AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #41 Del Skrevet 5. november 2022 MyMichelle skrev (På 3.11.2022 den 23.48): Enig med dette forslaget. Også enig! Elsi/Elsie er nydelig Anonymkode: 140d3...950 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #42 Del Skrevet 6. november 2022 Isle som i The Emerald Isle? Nei, passer ikke i Norge. Erin er vakkert navn. Anonymkode: d291d...dfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #43 Del Skrevet 6. november 2022 On 11/3/2022 at 8:23 PM, AnonymBruker said: Da bør det være Isla istedet, og med fornorsket stavemåte som f.eks Aila og da kan du like gjerne bare kjøre på med Laila. Anonymkode: 8831f...a60 Isla er øy på spansk, så ville ikke brukt det heller akkurat. Anonymkode: a02e1...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #44 Del Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Trådens beste forslag👍 Anonymkode: fd694...332 Det høres jo mer finsk ut? Jeg hadde heller valgt et typisk engelsk navn på barnet. Lily f.eks er typisk engelsk...eller Erin er ganske fint. Anonymkode: d291d...dfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #45 Del Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (På 6.11.2022 den 1.42): Det høres jo mer finsk ut? Jeg hadde heller valgt et typisk engelsk navn på barnet. Lily f.eks er typisk engelsk...eller Erin er ganske fint. Anonymkode: d291d...dfd Elsie er brukt i engelsktalende land, det er en kortform av Elisabeth: https://www.babyverden.no/navn/elsie/ Anonymkode: d4381...9d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #46 Del Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 15.43): Trådens beste forslag👍 Anonymkode: fd694...332 Jepp! Anonymkode: 0ab77...2a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #47 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (På 3.11.2022 den 20.58): For han er det ' Anglo-Saxon'. Jepp, jeg har giftet meg med en history -nerd. Vi bor i England. Anonymkode: 3272c...58a Kanskje grei info å få med i HI. Anonymkode: bbf5a...d27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #48 Del Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (På 3.11.2022 den 20.28): Ail Anonymkode: 2f9dd...05d Trådstarter har ikke sagt noe om hvordan det uttales på norsk. Det logiske er å si Ail på engelsk og Isle på norsk. Man kan uttale navn forskjellig på forskjellige språk. Siden språk er forskjellige Anonymus Notarius skrev (På 3.11.2022 den 20.38): "Vil nevne datter"? Sikkert på at det er du som er norsk? Isle fungerer ikke som navn på norsk. Er du norsk? Nevne kan bety å gi navn. Om du ser litt på ordet, så skjønner du hvor det kommer fra. Anonymkode: f3b19...88d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. november 2022 #49 Del Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (På 10.11.2022 den 19.20): Trådstarter har ikke sagt noe om hvordan det uttales på norsk. Det logiske er å si Ail på engelsk og Isle på norsk. Man kan uttale navn forskjellig på forskjellige språk. Siden språk er forskjellige Er du norsk? Nevne kan bety å gi navn. Om du ser litt på ordet, så skjønner du hvor det kommer fra. Anonymkode: f3b19...88d Å nevne brukes ikke på den måten TS gjør. Å nevne noen er å omtale dem. Ikke å gi dem navn. Du kan jo se på ordbøkenes definisjon: Sitat nevne verb VIS BØYNINGadd Opphav norrønt nefna, av navn Betydning og bruk si (navnet på), uttale Eksempel han nevnte ikke et ord om det ingen nevnt, ingen glemt jeg vil ikke nevne navn omtale, komme inn på, fortelle Eksempel de før nevnte personer problemet er ikke nevnt i boka jeg skal nevne saken for henne Du (og sikkert TS også) blander med det engelske ordet name. "I want to name my child Isle". Men man kan ikke si "jeg vil nevne barnet mitt Isle" på norsk. Da heter det i så fall "jeg vil kalle barnet mitt Isle", eller "jeg vil gi barnet mitt navnet Isle". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #50 Del Skrevet 14. november 2022 Anonymus Notarius skrev (6 timer siden): Å nevne brukes ikke på den måten TS gjør. Å nevne noen er å omtale dem. Ikke å gi dem navn. Du kan jo se på ordbøkenes definisjon: Du (og sikkert TS også) blander med det engelske ordet name. "I want to name my child Isle". Men man kan ikke si "jeg vil nevne barnet mitt Isle" på norsk. Da heter det i så fall "jeg vil kalle barnet mitt Isle", eller "jeg vil gi barnet mitt navnet Isle". Nei, jeg blander der ikke med engelske name. Både på dansk (nevne), nynorsk (nemna), norrønt (nefna) og i norske dialekter kan verbet brukes i den betydningen (bruktes når det gjelder norrønt, da språket har utviklet seg og forsvunnet). Jeg kan komme med kilder for alle fire om du vil. Jeg har ikke funnet belegg for bruken i bokmål/riksmål men jeg vil anta den finnes der også. Allikevel vil jeg si i den grad nevne og nemne egentlig er samme ord at du nok tar feil, selv om vi ikke skulle finne nevne bokstavrett brukt slik. (Hvordan dialektene som bruker nevne slik uttaler det vet jeg heller ikke.) Anonymkode: f3b19...88d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tøydokka Skrevet 14. november 2022 #51 Del Skrevet 14. november 2022 Nei, det blir hun mobbet for, fisle, firfisle, finn noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #52 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, jeg blander der ikke med engelske name. Både på dansk (nevne), nynorsk (nemna), norrønt (nefna) og i norske dialekter kan verbet brukes i den betydningen (bruktes når det gjelder norrønt, da språket har utviklet seg og forsvunnet). Jeg kan komme med kilder for alle fire om du vil. Jeg har ikke funnet belegg for bruken i bokmål/riksmål men jeg vil anta den finnes der også. Allikevel vil jeg si i den grad nevne og nemne egentlig er samme ord at du nok tar feil, selv om vi ikke skulle finne nevne bokstavrett brukt slik. (Hvordan dialektene som bruker nevne slik uttaler det vet jeg heller ikke.) Anonymkode: f3b19...88d det* Anonymkode: f3b19...88d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 14. november 2022 #53 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (På 3.11.2022 den 20.23): Da bør det være Isla istedet, og med fornorsket stavemåte som f.eks Aila og da kan du like gjerne bare kjøre på med Laila. Anonymkode: 8831f...a60 Isle-Laila hørtes jo bra ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. november 2022 #54 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, jeg blander der ikke med engelske name. Både på dansk (nevne), nynorsk (nemna), norrønt (nefna) og i norske dialekter kan verbet brukes i den betydningen (bruktes når det gjelder norrønt, da språket har utviklet seg og forsvunnet). Jeg kan komme med kilder for alle fire om du vil. Jeg har ikke funnet belegg for bruken i bokmål/riksmål men jeg vil anta den finnes der også. Allikevel vil jeg si i den grad nevne og nemne egentlig er samme ord at du nok tar feil, selv om vi ikke skulle finne nevne bokstavrett brukt slik. (Hvordan dialektene som bruker nevne slik uttaler det vet jeg heller ikke.) Anonymkode: f3b19...88d Jeg har aldri hørt noen si at de vil nevne barnet sitt Kari, men OK. Det er i alle fall ikke lov å skrive, ref. ordbøkene. At ordene har samme opphav (emytologi), skjønner jeg selvsagt, og det har jeg heller aldri påstått at de ikke har. Men samme opphav er ikke lik samme bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 14. november 2022 #55 Del Skrevet 14. november 2022 Hva med Elise? Det har en fin uttale både på norsk og engelsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå