Gå til innhold

Tom sædprøve etter tidligere befruktning

Lillemonster

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og min samboer har prøvd å fått barn i et par år uten hell. (Inkl. noen pauser) det har endt i graviditet 2 ganger, men det ble spontanabort begge gangene. 

Vi har nå søkt hjelp, som blandt annet innebærte at min samboer leverte sædprøve. Denne ble levert hos en privat gynekolog, som sjekket den på legekontoret under et mikroskop. 

Sjokket kom da han kunne fortelle at han ikke fant en eneste sædcelle i prøven. Han skal levere ny sædprøve på sykehuset om 3 måneder, men i mellomtiden sitter vi igjen med mange spørsmål. Han begynner å tenke i de baner at jeg kanskje har vært utro, siden han leverte en blank sædprøve. Jeg vet jo at han har befruktet meg, men det hjelper jo ikke å si det.  

Noen som vet hva grunnen vært til at han leverte en prøve uten sædceller, når han har befruktet meg 2 ganger tidligere? Kan han plutselig ha sluttet å produsere sædceller? Han sa at sædprøven han leverte hadde en uvanlig tyntflytende kosistens som han ikke er normalt for han. 
Skal nevnes at han nettopp har hatt covid i 3 uker, med feber. 
Han har ikke hatt kusma, ikke hatt noen operasjoner og er frisk ellers.
Men han er litt overvektig, bruker snus, og har et litt dårlig kosthold, hvis det har noe å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemonster skrev (4 minutter siden):

Hei, jeg og min samboer har prøvd å fått barn i et par år uten hell. (Inkl. noen pauser) det har endt i graviditet 2 ganger, men det ble spontanabort begge gangene. 

Vi har nå søkt hjelp, som blandt annet innebærte at min samboer leverte sædprøve. Denne ble levert hos en privat gynekolog, som sjekket den på legekontoret under et mikroskop. 

Sjokket kom da han kunne fortelle at han ikke fant en eneste sædcelle i prøven. Han skal levere ny sædprøve på sykehuset om 3 måneder, men i mellomtiden sitter vi igjen med mange spørsmål. Han begynner å tenke i de baner at jeg kanskje har vært utro, siden han leverte en blank sædprøve. Jeg vet jo at han har befruktet meg, men det hjelper jo ikke å si det.  

Noen som vet hva grunnen vært til at han leverte en prøve uten sædceller, når han har befruktet meg 2 ganger tidligere? Kan han plutselig ha sluttet å produsere sædceller? Han sa at sædprøven han leverte hadde en uvanlig tyntflytende kosistens som han ikke er normalt for han. 
Men han er litt overvektig, bruker snus, og har et litt dårlig kosthold, hvis det har noe å si. 

Feber kan iallfall påvirke sædkvalitet. Mener det kan påvirke i opptil 3mnd. Tror man krysser av for feber de soste 3 mnd på skjema når man leverer prøven

Anonymkode: dbc7b...191

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sædkvalitet er ikke konstant. Han kan ha hatt bedre kvalitet tidligere. Det er mye som kan endte kvaliteten på sæd, feber feks , men også kosthold etc.

Anonymkode: dfef1...0f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, sædkvalitet er ikke konstant. Han kan ha hatt bedre kvalitet tidligere. Det er mye som kan endte kvaliteten på sæd, feber feks , men også kosthold etc.

takk for svar,  så siden han har produsert før, så er det ikke sånn at det kroken på døra og han blir barnløs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemonster skrev (2 timer siden):

takk for svar,  så siden han har produsert før, så er det ikke sånn at det kroken på døra og han blir barnløs?

Nei det tar ca 3 mndr å produsere ny sæd så om han disse 3 mnd spiser sunt, tar vitaminer, ikke snuser og ikke er syk/ har feber så kan neste prøve være fin eller hvertfall veldig mye bedre ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemonster skrev (6 timer siden):

Alt det der kan jo spille inn. Synes det er drøyt av han å anklage deg for å ha vært utro når det åpenbart er flere mulige årsaker til dårlig sæd her!

Anonymkode: 8c494...f69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sædprøven forteller noe om et øyeblikksbilde, hvor mye han hadde akkurat da.

Han kan umulig vite at det var sånn de gangene du ble befruktet. Men kanskje det var dårlig kvalitet på de siden det endte i abort?

Opplevde litt andre veien jeg. Jeg greide å bli befruktet av han 2,5 måneder etter han steriliserte seg. (Man skal visst vente i 3 måneder for å være sikker det er tomt). Så han leverte prøve som viste 0 på samme tid som jeg satt der med en test med 2 blå streker...

Anonymkode: cddc6...909

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt det der kan jo spille inn. Synes det er drøyt av han å anklage deg for å ha vært utro når det åpenbart er flere mulige årsaker til dårlig sæd her!

Anonymkode:

Endret av Lillemonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom kanskje litt feil ut, men blant andre tanker som naturlig nok raste gjennom hodet så tenkte han tanken på at Hvis han leverer en tom prøve for andre gang, og en han får beskjed om at han ikke er i stand til å få barn.. så må jo noen andre ha befruktet meg. Men har lest litt mer om temaet nå og forstår at dette er noe som kan endre seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men feber gir ofte døde celler, ikke ingen sædceller. Så hvis det ikke var noen sædceller i prøven så er det noe annet enn feber som er årsaken. 

Uansett så bør dere henvises videre og han må få tatt en ny prøve som testes skikkelig. Det kan være at han har noen celler, men et lavt antall. Da kan du fortsatt bli befruktet, men med dårligere odds.

Anonymkode: 47a81...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men feber gir ofte døde celler, ikke ingen sædceller. Så hvis det ikke var noen sædceller i prøven så er det noe annet enn feber som er årsaken. 

Uansett så bør dere henvises videre og han må få tatt en ny prøve som testes skikkelig. Det kan være at han har noen celler, men et lavt antall. Da kan du fortsatt bli befruktet, men med dårligere odds.

Anonymkode: 47a81...48e

Ja han skal levere ny prøve over nyttår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...