AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #41 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva skulle jeg ha gjort annerledes mener du? Når du står og har kraftige rier på tlf. Hun vurderte et sekund at jeg kanskje burde komme. Men sa at de hadde hatt fullt belegg og ingen rom klar til meg, så jeg måtte vente. Så lurte på om de i det minste kunne sende en skebil, som kunne hjelpe meg med evnt hjemmefødsel. Når jeg sa dette komner til å gå fort. Lo hun av meg. Selv om jeg fortalte at jeg hadde hatt 2cm åpning i 4mnd. Og siste kontroll at det 4. Og at jeg var 100% sikker på jeg var i fase før pressrier. Fikk beskjed om at selv om jeg hadde født før, var jeg ingen ekspert.... det er mye mer drit til historien også. Jeg ikke har nevnt. Men ble snakket veldig ufint ig stygt om, da de snakket over hodet mitt til mannen min på sykehuset. Som bka, stakars deg da som har en slik kone. Blir mye festing på deg da, så du slipper dette her hjemme.osv Anonymkode: 52bf5...093 Kan jeg legge til 30 minutter med rier i gangen . Fikk beskjed om å sitte i en stol, selv om jeg ikke klarte å komme meg fra rullestolen og over i stol, fikk en spydig kommentar om at jeg da var dramatisk. Fikk sterke rier i gangen. Fikk kjeft for å lage for mye lyd, atter en gang beskyldt fir å være dramatisk. To sykepleiere prøvde og overale hun med ansvaret å i det minste gi meg en seng på undersøkelse rommet. Fikk beskjed om at den skulle være til ordentlig fødende. Samme sykepleier så meg litt senere, ble forbanna over at jeg fortsatt satt i gangen. Hun fikk også med seg atter en spydig beskjed om at jeg laget for mye drama fødelyder. Jeg kunne jo vekke alke de andre nybakte mødre. Sykepleier fikk ordnet seng på undersøkelse rom. Hentet en annen jordmor, som sa jeg skulle ha rom nå. Min jordmor var forbannet på at jeg hadde sutret til meg et føderom som ikke var klart. Som hun kalte det. På den ene press rien jeg fikk, skrek hun til meg at jeg ikke måtte lage så mye lyd...rett fetter hun hadde lukket døra og rett før hun innså at hun måtte bort å se. Og i det hun skulle se kom ungen ut i full fart. Så hun rakk så vidt å ta imot. Min jordmor kom heldigvis ikke tilbake, etter de andre tok over. Men ha jeg leverte inn en klage. Jeg forsto også at de andre fikk kjeft for å hjelpe meg. Hadde det ikke vært for dem, hadde nok ungen kommet i gangen der. Anonymkode: 52bf5...093 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #42 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ja da er det jo åpenbart noe medisinsk galt, det er jeg veldig enig i 🤪 Anonymkode: 5841c...e5f Var og det. Viste seg å ha leukemi. Som ble påvist senere Anonymkode: 52bf5...093 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #43 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hjelpes meg, for en historie! De må jo i alle fall undersøke deg før du blir avfeid med at det er lenge igjen. Det har jo ikke noe å si om alle rommene er fulle hvis barnet faktisk kommer NÅ. Dessverre bygges mange føde- og barselavdelinger med altfor lav kapasitet. Det gjelder bare å holde de fødende hjemme så lenge som mulig, og kaste dem ut igjen så raskt som mulig etter fødsel! Anonymkode: 61302...790 Ja kapasiteten var mindre da enn på første. Vet også at det var jordmødre som hadde sluttet. Mulig pga dårlig arbeids miljø. Alle de andre var super fine og snille. Jeg tror også noen av de som fikk med seg oppførselen hennes følte litt ekstra omsorg for meg. En ekstra var med inn, da jeg ba om at hun måtte sjekke meg nå, da jeg ennå ikke var sjekket. Fikk en ny rie, så hun andre sa det kanskje var på tide å ta en sjekk, men min jordmor ble sa sur, og ba henne mer eller mindre holde kjeft. Fikk et medlidenhet blikk fra henne da hun gikk ut døra. Så skjønte de ikke turte å gjøre noe mot denne jordmora sin vilje. Hun hang seg veldig opp i at hun hadde sagt 08, så virket som hun ikke ville at jeg skulle få noe hjelp før kl 08.Mulig det satt langt inne å innrømme at hun tok feil. Ikke vet jeg. Men det ble en uforglemmelig og veldig negativ opplevelse. Vet ikke om det var pga min klage, eller om det var flere. Men leste i avisen noen mnd senere at noen hadde fått sparken på avdelingen der. Jeg vet ikke om det var hun, men jeg vil tro det. Hun ene sykepleieren som så hvordan hun snakket til meg, og var vitne på at jeg ble nektet undersøkelse. Hun hvisket til meg at jeg kom til å få støtte fra dem om jeg klaget. Jeg håper iallefall at det var hun som fikk sparken. Og jeg er glad jeg er sterk. Men syntes fortsatt det er kjipt, å føle på å være forbanna i det øyeblikket ungen din kommer til verden. Husker jeg følte sterkt for å rive ungen ut av armene hennes, fordi jeg ikke ville hun skulle ta på barnet mitt. Anonymkode: 52bf5...093 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #44 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hva skulle jeg ha gjort annerledes mener du? Når du står og har kraftige rier på tlf. Hun vurderte et sekund at jeg kanskje burde komme. Men sa at de hadde hatt fullt belegg og ingen rom klar til meg, så jeg måtte vente. Så lurte på om de i det minste kunne sende en skebil, som kunne hjelpe meg med evnt hjemmefødsel. Når jeg sa dette komner til å gå fort. Lo hun av meg. Selv om jeg fortalte at jeg hadde hatt 2cm åpning i 4mnd. Og siste kontroll at det 4. Og at jeg var 100% sikker på jeg var i fase før pressrier. Fikk beskjed om at selv om jeg hadde født før, var jeg ingen ekspert.... det er mye mer drit til historien også. Jeg ikke har nevnt. Men ble snakket veldig ufint ig stygt om, da de snakket over hodet mitt til mannen min på sykehuset. Som bka, stakars deg da som har en slik kone. Blir mye festing på deg da, så du slipper dette her hjemme.osv Anonymkode: 52bf5...093 Klarer faktisk ikke å tro på et ord av dette eller ta noe av det du sier seriøst. Du skjønner jo du også at jordmor ikke har stått og sagt "stakkars deg som har en sånn kone du må passe på å dra ut å feste så du slipper dette" på fødestua. Sorry men det blir for dumt. Det er alltid noen som skal dra på så INNMARI når de skal være misfornøyde. Anonymkode: 5841c...e5f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #45 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Var og det. Viste seg å ha leukemi. Som ble påvist senere Anonymkode: 52bf5...093 Han hadde leukemi også nå såklart... Anonymkode: 5841c...e5f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #46 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Opplevde å nesten føde hjemme alene. Våknet opp ca kl 01 på natten og hadde en kraftig rie. Jeg hadde gått med 2cm åpning allerede i 4 uker og født før. Så forsto raskt at dette skjer fort. Vannet gikk like etterpå. Slet med å vekke mannen, ringte sykehuset ca kl 02. Da turte jeg ikke være alene lengre. De nektet å hente meg. Og mentejeg skulle ta det med ro. Lite hjalp det å si at jeg var 100% sikker på at riene var i siste nest suste fase, om den ikke evnt siste var påbegynt. Etter mye om og men fikk jeg vekket mannen. Så vi kjørte til sykehuset selv om de sa de ikke ville ha meg inn før kl 08 tidligst.men skjønte jo at det kom til å ende i hjemme fødsel, og valgte heller å føde i gangen på sykehuset. Iallefall ca 04:30 kom vi inn. Nektet meg rom. Men ene jordmor så jeg trengte et rom pga kraftige rier. Så fikk et som ikke var klargjort. De ville ikke undersøke meg, fordi jeg kom nok ikke til å føde før ca middag. Rommet fikk jeg litt over 05:00. De bare gikk fra meg. Så jeg ringte flere ganger på kort tid og sa at barnet kommer nå, noen må være her. Ble avfeid med å være hysterisk. Siste gang var jordmor på vei ut døra ingen. Fikk en sinnsyk kraftig press rie. Og ungen kom på denne. Kl 05:30. Så hos meg gikk det 4,5 time fra første rien til ungen var ute. Så hun måtte raskt komme inn igjen, rakk så vidt å taimot barnet i lufta, og sto der med fostervann over hele seg. Og mannen måtte hente hjelp, da ingenting var klart, ikke så mye som et håndkle. På førstemann dro vi mye tidligere enn jeg ville, men mannen insisterte. Og sykehuset hørte på han. Jeg mente at vi kunne vente til kvelden. Og hadde vel rett i at vi minst kunne ha ventet i 5 timer til. Men jeg må si at nr 2 ble en traumatisk opplevelse iht å ikke bli hørt. Siden jeg skjønte raskt jeg var i fasen før pressrier på første rien. Hadde bla 4cm åpning på siste kontroll. Og hatt 2cm åpning i 4mnd. Så jeg forsto ikke hvorfor ikke de også forsto at dette kom til å gå litt raskt. Iallefall skulle jeg ha ventet til kl08. Hadde jeg endt opp med å føde hjemme alene. Så følte meg 0 ivaretatt på barn nr 2. Anonymkode: 52bf5...093 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Var og det. Viste seg å ha leukemi. Som ble påvist senere Anonymkode: 52bf5...093 Det baller på seg. Anonymkode: 94ad0...cda 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #47 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Han hadde leukemi også nå såklart... Anonymkode: 5841c...e5f Ja, så klart! Når noen stiller spørsmål med troverdigheten i historien må man jo føye til mer! Ellers ville det stått i det første innlegget. Anonymkode: 94ad0...cda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #48 Del Skrevet 29. oktober 2022 Vil bare si at jeg fødte på abc Ullevål og siden de hadde ledig kapasitet fikk jeg være på fødestua med jordmor hele latensfasen, for meg som har en del psykiske utfordringer var det helt gull ❤️ Dette hadde på ingen måte vært bedre for meg å være hjemme helt til aktiv fødsel, hadde angstet meg ihjel! Anonymkode: 98913...81b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #49 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi hører nok mest om de tilfellene hvor kvinnen føder raskt likevel. Men i realiteten er det nok MANGE som ringer for tidlig hvor fødselen tar lang tid og de opptar plassen til andre. Jordmoren min sa at når det er ca 4-5min mellom hver rie, så er det i snitt 12-14t før baby kommer (førstegangs). Det vil si at mange går med rier I en del timer før disse 12-14t. Kan ta med selv som eksempel. Riene startet ved midnatt. Uregelmessige og lange mellomrom. Tok seg litt opp i 6-tiden. Men var fremdeles 7-8min mellom. Jeg ringte føden da jeg bor 45min unna. De ville jeg skulle bli hjemme så lenge som mulig med mindre smertene var for intens. Jeg ble hjemme til kl 10. Var først da riene var 5-6min. Ringte igjen (hadde jeg bodd nærmere så skulle jeg ringt/reist ved rier hvert 4-5min), og fikk da beskjed om å komme. Fra jeg kom til baby var ute så tok det 5t. Så jeg fødte raskt for å være førstegangs i aktiv fase. Likevel hadde jeg rier hjemme i ca 10-11t før føden. Jeg tror nok mange blir utålmodig. Men jeg tenkte heller at det ville vært kjipt å bli sendt hjem med ingen åpning. Jeg tror også flere tror de kan få smertelindring med en gang, men de kan ikke alltid gi det for tidlig da det kan stoppe opp fødsel. Det er heller ikke plass til alle på egne føderom som bare har en halv cm åpning. Vi må huske at de færreste føder hjemme, i bilen, eller i resepsjonen på fødeavdelingen. Det skjer, men ikke så ofte. Anonymkode: 8ada4...a62 De opptar ikke plassen til andre. Man blir ikke lagt inn før man er i aktiv fødsel uansett, med mindre det er spesielle grunner til det. Anonymkode: a4c82...1fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #50 Del Skrevet 29. oktober 2022 Om dette blir avsporing på noen måte så beklager jeg det, men ser flere har erfaringer så jeg våger å spørre. Har noen erfaring med Lillehammer? Gjerne hvis du har hatt lang reisevei (2 t+). Er de da strenge på å ta inn? For legen jeg har snakket med sa at de har god erfaring med de som kommer langveis fra, og at terskelen for å ta inn meg er mye lavere enn for de som bor nærmere, men med alle skrekkhistorier er jeg jo redd ungen skal komme på parkeringsplassen liksom. Anonymkode: dbeb9...6cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #51 Del Skrevet 29. oktober 2022 På sykehuset jeg fødte på sa de at om noen er usikre får de alltid komme inn for en sjekk. Selv ringte jeg inn rett etter første rie(førstemann) og vannavgang(andremann). Begge gangene var midt på natta, begge gangene var de litt sånn «normalt så anbefaler vi…», men selv om de anbefalt meg å vente hjemme var de veldig tydelige på at jeg kunne komme om jeg følte behov for det. Første gang ombestemte hun seg underveis i samtalen da jeg to ganger måtte stoppe å prate pga rier. Andre gang ba de meg komme inn da jeg ringte 10 min seinere med få minutter mellom riene. Jeg har alltid fått inntrykk av at det bare er å komme, og føler alle jeg har pratet med har fått komme inn for sjekk når de ønsker. En avsporing, men må le litt av meg selv. Tror jeg har litt forvrengt tidsperspektiv, så når folk her og i andre tråder avslutter med «og det var bra, for xtimer var barnet ute», og det er snakk om 1,5-2t, så ser jeg ikke hvorfor det er hektisk og stressende 🙈 men jeg skjønner jo at jeg har et litt forvrengt syn på det der. Anonymkode: fb682...3f9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #52 Del Skrevet 29. oktober 2022 Med første fikk jeg beskjed om å vente ei stund hjemme. Baby ble født over 1 døgn etterpå. med andre fikk jeg komme inn med en gang. Baby kom 20 minutt etter ankomst. de stiller noen spørsmål i telefonen, så regner med at svarene på dem avgjør om en får komme inn eller ikke. De har vel tatt i mot en del telefoner og babyer før så de vet nok godt hva de skal spør etter og når det er på tide å komme inn Anonymkode: 0066b...4ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #53 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Fordi det er så mange som kommer inn når det er lenge igjen, og det bruker kapasiteten til de som faktisk trenger å føde. Det er bedre å vente hjemme, også for den fødende, enn å sitte på gangen på sykehuset. Min erfaring er at de tok meg imot med en gang når de forstod at jeg var nærme fødselen. Anonymkode: ea502...263 Sier hvem? Jeg satt i bilen utenfor og gråt i 1 time og 40 minutter for jeg turte jo ikke dra hjem, og det var bra for da jeg kom inn igjen var jeg 7 cm. Min erfaring er absolutt at de ikke er gode på å vurdere hvem som nærmer seg fødsel. Anonymkode: 551c3...582 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #54 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Fordi det er så mange som kommer inn når det er lenge igjen, og det bruker kapasiteten til de som faktisk trenger å føde. Det er bedre å vente hjemme, også for den fødende, enn å sitte på gangen på sykehuset. Min erfaring er at de tok meg imot med en gang når de forstod at jeg var nærme fødselen. Anonymkode: ea502...263 Bullshit, det er IKKE bedre for den fødende å sitte livredd hjemme og få panikk uten å ha noen hjelp og være redd for å føde i bilen eller på kjøkkengulvet hjemme, enn å sitte på gulvet i en sykehuskorridor og vite at hjelpen er tross alt bare tre skritt unna. Vi har over en times kjøretid til sykehus, og jeg kjenner mange barn som har blitt født på under en time. Hadde jeg skulle føde igjen hadde jeg 100 % planlagt hjemmefødsel, for da har man i det minste hjelp hjemme hos seg i stedet for å være totalt overlatt til seg selv av et kynisk helsevesen og en hjerteløs barselpolitikk. Anonymkode: 56a8f...011 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #55 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min erfaring er absolutt at de ikke er gode på å vurdere hvem som nærmer seg fødsel. Anonymkode: 551c3...582 Er enig med deg i dette. Har måttet mase meg til å komme inn med både 5 og 7 cm åpning(undersøkelse tidligere på dag) og rier med 2- 4 minutts mellomrom. I begge tilfellene nektet jordmor å tro på at jeg var i aktiv fødsel. Hva skal til liksom? Anonymkode: 0d039...419 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erosrose Skrevet 29. oktober 2022 #56 Del Skrevet 29. oktober 2022 Jeg var førstegangsfødende i 2016 og da fortalte de meg at jeg skulle ta en Paracet å en dusj. Jeg ringte igjen 10 min senere for riene ble for intense. Da fikk jeg komme inn, fødte 1t 40min etter, og rakk ikke epidural. Sist gang nå 2021 fikk jeg komme inn med en gang, fødte etter 40min, ingen epidural denne gangen heller. Er gravid igjen nå, så vet ikke helt om jeg rekker sykehuset😅😅😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #57 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg ringte inn i tretiden og fikk beskjed om å ta ett bad og vente litt. Baby ble født 12 timer senere. Jeg var inne før kl 19 og måtte sitte på dagligstua i to timer i påvente av rom. Godt jeg ikke dro inn kl 15 når jeg ringte første gang. Anonymkode: 4864a...c6c Eller dritt at de ikke har kapasitet nok til å ta inn pasienter slik at de må sitte i en dagligstue i aktiv fødsel. Det spørs jo hvordan man ser det. Anonymkode: 551c3...582 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #58 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Å forvente å ta opp sykehusplass fordi man er fortvilet er jo litt spesielt og urimelig da. Så dette er jo et kroneksempel på hvorfor de ber folk vente. Anonymkode: 5841c...e5f «Fortvilet!?» les en gang til hva hun skriver du, ekstreme smerter pågått i 3 døgn, lite fostervann, lite tilvekst. Selvsagt skulle hun inn! Anonymkode: 551c3...582 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #59 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bullshit, det er IKKE bedre for den fødende å sitte livredd hjemme og få panikk uten å ha noen hjelp og være redd for å føde i bilen eller på kjøkkengulvet hjemme, enn å sitte på gulvet i en sykehuskorridor og vite at hjelpen er tross alt bare tre skritt unna. Vi har over en times kjøretid til sykehus, og jeg kjenner mange barn som har blitt født på under en time. Hadde jeg skulle føde igjen hadde jeg 100 % planlagt hjemmefødsel, for da har man i det minste hjelp hjemme hos seg i stedet for å være totalt overlatt til seg selv av et kynisk helsevesen og en hjerteløs barselpolitikk. Anonymkode: 56a8f...011 Alle gravide som venter hjemme er heldigvis ikke overhysteriske og selvsentrerte dramaqueens og Aspelin og klarer helt fint å vente hjemme noen timer uten at verden faller fra hverandre. Selv om jeg er enig i at 1 time hver veg er et godt stykke å bli sendt hjem på. Anonymkode: 5841c...e5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #60 Del Skrevet 29. oktober 2022 Fordi for hver kvinne som sier dette og faktisk føder veldig raskt er det 20 andre kvinner som også påstår at dette går fort og så har de 12 timer igjen. Det er synd på den ene kvinnen, men det er også fullstendig bortkastede ressurser å ta inn kvinner som er langt unna aktiv fødsel helt unødvendig og når det ikke er uendelig med ressurser i helsevesenet går dette utover alle andre. Anonymkode: fb1c7...31b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå