Gå til innhold

Er det skadelig at 12-13 åringer skal stå opp 06 for å trene når de ikke er toppidretts utøvere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min niese på snart 13, begynte i fjor med trening kl 06 før skolen, og det var styrketrening med sin egen kropp som vekt.

Da var hun litt lubben og jeg tenkte det var grunnen og ble litt bekymret for henne. Foreldrene syntes det var topp, og maste på henne at hun skulle trene også de dagene hun var for trøtt.

Hun hadde flere fritidsaktiviteter som inneholdt kondisjon +gym og jeg tenkte at det var nok aktivitet for en 12 åring.

Nå har hun vokst og har blitt helt normalvektig, og har ikke et et ekstra gram fett for mye på kroppen.

Likevel holder foreldrene på å mase at hun må trene hver dag.

Jeg ser at jenta da har dårlig samvittighet og egentlig ikke ønsker å stå opp halvannen time for å trene styrke på matta, men gjør det for å være grei.

Jeg ser ingen grunn til at et barn skal stå opp klokken 06 for å trene når hun senere på dagen skal ha gym, håndball trening eller dans som fritidsaktiviteter.

I tillegg er hun aktiv turgåer i fritiden sin.

Jeg tenker dette fokuset på trening daglig er skadelig, og at man heller skal oppmuntre barn til å være aktive, men at de ikke skal trene for å forandre kroppen sin.

Foreldrene har også mye fokus på dietter og slanking. Jeg har nå sagt til de at de ikke får lov å snakke om hvor mye kalorier det er i matvarer og måltider.

Faren hennes som er min bror, spiser ketogen kost og snakker om antall karbohydrater dagen lang og veier seg daglig så datteren ser, og moren slanker seg konstant.

Dette er jo ikke riktig fokus eller hva?

Anonymkode: 1b805...8df

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel egentlig "ingenting" som er sunt sånn sett av verken å trene for mye og telle kalorier eller ikke være aktiv i det hele tatt og overspise. 

Men nei, jeg vil ikke si at det du skriver er riktig fokus. Det å vokse opp i en familie som er veldig fokus på slanking og kost vil jo gjøre at ungene får det samme fokuset. Det kan avle spiseforstyrrelser og ett forvrengt syn på mat.

Men jeg tror dessverre det er vanskelig for deg å gjøre noe, bortsett fra å snakke med niesen din og høre hennes synspunkt. Kanskje hjelpe henne til å snakke med sine foreldre om det. Det er allerede nok press på tenåringer idag til å se perfekt ut... 

Anonymkode: 3871b...fb6

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min niese på snart 13, begynte i fjor med trening kl 06 før skolen, og det var styrketrening med sin egen kropp som vekt.

Da var hun litt lubben og jeg tenkte det var grunnen og ble litt bekymret for henne. Foreldrene syntes det var topp, og maste på henne at hun skulle trene også de dagene hun var for trøtt.

Hun hadde flere fritidsaktiviteter som inneholdt kondisjon +gym og jeg tenkte at det var nok aktivitet for en 12 åring.

Nå har hun vokst og har blitt helt normalvektig, og har ikke et et ekstra gram fett for mye på kroppen.

Likevel holder foreldrene på å mase at hun må trene hver dag.

Jeg ser at jenta da har dårlig samvittighet og egentlig ikke ønsker å stå opp halvannen time for å trene styrke på matta, men gjør det for å være grei.

Jeg ser ingen grunn til at et barn skal stå opp klokken 06 for å trene når hun senere på dagen skal ha gym, håndball trening eller dans som fritidsaktiviteter.

I tillegg er hun aktiv turgåer i fritiden sin.

Jeg tenker dette fokuset på trening daglig er skadelig, og at man heller skal oppmuntre barn til å være aktive, men at de ikke skal trene for å forandre kroppen sin.

Foreldrene har også mye fokus på dietter og slanking. Jeg har nå sagt til de at de ikke får lov å snakke om hvor mye kalorier det er i matvarer og måltider.

Faren hennes som er min bror, spiser ketogen kost og snakker om antall karbohydrater dagen lang og veier seg daglig så datteren ser, og moren slanker seg konstant.

Dette er jo ikke riktig fokus eller hva?

Jeg har en omfangsrik grandtante som snakket mye om dietter. Jeg fikk selv litt diett på hjernen etter å ha vært der. Barnet hennes døde av anoreksi som tenåring, men grandtante var like omfangsrik som før. Hun ville vel inderlig få det til men påvirket isteden barnet sitt. 

Anonymkode: 3bf9f...16b

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av egen erfaring så kan jeg si at dette er oppskriften på et liv med spiseforstyrrelser, forvrengt kroppsbilde og dårlig forhold til mat og trening.

Stakkars jente.  

Anonymkode: 50e8b...bfd

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrenes oppførsel er selvfølgelig ikke greit i dette tilfellet. 

Men hvis en ungdom faktisk ønsker å bli toppidrettsutøver, så blir man selvfølgelig nødt til å stå opp tidlig og arbeide hardt. Se på Ingebrigtsen-brødrene, for eksempel. Når de var mellom tretten år og atten år gamle (altså mot slutten av barneskolen, gjennom ungdomsskolen, og selvfølgelig i løpet av videregående) så stod dem opp for eksempel klokken sju om morningen eller noe sånn. For å få til nok trening for å komme til nivået dem holder i dag, så var de nødt til å trene hver morgen pluss de øktene de kjørte om ettermiddagen / kvelden. 

Anonymkode: f3c55...b7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Foreldrenes oppførsel er selvfølgelig ikke greit i dette tilfellet. 

Men hvis en ungdom faktisk ønsker å bli toppidrettsutøver, så blir man selvfølgelig nødt til å stå opp tidlig og arbeide hardt. Se på Ingebrigtsen-brødrene, for eksempel. Når de var mellom tretten år og atten år gamle (altså mot slutten av barneskolen, gjennom ungdomsskolen, og selvfølgelig i løpet av videregående) så stod dem opp for eksempel klokken sju om morningen eller noe sånn. For å få til nok trening for å komme til nivået dem holder i dag, så var de nødt til å trene hver morgen pluss de øktene de kjørte 

Treningen hun gjør om morgenen er for å "bygge karakter" ifølge hennes far, og sikkert også for å ikke legge på seg.

Hadde det vært snakk om at hun drev idrett på høyt nivå så hadde jeg forstått det, men hun gjør ikke det.

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe galt i seg selv med å trene på morrakvisten (bare man kommer seg i seng tidlig nok også), men resten av opplegget rundt her henger det svære røde flagg på. Virker som om foreldrene har en liten smule usunt fokus.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Av egen erfaring så kan jeg si at dette er oppskriften på et liv med spiseforstyrrelser, forvrengt kroppsbilde og dårlig forhold til mat og trening.

Stakkars jente.  

Anonymkode: 50e8b...bfd

Tull. Det gjelder kun en liten promille av de som trener. Slutt å være så veldig drama,og påfør andre normale mennesker diagnoser bare fordi du har det. 

Ts, det kan være positivt at hun tar tak i trening og det kan være negativt. Som alt annet her i livet så gjelder det å ikke bli besatt av eet man holder på med. 

Anonymkode: c7a12...255

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tull. Det gjelder kun en liten promille av de som trener. Slutt å være så veldig drama,og påfør andre normale mennesker diagnoser bare fordi du har det. 

Ts, det kan være positivt at hun tar tak i trening og det kan være negativt. Som alt annet her i livet så gjelder det å ikke bli besatt av eet man holder på med. 

Anonymkode: c7a12...255

Er for såvidt enig med deg, men jenta gjør det ofte av dårlig samvittighet og presser seg selv når hun er trøtt pga lite søvn.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke skadelig sånn sett, men en 12/13-åring er alt for liten til å ha et slikt usunt fokus på trening. Dette er tydeligvis viralt på TikTok, det kommer til å gå over, men jeg tenker det er viktig å veilede barna sine i riktig retning. De som står opp 5/6 for trening er mennesker som skal tidlig på jobb, og som oftest ikke har tid til å trene ETTER jobb. Unge barn og ungdom kan utvikle spiseforstyrrelser, og de higer etter et ideal som er uoppnåelig. Så det er jævkig viktig at du veileder barna dine i riktig retning.

Anonymkode: 108f4...d1d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er for såvidt enig med deg, men jenta gjør det ofte av dårlig samvittighet og presser seg selv når hun er trøtt pga lite søvn.

Ts

Barnet ditt har en spiseforstyrrelse, og du står bare å ser på? 🥴

Dette er ikke normalt, det er bare folk som sliter skikkelig med sitt eget selvbilde og forhold til kropp som holder på sånn du beskriver. Hvor er foreldrene her? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke skadelig sånn sett, men en 12/13-åring er alt for liten til å ha et slikt usunt fokus på trening. Dette er tydeligvis viralt på TikTok, det kommer til å gå over, men jeg tenker det er viktig å veilede barna sine i riktig retning. De som står opp 5/6 for trening er mennesker som skal tidlig på jobb, og som oftest ikke har tid til å trene ETTER jobb. Unge barn og ungdom kan utvikle spiseforstyrrelser, og de higer etter et ideal som er uoppnåelig. Så det er jævkig viktig at du veileder barna dine i riktig retning.

Hun er ikke mitt barn men min niese, og hun begynte pga slanking men foreldrene snakker om at hun må trene hver morgen før hun skal på skolen.

Innimellom spør jenta om hun kan få slippe da hun skal ha dans eller håndballkamp senere på dagen, og har lyst å spare energien til da.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke mitt barn men min niese, og hun begynte pga slanking men foreldrene snakker om at hun må trene hver morgen før hun skal på skolen.

Innimellom spør jenta om hun kan få slippe da hun skal ha dans eller håndballkamp senere på dagen, og har lyst å spare energien til da.

Ts

Jeg ville sagt klart ifra om at de må slutte å presse jenta til å trene. De kan oppmuntre, men ikke tvinge

Anonymkode: 8ed6d...ca7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ene naboen min har herja guttene sine opp om morgenen for å trene fotball før de går på skolen. Guttene rapporterer også til foreldrene hvis de har tatt seg joggetur etter skole eller vært på bana og trent. Alle tre barna er usikre av seg og gjør alt for at foreldrene skal bli fornøyde. 

En gutt på kullet til et av mine barn, kjørte på med astmamedisin på fotballen, han løp dobbelt så fort som de andre og foreldrene var kjempestolt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnet ditt har en spiseforstyrrelse, og du står bare å ser på? 🥴

Dette er ikke normalt, det er bare folk som sliter skikkelig med sitt eget selvbilde og forhold til kropp som holder på sånn du beskriver. Hvor er foreldrene her? 

Hun er ikke mitt barn🙂hun er min niese og jeg har gitt beskjed så ofte til min bror med han unnskylder det med at det er normalt og at hun må "bygge karakter" hva nå enn det betyr.😑

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gitt beskjed om at daglig gnål om karbohydrater, mat og vekt er forbudt når jeg er der på besøk, og da sier de at de ikke skal snakke mer om det men så glemmer de seg.

Jeg har ikke tenåringsbarn så jeg forstår ikke hvorfor viktig det er å trene om morgenen, sier min bror.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er foreldrene som presser høres det ikke ok ut, men om ungen selv har lyst til å bli veldig god høres det greit ut. Hvis jeg var tante ville jeg tatt en alvorsprat med ungen om kropp og mat. Om foreldrene ikke er helt gode kan det hjelpe godt å ha en tante man kan snakke med.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (31 minutter siden):

Hvis det er foreldrene som presser høres det ikke ok ut, men om ungen selv har lyst til å bli veldig god høres det greit ut. Hvis jeg var tante ville jeg tatt en alvorsprat med ungen om kropp og mat. Om foreldrene ikke er helt gode kan det hjelpe godt å ha en tante man kan snakke med.

Dette er ikke en idrett hun kan konkurrere i, men hun trener styrke med kroppen som vekt til en video på YouTube.

Øvelsene er omtrent som det som  Funkygine legger ut.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun er ikke mitt barn🙂hun er min niese og jeg har gitt beskjed så ofte til min bror med han unnskylder det med at det er normalt og at hun må "bygge karakter" hva nå enn det betyr.😑

Ts

Dette er omsorgssvikt og hadde jeg vært deg hadde jeg ringt barnevernet. Broren din og kona hans trenger TYDELIG veiledning av fagfolk. Dette kan i verstefall ende katastrofalt, disse menneskene er ikke på bølgelengde med barn i det hele tatt. Skammelig oppførsel. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (1 time siden):

Jenta og foreldrene trenger å snakke med fagfolk, og tante - ja. Men disse foreldrene trenger veiledning av fagfolk, dette kan ende katastrofalt. Disse to skulle ikke hatt barn for å si det sånnn.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...