Gå til innhold

Er onde mennesker født sånn eller blitt sånn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det arv og gener som gjør et menneske ondt eller er det oppvekst og miljø som er utslagsgivende? Eller begge deler? Kjenner en som hatt en grusom oppveks, men likevel er verdens snilleste. Hva tror du er grunnen til at noen blir onde og andre ikke? 

Anonymkode: 5a3f1...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trur både arv og miljø spiller inn. Om du vokser opp i et godt/positivt miljø, så forsterker du ikke de dårlige sidene ved arv som du ville gjort ellers.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke onde mennesker, eller gode mennesker. Bare mennesker som gjør gode og onde ting gjennom livet. Alle sammen 

Anonymkode: 9dcae...204

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåjojo skrev (3 minutter siden):

Jeg trur både arv og miljø spiller inn. Om du vokser opp i et godt/positivt miljø, så forsterker du ikke de dårlige sidene ved arv som du ville gjort ellers.

tror dette stemmer ganske godt

Anonymkode: 8b8ce...716

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. Noen har dårlige gener, noen skades i oppveksten, noen begge deler. Har for eksempel lest at en del seriemordere har fått hodeskader i barndommen. 

Anonymkode: 9e66f...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har fri vilje så de velger å bli slik. Såklart har ytre faktorer og gener mye påvirkning men til syvende og sist er det alene ditt eget ansvar hva du gjør. Noen er så onde at de ikke får fler sjanser, sjelene slettes etter døden

Anonymkode: 07351...434

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en kombinasjon av arv og miljø.

Jeg ble utsatt for virkelig grusomme ting av begge mine foreldre, fra jeg var baby, til jeg ble 16 år. Men jeg har alltid hatt et stort hjerte, den som skulle redde alle dyr, og hjelpe alle jeg kunne. Det er nok medfødt, og det vant over det onde.

Anonymkode: f9e7f...803

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finst ikkje ondskap. Berre egoisme, tankeløyse og mangel på empati.

Anonymkode: e636d...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det ikke finnes onde mennesket, men det finnes mennesker som begår onde handlinger. 
Mange er skadet fra barndom/oppvekst. Men det er nok en kombinasjon av arv og miljø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (På 2.11.2022 den 17.23):

Enig i at det ikke finnes onde mennesket, men det finnes mennesker som begår onde handlinger. 
Mange er skadet fra barndom/oppvekst. Men det er nok en kombinasjon av arv og miljø. 

Hva med de som har glede eller blir tilfredsstilt av å se andre mennesker eller dyr lide?  Er ikke det et ondt menneske? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med de som har glede eller blir tilfredsstilt av å se andre mennesker eller dyr lide?  Er ikke det et ondt menneske? 

Det ser jeg som et menneske som begår onde handlinger og er uten empati, uten forståelse for andres lidelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 22.17):

Definer ondskap

Anonymkode: 87571...4ac

Vanskelig å definere. Men jeg tenker vel at onskap er på gjøre andre mennesker vondt uten at de har gjort "fortjent" til det. Altså at de ikke har gjort noe tilsvarende mot deg først. Jeg mener et ondt menneske er en som gleder seg over andres tap eller lidelser. Og en som bevisst påfører andre smerte eller gjør livet til andre svært vanskelig uten særlig grunn. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.11.2022 den 17.12):

Det finst ikkje ondskap. Berre egoisme, tankeløyse og mangel på empati.

Anonymkode: e636d...681

Vil du si det etter en omvisning i Auschwitz?

Anonymkode: 191a0...6d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 uker senere...
Entern skrev (På 9.11.2022 den 8.35):

De er født sånn stort sett tror jeg, men oppdragelse og kultur/miljø spiller også sterkt inn.

Oppdragelse og kultur…? Lurer på hva du mener med det?

Anonymkode: 51a63...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 22.17):

Definer ondskap

Anonymkode: 87571...4ac

Ondskap er å ønske eller bevisst påføre andre motgang eller smerte, som i utsagnet: «det var gjort av ren ondskap» Ondskap er hensikten eller effekten av å gjøre skade eller ødeleggelse, vanligvis fra oppfatningen av bevisst overtredelse av en bestemt moralkode. Ondskap er vanligvis sett på som det motsatte av godhet.

Så ja, onde mennesker finnes det nok av. Om de er født sånn eller blitt sånn, det varierer nok. Noen kan bli det av dårlig barndom og omsorgssvikt, mens andre er født sånn. Det er blant annet forsket på at psykopati er medfødt.

Anonymkode: d304d...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 29.10.2022 den 19.55):

Er det arv og gener som gjør et menneske ondt eller er det oppvekst og miljø som er utslagsgivende? Eller begge deler? Kjenner en som hatt en grusom oppveks, men likevel er verdens snilleste. Hva tror du er grunnen til at noen blir onde og andre ikke? 

Noen "onde" mennesker har en hjernefeil, eller variasjon, tror jeg, som påvirker hvordan de behandler andre. Når du sier at noen er ond, så er det handlinger du tenker på? Det er ikke automatisk sammenheng.

jeg er snart 50, og jeg har lært en ting i livet så langt, og det er at man må unngå mennesker med masker og en instrumentell tilnærming til andres følelser. For har man først en slik "distanse" til andre, så vil man fort se at ditt eget ve og vel ofte er fraværende på listen over mulige motiver.  "Jeg støtter deg når det passer meg, og jeg hater deg når det passer meg". Og så kan situasjoner konstrueres for å bringe fram et ønsket utfall. Ser man dette, så tar man sin hatt og går. Samtaler er meningsløse. Slike mennesker vil ha svært god kontroll på sine omgivelser. Folk som har egne ting å tenke på, sykdom, jobb eller bekymringer, de tenker på dette. Og prøver å beskytte seg så godt de kan.

Endret av Michaelhe
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...