AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #41 Skrevet 2. november 2022 Juniper skrev (På 31.10.2022 den 8.25): Du har forstått dette helt rett. Barn på Island heter stort sett etter sin far. Unntak er enslige mødre og feminister. En ugift og ikke registrert samboende kvinne som føder vil få sitt navn oppført med sønn/datter som barnets navn, om hun ikke ber om annet, men de aller fleste bytter det straks ut med fars navn. Historisk er det kun de der far er ukjent eller der far ikke vil vedkjenne seg barnet som heter etter mor. TS er ute og sykler. Ehmm.. jeg er islandsk og har et slikt dóttir-etternavn med min mors fornavn i begynnelsen. Det er like vanlig i dag at man gir etternavn med mors som fars navn. Før var det riktignok vanligst å bruke fars navn. De siste 30 årene er det vel 50/50. Island har beveget seg noen skritt vekk fra vikingtiden... Anonymkode: 5bfc3...c9e
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #42 Skrevet 3. november 2022 Jeg heter Johansen til etternavn. Johan var min oldefar. Navnet mitt betyr like mye for meg som gårdsnavnet til min mann betyr for ham. Hvorfor skal ikke vi med -sen-navn få lov til å være stolte og beholde etternavnene våre? Min oldefar Johan var en flott mann. Jeg er hvertfall stolt av å bære hans navn. Har beholdt navnet mitt selv om jeg er gift. Anonymkode: 19f59...f6c 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #43 Skrevet 3. november 2022 Har flere i omgangskretsen som har tatt nye etternavn når de gifta seg, pga de hadde så vanlige navn som Johansen, Kristiansen, Olsen osv. Da ofte gamle slektsnavn eller stedsnavn / tomtenavn. Syns det er gøy Anonymkode: 436f9...064
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. november 2022 #44 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg heter Johansen til etternavn. Johan var min oldefar. Navnet mitt betyr like mye for meg som gårdsnavnet til min mann betyr for ham. Hvorfor skal ikke vi med -sen-navn få lov til å være stolte og beholde etternavnene våre? Min oldefar Johan var en flott mann. Jeg er hvertfall stolt av å bære hans navn. Har beholdt navnet mitt selv om jeg er gift. Anonymkode: 19f59...f6c Helt enig i dette, man kan være like knytta til et -sen-navn som til gårdsnavn eller andre typer slektsnavn. Og det finnes mange gårdsnavn som er veldig vanlige, og -sen-navn som er uvanlige. -sen-navnene er jo laga av fornavnet til en av ens forfedre. Like mye arv det som et gårdsnavn. Enkelte ser ut til å tro at -sen-navn bare ble delt ut tilfeldig en gang i tida
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #45 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (På 3.11.2022 den 19.22): Har flere i omgangskretsen som har tatt nye etternavn når de gifta seg, pga de hadde så vanlige navn som Johansen, Kristiansen, Olsen osv. Da ofte gamle slektsnavn eller stedsnavn / tomtenavn. Syns det er gøy Anonymkode: 436f9...064 Men Johansen, Kristiansen og Olsen er jo også gamle slektsnavn! Anonymkode: 19f59...f6c 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #46 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (På 2.11.2022 den 14.04): Ehmm.. jeg er islandsk og har et slikt dóttir-etternavn med min mors fornavn i begynnelsen. Det er like vanlig i dag at man gir etternavn med mors som fars navn. Før var det riktignok vanligst å bruke fars navn. De siste 30 årene er det vel 50/50. Island har beveget seg noen skritt vekk fra vikingtiden... Anonymkode: 5bfc3...c9e Kilde på det? Anonymkode: 4513d...ad2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #47 Skrevet 11. november 2022 Det er nå ikke sånn at alle på død og liv skal bruke alle etternavn fra begge sider. Min datter har mitt til mellomnavn og farens til etternavn. Ville ikke ha bindestrek, syns det blir litt mye og krampaktig. Når hun er voksen er hun fri til å velge hva hun gjør videre med navnene. Det er nå heller ingen selvfølge at hun får barn i fremtiden, så for meg blir det litt tull å ta utgangspunkt i det. Anonymkode: 84f08...303
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå