Gå til innhold

Er det Gud som leder oss til fristelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ian skrev (På 7.11.2022 den 14.46):

Godt at vi er alle barn av djevelen og hans synder.

Nei,det er vi ikke. Snakk for deg selv hedning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 11/1/2023 at 5:45 AM, Lawyam said:

Ja! Du forsto vedkommende riktig!

Det er en del av teologien jeg ikke får til å gå opp. Hvis Jesus tok straffen for alle, betyr det at straffen er korsfestelse og tre dager i dødsriket.

Hvis straffen er evig liv i helvete, må Jesus være i helvete nå og aldri slippe ut.

Begge disse alternativene kan ikke være riktige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (41 minutter siden):

Det er en del av teologien jeg ikke får til å gå opp. Hvis Jesus tok straffen for alle, betyr det at straffen er korsfestelse og tre dager i dødsriket.

Hvis straffen er evig liv i helvete, må Jesus være i helvete nå og aldri slippe ut.

Begge disse alternativene kan ikke være riktige.

Nei.Han var heller ikke i helvete, han var i dødsriket. Snakket med de døde fordi Nåden gjelder alle de som levde før også og ikke bare de som levde da og senere. De er ikke i helvete nå. Det er først på Dommens dag at noen kommer dit. De døde er nå i Dødsriket og sover står det. Så skal de vekkes opp og så evt til Helvete eller Evig Liv.

Han sto opp igjen fra de døde, overvant døden/Gud reiste Ham opp/vekket Ham til live igjen og for så opp til Himmelen. 

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lawyam said:

Nei.Han var heller ikke i helvete, han var i dødsriket. Snakket med de døde fordi Nåden gjelder alle de som levde før også og ikke bare de som levde da og senere. De er ikke i helvete nå. Det er først på Dommens dag at noen kommer dit. De døde er nå i Dødsriket og sover står det. Så skal de vekkes opp og så evt til Helvete eller Evig Liv.

Han sto opp igjen fra de døde, overvant døden/Gud reiste Ham opp/vekket Ham til live igjen og for så opp til Himmelen. 

Jeg ser ikke hvordan dette svarer på spørsmålet.

Hvis straffen er enig liv i helvete, tok ikke Jesus straffen. Et annet spørsmål er hvorfor Gud ikke simpelthen kan tilgi synd. I Bibelen oppfordres jo mennesker til å gjøre nettopp det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (1 time siden):

Jeg ser ikke hvordan dette svarer på spørsmålet.

Hvis straffen er enig liv i helvete, tok ikke Jesus straffen. Et annet spørsmål er hvorfor Gud ikke simpelthen kan tilgi synd. I Bibelen oppfordres jo mennesker til å gjøre nettopp det.

Han tilgir synd, men straff måtte komme og det sto om å straffe alle eller at Jesus tok alles straff - dvs de som tok mot Han.

Det er ingenting som heter evig liv i Helvete, det heter da Evig Pine.

Han var villig å dømmes, ta straffen, hånes piskes, slått og korsfeste og dø for at vi skulle slippe. Han bar syndene våre på seg og ned i dødsriket, smerter og sykdom også.. De er døde og kastet i glemselens hav, som det heter så fint. Da Han sto opp igjen var det fordi Han var Guds Sønn og fordi Gud sa; dette skal du ikke gjøre for intet og fordi planen var at sånn skulle det være. På en måte var syndene tilgitt før det skjedde, fordi det tross alt var forutbestemt at dette skulle skje. Nå klaree ikke noen å slutte å synde selv om de blir kristne uansett, men Gud tilgir oss likevel fordi Han tok på seg all synd før og etter og så lenge vi lever på jorden, men selvsagt ikke om noen tenker at nå kan jeg gjøre alt jeg vil og synde med intensjon fordi straffen er tatt.  Litt etter litt, jeg vet ikke når, men før vi skal i Himmelen hvertfall vil vi slutte med å synde da.

Synden er helst å ikke tro på Ham (Jesus) sier Jesus. For når noen tror på Ham renser Jesus oss med sitt blod og det er også for at Satan ikke skal anklage oss og si at Gud ikke kan tilgi oss slik at vi pines med dårlig samvittighet eller tviler på at vi er gode NOK. Hverken Gud eller Jesus fordømmer noen, Han sier at den som anklager oss ovenfor Gud er Djevelen, men nå kan han ikke det lengre. Djevelen kom for å stjele fra oss tilliten til Gud og vårt forhold til Gud. Ved det Jesus gjorde er forholdet mellom Gud og mennesket som tror gjennomrettet og Gud er fornøyd med jobben til Jesus ellers ville Han ikke tatt Han opp til Himmelen igjen. Jesus oppdrag var å redde oss og oppdraget er utført da Han på korset sa det var ferdig/fullbrakt. Nå var det bare opp til på å tro det. Gud krever ikke mer av oss enn at vi skal snu oss og høre etter og tro på hva Han sier Jesus HAR gjort. Vi er tilgitt da og har fått evig liv i samme øyeblikk.

Han kan ikke ta opp alle i en himmel som er uten synd og bare tilgi, det må straffes, men skulle han straffe alle, nei - det er ikke menneskene Han hater, men synd. Han vil ikke ha slike tilstander der som her. 

Alle er derfor tilgitt NÅ og Har fått evig liv; det står på kontoen liksom; man må bare ta det ut derfra og ikke si nei takk, jeg vil ikke ha det. For da får en jo ikke det som står der. 

Kort og godt; ingen kommer til Hinnelen eller får evig liv fordi vi er spesielt snille og gode mennesker og evt bare synder 'litt'. For enten må man ikke synde og ikke ha syndet overhode ( ingen klarte det uten Jesus selv og det var derfor Han kunne ta våre på seg) eller så er det ikke vår fortjeneste, men Hans. Det er kristendom. Ingen skal kunne skryte av seg selv. Det er bare en grunn til at f.eks jeg har evig liv og det er fordi Jesus tok straffen og bar syndene på seg - og at jeg tar imot tilbudet i tro, fordi jeg fikk nåde - ikke skryt for eksemplarisk oppførsel! 

Det står vel egentlig et sted i GT; Han tilgir oss syndene for Hans navn skyld (Jesus) i en profeti. 

Både du og meg fikk tilgivelse og evig da Jesus døde. Det er på en måte ikke noe en trenger streve for, men vi fikk - alle DA! Det var ikke opp til oss å redde oss, men Jesus! Det eneste vi skulle gjøre var å tro på det!  

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Lawyam said:

Han tilgir synd, men straff måtte komme og det sto om å straffe alle eller at Jesus tok alles straff - dvs de som tok mot Han.

[...]

På en måte var syndene tilgitt før det skjedde, fordi det tross alt var forutbestemt at dette skulle skje. Nå klaree ikke noen å slutte å synde selv om de blir kristne uansett, men Gud tilgir oss likevel fordi Han tok på seg all synd før og etter og så lenge vi lever på jorden, men selvsagt ikke om noen tenker at nå kan jeg gjøre alt jeg vil og synde med intensjon fordi straffen er tatt.

[...]

Det er bare en grunn til at f.eks jeg har evig liv og det er fordi Jesus tok straffen og bar syndene på seg - og at jeg tar imot tilbudet i tro, fordi jeg fikk nåde - ikke skryt for eksemplarisk oppførsel!

Ikke vondt ment, men synes du selv at dette gir mening? Du sier på den ene siden at Gud tilgir, men så sier du at han slett ikke tilgir, han bare straffer noen andre. Det leder til flere spørsmål: hvorfor ber Gud oss om å tilgi hverandre, når han ikke gjør det selv? Og hva eller hvem er det som tvinger Gud til straffe all synd? Det er ikke noe problem for meg å tilgi folk, til og med for ganske kjipe ting. Har ikke Gud evnen til det?

Og jeg forstår fortsatt ikke hvordan Jesus kan ha tatt straffen hvis straffen er evig pine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

linsejesus skrev (59 minutter siden):

Ikke vondt ment, men synes du selv at dette gir mening? Du sier på den ene siden at Gud tilgir, men så sier du at han slett ikke tilgir, han bare straffer noen andre. Det leder til flere spørsmål: hvorfor ber Gud oss om å tilgi hverandre, når han ikke gjør det selv? Og hva eller hvem er det som tvinger Gud til straffe all synd? Det er ikke noe problem for meg å tilgi folk, til og med for ganske kjipe ting. Har ikke Gud evnen til det?

Og jeg forstår fortsatt ikke hvordan Jesus kan ha tatt straffen hvis straffen er evig pine.

Han straffer ikke oss mennesker, gjør Han? Det er sin Sønn Han straffer, som egentlig ble til menneske for å kunne gjøre det. Han tok ikke en av oss. Jesus gjorde det forøvrig frivillig; det var Hans forslag; send meg. Så Gud slapp å sende alle til doms.

Straffen, er den endelige dom over menneskeheten som må komme. Den slipper de som tror på Jesus fordi Han tok syndene, mens de som vil bære sine egne må foran Dommen og bli dømt. Det er en Dommedag for kristne også, samme dag, men vi blir bare ikke innkalt fordi Jesus går god for oss.

Tilgi hverandre skal vi, det kan være lett eller vanskelig alt ettersom, Han anbefaler det for vår del, ja. 

Synes du selv at hvis jeg stjeler eller noe fra deg, slår noen ihjel, at jeg ikke skal i fengsel for det, men at du bare skal tilgi det uten videre. Du skal ikke straffe meg, du kan sikkert klare å tilgi meg også på sikt, men det er lover som må overholdes også. Du kan ikke bare tilgi og la meg få lov å herje rundt som jeg vil heller. Jeg måtte jo stoppes og det stopper ikke ved at du tilgir meg, det stopper når jeg angrer og ikke vil leve på den måten lengre. Han vil ikke ha jordtilstander inn i himmelen og det må være en ærlig sak. Det vil ingen av oss.

Men altså; Han HAR tilgitt oss, alle som en. Han varslet gjennom hele GT at syndene skulle tas bort ved korset. Det har skjedd for 2000 år siden og for de som tok imot tilgivelsen. Det går fint å takke nei til å bli tilgitt også og det er jo det det handler om når noen ikke tar imot den. Da blir det å komme til Dommen.

Jesus tok på seg synden for alle og alle følger for synd. Han tok ikke fortapelsen for alle, alle skal jo heller ikke til Helvete. Når Han stod opp er det jo fordi Han seiret over døden og står opp til Evig Liv. Vi kristne skal følge Han og det er Han som redder oss og det er ikke Veien til Helvete Han viser oss, men til Himmelen når Han sier 'jeg er Veien, Sannheten og Livet', følg meg'. 

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 0.30):

Fader vår du som er i himmelen...

... led os ikke til fristelse?

Anonymkode: cde15...e00

Hvorfor skal vi unngå fristelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korsihalsen skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal vi unngå fristelser?

Fordi det på sikt kan skade både deg selv og andre. Det er ikke noe Gud har lyst at skal skje med deg. Fristet til å kjøre for fort f.eks....du kan bli skadet og skade andre og påføre andre, f.eks pårørende smerte. Sex i hytt og pine, gøy, men noen kan bli syke osv, du og andre og pårørende der også. Utro, folk blir såret, usikre, mister tillitt til andre, barn blir lidende, familier bryter sammen. Stjele, du tar fra noen noe og påfører dem også frykt. Mye drikking, kjekt der og da, men man kan havne i ulykker, bli alkoholiker, bekymring hos familie og venner for hvordan du har det om de snart skal miste deg og påfører folk frykt. Osv. Mye er gøy, men alt med måte. Våre ord og handlinger får konsekvenser. Det er konsekvensene som er mest ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Lawyam said:

Han straffer ikke oss mennesker, gjør Han?

De som ikke blir frelst.

Straffen, er den endelige dom over menneskeheten som må komme.

Hvorfor må det komme en straff? Vi mennesker er jo ikke avhengige av å straffe hverandre for alt, vi tilgir hverandre hele tiden, spesielt de vi er glad i.

Synes du selv at hvis jeg stjeler eller noe fra deg, slår noen ihjel, at jeg ikke skal i fengsel for det, men at du bare skal tilgi det uten videre. Du skal ikke straffe meg, du kan sikkert klare å tilgi meg også på sikt, men det er lover som må overholdes også. Du kan ikke bare tilgi og la meg få lov å herje rundt som jeg vil heller. Jeg måtte jo stoppes og det stopper ikke ved at du tilgir meg, det stopper når jeg angrer og ikke vil leve på den måten lengre. Han vil ikke ha jordtilstander inn i himmelen og det må være en ærlig sak. Det vil ingen av oss.

Hvorfor Gud ikke stanser det vonde er en egen sak, der jeg som troende aldri fant et tilfredsstillende svar. Men i denne diskusjonen er spørsmålet hvorfor noen må straffes. Gud stanset jo ikke folks synd ved å straffe Jesus. Igjen, hva eller hvem er det som tvinger Gud til å kjøre øye for øye og tann for tann? Det virker rart at Gud skal være nødt til å gjøre det, og enda rarere er det at poenget ikke er å straffe synderen, men noen. Det er som om Gud er rasende og bare få ut sinnet sitt på noen, og heldigvis for oss stilte Jesus seg i veien. Men da har vi altså en rasende Gud som krever blodoffer, ikke en kjærlig og tilgivende Gud.

Hvis du hadde stjålet noe fra meg og jeg skulle gjort som Gud, så skulle jeg altså ikke hverken tilgitt deg eller straffet deg, jeg skulle gått løs på en helt annen person, og dermed skulle du og jeg være skuls.

Det går fint å takke nei til å bli tilgitt også og det er jo det det handler om når noen ikke tar imot den. Da blir det å komme til Dommen.

Jeg ser to problemer med dette: en tilgivelse som avhenger av at mottakeren "tar imot" er ikke tilgivelse. Å tilgi noen er å ikke tilregne dem skyld.

Det andre er at, forutsatt at vi skylder Gud noe og at han har tilgitt oss, så er det selvsagt ingen som vil velge å ikke benytte seg av det. Det går ikke an å vite at du egentlig skal til helvete men kan ta imot en gratisbillett til himmelen, for så å velge helvete. Ingen person som noensinne har eksistert ville velge det. At folk ikke "velger" kristendommen har andre årsaker. For det første at de ikke er overbevist om at den er sann, og for det andre at mange kristne har hatt en tendens til å legge på en god del flere "krav" enn bare å tro. F.eks at man ikke kan danse, være homofil, drikke alkohol etc etc.

Jesus tok på seg synden for alle og alle følger for synd. Han tok ikke fortapelsen for alle, alle skal jo heller ikke til Helvete.

Han døde ikke for alle, bare dem som blir frelst? Det er jo greit nok, det ville være bortkastet å dø for noen som ikke vil nyte godt av det likevel. Men spørsmålet er jo fortsatt om Jesus tok straffen eller ikke. Hvis straffen er evig pine, må Jesus utsettes for evig pine. Hvis du har fått en bot på ti tusen kroner, holder det ikke at broren din stepper inn og betaler en femtilapp og så er det liksom oppgjort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/1/2023 at 9:02 AM, Adrenalina1 said:

Nei,det er vi ikke. Snakk for deg selv hedning.

Joda. Du har vel fri vilje, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (40 minutter siden):

De som ikke blir frelst.

Hvorfor må det komme en straff? Vi mennesker er jo ikke avhengige av å straffe hverandre for alt, vi tilgir hverandre hele tiden, spesielt de vi er glad i.

Hvorfor Gud ikke stanser det vonde er en egen sak, der jeg som troende aldri fant et tilfredsstillende svar. Men i denne diskusjonen er spørsmålet hvorfor noen må straffes. Gud stanset jo ikke folks synd ved å straffe Jesus. Igjen, hva eller hvem er det som tvinger Gud til å kjøre øye for øye og tann for tann? Det virker rart at Gud skal være nødt til å gjøre det, og enda rarere er det at poenget ikke er å straffe synderen, men noen. Det er som om Gud er rasende og bare få ut sinnet sitt på noen, og heldigvis for oss stilte Jesus seg i veien. Men da har vi altså en rasende Gud som krever blodoffer, ikke en kjærlig og tilgivende Gud.

Hvis du hadde stjålet noe fra meg og jeg skulle gjort som Gud, så skulle jeg altså ikke hverken tilgitt deg eller straffet deg, jeg skulle gått løs på en helt annen person, og dermed skulle du og jeg være skuls.

Jeg ser to problemer med dette: en tilgivelse som avhenger av at mottakeren "tar imot" er ikke tilgivelse. Å tilgi noen er å ikke tilregne dem skyld.

Det andre er at, forutsatt at vi skylder Gud noe og at han har tilgitt oss, så er det selvsagt ingen som vil velge å ikke benytte seg av det. Det går ikke an å vite at du egentlig skal til helvete men kan ta imot en gratisbillett til himmelen, for så å velge helvete. Ingen person som noensinne har eksistert ville velge det. At folk ikke "velger" kristendommen har andre årsaker. For det første at de ikke er overbevist om at den er sann, og for det andre at mange kristne har hatt en tendens til å legge på en god del flere "krav" enn bare å tro. F.eks at man ikke kan danse, være homofil, drikke alkohol etc etc.

Han døde ikke for alle, bare dem som blir frelst? Det er jo greit nok, det ville være bortkastet å dø for noen som ikke vil nyte godt av det likevel. Men spørsmålet er jo fortsatt om Jesus tok straffen eller ikke. Hvis straffen er evig pine, må Jesus utsettes for evig pine. Hvis du har fått en bot på ti tusen kroner, holder det ikke at broren din stepper inn og betaler en femtilapp og så er det liksom oppgjort.

Det at han døde for alle er en gave. Det er opp til oss om vi tar i mot gaven eller ikke. Hvordan tar vi i mot gaven? Jo vi omvender oss blir døpt blir fylt med den hellige ånd og gjør guds vilje til siste dagen. Dem som ikke gjør dette velger å ikke benytt3 seg av denne gaven. Vi må ta første stegene. Det virker som at du mener det er riktig at ondskap skal få komme til himmelen og forpeste himmelen med lyging egosime selvmedlidenhet osv sånt som du ser på som småtteri. Det er ikke småtteri. Hver minste synd skaper en kjede reaksjon. 

Anonymkode: bbf0c...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 13.58):

Mennekser vet forskjellen på rett og galt, tåplig eksempel.

Anonymkode: e497c...1af

små barn må læres det... akkurat som adam og eva måtte læres det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

linsejesus skrev (45 minutter siden):

De som ikke blir frelst.

Begynnelsen av å be om tilgivelse er slik. Du ombestemmer deg i sinnet ditt at det du gjorde var galt mot din kone, du da velger og vende om og be om tilgivelse. Det er tilgivelse. Man må be om tilgivelse og gjør handlingene før man blir tilgitt. Går man tilbake til synd etter å ha tilgitt deg har du mistet tilgivelsen.  Slik er det med oss mennesker og dette er definisjonen på tilgivelse. Man tar ikke imot tilgivelsen en gang om man bare skal ignorere dette og ikke gå i omvendelse engang. Man ber ikke om tilgivelse og snur ryggen og sårer personen igjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (6 minutter siden):

De som ikke blir frelst.

Ja, mener du  vi mennesker er snille mot hverandre der vi dreper, stjeler, slår, pedofili, vold, voldtekt, mobber, krig, lyver og krangel hele tiden. Hatefulle, sårer hverandre., utro osv. Så tilgir vi hele tiden og det er lett? Gud liker ikke at vi holder på slik, så du mener Han skal bare gripe inn og lukke munnen eller binde hvert menneske på hender og føtter da, eller...? Folk vet hva som er rett og galt, det stopper dem ikke, og når folk klaget på at de f.eks ikke fikk gjøre som de ville under pandemien (dårlig eksempel), men det var det jeg kom på, ytringsfrihet osv, så skulle da Gud låse kjeften på de også? Siden du mener Han bare skulle stoppe det. Det kan Han, men Han har sagt Han venter med å gripe inn med straff - fordi Han håper at flest mulig skal unngå Dommen og straffen. I mellomtiden er vi en gjeng som utmerket godt klarer å oppføre oss alt etter Guds vilje; som er å elske hverandre.

Noen? Du høres ut som du anklager Gud for å velge seg ut noen tilfeldig. Det er vel opp til oss. Vi får et veivalg. Denne veien eller den andre. Vil du ikke så vil du ikke, da velger du jo selv straff. Vil du slippe, så velger du den andre veien. Det er ikke noe hemmelighet, Bibelen er der. Det er Guds Ord. Han ber innstendig om å få lov å redde alle så Han slipper.

Nei, men så handler det da om noe større enn det. Du skulle vel ikke gå løs på noen, skulle du? Gud går ikke løs på deg for å straffe meg eller motsatt heller når det er sagt.

Jeg regner med at siden det er Hans ide det hele med tilgivelse så er Hans definisjon den riktige. Men hvis jeg tilgir deg og du ikke godtar tilgivelsen så har jeg et problem hvis du misbruker min tillitt og slår meg igjen og igjen, så den er menneskelig sett litt avhengig av ro.  

Har ikke så mye å si hva kristne sier, det er mange som kaller seg det og tror at de ved å opptre som dommere over andres oppførsel og masse tullete regler ikke er gode nok mennesker og roper død og helvete over dem. Det står at Jesus laget vin og drakk vin, disiplene også. Det står; dans og vær glade. Det handler vel om å ikke skade seg selv og andre rundt seg og jeg drikker jeg og danser. Jeg skader ingen sålenge jeg ikke finner på dumme ting. Jeg liker ikke pekeleken, Gud har sagt vi ikke skal dømme noen, du vet flisen i andres øye og bjelken i 'ditt', så det er ikke vårt problem å anklage andre, men rettlede går jo an.. Jeg må vel si at av alle jeg har møtt, inkl meg selv er den som mest sier at jeg er okei, faktisk Gud.

Han døde ikke for alle, bare dem som blir frelst? Det er jo greit nok, det ville være bortkastet å dø for noen som ikke vil nyte godt av det likevel.

Men spørsmålet er jo fortsatt om Jesus tok straffen eller ikke. Hvis straffen er evig pine, må Jesus utsettes for evig pine. Hvis du har fått en bot på ti tusen kroner, holder det ikke at broren din stepper inn og betaler en femtilapp og så er det liksom oppgjort.

Han tok straffen for dem som går fri ved Ham. Også for alle andre, men straffen for dem som takker nei til Hans tilbud kommer senere; dommedag.

Han stod opp igjen fordi vi skulle ha evig liv ved Ham. Hvis Han skulle havne i helvete ville dette aldri skjedd fordi vi er lovet å være med Han i himmelen, og med Gud.

Du må gjerne synes at Hans straff - en straff Han ikke fortjente siden Han ikke hadde en eneste synd og var Guds Sønn valgte å komme ned til dette stedet - frivillig - for å fortelle oss og for å vise oss ved ord og handling hvem Gud er og hva Gud vil; Han helbredet alle som ba Han om det, ja les selv hvordan Han demonstrerte Guds vilje, Han spurte de ikke ut om de hadde syndet før Han helbredet eller tilga - det Han var opptatt av; tror du at jeg kan! Gjorde de det, var alt i orden. Så enkelt er det. Så prøvde Han å fortelle jødene at hvis de ikke trodde på Ham, måtte de holde alle budene og ikke bryte ett - og som Han sa; det hadde de ikke klart og klarte ikke, så det var jo derfor Han kom. For at alle skulle få del i det; tok Han anklagene, syndene og sykdommene, skam på seg - for at vi skulle legge det bak oss også og på andre siden av korset, så sto Han opp, straffen tatt, Han levde og ingen kunne ta Han igjen og vi fikk del i det. Det er den første dom, den andre er for dem som ikke synes det passer dem og vil velge et annet alternativ. De får lov. Gud tvinger ingen; fritt valg. Like lite som enkelte ikke vil, vil vel heller ikke Han at noen skal tvinges til evig liv, hvis ønsket er evig pine eller liker spenningen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det at han døde for alle er en gave. Det er opp til oss om vi tar i mot gaven eller ikke. Hvordan tar vi i mot gaven? Jo vi omvender oss blir døpt blir fylt med den hellige ånd og gjør guds vilje til siste dagen. Dem som ikke gjør dette velger å ikke benytt3 seg av denne gaven. Vi må ta første stegene. Det virker som at du mener det er riktig at ondskap skal få komme til himmelen og forpeste himmelen med lyging egosime selvmedlidenhet osv sånt som du ser på som småtteri. Det er ikke småtteri. Hver minste synd skaper en kjede reaksjon. 

Enig med deg. Hvem vil til Himmelen om det skal være likt der som her. Likte det du sa om kjedereaksjon  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ble det veldig hett her, eller er det bare den hellige ånd??????????

Anonymkode: 22e41...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke sagt noe om hvem eller hva som skal få slippe inn i himmelen. Det er opp til Gud. Det jeg stiller spørsmål ved er denne ideen om at Gud ikke "tåler" synd og er nødt til å straffe all synd (enten han nå straffer synderen eller sin egen sønn) - samtidig som han ber oss om å simpelthen tilgi hverandre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Begynnelsen av å be om tilgivelse er slik. Du ombestemmer deg i sinnet ditt at det du gjorde var galt mot din kone, du da velger og vende om og be om tilgivelse. Det er tilgivelse. Man må be om tilgivelse og gjør handlingene før man blir tilgitt. Går man tilbake til synd etter å ha tilgitt deg har du mistet tilgivelsen.  Slik er det med oss mennesker og dette er definisjonen på tilgivelse. Man tar ikke imot tilgivelsen en gang om man bare skal ignorere dette og ikke gå i omvendelse engang. Man ber ikke om tilgivelse og snur ryggen og sårer personen igjenn.

Det du beskriver her er ikke tilgivelse, men en handel. Det er ikke nåde. Du sier at hvis du gir Gud A, så vil Gud gi deg B. Greit nok, men det er altså ikke det som er tilgivelse.

Nei, man trenger ikke at motparten ber om tilgivelse for å kunne tilgi dem. Jeg selv har tilgitt folk massevis av urett helt uten at de har bedt om det, til og med uten at de har angret på det gale de har gjort. Å tilgi er noe jeg velger å gjøre, uavhengig av hva motparten måtte gjøre, mene eller føle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Lawyam said:

Ja, mener du  vi mennesker er snille mot hverandre der vi dreper, stjeler, slår, pedofili, vold, voldtekt, mobber, krig, lyver og krangel hele tiden. Hatefulle, sårer hverandre., utro osv. Så tilgir vi hele tiden og det er lett?

Jeg har ikke sagt hverken at vi tilgir hele tiden eller at det er lett. Jeg sier bare at vi er i stand til å gjøre det, og faktisk også ofte gjør det. Du har helt sikkert selv tilgitt noen, har du ikke? Du valgte simpelthen å tilgi en urett, det er ingen slags lov i universet som sier at du må straffe den som gjorde noe galt, og i alle fall ikke at du må straffe en annen person. Du tilgir ganske enkelt.

Gud liker ikke at vi holder på slik, så du mener Han skal bare gripe inn og lukke munnen eller binde hvert menneske på hender og føtter da, eller...? Folk vet hva som er rett og galt, det stopper dem ikke, og når folk klaget på at de f.eks ikke fikk gjøre som de ville under pandemien (dårlig eksempel), men det var det jeg kom på, ytringsfrihet osv, så skulle da Gud låse kjeften på de også? Siden du mener Han bare skulle stoppe det.

Selvsagt mener jeg Gud burde stoppe ondskap og lidelse. Han har tross alt mulighet til å gjøre det, uten at det koster ham noen verdens ting. Er det ikke han som er herre over alt som er?

Men det er litt på siden av temaet. Uansett grunnen til at Gud ikke ønsker/kan hindre ondskap, hvorfor MÅ han straffe noen for hver eneste synd?

Det kan Han, men Han har sagt Han venter med å gripe inn med straff - fordi Han håper at flest mulig skal unngå Dommen og straffen.

Jeg synes det er rart at en allmektig Gud skal håpe på noe som helst. Han både vet hva som skal skje og har makt til å bestemme det.

Nei, men så handler det da om noe større enn det. Du skulle vel ikke gå løs på noen, skulle du? Gud går ikke løs på deg for å straffe meg eller motsatt heller når det er sagt.

Ifølge store deler av kristenheten skal Gud definitivt gå løs på dem som ikke er frelst. "Gå løs på" er jo mildt sagt. Et evig helvete er verre enn hva noe menneske noensinne har utsatt et annet menneske for. Det er bokstavelig talt uendelig grusomt og uendelig urettferdig.

Jeg regner med at siden det er Hans ide det hele med tilgivelse så er Hans definisjon den riktige. Men hvis jeg tilgir deg og du ikke godtar tilgivelsen så har jeg et problem hvis du misbruker min tillitt og slår meg igjen og igjen, så den er menneskelig sett litt avhengig av ro.

Du skal vel strengt tatt vende det andre kinnet til :)

Det var vel en som spurte Jesus om hvor mange ganger han skulle tilgi sin neste. "Så mange som sju?" spurte han. Jesus svarte "nei, sytti ganger sju!" (som regel forstått slik at man skal tilgi uendelig mye).

Han tok straffen for dem som går fri ved Ham. Også for alle andre, men straffen for dem som takker nei til Hans tilbud kommer senere; dommedag.

Han stod opp igjen fordi vi skulle ha evig liv ved Ham. Hvis Han skulle havne i helvete ville dette aldri skjedd fordi vi er lovet å være med Han i himmelen, og med Gud.

Altså tok han ikke straffen for noen. Igjen, hvis straffen er evig helvete, måtte Jesus vært evig i helvete. Det er ingen teologiske krumspring som kan endre på det.

Men det finnes selvsagt løsninger på paradokset: enten så døde ikke Jesus for å betale for noen andres synder, eller så er ikke evig pine straffen for å synde. Når jeg leser bibelen, heller jeg mest mot det sistnevnte, siden den moderne ideen om evig pine er svært tynt begrunnet i bibelvers.

Like lite som enkelte ikke vil, vil vel heller ikke Han at noen skal tvinges til evig liv, hvis ønsket er evig pine eller liker spenningen 

Det har aldri eksister, og kommer aldri til å eksistere, et menneske som heller vil til helvete enn til himmelen. Antar at du ikke faktisk tror at alle som havner i helvete i bunn og grunn hadde lyst til det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...