Gå til innhold

Ekkel katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en dyre elsker, virkelig men kjenner at nå er begeret mitt fullt. Min samboer kom inn i forholdet med skranglete katte på 15, snart 16, rasen main coon.  Og jeg føler huset vårt stinker . Hu tisser over kanten på doen sin uansett hvor stor og høye kanter hun har, hun tisser på veggene i doen sin, graver aldri over så det virkelig stinker. I tillegg går hun konstant å maser, og drar kattesand opp i senger og legger igjen sand ig klumper med hår overalt . Hun lukter også rart. Hva kan jeg gjøre for å forhindre lukt og sånne ekle greier som dette? Lever dette dyret lenge? Hun er syltynn og står gjerne vugger når hun står stille. Vi bruker også kvalitets mat og sand

Anonymkode: 56bf1...240

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ikke ut som katten har det helt optimalt, de pleier å være veldig renslige når de har det greit. Denne katten er gammel da, så en tur til veterinæren for å sjekke at alt er i orden med nyre og blære hadde nok vert en god plass og starte. 

Det er viktig å rengjøre ekstra nøye rundt doen, jeg går over morgen og kveld for å minimere lukten. Det finnes spesial kattesand som kan brukes som tar vekk så mye lukt som mulig. 

Jeg har en dørmatte under kattedoen så de ikke drar med seg kattesanden så veldig langt.

Anonymkode: f583a...958

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Hva sier dyrlegen om kattens tilstand? Høres jo ikke frisk ut (sånn på toppen av at den er gammel)

Anonymkode: eecd2...2fd

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Hun har antagelig fått demens eller annen alvorlig sykdom.

Anonymkode: e29a3...227

• Liker 1
Skrevet

Jeg vasker og rengjør rundt doen hele tiden… har også ei matte under doen som liksom skal ta sand men alt setter seg i den klumpete pulsen hennes . Har sagt det til han at han burde undersøke hu for hu er virkelig ikke normal men han mener sp lenge hu spiser går det fint. Misforstå meg, jeg elsker virkelig dyr, jeg he egentlig tre katter selv men pga katten hans måtte være med bor de hos barnefar. Har hatt katter i mange mange år, også eldre katter  og de har aldri drevet sånn .. jeg kan virkelig ikke fordra at det første som møter meg når jeg åpner døra fra ute er kttepiss lukt🤢 vi bruker ever clean sand men hun tisser over kanten og på de høye kantene i doen så hjelper liksom lite da🙈 

Skrevet

Dere må sjekke nyrene på katten. Nyresvikt er smertefullt. Dyreplageri å la katten gå sånn. At katten spiser har ingenting med å gjøre om den er frisk eller ei 

Anonymkode: a3b53...db6

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Første steg er å ta med katten til veterinær og forsikre seg om at alt er i orden. Vil ikke han gjøre det så får du gjøre det og gi han regningen. En del av dyrehold er faktisk å sørge for at helsen til dyret er i behold.

Anonymkode: c0be6...8bd

• Liker 9
Gjest vilkåret
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vasker og rengjør rundt doen hele tiden… har også ei matte under doen som liksom skal ta sand men alt setter seg i den klumpete pulsen hennes . Har sagt det til han at han burde undersøke hu for hu er virkelig ikke normal men han mener sp lenge hu spiser går det fint. Misforstå meg, jeg elsker virkelig dyr, jeg he egentlig tre katter selv men pga katten hans måtte være med bor de hos barnefar. Har hatt katter i mange mange år, også eldre katter  og de har aldri drevet sånn .. jeg kan virkelig ikke fordra at det første som møter meg når jeg åpner døra fra ute er kttepiss lukt🤢 vi bruker ever clean sand men hun tisser over kanten og på de høye kantene i doen så hjelper liksom lite da🙈 

Katten er syk, i den alderen er det stor sjanse for kreft. Dere må ta dere sammen og få katten til dyrlege om dere skal ha dyr. Dere har en katt som åpenbart lider og ingen tar grep

Skrevet

Først tar dere katten til dyrlegen og får en helsesjekk. Jeg regner med dette ikke er en katt som har fått noen regelmessig sjekk eller tannsjekk. Sykdom kan gi ekkel lukt, tannkjøttbetennelse stinker. Det kan også være at katten begynner å bli dement og har problemer med å stelle seg selv. 

Angående kattedo er løsningen en do med tak eller dobbel do, dvs dere setter kattedoen oppå et stort brett eller inni en annen do med litt kattesand som fanger opp urinsøl. Regner med hun støtter seg på kanten for å sitte stødigere når hun tisser.

Jeg har en gammel katt selv, men hadde hun vært i den tilstanden du beskriver hadde jeg definitivt tatt tak i det. 

Anonymkode: 25bfb...ce1

• Liker 6
Skrevet

Høres ut som den forrige katten min. Hun hadde nyresvikt. Hun fikk reise til de evige jaktmarker, det var det bese for henne. 

Anonymkode: 1079f...0a5

• Liker 2
Skrevet

Hvis du var en dyre elsker hadde du: 

- skjønt at katten er gammel og trenger ekstra tilsyn, ekstra kjærlighet, sjekk av tenner, tilpasset seniorfôr, etc etc

- tatt katten til veterinær

- sørget for at typen din skjønte hva som skjer

Spiller ingen rolle om katten ikke er din. 

En dyre elsker bryr seg om alle dyr og vil deres aller beste uansett og sørger for at ALT er ok med dyret

Anonymkode: b36e9...acf

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet

Ene katten vår ble sånn. Her var det demens og begynnende nyresvikt. Her ble det spesialfor og enighet om å bytte gulvet rundt doen når vi var klare for avliving. Hun ble avlivet etter noen mnd.

Anonymkode: 1c4da...e2a

• Liker 2
Skrevet

Katten MÅ til dyrlegen! Det må du bare få inn i hodet på samboeren din. For dette er jo helt åpenbart ikke en frisk katt. At den spiser har ikke noe å si når den er mager, sjangler når hun står stille og ikke treffer doen. 

maine coon er i tillegg utsatte for hjerteproblemer. Noen symptomer; 

Om hjertefeilen er tilstrekkelig alvorlig kan det gi ulike symptom som svakhet, svimmelhet – ofte i sammenheng med anstrengelse, pustebesvær, oppsvulmet buk, avmagring, og tegn på blodpropp

Anonymkode: 6e438...ce2

• Liker 5
Skrevet

For å ta det enkleste først: Skift kattesand. Enkelte typer setter seg fast i potene på katten, slik at det dras utover hele huset, men de fleste typene gjør det ikke, så denne er enkel å fikse.

Det med å tisse utenfor dokanten kan også fikses med å legge noe under doen. Enten en større kasse, papir/håndkle (som selvsagt må skiftes), tisselaken, prøv deg fram. 

Eldre katter blir gjerne mer pratesyke og kontaktsøkende, så kos med den, gi den oppmerksomhet. Hvis den ikke spiser ordentlig, bør dere prøve med en annen type fôr. Og selvsagt et for eldre katter. 

Jeg ser du sier at samboeren din mener det ikke er nødvendig å ta den til dyrlegen, men kom igjen, hvis du er så glad i dyr som det du sier, tar du katten med til dyrlegen selv. Det klarer du fint alene. 

Skrevet

Jeg må bare presisere jeg har kun bodd med denne katten noen uker, jeg har mast og mast at hu må til dyrlegen. Det eneste han sier er at hun er gammel og hva kan dem gjøre med det. Jeg er helt enig med alle dere at denne må til dyrlege.  Og skal gjøre mitt beste for å få den dit men jeg bor veldig landlig og jeg har ikke bil så må prøve organisere dette litt. Men kjempefint at dere snakker om erfaringene om hva dette kan skyldes. 

• Liker 2
Gjest vilkåret
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg må bare presisere jeg har kun bodd med denne katten noen uker, jeg har mast og mast at hu må til dyrlegen. Det eneste han sier er at hun er gammel og hva kan dem gjøre med det. Jeg er helt enig med alle dere at denne må til dyrlege.  Og skal gjøre mitt beste for å få den dit men jeg bor veldig landlig og jeg har ikke bil så må prøve organisere dette litt. Men kjempefint at dere snakker om erfaringene om hva dette kan skyldes. 

I det minste gav det deg muligheten til å se hvem samboeren din egentlig er. Egoistisk og tafatt og gidder ikke selv når det er nødvendig. Ikke få barn med denne mannen.

Skrevet

Finnes kattesand som er super for langhåra katter. Og langhåra katter er det lurt å frisere bak så ikke urin og avføring setter seg. 

Anonymkode: e51cf...c1f

Skrevet

Han typen din virker skikkelig uansvarlig, håper han aldri får ett nytt dyr.

Anonymkode: c0be6...8bd

• Liker 5
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du var en dyre elsker hadde du: 

- skjønt at katten er gammel og trenger ekstra tilsyn, ekstra kjærlighet, sjekk av tenner, tilpasset seniorfôr, etc etc

- tatt katten til veterinær

- sørget for at typen din skjønte hva som skjer

Spiller ingen rolle om katten ikke er din. 

En dyre elsker bryr seg om alle dyr og vil deres aller beste uansett og sørger for at ALT er ok med dyret

Anonymkode: b36e9...acf

Dette! Stakkars gamle frøkna har det tydeligvis ikke godt på sine eldre dager 😭 Bare det at du snakker om masse klumper i pelsen som ingen av dere ordner opp i? Det er smertefullt for henne bare det. Og det er antagelig ikke det eneste som er galt her. En dyreelsker hadde ikke latt dette gå… 

Anonymkode: e9e19...7ce

• Liker 5
Skrevet

Få katten til dyrlege ! Det er dyreplageri å la katten gå slik.

Anonymkode: 99077...892

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...