Gå til innhold

Hvor langt over holdbarheten tør du å gå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Var en bekjent her om dagen som spiste yoghurt, gått ut for 3+ uker siden. Hen spydde så mye og kraftig at det slutt var BLOD i spyet.

Jeg holder meg til 0 dager over holdbarhet. Det er best å være på den sikre siden.

Anonymkode: e6dd2...74e

Kjøtt - et par dager, lukter på produktet og lukter det som vanlig så bruker jeg det. Aldri blitt syk.

Melk - opptil en uke.

Rømme, biola, egg  - et par uker.

Anonymkode: 3a01c...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man spyr ikke blod av å spise yoghurt som er gått tre uker over best før-dato. 

Som singel blir fort nesten alt man kjøper utløpt på dato før man rekker å spise alt. Så egg, meieri og slikt sjekker jeg aldri dato på lenger, tror aldri jeg har opplevd at det har vært dårlig. Kjøper utelukkende kjøtt og fisk i 50%-kurven på butikken. Har opplevd et par ganger at kyllingkjøttdeig har begynt å lukte litt funky, og en gang at laks var litt harsk. Men eneste gang jeg har blitt dårlig av mat var etter restaurantbesøk i utlandet. 

Se, lukt, smak.

Anonymkode: 9f980...70e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvist skrev (1 time siden):

Sjekker aldri dato på egg. 

Jeg sjekker heller ikke dato på egg, men om jeg er i tvil om de er blitt for gamle, så knekker jeg et og et i en kopp før jeg har de i hva enn jeg lager akkurat da. Litt kjipt å ha 3 ok egg oppi bollen og så er nummer 4 råttent. Det har hendt. :)

Alt annet bruker jeg se-lukt-smakmetoden på, og opplever utrolig sjeldent at noe er for gammelt. Jo, forresten, det hender at det blir pels på tacosausen når det bare er 1 cm eller så tilbake i bunnen, men da har som regel stått lenge. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på...

Yoghurt ett par mnd over dato, melk en dag eller to. Rømme, ett par uker over... egg 3-4 mnd over. 

Biff bør ligge en ukes tid over, men der stopper det på kjøtt. Svin, fisk og kylling max dagen etter...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiste rømme i går, gikk ut 14.06 og jeg lever enda. 😁 Se, lukt og smak er det jeg forholder meg til, men er mer foriktig med kjøtt, fisk og skalldyr.

20221112_095749.jpg

20221112_095911.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 7.48):

Jeg har også spist yoghurt som har gått langt over dato. Når det begynner å gro mugg lar jeg den være, men det har jeg aldri opplevd når den er uåpnet. Det hender den må røres litt i, men like god. Jeg tror nok det oppkastet hadde en annen årsak. 

Anonymkode: 49d1d...e53

Enig, yoghurt og skyr o.l. uåpnet holder gjerne uker over, og man merker det hvis ikke det er ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjømat inkl fisk, kylling og svinekjøtt spiser jeg ikke som har gått langt over dato. 

Anonymkode: e28cb...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt fløte, gresk yoghurt og creme fresh som er ~1 mnd over datoen.

Jeg ser først med øynene, om det ikke er synlig mugg, lukter jeg, om lukta er grei, smaker jeg. Om smaken er god, da bruker jeg produktet.

Og erfaringen med flere meieriprodukter er at de holder lenge. Men har også vært borti Helmelk ~1 uke over datoen, så fin ut, luktet greit men smaken 🤮 det smakte spy 😳 den havnet i vasken.

Anonymkode: 9c09a...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på, som andre sier. Fisk og kylling går aldri over. Biff kan gå én dag. Egg kan gå flere måneder, meieriprodukter lukter jeg på.

Anonymkode: d56ef...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
AnonymBruker

Drar frem denne jeg.

Gammelt krydder, er det spiselig? Og isåfall hvor lenge? Jeg har krydder her som har stått i flere år men lurer på å skrote det nå eller om det kan brukes.

Anonymkode: f3996...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Drar frem denne jeg.

Gammelt krydder, er det spiselig? Og isåfall hvor lenge? Jeg har krydder her som har stått i flere år men lurer på å skrote det nå eller om det kan brukes.

Anonymkode: f3996...bfc

Krydder går aldri ut på dato, men det kan bli tammere i smaken eller klumpe seg. Så det er bare å bruke det du har.

Anonymkode: bad31...8b6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 1.02):

Var en bekjent her om dagen som spiste yoghurt, gått ut for 3+ uker siden. Hen spydde så mye og kraftig at det slutt var BLOD i spyet.

Jeg holder meg til 0 dager over holdbarhet. Det er best å være på den sikre siden.

Anonymkode: e6dd2...74e

Meieriprodukter kan jeg bruke mange måneder over dato. Yoghurt, ost etc.

At din bekjent mener at det er dette som gjorde vedkommende syk betyr ikke at det stemmer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist yoghurt flere måneder etter dato. Er den uåpnet, holder den seg like god, er min erfaring.
 Tror ikke et øyeblikk på at det gjør noen syk, det må ha vært noe annet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes tre ulike merkinger:

Best før

Ikke holdbarhet etter

Bør spiser før

Anonymkode: 4be85...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har spist yoghurt som har vært over 1 måned over best før-datoen uten at det har skjedd noe som helst. Tørrvarer holder seg i flere år etter best før datoen uten at man får noen skadevirkninger av det. Frysevarer likeså. Bryr meg i grunn lite om datoen, jeg bruker nese, syn og smak før jeg ser på datoen

Anonymkode: be934...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...