Gå til innhold

Samvær og en krevende far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi gikk fra hverandre da jeg var 5 mnd på vei. Han var utro med en tidligere kjæreste og jeg dro min vei. 
Barnet er nå 14 mnd og han har samvær noen timer i uka alene med barnet.

Nå krever han 50/50 og klarer ikke skjønne at dette er for tidlig. Sønnen vår viser aldri glede ved å se faren sin. Hver gang han overleverer han til meg igjen så vises stor glede og han vil i armene mine med en gang. 
Far jobber skift hvor han samme tidspunkt bhg åpner på tidligvakter og slutter etter bhg stenger på senvakter. Det er jo ikke mulig for han å ha 50/50 med den turnusen. 
Nå ender vi nok opp i retten pga dette, men har noen ideer om hvordan 50/50 skal fungere i denne situasjonen? Han er samboer nå, men jeg er ikke interessert i at hun skal hverken hente eller levere barnet.

Anonymkode: 5bdf3...9ea

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke anbefalt med 50/50 på barn under 3 år. Så det vil ikke bli idømt uansett. Og far må jobbe seg oppover på mengde samvær, alt skal gå på barnets premisser. Barnet skal hele veien trives. 

Det betyr at far må forstå at han kan ikke bare røske ivei mye samvær med en unge som ikke kjenner ham godt. Og du må legge tilrette for at far og barn får utvikle sin relasjon over tid. Det er bra for barnet ditt å ha en engasjert far i sitt liv. Støtt opp om det.

Om dere noengang kommer opp på 50/50 vil tiden vise. 

Anonymkode: 52102...40a

• Liker 8
Skrevet

Du har ingenting med hvem som henter og leverer når barnet er hos sin far, og vil ikke få noe gehør for det argumentet i retten.

Sannsynligvis heller ikke for at barnet ikke viser glede. Det vil det jo trolig gjøre når far blir en nær omsorgsperson. 

50-50 idømt er lite trolig, men du bør forberede deg på at far vil få mye mer samvær enn nå og at det vil inkludere overnattinger - og en opptrappingsplan. Så avgjør du jo selv om du vil bruke en formue på rettsprosess eller prøve å få til et kompromiss i familievernet.

Anonymkode: 0165d...69f

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har ingenting med hvem som henter og leverer når barnet er hos sin far, og vil ikke få noe gehør for det argumentet i retten.

Sannsynligvis heller ikke for at barnet ikke viser glede. Det vil det jo trolig gjøre når far blir en nær omsorgsperson. 

50-50 idømt er lite trolig, men du bør forberede deg på at far vil få mye mer samvær enn nå og at det vil inkludere overnattinger - og en opptrappingsplan. Så avgjør du jo selv om du vil bruke en formue på rettsprosess eller prøve å få til et kompromiss i familievernet.

Anonymkode: 0165d...69f

Det er jo far som ikke viser vilje til kompromiss når han står hardt på 50/50 for et småbarn på litt Iver 1år som han til nå bare har noen timer samvær med i uken

I tillegg har han en jobb som ikke samsvarer med at han kan ha barnet annenhver uke. Selv om han har samboer så løser ikke det noe som helst. Det er barnet som har krav på samvær med far, ikke samvær med stemor. Han kan ikke ha barnet ei uke, være på jobb mens stemor har barnet. Han tenker vel at ham slipper bidrag ved 50/50

Truer han med retten så får han bare dra det så langt, han kommer ikke til å vinne frem. Ingen rett kommer til å dømme i fars favør på denne. Det er ikke anbefalt når barna er så små, i tillegg en jobb der han ikke er hjemme sammen med barnet. Mest sannsynlig vil det ende med opptrapping til helgesamvær/annenhver helg, og etterhvert også i ferier

Hvordan barnet oppfører seg i samspill med mor og samspill hos far vil være av betydning da en sakkyndig vil observere barnet i begge hjemmene. Sakkyndig vil fremlegge sine vurderinger i en rettssak 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
2 minutter siden, skruf said:

Det er jo far som ikke viser vilje til kompromiss når han står hardt på 50/50 for et småbarn på litt Iver 1år som han til nå bare har noen timer samvær med i uken

I tillegg har han en jobb som ikke samsvarer med at han kan ha barnet annenhver uke. Selv om han har samboer så løser ikke det noe som helst. Det er barnet som har krav på samvær med far, ikke samvær med stemor. Han kan ikke ha barnet ei uke, være på jobb mens stemor har barnet. Han tenker vel at ham slipper bidrag ved 50/50

Truer han med retten så får han bare dra det så langt, han kommer ikke til å vinne frem. Ingen rett kommer til å dømme i fars favør på denne. Det er ikke anbefalt når barna er så små, i tillegg en jobb der han ikke er hjemme sammen med barnet. Mest sannsynlig vil det ende med opptrapping til helgesamvær/annenhver helg, og etterhvert også i ferier

Hvordan barnet oppfører seg i samspill med mor og samspill hos far vil være av betydning da en sakkyndig vil observere barnet i begge hjemmene. Sakkyndig vil fremlegge sine vurderinger i en rettssak 

Jeg har vært helt alene med min siden han ble født. Har hele veien jobbet kvelder og helger. Noen av oss må det. Hva skulle jeg gjort? Sagt opp jobben og levd på sosialstønad? Solgt leiligheten? Og som TS sier så har han en samboer. I tillegg.. kan det være at han har familie i nærheten? Jeg skal innrømme at jeg at jeg tar det litt personlig nå, men jeg syns det du skriver er utrolig frekt. 

Anonymkode: 8f09e...34a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har vært helt alene med min siden han ble født. Har hele veien jobbet kvelder og helger. Noen av oss må det. Hva skulle jeg gjort? Sagt opp jobben og levd på sosialstønad? Solgt leiligheten? Og som TS sier så har han en samboer. I tillegg.. kan det være at han har familie i nærheten? Jeg skal innrømme at jeg at jeg tar det litt personlig nå, men jeg syns det du skriver er utrolig frekt. 

Anonymkode: 8f09e...34a

HÆH?

Hva er frekt med det jeg skriver til ts? Ts er redd for at retten kommer til å holde med far og la far få viljen sin med 50/50, med enn ettåring han til nå bare har samvær med i noen timer, og ts ønsker ikke 50/50 med ett så lite barn og jeg svarer ts at hun har ingenting å frykte da ingen rett kommer til å dømme 50/50 for ett så lite barn da det ikke er anbefalt for barn (særlig små barn som knapt kjenner far). Men at hun på sikt må innse at samvær vil bi trappet opp til helger med overnattinger og ferier, 

Ts sin ex har også en jobb som ikke er forenelig med å ha samvær annenhver uke. At far har samboer er heller ikke et argument for far. Han kan ikke kreve barnet annenhver uke og basere seg på samboer pga han jobber. Det er ikke ett argument som gir han medhold i en barnefordelingsak 

I en rett så er barns trivsel og samspill med foreldrene viktig, derfor blir det opprettet sakkyndig som er inne i begge hjemmene og observerer samspill mellom mor og barn og mellom far og barn. 

Kan du peke på hva er frekt med dette?  For jeg har gitt ts medhold og har definitivt ikke vært frekk. Hvordan klarer du å ta dette personlig?

Jeg har selv vært helt alene med en baby, i en by uten familie eller noe særlig nettverk (pga jeg valgte å bli boende da far gjorde det slutt rett etter fødsel pga hadde jeg flyttet så ville jeg fratatt datteren mn muligheten til å bygge en god relasjon til faren sin) far hadde først samvær hjemme hos meg for å bli kjent og babyen trygg på han, deretter hadde han henne noen timer i uka hjemme hos seg selv, og vi begynte ikke med overnatting før hun var langt over 1 år. Og enda eldre før vi begynte med annenhver helg. 50/50 først da hun ytret ønske om det selv, men hun trivdes ikke med der og vi gikk tilbake til annenhver helg da hun var rundt 12 år. Så jeg har tatt studier og jobbet og vært alene med barn. De helgene hun var hos far jobbet jeg. Møtte han jeg fortsatt er gift med da hun var 4 år. 

• Liker 9
Skrevet

Du har ingenting med hvordan far innretter seg i sine uker,når det blir 50/50. For det blir det på et tidspunkt. Ikke nå, men på sikt. Mest sannsynlig etter at barnet er fylt 3 år. Og frem til da skal samværet trappes opp. Det er fordi barn har rett til begge foreldrene sine. Du kan ikke stikke kjepper i hjulene for at barnet får tid med far! Gjør du det og han kan dokumentere det, så risikerer du at du blir samværsforelder. 

Arbeidsgiver må tilrettelegge for far. Og han kan ha rett på å starte senere/slutte tidligere på jobb feks. Men hvis han og samboeren løser det med at hun henter og leverer, så er ikke det noe du kan nekte. Det skulle tatt seg ut. 

Hva tenker du selv at barnefar har rett til å blande seg i hvis/når du får en ny partner? Skal han kunne si at hen ikke kan hente og levere, ikke hjelpe til å legge, ikke stå opp å ordne frokost mens du sover ut og ikke være alene med barnet i dine uker. Så du ikke kan trene på kvelden, gå en tur med en venninne eller hjelpe bestemor med å handle? Hva hvis du får flere barn, skal familielivet ditt bli styrt av eksen din? Eller skal du ha frihet til å innrette deg på den måten som passer best for hverdagen din?

Anonymkode: d010c...369

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Er du bitter fordi barnefaren dro avgårde?

Er samboer samme dame han var utro med?

Jeg forstår at du ikke ønsker at barnet deres skal tilbringe mer tid med farens samboer enn med faren, men dette kommer retten til å kreve en forandring på.

De tenker på barnets beste, og ikke dine følelser for faren.

Anonymkode: 6295e...fe9

• Liker 3
Skrevet

Exdamen til min samboer bestemte at jeg måtte holde meg borte under samvær, og vi ble sammen da var barnet under to år.

Hun mente litt for mye om alt, og skulle også bestemme hvem som skulle komme på besøk mens barnet var der.

Jeg måtte vente i 4 år før jeg fikk bli kjent med barnet, og 5 år før jeg og barnefar kunne flytte sammen, og dette bestemte moren.

Når hun fikk seg type gikk det vel et par uker, så var kjæresten hennes inne i varmen...

Ikke bli ei sånn kjerring😐

• Liker 3
Skrevet

Kanskje han skal jobbe mindre annenhver uke da.. 

hvorfor så lite samvær? Er det du som har satt ned foten for mer?

Anonymkode: 47c43...0d6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi gikk fra hverandre da jeg var 5 mnd på vei. Han var utro med en tidligere kjæreste og jeg dro min vei. 

Nå krever han 50/50 og klarer ikke skjønne at dette er for tidlig. Sønnen vår viser aldri glede ved å se faren sin. Hver gang han overleverer han til meg igjen så vises stor glede og han vil i armene mine med en gang. 
Far jobber skift hvor han samme tidspunkt bhg åpner på tidligvakter og slutter etter bhg stenger på senvakter. Det er jo ikke mulig for han å ha 50/50 med den turnusen. 
Nå ender vi nok opp i retten pga dette, men har noen ideer om hvordan 50/50 skal fungere i denne situasjonen? Han er samboer nå, men jeg er ikke interessert i at hun skal hverken hente eller levere barnet.

Du kan ikke bestemme hvem som skal hente eller levere barnet ! Heldigvis 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan ikke bestemme hvem som skal hente eller levere barnet ! Heldigvis 

Det må da være av både barnet og far sin interesse at han har tid til å hente og levere barnet selv? Kan han ikke dette så skjønner jeg ikke hvorfor det er så viktig å kreve 50/50.

Jeg er nesten 100% sikker på at han bare ser mulighet for å betale mindre i bidrag. Om han trumfer igjennom dette så skal ha få stå for klær, utstyr og leker til han selv. Det blir uaktuelt å sende med leker hjemmefra og i fremtiden som feks ski, sykler etc etc.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er du bitter fordi barnefaren dro avgårde?

Er samboer samme dame han var utro med?

Jeg forstår at du ikke ønsker at barnet deres skal tilbringe mer tid med farens samboer enn med faren, men dette kommer retten til å kreve en forandring på.

De tenker på barnets beste, og ikke dine følelser for faren.

Bitter er jeg ikke. Som du leste så var det jeg som gikk fra han pga utroskap. Har aldri angret en dag. Samboeren hans idag er en annen dame igjen. Aldri hørt om henne tidligere.

Hadde jeg kunne velge så skulle jeg hatt barnet helt alene og ingen samvær med en far som bare ser sitt eget beste. Han gnåler om 50/50 nesten hver gang vi har overlevering. Jeg sier hele tiden at det dr for tidlig og da blir han forbanna og lager en negativ stemning i overleveringen og det merker barnet.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke din jobb å finne ut hvordan han skal løse 50/50 kabalen. Men det er et relevant spørsmål å stille.

»Du jobber en turnus som vil gjøre det utfordrende å praktisere en 50/50 ordning. Hvordan har du tenkt å løse det i praksis?»

Her vil det da lyse igjennom hvorvidt han faktisk har tenkt igjennom dette eller ikke, og retten vil se dette selv.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du har ingenting med hvordan far innretter seg i sine uker,når det blir 50/50. For det blir det på et tidspunkt. Ikke nå, men på sikt. Mest sannsynlig etter at barnet er fylt 3 år. Og frem til da skal samværet trappes opp. Det er fordi barn har rett til begge foreldrene sine. Du kan ikke stikke kjepper i hjulene for at barnet får tid med far! Gjør du det og han kan dokumentere det, så risikerer du at du blir samværsforelder. 

Arbeidsgiver må tilrettelegge for far. Og han kan ha rett på å starte senere/slutte tidligere på jobb feks. Men hvis han og samboeren løser det med at hun henter og leverer, så er ikke det noe du kan nekte. Det skulle tatt seg ut. 

Hva tenker du selv at barnefar har rett til å blande seg i hvis/når du får en ny partner? Skal han kunne si at hen ikke kan hente og levere, ikke hjelpe til å legge, ikke stå opp å ordne frokost mens du sover ut og ikke være alene med barnet i dine uker. Så du ikke kan trene på kvelden, gå en tur med en venninne eller hjelpe bestemor med å handle? Hva hvis du får flere barn, skal familielivet ditt bli styrt av eksen din? Eller skal du ha frihet til å innrette deg på den måten som passer best for hverdagen din?

Det er ikke skrevet i stein at det kommer til å bli 50/50. Så å si når det blir 50/50 er for bombastisk. 

Jeg vet om to barnefordelingssaker i nær familie der den ene vant faren frem og det ble fast bosted hos han og barna var til mor annenhver helg, ei overnatting i uka, 4 uker om sommeren og annenhver ferie,  Den andre gikk andre veien, mor vant frem og fikk hovedomsorg med samme samvær hos far som skissert i den første saken.

Og jo; hvis eksen til ts tar dette til retten og vil ha 50/50 samtidig som han har en jobb som tilsier at han ikke kan ta seg av barnet den uka barnet skal være hos han så vil det bli vektlagt. Husk at det er barnets rettigheter til samvær som er gjeldende, og da er det samvær med far og mor. Ikke steforeldre, besteforeldre, tanter og onkler. Vil far ha 50/50 så får han finne seg en jobb der han faktisk kan levere og hente barnet og være sammen med barnet på ettermiddag og kveld. Ikke overlate alt til samboer. Jobbe man turnus så går det an å snakke med sjefen og be om å få tilrettelagt turnus (det gjorde jeg da jeg var alene med eldste; hadde helgevakt da hun var hos far og seinvakt på ukedagene da hun var hos far)

Da foreldrene mine skilte seg så tok faren min det til retten og ville helst ha hovedomsorg, alternativt 50/50. Faren min hadde en jobb med mye reising og lange dager på kontoret, ikke forenelig med å være alene med barn. Retten spurte han om hvordan han hadde tenkt at dette skulle gå mtp jobb og to barn så var planen hans at farmoren min skulle passe oss i begynnelsen, og etterhvert skulle kjæresten flytte inn og overta. Dette var ikke bra nok, og retten dømte til moren vår sin favør, så hun fikk hovedomsorg og det ble annenhver helg og ferier til pappa. Heldigvis. Selv om jeg var veldig glad i farmor så ville det ikke vært noe særlig å hverken fått sett mamma eller pappa i hverdagen. Og jeg er veldig glad det ikke ble den første samboeren hans som skulle ha hovedansvaret for oss etter barnehage og skole. Heller ikke samboer nr 2. Samboer nr 3 derimot var ei helt supersnill dame, hun ble vi veldig glad i 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så lenge dere ikke har bodd sammen til nå så trenger du ikke å bekymre deg. Dokumenter alt du kan, ha gjerne på lydopptak ved overlevering. Så får han ta avgjørelsen om å gå til sak og alt det der. Du forholder deg helt rolig. 

Anonymkode: bc594...30f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det må da være av både barnet og far sin interesse at han har tid til å hente og levere barnet selv? Kan han ikke dette så skjønner jeg ikke hvorfor det er så viktig å kreve 50/50.

Jeg er nesten 100% sikker på at han bare ser mulighet for å betale mindre i bidrag. Om han trumfer igjennom dette så skal ha få stå for klær, utstyr og leker til han selv. Det blir uaktuelt å sende med leker hjemmefra og i fremtiden som feks ski, sykler etc etc.

Man kan likevel ikke bestemme hvem som skal hebte. Og hun vet jo ingenting om hvordan de skal løse det engang 

Skrevet

Hvis denne nye samboeren er tilnærmet ukjent for barnet, så kommer uansett ikke retten til å godta at hun har eneansvaret for levering/henting i bhg mens far er på jobb. Barnet må få bli kjent  med henne først. 

Anonymkode: d5835...d70

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis denne nye samboeren er tilnærmet ukjent for barnet, så kommer uansett ikke retten til å godta at hun har eneansvaret for levering/henting i bhg mens far er på jobb. Barnet må få bli kjent  med henne først. 

Anonymkode: d5835...d70

Dette legger ikke retten seg opp i. Den bare avgjør hvor mye samvær far har, og hva far gjør i samværet er hans sak.

Men noe 50/50 blir det ikke nå. Kanskje aldri, det er ingen automatisk rettighet i det, heller ikke for eldre barn.

Anonymkode: 3c011...aa0

Skrevet
skruf skrev (1 time siden):

Det er ikke skrevet i stein at det kommer til å bli 50/50. Så å si når det blir 50/50 er for bombastisk. 

Jeg vet om to barnefordelingssaker i nær familie der den ene vant faren frem og det ble fast bosted hos han og barna var til mor annenhver helg, ei overnatting i uka, 4 uker om sommeren og annenhver ferie,  Den andre gikk andre veien, mor vant frem og fikk hovedomsorg med samme samvær hos far som skissert i den første saken.

Og jo; hvis eksen til ts tar dette til retten og vil ha 50/50 samtidig som han har en jobb som tilsier at han ikke kan ta seg av barnet den uka barnet skal være hos han så vil det bli vektlagt. Husk at det er barnets rettigheter til samvær som er gjeldende, og da er det samvær med far og mor. Ikke steforeldre, besteforeldre, tanter og onkler. Vil far ha 50/50 så får han finne seg en jobb der han faktisk kan levere og hente barnet og være sammen med barnet på ettermiddag og kveld. Ikke overlate alt til samboer. Jobbe man turnus så går det an å snakke med sjefen og be om å få tilrettelagt turnus (det gjorde jeg da jeg var alene med eldste; hadde helgevakt da hun var hos far og seinvakt på ukedagene da hun var hos far)

Da foreldrene mine skilte seg så tok faren min det til retten og ville helst ha hovedomsorg, alternativt 50/50. Faren min hadde en jobb med mye reising og lange dager på kontoret, ikke forenelig med å være alene med barn. Retten spurte han om hvordan han hadde tenkt at dette skulle gå mtp jobb og to barn så var planen hans at farmoren min skulle passe oss i begynnelsen, og etterhvert skulle kjæresten flytte inn og overta. Dette var ikke bra nok, og retten dømte til moren vår sin favør, så hun fikk hovedomsorg og det ble annenhver helg og ferier til pappa. Heldigvis. Selv om jeg var veldig glad i farmor så ville det ikke vært noe særlig å hverken fått sett mamma eller pappa i hverdagen. Og jeg er veldig glad det ikke ble den første samboeren hans som skulle ha hovedansvaret for oss etter barnehage og skole. Heller ikke samboer nr 2. Samboer nr 3 derimot var ei helt supersnill dame, hun ble vi veldig glad i 

Idag er hovedregel 50/50, da barnet har rett til begge foreldre. Selvsagt finnes det unntak,  hvis 50/50 ikke er til barnets beste.

Heldigvis er det ofte den som har drevet med samværsabotasje som ender opp med minst samvær. Da vedkommende har vist at hen ikke er i stand til å opprettholde kontakt med den andre siden av familien til barnet. Og det er mest mulig samlet foreldrekontakt som er målet (med mindre det ikke er til barnets beste). 

50/50 betyr ikke nødvendigvis at barnet bor annenhver uke hos begge foreldre. Det finnes andre måter å gjennomføre 50/50 på. 

At far har en jobb som ikke er forenlig med samvær vet ikke vi. TS sier at når han jobber tidlig starter han før åpningstiden i bhg. og når han jobber sent så slutter han etter bhg. stengetid. Det er det mange foreldre som gjør, det betyr ikke at barn ikke skal ha samvær med foreldrene sine. Her kan det dreie seg om 30 min eller mange timer. Det som spiller en rolle er hvor mye barnet får sett faren i hverdagen. Og med en turnus ordning, så kan det fort hende at faren har flere timer sammen med barnet når barnet er våkent enn en som jobber 08-16. 

I alle saker som omhandler barn er det barnets beste som skal legges til grunn. Men foreldrene har også rett til familieliv, så far har en selvstendig rett til sitt barn og kun hvis det ikke er til barnets beste så kan den retten innskrenkes. 

Far kommer ingen vei med 50/50 nå, da de færreste mener at barn på 14. mnd tåler en delingsordning som er sånn. Men mor kommer heller ingen vei med å si at hennes barn aldri vil tåle 50/50 og derfor skal ikke barnet ha det. Eller forsøke seg på at hun skal diktere hvordan far får hverdagen til å henge sammen. 

Dersom hun aktivt driver samværssabotasje risikerer hun å miste hovedomsorgen. 

Det er heller ikke et argument at mor mener at far gjør dette for å redusere bidrag. Da bostedsforelder ikke skal basere sin økonomi på bidrag. Bidrag er til barnet og for at begge foreldre skal bidra til å forsørge sitt barn. Hvis barnet er hos far mer, så tar far også mer av kostnaden i hverdagen og skal betale mindre bidrag. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...