å avdekke eventuell barneautisme.

Nei, det har jeg vel aldri påstått heller! Det hjelper derimot å gi en pekepinn på om barnet forstår mer enn det kan uttrykke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, det har jeg vel aldri påstått heller! Det hjelper derimot å gi en pekepinn på om barnet forstår mer enn det kan uttrykke. 

Joda.

Men uansett er 2årsalderen for tidlig til å fastslå noe som helst, da er mange veldig varierte i språk og motorikk. 

Alle 2åringer vil forstå mer enn de klarer si med ord, 1åringer også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Takk for svar dere! Hun har en særinteresser, og det er pinner. Hun vil holde i pinne nesten hele tiden når hun er ute. Hun søker etter pinner så fort hun får sjansen. Hun er også veldig glad i vann. Hun leker med feks biler på rett måte. Hun kjører dem på underlaget, driver ikke å snurrer på hjulene feks. Men hun er ikke så interessert i andre barn.... Og hun har uvanlig høy smerteterskel. Hun forstår hva jeg sier hvis jeg ber henne hente noe feks. Og hun smiler til oss. 

Ts

Dette sier egentlig ingenting.

For å få en diagnose foregår utredningene over tid, gjerne via flere instanser.

Men om dere får inn ressurser nå og hun har autisme eller annet så får hun et mye bedre grunnlag egentlig resten av livet enn uten støttetiltak. 
Hun vil da mestre både barnehage- pg skolesituasjon mye bedre enn uten ressurser.

Fordi man stadig øver på relevante ting for henne, og hun får anledning til å gjøre det i roligere miljø/mindre gruppe eller kanskje 1-1. 

Det viser forskningen :) 

Skrevet
DundreMilfin skrev (2 minutter siden):

Joda.

Men uansett er 2årsalderen for tidlig til å fastslå noe som helst, da er mange veldig varierte i språk og motorikk. 

Alle 2åringer vil forstå mer enn de klarer si med ord, 1åringer også. 

Det er ikke for tidlig å si noe om hva barnet forstår. Det er nettopp før 4 års alder at det å forstå mye, men produsere lite språk er vanlig. 

nettopp det jeg dier. Hvis barnet ikke forstår mer enn det sier så er det grunn til bekymring. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke for tidlig å si noe om hva barnet forstår. Det er nettopp før 4 års alder at det å forstå mye, men produsere lite språk er vanlig. 

nettopp det jeg dier. Hvis barnet ikke forstår mer enn det sier så er det grunn til bekymring. 

Ok, det er uansett ikke nyttig i en utredning om autismespekter.

Autisme er ikke «et barn som ikke forstår noe». 

Mulig du tenker på psykisk utviklingshemmet eller andre sykdommer som stagnerer helt basale ting i hjernen.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...