Gå til innhold

Er det Gud som leder oss til fristelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Conal skrev (På 7.11.2022 den 14.06):

Hviskeren som hvisket i mitt øre den dagen på Torshov førte meg nesten til utslettelse og fortapelse.

Gud leder deg ikke til fristelse. Ondskapen og dens skapninger gjør det.

Gud tilga meg den den dagen på Torshov når jeg gjorde urett mot meg selv.

Han viste meg Kjærlighet når jeg var fortapt.

Han er min Far og Frelser.

Er det noe nytt om Hviskeren?

Anonymkode: ca4f1...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Capitan Fracassa skrev (På 7.11.2022 den 17.14):

Jeg trodde jeg gjorde det tydelig at jeg snakket om da Gud i følge bibelen lurte Adam og Eva til å spise av kunnskapens tre. 

Det er jo nærmest hovedpoenget i den historien at det var biten av eplet som lærte mennesket forskjell på rett og galt, så før det visste de jo ikke noe om dette. 

Gud gav dem beskjed om at hvis de spiste ville de dø. De valgte å spise likevel.

Endret av Lawyam
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (På 8.11.2022 den 7.07):

Resultatet av at mennesket spiste av kunnskapens tre var at de lærte forskjell på godt og ondt, så før det hadde de ikke grunnlag for å vite at de ikke skulle adlyde Gud (1. Mosebok 3.22) : "Herren Gud sa: «Se! Mennesket er blitt som en av oss og kjenner godt og ondt.

Mennesket ante som sagt ikke forskjellen før de hadde spist av kunnskapens tre. De hadde ikke slik kunnskap. 

Gud sa (1. Mos. 2.17): "Men av treet til kunnskap om godt og ondt må du ikke spise. For den dagen du spiser av det, skal du dø.

Slangen derimot sa (1. Mos 3.4-5): "Dere skal slett ikke dø!  Men Gud vet at den dagen dere spiser av den, vil øynene deres bli åpnet, og dere vil bli som Gud og kjenne godt og ondt." 

Så i følge Gud skulle de dø den dagen de spiste av eplet, mens i følge slangen var ikke det sant, men derimot skulle de lære om godt og ondt. 

Av disse to påstandene var Gud sin løgn, og slangen sin sann. 

Døden var ikke før de spiste og de døde ikke øyeblikkelig, men litt etter litt kom det sykdommer osv inn og livene til menneskene ble kortere og kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (På 8.11.2022 den 11.49):

Men nok en gang hopper du glatt over det at de ikke hadde kunnskap om godt og ondt, og dermed ikke hadde forutsetning for å vite konsekvenser. 

Men de var jo dødelige allerede. Bibelen sier da ingenting om at de var udødelige før de spiste av Kunnskapens tre. Derimot sier jo Bibelen at de ikke var udødelige, men ville blitt det om de spiste av livets tre.

Et forslag, hva om du faktisk begrunner slike påstander med sitater fra Bibelen? Eller er det slik at du bare slenger ut påstander uten helt å vite hva bibelen sier om det? 

De ville levd evig i synd hvis de hadde spist av livets tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/7/2022 at 6:02 AM, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke Gud som frister oss. Men man ber om at Han skal hjelpe oss å unngå fristelser

Anonymkode: e497c...1af

Det er jo ikke det fader våret sier. Man er nødt til å trygle ham (be ham) om å la være.

Anonymkode: 68ed5...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 0.30):

Fader vår du som er i himmelen...

... led os ikke til fristelse?

Anonymkode: cde15...e00

Nei, dette er den gamle oversettelsen, det viste seg at dette ikke var helt riktig oversatt, i den nye oversettelsen står det

la oss ikke komme i fristelse, men frels oss fra det onde

Se her fra artikkel i Vårt Land (ja, jeg vet du bare kan lese ingressen, men der står jo poenget)

Anonymkode: 3fa04...b2f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Menelaos

“There is none beside me.
I am the Lord, and there is none else.
I form the light, and create darkness:
I make peace, and create evil:
I the Lord do all these things”

(Isaiah 45:6–7, KJV 1900).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Gud lar satan friste oss han gidde oss fri vilje til å velge. Det er noe som heter moraler og disiplin. Som foreldre kan vi ikke beskytte barna våres fra å bli fristet å ta egne valg.  Gud kan ikke ta vekk fri vilje for da er ikke våres kjærlighet ekte. Fordi i himmelen er det ikke slikt kjærlighet fungerer. Til å med englene har fri vilje... Men dem velger kjærlighet tenk det dere! I himmelen er det fri vilje og ekte kjærlighet ikke påtvunget vilje som ikke muligt kan bli om til ekte kjærlighet. Gud er god og smart og tok et godt valg å velge en himmel med ekte kjærlighet. Derfor gir han oss fri vilje sånn vi kan være der med han i ekte kjærlighet.

Anonymkode: bbf0c...6f6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 6.02):

Nei, det er ikke Gud som frister oss. Men man ber om at Han skal hjelpe oss å unngå fristelser

Anonymkode: e497c...1af

☝️

Anonymkode: 48173...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 5.39):

Det er jo ikke det fader våret sier. Man er nødt til å trygle ham (be ham) om å la være.

Anonymkode: 68ed5...e36

Har du sett den engelsken versjonen, ofte er det noen som vrir på ting når det skal oversettes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du sett den engelsken versjonen, ofte er det noen som vrir på ting når det skal oversettes. 

Det går ikke ann å vri på orda det finnes flere måter å si et ord på men skal ha samme mening. Derfor er det noe som heter bibelstudie som man gjør hjemme i privaten man setter seg ned med ordboka og ser hva orda betyr så ser man også at flere bibler har samme orda men sier orda på forskjellige måter. Så enkelt er det. Det man ikke forstår gjør man komplisert .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei Gud lar satan friste oss han gidde oss fri vilje til å velge. Det er noe som heter moraler og disiplin. Som foreldre kan vi ikke beskytte barna våres fra å bli fristet å ta egne valg.  Gud kan ikke ta vekk fri vilje for da er ikke våres kjærlighet ekte. Fordi i himmelen er det ikke slikt kjærlighet fungerer. Til å med englene har fri vilje... Men dem velger kjærlighet tenk det dere! I himmelen er det fri vilje og ekte kjærlighet ikke påtvunget vilje som ikke muligt kan bli om til ekte kjærlighet. Gud er god og smart og tok et godt valg å velge en himmel med ekte kjærlighet. Derfor gir han oss fri vilje sånn vi kan være der med han i ekte kjærlighet.

Så da har vi ikke fri vilje lenger når vi kommer til himmelen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (37 minutter siden):

Så da har vi ikke fri vilje lenger når vi kommer til himmelen?

Jo englene har fri vilje alle i himmelen har fri vilje. Dem valgte kjærlighet dem vet sannheten og begjærer ikke å gå kmot gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jo englene har fri vilje alle i himmelen har fri vilje. Dem valgte kjærlighet dem vet sannheten og begjærer ikke å gå kmot gud.

Så vi kan fortsatt synde i himmelen da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (5 minutter siden):

Ja ikke uten å bli kastet ned til helvette da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (10 minutter siden):

Det står ikke himmelen i bibelen. Vi skal ikke opp til himmelen eller en annen dimensjon. Står rett frem i bibelen at guds rike skal komme ned på denne jord . Dem som er i himmelen imens skal komme her å herske isammen me oss i udødelige kropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står ikke himmelen i bibelen. Vi skal ikke opp til himmelen eller en annen dimensjon. Står rett frem i bibelen at guds rike skal komme ned på denne jord . Dem som er i himmelen imens skal komme her å herske isammen me oss i udødelige kropper.

Hvis vi fortsatt kan synde i himmelen/den nye jord må den jo bli tømt til slutt? Kan du ha fri vilje i en evighet og aldri noensinne gjøre en eneste feil?

Endret av linsejesus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (1 time siden):

Hvis vi fortsatt kan synde i himmelen/den nye jord må den jo bli tømt til slutt? Kan du ha fri vilje i en evighet og aldri noensinne gjøre en eneste feil?

Det er jo derfor jesus døde for oss. Sånn vi kan motta hans ånd la hans ånd veilede oss og endre oss.  Da dør vi fra naturens synd og gjennopstår i guds rettferdighet i dåpen. Vi dør med jesus og blir født på ny. Og han endrer oss mer og mer hver dag. Vi går fra å være avhengig av å synde til å bli satt fri fra avhengigheten. Våres begjær endrer seg. Dem i himmelen begjærer ikke synd dem avskyr all urettferdighet dem er endret og ved fri vilje valgte dem å la seg endre av jesus løfte. Så klart dem kan synde. Men jeg tviler sterkt på at det er et eneste menneske i himmelen som har syndet. I himmelen får man se helvette hvor fælt det er der man får vite all sannhet og hvordan alt fungerer og hvorfor gud opererer sånn han gjør. Når våres begjær er endret Fra å elske synd til å elske rettferdighet og frykten for å bli sendt til helvette og den fantastiske kjærligheten og freden man ikke vil miste. Ingen kommer til å prøve å teste vannet en gang! Å synde i himmelen er som å prøve å drepe deg selv når du selv ikke vil og ikke må. Det er like logisk for dem i himmelen å synde som å frivillig drikke klor uten å få noe frr det.... kanskje dårlige eksempler men var det beste jeg kom på nå i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Våres begjær endrer seg. Dem i himmelen begjærer ikke synd dem avskyr all urettferdighet dem er endret og ved fri vilje valgte dem å la seg endre av jesus løfte. Så klart dem kan synde. Men jeg tviler sterkt på at det er et eneste menneske i himmelen som har syndet. I himmelen får man se helvette hvor fælt det er der man får vite all sannhet og hvordan alt fungerer og hvorfor gud opererer sånn han gjør. Når våres begjær er endret Fra å elske synd til å elske rettferdighet og frykten for å bli sendt til helvette og den fantastiske kjærligheten og freden man ikke vil miste. Ingen kommer til å prøve å teste vannet en gang!

Så om en hadde fått sett dette mens en lever på jorda, så ville ingen velge å synde?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke synd i Hinmelen og derfor heller ikke sykdom, død osv fordi det er en følge av synden.

Når Jesus sier at 'skje din vilje slik Hans vilje skjer i himmelen også her på jorden, betyr det enkelt at det ikke er Guds vilje at det skal være synd og alt mulig her. Vi ber om at denne verden må bli slik også. Derfor kom Jesus og tok straffen for synden og synden slik at konsekvensene skulle tas bort. Han frister ingen, den som frister er den som legger ut snarene for at vi ikke skal lytte på Guds stemme, men den/de som overdøver og derfor gå våre egne veier som ikke er Guds vei. Jesus ber oss bare be Gud om at Han vi ikke skal komme i situasjoner hvor fristelsen ikke blir stor og det står en linje til; at Han må redde oss fra det onde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...