Gå til innhold

Hvis du levde i middelalderen, hadde du allerede dødd? Og isåfall, når og hvordan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde dødd av sepsis da jeg var 23. iforbundlese med en fødsel som startet altfor tidlig. Og da måtte også morkaken opereres ut fordi den satt fast, ellers hadde jeg bodd ihjel. Så da hadde jeg dødd. 

Anonymkode: 2fda6...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så denne et annet sted og synes det var et interessant spørsmål.

Hvis du levde i middelalderen og ikke hadde tilgang til moderne medisin/kunnskap, hadde du vært død nå?

Jeg har slitt med tennene hele livet, og har hatt et par betennelser i noen tenner. Den første tok jeg antibiotika for. Uten tannlege til å fikse det, og uten antibiotikaen jeg fikk, er det en sjanse for at jeg hadde dødd. Da hadde jeg dødd rundt 17.

Hvis ikke det tok knekken på meg, og jeg fikk fjernet tennene uten komplikasjoner, hadde jeg kanskje vært i live fortsatt (31 år). Jeg har aldri vært innlagt på sykehus, aldri hatt noe seriøse skader som krevde mer enn at jeg selv renset og var forsiktig. Men mulig latskapen min hadde gjort at jeg hadde gått tom for mat eller ved på vinteren og dødd før eller siden. :fnise: 

Anonymkode: b311b...d02

Gallestein hadde drept meg da jeg var 50

Anonymkode: 91f7e...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, så absolutt. Femåringen hadde ikke blitt eldre. Noen ganger tenker jeg at naturen prøvde å hinte om noe. Men neida, det ble brukt masse ressurser på å redde ungen

Anonymkode: bd130...8ae

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om jeg hadde dødd av det, men før jeg opererte øynene hadde jeg sånn minus 9 og så ekstremt lite uten hjelp. Ville jo vært ca å regne som blind i middelalderen. Ellers hadde jeg nok overlevd det meste, inkludert fødsel.

Anonymkode: 6c4dd...3da

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var mye syk som liten frem til jeg tok mandlene som 3-åring. Usikker på om jeg hadde dødd av det da. 

Ellers hadde jeg dødd i fødsel med første barn. Fødselen tok over 3 døgn og barnet trengte hjelp til å komme ut.

Anonymkode: 6f3fa...c49

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kraftig lungebetennelse som jeg ble innlagt på sykehuset for og fikk antibiotika for intravenøst.

Så jeg hadde vel vært død da jeg var 26 ja.

Anonymkode: 75f71...ee7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde dødd av nyrebekkenbetennelse som barn, også hadde jeg dødd da eldste endte med hastekeisersnitt fordi han lå på tverra og ikke kom seg ut.

Anonymkode: 3d3fa...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dødd da jeg var 23 år, var gravid, og hadde ekstrem svangerskapskvalme. Lå på sykehuset en stund, og fikk intravenøst, og da jeg ble lagt inn, så fikk jeg beskjed om at jeg var så dehydrert, at jeg hadde ikke levd mye lenger.

Anonymkode: c0c21...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Athena Catalina

Jeg hadde nok dødd av lungebetennelse som 17 åring. 

Endret av Athena Catalina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok dødd i 17 års alderen. Avmagret og syk av diabetes ( type 1 ).  Min pappa også av samme sykdom, men tidlig 40 årene for  han.

Anonymkode: 45749...a59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

ja, så absolutt. Femåringen hadde ikke blitt eldre. Noen ganger tenker jeg at naturen prøvde å hinte om noe. Men neida, det ble brukt masse ressurser på å redde ungen

Anonymkode: bd130...8ae

I alle dager.....

Anonymkode: 8173c...14d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dødd som 21-åring da jeg ble gravid utenfor livmoren. Evt. ved mine to fødsler senere. 

Anonymkode: d4d3a...ea0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt tydelig at mange hadde dødd av svangerskapsrelaterte plager.

Må ha gått med endel mødre og fostre før vi fikk tilgang til bedre hjelpemidler og kunnskapsrike jordmørdre/leger.

Anonymkode: 75f71...ee7

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk nesten kronisk på antibiotika fra jeg var 3-6 år pga reflux..jeg vet ikke hvordan det hadde vært uten behandling 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

Ellers hadde jeg nok strøket med ved 1 svangerskap pga svangerskapsforgiftning hvor barnet måtte forløses med katastrofesnitt i uke 35. 

Hurra for legevitenskapen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge som ikke ville ut, død når jeg var 26. I middelalderen hadde jeg vel vært 13 år. 

Anonymkode: ddcae...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne potensielt dødd av barnesykdommer jeg har blitt vaksinert mot. Ellers tror jeg at jeg hadde klart meg til nå i 30 årene, fødte uten noen problemer. Har hatt nyrebekkenbetennelse da, kunne nok potensielt tatt knekken på meg ubehandlet🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kun skal se på sykdomshistorien min uten å tenke på at et liv i middelalderen mest sannsynlig ikke hadde gitt meg den sykdommen så hadde jeg dødd av kyssesyken når jeg var 16. Ellers hadde jeg vel dødd av noen av de sykdommer som mer vanlig i middelalderen.  Typ kopper, svartedauden eller bare en helt vanlig sepsis da det ikke var så veldig renslig og jeg var et aktivt barn. 

Anonymkode: b0541...249

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...