AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #1 Del Skrevet 5. november 2022 Dere som har barn som bruker Østfold-L (og ikke er østfoldinger), prøver dere å korrigere det? Eller må man bare innse at språket beveger seg i den retningen? Hender det at søsken uttaler L ulikt? Anonymkode: 1c13f...1e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #2 Del Skrevet 6. november 2022 Kebabnorsk. Voksne folk som sier ordentlig med k "onkli" er like ille å høre på. Anonymkode: b89b2...cba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #3 Del Skrevet 7. november 2022 Man kan prøve å korrigere. Det er ikke nødvendig å bare sette seg ned og godta alt. Men om korreks funker, er et annet spørsmål. Jeg hadde absolutt prøvd, for østfold-l skurrer stygt i mine ører. Anonymkode: 4f634...8ec 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 7. november 2022 #4 Del Skrevet 7. november 2022 Kebabnorsk? Jeg har hatt Østfold-L’en hele livet. Får ikke gjort noe med det for får det ikke til >_< Ble alltid spurt om jeg kom fra Halden og rundt der. Har vært i Halden én gang og det husker jeg ikke når var en gang <_< 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #5 Del Skrevet 8. november 2022 Logoped! Anonymkode: 16474...de1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #6 Del Skrevet 8. november 2022 Festlig med vestkantbarn som bruker Østfold-l 😄 Anonymkode: a62fc...f4b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #7 Del Skrevet 8. november 2022 Jeg korrigerer, men man må gjøre det tidlig. Det fungerer fint å korrigere, selv om de har lyst til å gå tilbake til idiot-L’en innimellom. Anonymkode: 7bb16...058 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #8 Del Skrevet 8. november 2022 Jeg har konsekvent korrigert mine - det er da helt selvsagt at man som foreldre korrigerer talefeil, uttalefeil osv hos egne barn? I mine øyne er også språkopplæringen en del av oppdragelsen og sosialiseringen man skal gjennom som barn. Sønnen min fikk riktig L på plass ganske tidlig, mens datteren min nok ikke hadde den ordentlig på plass før rundt 5 års alder. Vi øvde en del mens hun var mellom 4 og 5 år, og plutselig satt den, og hun var så stolt 😊 Jeg grøsser når jeg hører store barn med Østfold-L, her vi bor (Oslo vest) er det MYE av det 😳 Anonymkode: 0b4d3...890 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #9 Del Skrevet 8. november 2022 Den heter apikal l, og brukes allerde i oslodialekten - hør på hvordan du uttaler l i liten 😁 Endringen er faktisk ikke en spredning fra Østfold, men at det foregår en forenkling i oslodialekten der stedene som tradisjonelt har hatt laminal l ("vanlig" l), som ball, også får apikal l, som i liten. Her er forøvrig en fin artikkel om de ulike typene av l for spesielt interesserte ☺️ https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/den-sakalte-ostfold-l-en-/ Anonymkode: 5f024...ea4 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #10 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Den heter apikal l, og brukes allerde i oslodialekten - hør på hvordan du uttaler l i liten 😁 Endringen er faktisk ikke en spredning fra Østfold, men at det foregår en forenkling i oslodialekten der stedene som tradisjonelt har hatt laminal l ("vanlig" l), som ball, også får apikal l, som i liten. Her er forøvrig en fin artikkel om de ulike typene av l for spesielt interesserte ☺️ https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/den-sakalte-ostfold-l-en-/ Anonymkode: 5f024...ea4 Jeg tror de fleste vet utmerket godt at vi også har denne l’en i Oslo-dialekten (det er vel også nettopp derfor barn lett blander). Poenget i denne tråden er jo når den L’en brukes «feil», dvs at den brukes i ord der man normalt bruker «tynn L» i Oslo-dialekt. Hvis man opplever at egne barn (eller forsåvidt også andre) gjør det, mener jeg man bør rette på dem. Anonymkode: 0b4d3...890 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #11 Del Skrevet 10. november 2022 Vi korrigerer språk hele tiden, inkludert sånn l. De har fått bedre bruk, men kan ikke si «ælv» som meg, det blir elv. Det er også mye annet slurv å ta tak i . Ordene kiosk og kjøtt f.eks blir rettet på hver gang. Ingen av mine foreldre snakket samme dialekt som jeg hadde i barndommen og jeg har også standardisert min i stor grad etter at jeg flyttet hjemmefra. Jeg merker at dialektene i distriktet jeg nå bor har endret seg veldig mye, spesielt tonefallet og mer tynn l. Det er stor forskjell på de voksne som er oppvokst her og barna. Likevel så vil jeg ikke at ungene skal påvirkes av noe jeg forbinder med «indre enfold» Anonymkode: d2f3b...283 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #12 Del Skrevet 11. november 2022 Peanut skrev (På 7.11.2022 den 16.39): Kebabnorsk? Jeg har hatt Østfold-L’en hele livet. Får ikke gjort noe med det for får det ikke til >_< Ble alltid spurt om jeg kom fra Halden og rundt der. Har vært i Halden én gang og det husker jeg ikke når var en gang <_< Men bruker du "Østfold-L" på engelsk også? Anonymkode: 32117...4e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 11. november 2022 #13 Del Skrevet 11. november 2022 33 minutter siden, AnonymBruker said: Men bruker du "Østfold-L" på engelsk også? Anonymkode: 32117...4e8 Nei. Det gjør jeg ikke 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #14 Del Skrevet 11. november 2022 Korriger. Høres like tilbakestående ut som schøtt og schole. Anonymkode: 2e7ed...f40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #15 Del Skrevet 12. november 2022 Peanut skrev (7 timer siden): Nei. Det gjør jeg ikke 😅 Så da kan du jo uttale "riktig" L på norsk også hvis du vil Anonymkode: 32117...4e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Astra Skrevet 12. november 2022 #16 Del Skrevet 12. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 10.11.2022 den 19.46): Likevel så vil jeg ikke at ungene skal påvirkes av noe jeg forbinder med «indre enfold» Kremt... I Indre Østfold bruker vi ikke apikal l. Det gjør de i ytre Østfold, altså langs kysten. I Indre bruker tjukk l (æLv, æLj, boL (bord)) og laminal l. Det er en stor misforståelse at indre østfoldingene "prekær" som f.eks. i Fredikstad eller Halden. Vi i Indre bruker blant annet difftonger som i bein eller stein, der man i ytre sier ben og sten. Og vi sier skauen i stedet for skogen. Endret 12. november 2022 av Astra 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heydayotheinterweb Skrevet 12. november 2022 #17 Del Skrevet 12. november 2022 On 11/6/2022 at 1:08 AM, AnonymBruker said: Kebabnorsk. Voksne folk som sier ordentlig med k "onkli" er like ille å høre på. Anonymkode: b89b2...cba Kebabnorsk? Vet du hva faen det i det hele tatt er? Pern! Schof den schmø kæba! Schpaa! DET er kebabnorsk! Buy a brain! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einus Skrevet 13. november 2022 #18 Del Skrevet 13. november 2022 Astra skrev (22 timer siden): Kremt... I Indre Østfold bruker vi ikke apikal l. Det gjør de i ytre Østfold, altså langs kysten. I Indre bruker tjukk l (æLv, æLj, boL (bord)) og laminal l. Det er en stor misforståelse at indre østfoldingene "prekær" som f.eks. i Fredikstad eller Halden. Vi i Indre bruker blant annet difftonger som i bein eller stein, der man i ytre sier ben og sten. Og vi sier skauen i stedet for skogen. Rettelse: Ingen innfødte haldensere bruker tjukk L Det er bare noe, noen har fått for seg! Men Fr.Stad folk kan nok si HaLden, det har med dialekten der du har vokst opp å gjøre. Ellers er jeg enig i dette vedr. Indre Østfold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einus Skrevet 13. november 2022 #19 Del Skrevet 13. november 2022 Heydayotheinterweb skrev (22 timer siden): Kebabnorsk? Vet du hva faen det i det hele tatt er? Pern! Schof den schmø kæba! Schpaa! DET er kebabnorsk! Buy a brain! Eller for si det korrekt: dårlig oppdragelse hjemme! Foreldrene har ikke lært barna å snakke ordentlig. Mange klager på skole og lærere, ja lærere i dag er latere enn før, men det er foreldrene som skal lære barnet å snakke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #20 Del Skrevet 13. november 2022 Oj. Denne tråden var oppløftende lesing for oss som kommer fr Fredrikstad. Snakk om stigmatisering på bakgrunn av en dialekt. Anonymkode: 38030...29d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå