AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #21 Skrevet 31. oktober 2022 Nå skal ikke jeg ha barn, men det hadde ikke vært aktuelt bruke verken dobbelt etternavn eller kun mannen sitt navn. Har utenlandsk etternavn, som jeg er veldig glad i, og som er sjeldent i Norge. Anonymkode: 678f6...c50
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #22 Skrevet 31. oktober 2022 Fremmed fugl skrev (5 timer siden): Jeg kjenner ingen fra Island som ikke bruker deres tradisjon med å ha mors fornavn etterfulgt av sønn eller datter. Men vi "sliter" etter at praksisen om at man giftet seg, kvinnen tok mannens etternavn, og så fikk barna samme etternavn. Med sliter, så mener jeg at vi nå ikke har en holdbar standard for etternavn. Er litt vill vest, med mye dobbeltnavn, men vi er nå på vei til at de første store dobbelnavn kullene snart skal få barn. Alle skjønner at man ikke kan fortsette å lage lengre og lengre etternavn inn i det uendelige. Hansen-Karlsen-Selvig-Mohn er ikke kun ulovlig (navneloven) men upraktisk og vil ikke bli brukt til daglig. Slik at det for meg virker litt korttenkt med besluttsangst å gi barn et etternavn. Kanskje vi skal lære av våre ættlinger som dro til Island? Finne en ny standard for etternavn, istedenfor å ha voldtatt vest som vi nå har det? Ny standard? Er vel her det oppsto og var vanlig å bruke Sigrunn Håkonsdatter eller Sigrunn Majasdatter. Hva med å sjekke fakta først? Anonymkode: f8570...9c1 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #23 Skrevet 31. oktober 2022 Fremmed fugl skrev (5 timer siden): .. Hansen-Karlsen-Selvig-Mohn er ikke kun ulovlig (navneloven) men upraktisk og vil ikke bli brukt til daglig. Slik at det for meg virker litt korttenkt med besluttsangst å gi barn et etternavn... Helt enig. Det hadde gjort min jobbhverdag mye lettere. Jeg har laget rulletekster på spillefilmer og billingblocks på filmplakater og det er et helvete med disse endeløse etternavnene som fucker opp hele designet. Anonymkode: a14b4...67a 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #24 Skrevet 31. oktober 2022 Kjenner islendinger som bruker mors navn + son/dottir, eller fars navn + son/dottir, som er mest vanlig, og nå i det siste har det også kommet en kjønnsnøytral variant med -barn. Det er i endring der og 😊 Personlig er jeg ikke overbegeistret for trenden med etternavn med bindestrek, mange av dem passer ikke sammen i det hele tatt. Men jeg skjønner jo at det kan bli sånn, det var uendelig lange diskusjoner her hjemme og da vi fikk barn, hvilket navn skulle de ha. Anonymkode: 626b7...796
Helene Skrevet 31. oktober 2022 #25 Skrevet 31. oktober 2022 Barnet mitt har mitt etternavn. Faren sitt, mellomnavn. Aldri noen diskusjon. Vi er 7 i Norge med dette etternavnet. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #26 Skrevet 31. oktober 2022 Dette tenkte vi med grøss og gru på da vi giftet oss. Ble derfor enig om at en av oss byttet til den andres etternavn, dermed har hele familien på 5 ett fornavn og samme (kun ett) etternavn. Anonymkode: 7b7e6...776 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #27 Skrevet 31. oktober 2022 Men… det er da fullt lov å velge navn av typen mors/fars navn + sønn/datter? Ingen som blir hindret i det. Jeg har selv et slikt etternavn, og mitt barn vil også få det når hun blir født om litt. En annen ting er at det vel egentlig ikke er så nøye hvilket av sine mange etternavn noen gir videre, for hvis avkommet heller vil bruke et av de andre så er det bare å bytte. Skjønner ikke helt at folk er så knyttet til etternavnene sine heller, egentlig. Anonymkode: 32677...7ae
Juniper Skrevet 31. oktober 2022 #28 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ny standard? Er vel her det oppsto og var vanlig å bruke Sigrunn Håkonsdatter eller Sigrunn Majasdatter. Hva med å sjekke fakta først? Anonymkode: f8570...9c1 Tror ikke TS vil ødelegge synsingen sin med fakta! 🤪 2
MollyJones Skrevet 31. oktober 2022 #29 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva i alle dager har voldtekt med dette å gjøre? Anonymkode: 57762...1cb Det var TS som skrev: Kanskje vi skal lære av våre ættlinger som dro til Island? Finne en ny standard for etternavn, istedenfor å ha voldtatt vest som vi nå har det? 1
Blåttvann Skrevet 31. oktober 2022 #30 Skrevet 31. oktober 2022 MollyJones skrev (7 timer siden): Jeg har fått barn med en med dobbelt etternavn. Det gikk veldig fint. Våre barn har et av hans etternavn, og mitt. Når de igjen skal få barn så får de gjøre sine valg. Ikke veldig, veldig vanskelig. Ikke like vanskelig som en voldtekt i alle fall. Well, that escalated quickly. 😳 🤣 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #31 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Som Slesvig-Holsten-Sønderborg-Glücksburg? Flaks at de ikke bruker etternavn da. Anonymkode: 463b9...0c1 og Hansen, Olsen, Jensen og Kristiansen! Anonymkode: 4b76e...5d4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #32 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): og Hansen, Olsen, Jensen og Kristiansen! Anonymkode: 4b76e...5d4 Hvor mange heter Kristin Olsen? Jeg tror hun hadde fått en bedre identitet om hun het Kristin Hansen Jensen Olsen. Bare for å si det! Anonymkode: 4b76e...5d4 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #33 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå er vel både Berg og Dahl kjente gårdsnavn her jeg kommer i fra da. Så for meg motsa du deg selv Anonymkode: 7ab95...96e Samtidig er det veldig vanlige etternavn på generell basis over hele landet. Jeg har ett sjeldent etternavn og har ennå tilgode å møte noen med samme etternavn uten at vi faktisk er i slekt. Anonymkode: e1511...b3c
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #34 Skrevet 31. oktober 2022 33 minutter siden, AnonymBruker said: Samtidig er det veldig vanlige etternavn på generell basis over hele landet. Jeg har ett sjeldent etternavn og har ennå tilgode å møte noen med samme etternavn uten at vi faktisk er i slekt. Anonymkode: e1511...b3c Ja, normalt, men fortsatt gårdsnavn. På den andre siden har jeg familie med et sjeldent sen-navn. Så alle jeg har møtt med det navnet er familie. Selv har jeg så sjeldent etternavn at jeg aldri har møtt noen andre en nærmeste familie med det navnet. Selv om jeg vet det er noen 5-6 meninger som også har navnet. Anonymkode: 7ab95...96e
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 1. november 2022 #35 Skrevet 1. november 2022 Fremmed fugl skrev (På 31.10.2022 den 6.31): Jeg kjenner ingen fra Island som ikke bruker deres tradisjon med å ha mors fornavn etterfulgt av sønn eller datter. Men vi "sliter" etter at praksisen om at man giftet seg, kvinnen tok mannens etternavn, og så fikk barna samme etternavn. Med sliter, så mener jeg at vi nå ikke har en holdbar standard for etternavn. Er litt vill vest, med mye dobbeltnavn, men vi er nå på vei til at de første store dobbelnavn kullene snart skal få barn. Alle skjønner at man ikke kan fortsette å lage lengre og lengre etternavn inn i det uendelige. Hansen-Karlsen-Selvig-Mohn er ikke kun ulovlig (navneloven) men upraktisk og vil ikke bli brukt til daglig. Slik at det for meg virker litt korttenkt med besluttsangst å gi barn et etternavn. Kanskje vi skal lære av våre ættlinger som dro til Island? Finne en ny standard for etternavn, istedenfor å ha voldtatt vest som vi nå har det? De fleste islendinger bruker fars fornavn+sønn/datter, ikke mors. Stor sett brukes mors fornavn+sønn/datter bare når far er ukjent/ute av bildet. Denne skikken kalles patronym (matronym dersom det er mors fornavn), og ble også brukt i Norge i stor utstrekning fram til navneloven i 1921. Men det finnes også islendinger som etternavn (altså slektsnavn) i stedet for patronym. Vi har en standard for etternavn i Norge. Det er det kun lov til å ha ett etternavn. Man kan lage et nytt etternavn med et sånt bindestreksetternavn, men så vidt jeg vet bare med to. Mange velger å ha mellomnavn i tillegg. Det er også mulig å ha patronym/matronym i Norge. Det ender neppe med at folk har kvadruple bindestreksnavn. De aller, aller fleste har enten ett etternavn, ett etternavn og ett mellomnavn, eller ett bindestreksetternavn.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 1. november 2022 #36 Skrevet 1. november 2022 MollyJones skrev (På 31.10.2022 den 12.47): Det var TS som skrev: Kanskje vi skal lære av våre ættlinger som dro til Island? Finne en ny standard for etternavn, istedenfor å ha voldtatt vest som vi nå har det? Tipper TS mente å skrive "vill vest", men ble offer for autokorrektur?
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #37 Skrevet 1. november 2022 Heldigvis sørger norsk lov for at norske barn arvers mors etternavn. Så da er det ordnet opp i. Anonymkode: af87e...0f3 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #39 Skrevet 1. november 2022 Trolling, du kan umulig ha så lite peiling på islandsk tradisjon om du er gift med en islender. Anonymkode: beb98...781
MollyJones Skrevet 2. november 2022 #40 Skrevet 2. november 2022 Anonymus Notarius skrev (12 timer siden): Tipper TS mente å skrive "vill vest", men ble offer for autokorrektur? Det har du jaggu rett i. Legger meg flat !
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå