AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #21 Skrevet 1. november 2022 Kjæresten din har i hvert fall avslørt sider av seg selv han nok helst hadde ønsket å holde hemmelig. Bryr han seg ikke om at kjæledyret har det vondt? Håper du klarer å organisere en tur til dyrlegen for henne. Jeg forstår at det kan være utfordrende når man bor landlig og er uten bil, men jeg krysser fingrene for at det ordner seg. Kattepiss på gulvet kan forresten ødelegge gulvet, så her må det finnes en løsning snarest. Jeg ser du har fått flere forslag i tråden. Anonymkode: 15b5f...78b 4
Troyamin Skrevet 1. november 2022 #22 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg må bare presisere jeg har kun bodd med denne katten noen uker, jeg har mast og mast at hu må til dyrlegen. Det eneste han sier er at hun er gammel og hva kan dem gjøre med det. Jeg er helt enig med alle dere at denne må til dyrlege. Og skal gjøre mitt beste for å få den dit men jeg bor veldig landlig og jeg har ikke bil så må prøve organisere dette litt. Men kjempefint at dere snakker om erfaringene om hva dette kan skyldes. Anonymkode: 56bf1...240 Vel, hvordan en mann behandler et dyr, viser hvordan hans empati er. Men kanskje dere er ment for hverandre, mtp hvordan du omtaler katten og at du ikke har tatt katten til veterinæren... 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #23 Skrevet 1. november 2022 Det finnes katter som har problemer med å «treffe kassen», ofte kan lokk anbefales for det. Dog med en såpass gammel katt kan det være litt vanskelig å innføre det. Men kan være verdt å prøve; man kan også fjerne døren for å gjøre det litt enklere for katten å få til å bruke den. Det som er en annen mulighet å prøve, er sidde kassene som er høyere, som denne her; https://www.musti.no/rotho-mypet-top-entry-kattlada?51416 Det er inngang fra toppen. Men et problem med disse kan være om katten er gammel og kanskje opplever smerte i leddene, og ikke er like spenstig som før. Men kan også være verd å prøve. I forhold til renhet. Det er en kjent ting at gamle katter slutter å vaske seg. De slutter å få det til, ledd gjør kanskje vondt, og det er vanskelig for dem å få det til. I de tilfellene må faktisk eier stille opp og vaske katten. Det er en del av livet med å ha katt. Dette kan også være opphav til lukten du kjenner; uvasket katt. I forhold til sandklumper; jeg hadde samme problem, før jeg begynte å kjøpe type «less trail» sand. Det er sand med større sandkorn, og den klumpet seg ikke i pelsen. https://www.musti.no/ever-clean-litterfree-paws?68647 Eller https://www.musti.no/compact-care-less-track-10-kg?62141 15/16 år er mye for en katt. De kan bli eldre enn det, men det er også mange som når enden av livet i den alderen. Det er ikke sikkert at katten kommer til å være der mye lengre. Anonymkode: e701e...bb3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #24 Skrevet 1. november 2022 Her må du bare sette foten ned å gjøre det klinkende klart at den katten MÅ til veterinær.. Spesielt sjekk av nyrer og tenner. Det er ikke et alternativ å ikke ta katten på en sjekk, jeg hadde lagd et rent helvete for han. Hadde det vært min kjæreste hadde jeg først tatt katten til veterinær og så dumpet han(kjæresten altså). For mennesker med slike syn hadde jeg mistet alle følelser for på flekken. Anonymkode: e97fb...870 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #25 Skrevet 1. november 2022 vilkåret skrev (51 minutter siden): I det minste gav det deg muligheten til å se hvem samboeren din egentlig er. Egoistisk og tafatt og gidder ikke selv når det er nødvendig. Ikke få barn med denne mannen. Dette. TS, tenk deg godt om. Å ha dyr betyr å ta på seg et stort ansvar. Det er eier som må sørge for at dyret har et godt liv og får hjelp hvis det trenger det. Høres ut som om han ikke tar det alvorlig. Anonymkode: 8b0a6...26f 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #26 Skrevet 1. november 2022 70-80% av katter over 3!!!! År får problemer med tennene. 50% av katter får tannsykdommen TR som spiser opp roten av tannen og er svært smertefull (ses kun på røntgen) Leddproblemer(og smerter) har 45% av katter og 90% av katter over 10 år. 1 av 3 katter får nyresykdom… tallene på UVI osv er sikkert enda høyere.. Maine coons har egne sykdommer de er genetisk disponert for. Eldre katter sliter ofte med demens.. And the list goes on.. poenget er at det er altså MYE det kan være og det er stor sannsynlighet for at katten er syk. Mange går bare å venter på at kattene skal dø naturlig fordi de er gammel.. så dør de og så sier de «ja døde pga han var gammel» men i realiteten så var katten nyresyk og led i flere uker før den endelig døde av sykdommen.. istedenfor at katten kunne fått en verdig avslutning på livet, eller smertelindring, og kanskje til og med levd noen år til. Anonymkode: e97fb...870 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #27 Skrevet 1. november 2022 Katter som har vondt i ledd kan få behandling mot dette i form av sprøyter. Min katt har begynnende artrose og får smertestillende i sprøyteform hver 6. Måned. Ble en ny katt da 🥰 Anonymkode: dc703...b1a 2
Lorieen Skrevet 1. november 2022 #28 Skrevet 1. november 2022 Du er ingen dyreelsker! Å la en katt pines på denne måten er rett og slett grusomt og vitner om en total ringeakt for et levende vesen som er prisgitt deres omsorg. Ta katten til veterinæren og la den få slippe. En død katt lider ikke! 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #29 Skrevet 1. november 2022 Katten er syk og bør tas med til veterinær. Du står kanskje ikke som eier av katten, men når man har et dyr i hjemmet, så blir man også ansvarlig for det dyret selv om man ikke står som eier. Siden kattens helse og velvære blir forsømt i ditt hjem, så er du nå pliktig til å gjøre noe med det. Jeg hadde bestilt time til veterinær, også hadde jeg sagt til min samboer "Katten har fått time til veterinær på (dag og tid), og du skal stille opp med bil og bli med inn og betale regningen. Det er en stor sjanse for at veterinæren anbefaler avlivning, og da vil det bli gjort uansett om du er der eller ikke. Om du ikke blir med eller ikke stiller med bil, så har jeg ikke noe annet valg enn å ta kontakt med mattilsynet og melde om vanskjøtsel." Når katten er avlivet og ikke lenger lider, så hadde jeg dumpa samboeren, for så alvorlig mangel på empati og ansvarsavskrivelse er ikke noe jeg ønsker i en mann. Anonymkode: ce275...37f 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #30 Skrevet 1. november 2022 Time er bestilt. Og vær så snill ikke kritiser meg… jeg har ikke egne dyr av den grunn jeg har ikke rås. Kattene mine noe hos i eksmann med bedre råd. Man får ikke faktura hos denne veterinæren .. men har ihvertfall bestilt time til den. Jeg må få lov å si det er ekkelt. Det blir jo kattetiss og annet overalt etter den. Jeg tror denne bare bør få slippe…. Anonymkode: 56bf1...240 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #31 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Time er bestilt. Og vær så snill ikke kritiser meg… jeg har ikke egne dyr av den grunn jeg har ikke rås. Kattene mine noe hos i eksmann med bedre råd. Man får ikke faktura hos denne veterinæren .. men har ihvertfall bestilt time til den. Jeg må få lov å si det er ekkelt. Det blir jo kattetiss og annet overalt etter den. Jeg tror denne bare bør få slippe…. Anonymkode: 56bf1...240 Mulig du får faktura hvis du oppretter dyrekonto hos resurs bank. Anonymkode: 5e123...6ce 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #32 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mulig du får faktura hvis du oppretter dyrekonto hos resurs bank. Anonymkode: 5e123...6ce Pga gjeldsordning får ikke jeg sånt men prøver å forklare situasjonen så får vi høre hva dem sier også. Er jo kattens ve og vel dette… Anonymkode: 56bf1...240
Troyamin Skrevet 2. november 2022 #33 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Time er bestilt. Og vær så snill ikke kritiser meg… jeg har ikke egne dyr av den grunn jeg har ikke rås. Kattene mine noe hos i eksmann med bedre råd. Man får ikke faktura hos denne veterinæren .. men har ihvertfall bestilt time til den. Jeg må få lov å si det er ekkelt. Det blir jo kattetiss og annet overalt etter den. Jeg tror denne bare bør få slippe…. Anonymkode: 56bf1...240 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Pga gjeldsordning får ikke jeg sånt men prøver å forklare situasjonen så får vi høre hva dem sier også. Er jo kattens ve og vel dette… Anonymkode: 56bf1...240 Når du lager overskriften "Ekkel katt" må du regne med at du får krass kritikk. Her må du sette ned foten og kreve at kjæresten din tar katten til veterinæren og betaler avliving. Og så må du sørge for at han aldri skaffer seg dyr igjen. Men helt ærlig, hva ser du i en slik mann i utgangspunktet? 3
Spell Skrevet 3. november 2022 #34 Skrevet 3. november 2022 Stakkars pus Dette er nok garantert en kombinasjon av flere ting, som ofte kommer med alderdom: Nyrer, hjerte, stoffskifte og tenner. Også kreft. Katter kan også bli demente, men rensligheten er nok noe av det siste de glemmer, det er et instinkt. Det at de ikke klarer å opprettholde dette er pga utilpasshet pga vondter og annen sykdom. Dyrlegen vil nok ta en helsesjekk med blodprøver. Men finner de noe som krevet narkose (f.eks. tannbehandling), så kommer nok ikke denne katten til å tåle dette om den er så tynn, og sannsynligvis har skrantende nyrer og hjerte i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #35 Skrevet 3. november 2022 Ja jeg får bare beklage overskriften da.. men jeg syns det er så ekkelt når du legger deg i sengen og det stinker etter at han har hatt katten der.. eller du åpner døra etter en tur ute og tisselukta slår i mot deg… jeg har gjort som dere sa, var hos veterinær idag og de finner ikke noe umiddelbart galt med henne.. men blodprøver ble tatt.. de turte ikke legge henne i narkose.. han fikk ei deilig regning på 3247kr servert av meg.. 😜 Anonymkode: 56bf1...240 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #36 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ja jeg får bare beklage overskriften da.. men jeg syns det er så ekkelt når du legger deg i sengen og det stinker etter at han har hatt katten der.. eller du åpner døra etter en tur ute og tisselukta slår i mot deg… jeg har gjort som dere sa, var hos veterinær idag og de finner ikke noe umiddelbart galt med henne.. men blodprøver ble tatt.. de turte ikke legge henne i narkose.. han fikk ei deilig regning på 3247kr servert av meg.. 😜 Anonymkode: 56bf1...240 Kjempe bra!!! Hvis de ikke turte å legge henne i narkose så er jo det også et tegn på at hun ikke ser helt frisk ut. Håper blodprøvene kan gi noen svar og at du oppdaterer oss! Jeg har brukt 30 tusen på veterinær i år, det er skikkelig dritt å bruke penger på sånt der og da, men gud så verdt det er!! Egentlig de mest vel brukte pengene mine i år. Anonymkode: e97fb...870 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #37 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (På 1.11.2022 den 7.18): Jeg er en dyre elsker, virkelig men kjenner at nå er begeret mitt fullt. Min samboer kom inn i forholdet med skranglete katte på 15, snart 16, rasen main coon. Og jeg føler huset vårt stinker . Hu tisser over kanten på doen sin uansett hvor stor og høye kanter hun har, hun tisser på veggene i doen sin, graver aldri over så det virkelig stinker. I tillegg går hun konstant å maser, og drar kattesand opp i senger og legger igjen sand ig klumper med hår overalt . Hun lukter også rart. Hva kan jeg gjøre for å forhindre lukt og sånne ekle greier som dette? Lever dette dyret lenge? Hun er syltynn og står gjerne vugger når hun står stille. Vi bruker også kvalitets mat og sand Anonymkode: 56bf1...240 Reagerer litt på at du skriver "ekkel katt" i overskriften. Burde heller skrevet ekkel samboer. Alle skjønner vel at denne katten ikke er frisk stakkars, og må sjekkes av dyrlege. Anonymkode: 46d0f...d64 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #38 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Reagerer litt på at du skriver "ekkel katt" i overskriften. Burde heller skrevet ekkel samboer. Alle skjønner vel at denne katten ikke er frisk stakkars, og må sjekkes av dyrlege. Anonymkode: 46d0f...d64 Kjære vene nå må folk slutte å henge seg opp i den overskriften 🤦🏼♀️ Anonymkode: 6e438...ce2 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #39 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kjære vene nå må folk slutte å henge seg opp i den overskriften 🤦🏼♀️ Anonymkode: 6e438...ce2 Hehe det går fint altså men jeg syns virkelig katten er ekkel.. fordi om det sikkert er synd på den å alt jeg brekker meg bare jeg er i nærheten av hu.. men ja noe ekkel samboer og som lat den få være i senger .. 🤢 Anonymkode: 56bf1...240
Anya66 Skrevet 4. november 2022 #40 Skrevet 4. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 1.11.2022 den 7.38): Jeg vasker og rengjør rundt doen hele tiden… har også ei matte under doen som liksom skal ta sand men alt setter seg i den klumpete pulsen hennes . Har sagt det til han at han burde undersøke hu for hu er virkelig ikke normal men han mener sp lenge hu spiser går det fint. Misforstå meg, jeg elsker virkelig dyr, jeg he egentlig tre katter selv men pga katten hans måtte være med bor de hos barnefar. Har hatt katter i mange mange år, også eldre katter og de har aldri drevet sånn .. jeg kan virkelig ikke fordra at det første som møter meg når jeg åpner døra fra ute er kttepiss lukt🤢 vi bruker ever clean sand men hun tisser over kanten og på de høye kantene i doen så hjelper liksom lite da🙈 Anonymkode: 56bf1...240 Pissprat at du elsker dyr! Endret 4. november 2022 av Anya66 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå