Gå til innhold

Leve for 20k pr måned?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

🙈Sett opp et budsjett for å se om du bruker mer enn du tror på noen poster. Har du mulighet til å selge litt ting? Om du har et rom ekstra kan du prøve å leie det ut en liten periode. Søke på ekstrastønader fra nav om det går.  

Endret av Curiousine
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bolig og mat er nr.1

Folk forstår ofte ikke hva som skal kuttes.

Du kan kutte billånet, kjøpe en rimelig bil uten lån for eks.

Du må kutte ned på utgifter, dette er enkelt. Så mye som 12k etter bolig og strøm er betalt er MYE!! En voksen og 1 barn klarer det FINT!

• Liker 1
Gjest Vetatjegikkevet
Skrevet (endret)

Bra du søker om bidragsforskudd. Det er ikke sikkert det blir så mye, men noe i det minste nå som du går ned i inntekt.

Har du sjekket med Lånekassen om du har rett til rentefritak/frys av lån når du går over på AAP? 

På sikt, vurder mulighet for å selge for å kjøpe rimeligere leilighet. Da sparer du også på strøm. Sjekk husbanken.no for å se om du kan ha rett på billigere lån eller bostøtte derfra. 

Du kan også be om en avtale i banken din for økonomisk rådgivning. Kanskje de ser muligheter vi ikke ser.

Se om du kan spare på mat til hundene ved å bestille fra nettbutikk. Mange nye de siste årene, kanskje det er noe sted med tilbud?

Se om det er mulig til å bytte til billigere bil for å kutte lånet der? Husk å regne på driftskostnadene også.

Du kan også kontakte NAV for økonomisk rådgivning. Akkurat som med banken kan de komme på noe vi ikke har tenkt på. Så velger du selv hvilke råd du følger :) 

Endret av Vetatjegikkevet
Skrevet

12000 til rent forbruk er ikke lenger så mye. Jeg prøver å leve på 14000 med 2 barn og tar av bufferkonto hver måned... Må kutte ut på sosialisering og heller ta det igjen til sommeren.

Anonymkode: ac2b0...5e9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

12000 til rent forbruk er ikke lenger så mye. Jeg prøver å leve på 14000 med 2 barn og tar av bufferkonto hver måned... Må kutte ut på sosialisering og heller ta det igjen til sommeren.

Anonymkode: ac2b0...5e9

Enig med deg. 12000 er ikke mye. Et barn i vokse-alder. Bil er et pengesluk. Drivstoff, må plutselig ha nye dekk til mange tusen,reparasjoner osv. Må haen bra bufferkonto om man skal ha bil. Om hun har enebolig dukker det fort opp noe som må fikses. Kommunale avgifter og eiendomsskatt. Forsikringer på hus og bil ..

Anonymkode: 1a571...638

• Liker 3
Skrevet

20.000 kan man klare seg fint på om man prioriterer. Mat er et sted hvor man kan spare mye ved å bake selv, kjøpe billige merker eller det man får mest for (kilopris), senke temperatur, kun kjøre når nødvendig.

Anonymkode: 1e9ac...f63

• Liker 2
Skrevet

Kvitt deg med dyr. Det er bare kostnader.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er også enig at det er lite med kr 10000 eller 12000 til forbruk. eller "alt annet posten" for den så  uforutsigbar. Spesielt når en har barn.

Ting som komme brått på som må handles. Livet er ikke et stramt A4 ark og på kronen lik hver måned. 

Klart du skal ikke kvitte deg med dyrene. Men sett opp budsjett og se over hva som kan kuttes og begynn ukeshandling med primaprodukter.

Og begynn og spar. Om bare bittelitt hver måned. Så har du litt til de uforutsette tingene. Da tenker jeg ikke nødvendigvis at vaskemaskinen ryker men annet som ikke ligger i budsjettet. 

Anonymkode: 81d8f...e42

• Liker 4
Skrevet

Jeg bor alene med en 11-åring.

Jeg er på minstesats AAP (ca 16k/mnd) og har i tillegg barnetrygd +1, bidragsforskudd og bostøtte. Til sammen blir det rundt 22k. Bolig, strøm og forsikring blir ca 10k/mnd. Jeg har også (nedbetalt) bil.

Foreløpig går det helt fint - jeg har fortsatt råd til både røyk, Netflix og sparing. Jeg leser tilbudsaviser og handler inn ekstra av gode tilbud samt skriver ukesmenyer for å unngå matsvinn - pluss kjøper billigprodukter der det er hensiktsmessig. Jeg har råd til alt vi trenger og mye av det vi har lyst på.

Jeg vil anbefale å samle alle kvitteringer en mnd, og sette opp et reelt budsjett slik at du får en fullstendig oversikt over hva du bruker penger på og dermed lettere kan se hvilke poster som kan kuttes ved å gjøre endringer. Da tenker jeg så detaljert som 'kaffe xx kr/mnd', 'kjøtt xx kr/mnd'. 

Anonymkode: 92299...2e0

Skrevet

Kan ikke venner eller familie hjelpe til med hundene? For ille om det skulle gå ut over dyrene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Syke svar. 

Man kvitter seg ikke med familiemedlem. 

Anonymkode: ee224...818

Barn kommer før dyr. Hun er ikke i en posisjon der hun har råd til ikke bare en hund men to, unødvendig sløseri når man ikke har økonomi til det.

Anonymkode: 9af65...129

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (6 timer siden):

Du trenger ikke unødvendige ting som netflix.
Det finnes mange sider som du kan se ting på gratis

TS skriver jo at hun ikke har det.

Tomas77 skrev (6 timer siden):

Veldig vanskelig å si når vi ikke vet faste utgifter. Eier du bolig? Hvis ikke,er du over sosialnorm hvis du trekker husleie/strøm fra AAP?  Bil er dyrt som du selvfølgelig vet men to hunder er også svindyrt. 

To små hunder er ikke svindyrt...

Anonymkode: 92439...ab3

• Liker 3
Skrevet

Jeg personlig hadde solgt/gitt bort hundene. Så hadde jeg fått far mer inn i bildet så jeg kunne jobbet mer. 

Anonymkode: 24c84...27d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke i fôr, men vet regninger, 

Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg personlig hadde solgt/gitt bort hundene. Så hadde jeg fått far mer inn i bildet så jeg kunne jobbet mer. 

Anonymkode: 24c84...27d

Her er det ingen far i bildet. Det kan bety død, donor, sitter inne eller lignende. Hvis det ikke betales bidrag er dette en non-starter. 

I tillegg har hun dårlig råd pga overgang til AAP, da kan du per def ikke jobbe. 

Endret av Tomas77
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan bli svindyrt med veterinær 

Skrevet

Jeg hadde aldri klart meg på,20.000 i måneden.. jeg er gift, men begge to har 25.000 i faste utgifter og mat, pluss 1500 i sparing. 

Anonymkode: 1eb57...bbd

• Liker 1
Skrevet
Eplejuice123 skrev (8 minutter siden):

Det kan bli svindyrt med veterinær 

Eller man kan ta det når det kommer og spare i buffer i mellomtiden.  Regner med hun har forsikring på dem også. Jeg har en liten hund og på 15 år har han aldri trengt veterinær annet enn rutinesjekker. Hadde jo vært kjempedumt om jeg dumpet ham for 10 år siden fordi han kanskje kunne bli syk. 

Anonymkode: 68747...0ab

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Eller man kan ta det når det kommer og spare i buffer i mellomtiden.  Regner med hun har forsikring på dem også. Jeg har en liten hund og på 15 år har han aldri trengt veterinær annet enn rutinesjekker. Hadde jo vært kjempedumt om jeg dumpet ham for 10 år siden fordi han kanskje kunne bli syk. 

Anonymkode: 68747...0ab

Nettopp. Ja veterinær er kjempe dyrt, hvis man trenger det, som er en bro man krysser når man kommer til den. Spare opp buffer er lurt, om det så bare er litt i mnd. Skjer det og man ikke har råd så legger man ut en spleis og krysser fingrene, eller man spør familie om et lån. 

På zooplus.no får du kjøpt billig mat, i tillegg får du poeng på hvert kjøp som du kan bruke på gratis premier (der igjen kan du bruke det på mat), og de har en spareplan som du fort sprer masse på å kjøpe, hvis du kjøper maten der. Gratis frakt over 500 så hvis du kjøper for 1-2 mnd om gangen så slipper du frakt. 

Petworld.no har prisgaranti? Tror jeg, de er i hvert fall også billig. Skal du ha spesifikke ting bruk prisjakt eller google (det gjelder jo alt) til å finne billigest mulig. Hvis ikke maten kjøpes på noen av de så har jo de fleste, musti, buddy osv et slags «få hver 7.ende fôrsekk gratis» greie, vær flink å bruk det. Ville ikke gått ned i kvalitet på maten, det kan fort svare seg med høyere veterinærregninger, men ALL maten trenger kanskje ikke være beste av det beste?

Sjekk om du har penger på trumf, coop osv. 

Ta en ringerunde å sjekk om du får presset ned forsikringspriser, lån osv. Bytt til billigste hvis ikke banken vil gi deg bedre tilbud. 

Du har nok mange ting du kan få solgt unna som du ikke trenger… 

Sjekk hva du faktisk bruker penger på, jeg fikk litt sjokk når jeg sjekket økonomien min i nettbanken.. 

MÅ ikke ha middag hver dag… og det finnes mange instagramkontoer som tar for seg både billige matplaner og hvordan man sparer penger. 

Skrevet

Du skriver og at du har begynt å se etter gaver på finn… Ikke gjør det, si bare rett ut at du ikke har råd.. selvfølgelig gi til ditt barn, men andre trenger ikke. Sånn er det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...