Gå til innhold

Hvordan lære forskjell på vokaler og konsonanter?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den jeg lærte om barn er at de bokstavene som hørts ut som to bokstaver eller et kort ord, er konsonanter.

B = be

C = se

osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokalene er lydene man kan lage uten at tunge eller lepper berører hverandre, mens man kan ikke lage konsonanter uten å bevege noen av delene mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Gå gjennom alle voklaene hver gang dere pusser tenner (alle vokalene lages med åpen munn).

- Synge "Tre små kinesere" med alle vokalene.

-Lag et lite oppslag med alfabetet med røde vokaler og blå konsonanter (standard fargekode som brukes på skolene rundt omkring), heng opp oppslaget på do.

-Klapp og tell stavelser i ord. God språkelig besvissthets trening, nyttig i forhold til stavelseslesning (=nyttig lesestrategi). Alle stavelser inneholder vokaler (og kan også bestå av kun en vokal). Finn ut hvilken lyd som er vokalen i stavelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte at de bokstavene vi kunne synge på (holde tonene lenge/bokstaven lenge. Aaaaaaaa) var vokaler vi, også rekka til Gro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A - E - I - Moro det har vi!

O - U - Y - Vi har båt og fly!

Æ - Ø - Å - Hei, hvor det skal gå!

Var sånn jeg lærte dem på barneskolen. Funker fint fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra sider, bokmerket dem! (ikke at jeg sliter med å lære meg forskjell på konsonanter og vokaler i øybeblikket da men  :ler: )

Ja ikke sant. Et tips til foreldre som sitter med barna og gjør lekser. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Vokaler har samme bokstavnavn og språklyd, mens konsonanter har ulikt bokstavnavn og språklyd. Dvs. at konsonanter har to navn, mens vokaler bare har ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokalene er lydene man kan lage uten at tunge eller lepper berører hverandre, mens man kan ikke lage konsonanter uten å bevege noen av delene mot hverandre.

Denne funka for min del. Vokalene er lydene man lager der tungen ikke berører ganen(er det dt heter?) og leppa, luftgjennomstrømmingen blir hvertfall ikke stoppet av at leppene lukker seg under lyden, eller stanset av at tunga berører øvre del av munn. SLik sett er vokalene de "myke" lydene, mens konsonantene er de "harde" lydene.

Endret av Linber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

La barnet ditt si AAAAAAAA så lenge det klarer. Prøv deretter å få barnet til å gjøre det samme med bokstaven B.

Det går ikke.

Sånn lærte jeg forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La barnet ditt si AAAAAAAA så lenge det klarer. Prøv deretter å få barnet til å gjøre det samme med bokstaven B.

Det går ikke.

Sånn lærte jeg forskjellen.

Det fungerer med plosiver (lukkelyder) som b og p, men f.eks. m ,n og l kan man også si lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

a-e-i o-u-y æ-ø-å som noen andre her :)

Vi lærte også dette på skolen: Vokaler klarer seg selv, mens konsonanter trenger hjelp av en annen bokstav for å sies. F.eks: B (b og e) og L (e og L)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La barnet ditt si AAAAAAAA så lenge det klarer. Prøv deretter å få barnet til å gjøre det samme med bokstaven B.

Det går ikke.

Sånn lærte jeg forskjellen.

...men det går men F, H, J, L, M, N, R, S, V og Z.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte også at konsonanter var bokstaver som man kunne stave som et ord.

Be - b

Se - c

De - d

eff - f

ge - g

hå - h

je - j

kå - k

el - l

em - m

en - n

pe - p

ku - q

err - r

ess- S

te- T

ve - v

dobbelt ve - W

eks - x

sett - z

Men hvis man skal skrive vokaler på samme måte blir det bare en bokstav, for det er bare en lyd.

a - a

e- e

i - i

o - o

y - y

æ - æ

ø - ø

å - å

Endret av seilice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...