temolitus Skrevet 5. november 2022 #81 Del Skrevet 5. november 2022 Jepp, har diabetes 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #82 Del Skrevet 5. november 2022 Fantes heller ikke vaksiner på den tiden, så kunne nok blitt rammet av litt av hvert vi har sluppet unna med nå! Utenom det, så hadde jeg kanskje strøket med som barn av utallige alvorlige halsbetennelser som krevde pencillin. Hvis ikke det, så haddet jeg nok ganske sikkert strøket med av en heftig lungebetennelse som 17åring. Anonymkode: 9df2c...e2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #83 Del Skrevet 5. november 2022 Hadde dødd i fødsel. 33 år gammel. Anonymkode: b8eaf...136 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #84 Del Skrevet 5. november 2022 Født nesten 2 mnd for tidlig så ville muligens død som nyfødt, eventuelt ville jeg død pga kronisk sykdom (Hashimotos) og mangel på medisiner ved 37 ish alder. Anonymkode: c6529...fd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #85 Del Skrevet 6. november 2022 Interessant tema, og når man kommer en generasjon videre ville ingen av de som blir født i dag blitt født heller. Foreldrene hadde jo aldri møtt hverandre uten Tinder. 😅 Anonymkode: df613...e43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #86 Del Skrevet 6. november 2022 Tja … hadde nok dødd i en alder av snaut 2, etter å ha smakt på white spirit i et ledig øyeblikk. Hadde jeg overlevd det, så hadde jeg nok strøket med i en alder av 28, pga infeksjon i forbindelse med en tannbyll. Anonymkode: e33b7...be6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #87 Del Skrevet 6. november 2022 Jeg hadde dødd i en alder av syv måneder. Det var da jeg fikk en livsnødvendig operasjon. Anonymkode: 940b1...26e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #88 Del Skrevet 6. november 2022 Jeg hadde dødd idet jeg fødte mitt første barn. Han satt fast, og det hele endte i hastekeisersnitt. Anonymkode: 3d0c5...882 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 6. november 2022 #89 Del Skrevet 6. november 2022 Som jeger og friluftsmann så tror jeg det skulle gått fint 🙂 er det ikke jegere vi er da ? (Historisk) 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avstand Skrevet 6. november 2022 #90 Del Skrevet 6. november 2022 Jeg hadde sikkert frosset ihjel i barndommen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 6. november 2022 #91 Del Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 11.22): Så denne et annet sted og synes det var et interessant spørsmål. Hvis du levde i middelalderen og ikke hadde tilgang til moderne medisin/kunnskap, hadde du vært død nå? Jeg har slitt med tennene hele livet, og har hatt et par betennelser i noen tenner. Den første tok jeg antibiotika for. Uten tannlege til å fikse det, og uten antibiotikaen jeg fikk, er det en sjanse for at jeg hadde dødd. Da hadde jeg dødd rundt 17. Hvis ikke det tok knekken på meg, og jeg fikk fjernet tennene uten komplikasjoner, hadde jeg kanskje vært i live fortsatt (31 år). Jeg har aldri vært innlagt på sykehus, aldri hatt noe seriøse skader som krevde mer enn at jeg selv renset og var forsiktig. Men mulig latskapen min hadde gjort at jeg hadde gått tom for mat eller ved på vinteren og dødd før eller siden. Anonymkode: b311b...d02 Interessant nok er betennelser, spesielt i tennene, grunnen til at vi går rundt og tror at ca 37 grader er normal temperatur. Dette er noe en kom frem til ved å måle temperaturen på veldig mange mennesker på begynnelsen av 1800-tallet. Nyere målinger har vist at normal temperatur er flere tideler lavere enn det en kom fram til. Grunnen var rett og slett st mange gikk rundt med små betennelser i kroppen som ga mild feber. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #92 Del Skrevet 6. november 2022 Døde folk av streptokokker aka halsbetennelse uten antibiotika før i tiden? De gjorde ikke -nødvendigvis- det. Mormor fikk streptokokker i 1920 ca, en god stund før Pencilin kom. Hun fikk også giktfeber, men overlevde den. En oldeonkel fikk giktfeber i 1907, men overlevde- døde senere av svekket hjerte. Jeg er derimot usikker på om de ville overleve nyrebekkenbetennelse, men de må ha gjort det og.. altså blærekatarr var vel ikke såååå uvanlig.. Anonymkode: 83686...d38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 8. november 2022 #93 Del Skrevet 8. november 2022 Nei, de par gangene jeg har vært nærmest å stryke med så langt var nesten-ulykker, ikke sykdom. Og de skyldtes ting som ikke fantes i middelalderen (hhv. strømførende ledninger, og en buss). Hadde sikkert vært ganske kjipt å være så nærsynt som jeg er, men kunne nok ha gjort en grei jobb som bonde. Burde kanskje latt være å dra ut i båt for å fiske. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #94 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 13.29): Gjennomsnittlig levealder var 30. Jeg er 38 og veldig gjennomsnittlig så jeg hadde nok bare dødd av det de døde av på den tiden. Anonymkode: 63c02...10c Det betyr jo ikke at enkelte ble gamle, eller i alle fall godt voksne. Gjennomsnittsalderen var såpass lav grunnet alle barna som døde, spesielt spedbarn. Anonymkode: e6534...046 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyCupOfTea Skrevet 8. november 2022 #95 Del Skrevet 8. november 2022 Jeg hadde dødd før jeg ble født. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liljerød Skrevet 8. november 2022 #96 Del Skrevet 8. november 2022 Jeg hadde bronkitt som tiåring, det kan være jeg hadde dødd av det uten moderne behandling. Men kan være jeg hadde overlevd også. Hvis jeg overlevde bronkitten, så ville jeg levd fortsatt ja. To barnefødsler hvor jeg ikke ville trengt hjelp annet enn til det praktiske, ellers har jeg aldri hatt alvorlige sykdommer eller skader. *bank i bordet* 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 8. november 2022 #97 Del Skrevet 8. november 2022 Jeg hadde dødd under fødselen og mamma hadde antageligvis dødd også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #98 Del Skrevet 8. november 2022 Siden vaksinasjonsprogrammet ikke fantes i middelalderen, er det sannsynlig at jeg ville strøket med som barn på grunn av meslinger, røde hunder eller noe sånt. Men har aldri vært alvorlig syk, aldri brukket noe eller vært på sykehus utenom mine to fødsler som gikk helt fint uten komplikasjoner. Hadde dog en nyrebekkenbetennelse i begynnelsen av tjueårene, mulig den ville tatt knekken på meg. Anonymkode: e6534...046 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #99 Del Skrevet 8. november 2022 Siden min mor ikke produserte melk, hadde jeg vel strøket med rimelig kjapt. Foreldrene mine var ikke akkurat overklasse, så de hadde ikke kunnet betale for en amme til meg. Uansett hadde jeg dødd av borreliose som11-åring. Anonymkode: 7efec...aeb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neocortex Skrevet 8. november 2022 #100 Del Skrevet 8. november 2022 Både meg og mora mi ville tatt kvelden når jeg ble født. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå