Fremmed fugl Skrevet 31. oktober 2022 #1 Del Skrevet 31. oktober 2022 Jeg kjenner ingen fra Island som ikke bruker deres tradisjon med å ha mors fornavn etterfulgt av sønn eller datter. Men vi "sliter" etter at praksisen om at man giftet seg, kvinnen tok mannens etternavn, og så fikk barna samme etternavn. Med sliter, så mener jeg at vi nå ikke har en holdbar standard for etternavn. Er litt vill vest, med mye dobbeltnavn, men vi er nå på vei til at de første store dobbelnavn kullene snart skal få barn. Alle skjønner at man ikke kan fortsette å lage lengre og lengre etternavn inn i det uendelige. Hansen-Karlsen-Selvig-Mohn er ikke kun ulovlig (navneloven) men upraktisk og vil ikke bli brukt til daglig. Slik at det for meg virker litt korttenkt med besluttsangst å gi barn et etternavn. Kanskje vi skal lære av våre ættlinger som dro til Island? Finne en ny standard for etternavn, istedenfor å ha voldtatt vest som vi nå har det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MollyJones Skrevet 31. oktober 2022 #2 Del Skrevet 31. oktober 2022 Jeg har fått barn med en med dobbelt etternavn. Det gikk veldig fint. Våre barn har et av hans etternavn, og mitt. Når de igjen skal få barn så får de gjøre sine valg. Ikke veldig, veldig vanskelig. Ikke like vanskelig som en voldtekt i alle fall. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #3 Del Skrevet 31. oktober 2022 I mange land er det helt vanlig å ha enda flere etternavn enn vi har i Norge. Jeg synes folk kan velge de etternavnene de vil. For å unngå etternavn med bindestrek kan man la etternavn være etternavn, uansett. Anonymkode: 2bd65...cb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 31. oktober 2022 #4 Del Skrevet 31. oktober 2022 (endret) Jeg vet ikke så mye om islandske skikker, men hører at det vanligste er fars fornavn+dottir eller son. Enslige mødre kan gi navnet sitt+de samme endingene. De forteller at å gi barna navn er å «fedre» dem. Er dette feil da? En islandsk kollega fortalte dette en gang. Ingen av kvinnene tar mannens etternavn når de gifter seg. Endret 31. oktober 2022 av Adobyen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 31. oktober 2022 #5 Del Skrevet 31. oktober 2022 Dette er et konstruert problem. Hva er problemet med dobbelt etternavn? Har aldri hørt om noen som har firedelt etternavn med bindestrek mellom (kvadrupelt etternavn?), og kan ikke tenke meg at det blir slik i framtida. Skjønner heller ikke at det er mer praktisk med den islandske metoden annet enn at man da får ett navn. Det forteller jo ingenting om hvem man er i slekt med (annet enn mors eller fars fornavn). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #6 Del Skrevet 31. oktober 2022 Som Slesvig-Holsten-Sønderborg-Glücksburg? Flaks at de ikke bruker etternavn da. Anonymkode: 463b9...0c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juniper Skrevet 31. oktober 2022 #7 Del Skrevet 31. oktober 2022 Adobyen skrev (1 time siden): Jeg vet ikke så mye om islandske skikker, men hører at det vanligste er fars fornavn+dottir eller son. Enslige mødre kan gi navnet sitt+de samme endingene. De forteller at å gi barna navn er å «fedre» dem. Er dette feil da? En islandsk kollega fortalte dette en gang. Ingen av kvinnene tar mannens etternavn når de gifter seg. Du har forstått dette helt rett. Barn på Island heter stort sett etter sin far. Unntak er enslige mødre og feminister. En ugift og ikke registrert samboende kvinne som føder vil få sitt navn oppført med sønn/datter som barnets navn, om hun ikke ber om annet, men de aller fleste bytter det straks ut med fars navn. Historisk er det kun de der far er ukjent eller der far ikke vil vedkjenne seg barnet som heter etter mor. TS er ute og sykler. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #8 Del Skrevet 31. oktober 2022 MollyJones skrev (1 time siden): Ikke veldig, veldig vanskelig. Ikke like vanskelig som en voldtekt i alle fall. Hva i alle dager har voldtekt med dette å gjøre? Anonymkode: 57762...1cb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #9 Del Skrevet 31. oktober 2022 Nå har man kun ett etternavn i Norge, resten er mellomnavn å regne. Man kan slå sammen to navn til ett etternavn med bindestrek, som "Hansen-Johansen", men det er fortsatt bare ett etternavn. Vi har gitt våre barn mitt etternavn, også har de min samboers etternavn som mellomnavn. Når de gifter seg, får barn osv, så kan de selv velge hva de vil beholde eller ikke beholde. Både min samboer og jeg hadde mellomnavn fra våre mødre, men vi har ikke gitt de videre til barna. Anonymkode: b2622...99e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 31. oktober 2022 #10 Del Skrevet 31. oktober 2022 Det blir ikke verre enn man gjør det til selv 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #11 Del Skrevet 31. oktober 2022 Kall meg gammeldags, men for meg var det ikke noe problem å gi barna kun etternavnet til mannen da vi giftet oss beholdt jeg eget etternavn som mellomnavn, så var det naturlig at barna fikk etternavnet til mannen. Om de skulle ønske det kan de ta mitt navn når de blir eldre, men det får være opp til dem 😛 så skjønner jeg veldig godt at folk har ulike meninger også, så det får jo være opp til hver enkelt Anonymkode: 47ce2...017 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 31. oktober 2022 #12 Del Skrevet 31. oktober 2022 Fremmed fugl skrev (3 timer siden): Jeg kjenner ingen fra Island som ikke bruker deres tradisjon med å ha mors fornavn etterfulgt av sønn eller datter. Men vi "sliter" etter at praksisen om at man giftet seg, kvinnen tok mannens etternavn, og så fikk barna samme etternavn. Med sliter, så mener jeg at vi nå ikke har en holdbar standard for etternavn. Er litt vill vest, med mye dobbeltnavn, men vi er nå på vei til at de første store dobbelnavn kullene snart skal få barn. Alle skjønner at man ikke kan fortsette å lage lengre og lengre etternavn inn i det uendelige. Hansen-Karlsen-Selvig-Mohn er ikke kun ulovlig (navneloven) men upraktisk og vil ikke bli brukt til daglig. Slik at det for meg virker litt korttenkt med besluttsangst å gi barn et etternavn. Kanskje vi skal lære av våre ættlinger som dro til Island? Finne en ny standard for etternavn, istedenfor å ha voldtatt vest som vi nå har det? Dette var noe rare greier. Du har forresten misforstått islandsk praksis. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #13 Del Skrevet 31. oktober 2022 Mannen har dobbelt etternavn. Det var ikke vanskeligere enn at da vi fikk barn, valgte han ETT av sine to navn, som han ga videre til våre barn.. Så våre barn heter <fornavn> <et av mannens etternavn> <mitt etternavn>. Og når de igjen eventuelt får barn, er det ikke vanskeligere enn at de også kan velge ett av de to navnene de har.. elle rnoe helt annet. Dette er et ikke-problem. Anonymkode: e5334...55a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #14 Del Skrevet 31. oktober 2022 La nå folk hete det de vil Personlig mener jeg at når det kommer til norske navn så bør spesifikke stedsnavn/gårdsnavn trumfe mer intetsigende navn som "Hansen", "Olsen", "Berg", "Haugen" og "Dahl". Tipper det samme gjelder på mange andre språk. Har begge to navn som de har spesiell tilknytning til så velger man slik man syntes passer best. Mange land har mer forvirrende navntradisjoner enn oss, så at noen ender opp med 2-3 etternavn i stedet for ett er ikke noe problem. Mine barn har min manns etternavn og mitt etternavn som mellomnavn. Vi har begge hvert vårt etternavn som vi er glade i og som er gamle gårdsnavn. Vi valgte hans navn som etternavn til barna, fordi det er ekstra fint, sjeldent og jeg har uansett også tilknytning til stedsnavnet. Hadde han hett noe kjedelig som "Hansen" hadde vi definitivt brukt mitt som etternavn, for det er også veldig fint og stedsbundet. Vi kunne jo ikke droppe mitt helt, så derfor er det mellomnavn. Å sette de sammen til ett etternavn hadde blitt altfor langt. Anonymkode: 126a0...5cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juniper Skrevet 31. oktober 2022 #15 Del Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): La nå folk hete det de vil Personlig mener jeg at når det kommer til norske navn så bør spesifikke stedsnavn/gårdsnavn trumfe mer intetsigende navn som "Hansen", "Olsen", "Berg", "Haugen" og "Dahl". Tipper det samme gjelder på mange andre språk. Har begge to navn som de har spesiell tilknytning til så velger man slik man syntes passer best. Mange land har mer forvirrende navntradisjoner enn oss, så at noen ender opp med 2-3 etternavn i stedet for ett er ikke noe problem. Mine barn har min manns etternavn og mitt etternavn som mellomnavn. Vi har begge hvert vårt etternavn som vi er glade i og som er gamle gårdsnavn. Vi valgte hans navn som etternavn til barna, fordi det er ekstra fint, sjeldent og jeg har uansett også tilknytning til stedsnavnet. Hadde han hett noe kjedelig som "Hansen" hadde vi definitivt brukt mitt som etternavn, for det er også veldig fint og stedsbundet. Vi kunne jo ikke droppe mitt helt, så derfor er det mellomnavn. Å sette de sammen til ett etternavn hadde blitt altfor langt. Anonymkode: 126a0...5cd Berg, Haugen og Dahl er gårdsnavn! Riktignok av den mer vanlige sorten. Forøvrig enig i at det mer spesifikke og sjeldne bør trumfe det alminnelige, så sant navnet ikke høres helt merkelig ut. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #16 Del Skrevet 31. oktober 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: La nå folk hete det de vil Personlig mener jeg at når det kommer til norske navn så bør spesifikke stedsnavn/gårdsnavn trumfe mer intetsigende navn som "Hansen", "Olsen", "Berg", "Haugen" og "Dahl". Tipper det samme gjelder på mange andre språk. Har begge to navn som de har spesiell tilknytning til så velger man slik man syntes passer best. Huff, må korrigere meg selv litt, her hørtes det ut som jeg er veldig pretensiøs og ikke liker korte, vanlige navn, det var ikke meningen! Det er absolutt fordeler med de mer "intetsigende" navnene også! Min mor har et sånt typisk navn som jeg har hatt som mellomnavn. Da jeg var yngre brukte jeg ofte dette i stedet for mitt mer spesielle etternavn fordi jeg ikke ville skille meg ut, og fordi det var kort, enkelt, alle hadde hørt det før og kunne stave det. Hadde jeg hatt en langt og spesielt fornavn hadde jeg nok foretrukket ett kort, enkelt etternavn. 👍 Så vil bare presisere at det var bare personlig mening - da jeg syntes det er fint å bevare de spesielle navnene som har tilknytning til slekta, fremfor navn som ikke har noen spesiell tilknytning. Samt at hele vår familie har korte, vanlige, enkle fornavn og at da passer det fint med et litt lengre og spesielt etternavn. Anonymkode: 126a0...5cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #17 Del Skrevet 31. oktober 2022 Just now, Juniper said: Berg, Haugen og Dahl er gårdsnavn! Riktignok av den mer vanlige sorten. Forøvrig enig i at det mer spesifikke og sjeldne bør trumfe det alminnelige, så sant navnet ikke høres helt merkelig ut. Selvfølgelig, men det er veldig lite spesifikt og har blitt intetsigende nå pga stortantall som heter det. Bergly, Varhaug og Engdahl er typisk mer spesifikk. Hansen kunne vært spesielt fordi man er sønn av Hans, men den betydningen er utgått. Anonymkode: 126a0...5cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #18 Del Skrevet 31. oktober 2022 Både min mann og jeg beholdt våre navn når vi giftet oss, begge to hadde våre mødres pikenavn som mellomnavn og begge våre barn har mitt etternavn som mellomnavn. Min manns bror valgte å gjøre om sitt mellomnavn (svigermors pikenavn) til etternavn. Mine barn ville gjerne hatt både mitt mellomnavn og min manns mellomnavn som ekstra mellomnavn for å føle tilhørighet (de er midt i tenårene) Både mitt etternavn og min manns mellomnavn er ganske sjeldne. Synes det er helt grei tradisjon med mødre- eller fedres etternavn som mellomnavn. Bindestreksnavn er litt mer kronglete når man kombinerer det med tradisjonen med mellomnavn. Anonymkode: 65293...df0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #19 Del Skrevet 31. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: La nå folk hete det de vil Personlig mener jeg at når det kommer til norske navn så bør spesifikke stedsnavn/gårdsnavn trumfe mer intetsigende navn som "Hansen", "Olsen", "Berg", "Haugen" og "Dahl". Tipper det samme gjelder på mange andre språk. Har begge to navn som de har spesiell tilknytning til så velger man slik man syntes passer best. Mange land har mer forvirrende navntradisjoner enn oss, så at noen ender opp med 2-3 etternavn i stedet for ett er ikke noe problem. Mine barn har min manns etternavn og mitt etternavn som mellomnavn. Vi har begge hvert vårt etternavn som vi er glade i og som er gamle gårdsnavn. Vi valgte hans navn som etternavn til barna, fordi det er ekstra fint, sjeldent og jeg har uansett også tilknytning til stedsnavnet. Hadde han hett noe kjedelig som "Hansen" hadde vi definitivt brukt mitt som etternavn, for det er også veldig fint og stedsbundet. Vi kunne jo ikke droppe mitt helt, så derfor er det mellomnavn. Å sette de sammen til ett etternavn hadde blitt altfor langt. Anonymkode: 126a0...5cd Nå er vel både Berg og Dahl kjente gårdsnavn her jeg kommer i fra da. Så for meg motsa du deg selv Anonymkode: 7ab95...96e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #20 Del Skrevet 31. oktober 2022 Jeg er tilhenger av stor grad av valgfrihet. Et dobbelnavn er ikke skrevet i stein.Man kan senere i livet selv velge hvilket man vil bruke og ikke. Viktigste er at man velger selv og ikke lar dominerende meningsytrere påvirke en. Anonymkode: 5454b...176 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå