Gå til innhold

Hvorfor svarer fødeavdelingen dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått en følelse av at når mennesker ringer inn for å si at de har rier og må få komme inn på sykehuset, så svarer de nesten alltid "Du må bare vente", "Ring opp igjen om et par timer", "Dette kommer til å ta lang tid, slapp av og ta et bad" elns. Gjerne med en litt oppgitt stemme.

Til slutt ender det med at alle kvinner kommer tryglende inn dørene med barnet nesten "halveis" ute. Det blir for sent med epidural og det resulterer i en dårligere opplevelse enn nødvendig, evt. følelsen av å ikke bli sett eller hørt.

Denne følelsen har jeg fått etter å lest på forum, pratet med venner/ bekjente osv. 

Nå kjenner jeg at jeg er livredd for å få samme opplevelse. Erfaringer?

Anonymkode: 05cb8...f8c

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei. Jeg har fått en følelse av at når mennesker ringer inn for å si at de har rier og må få komme inn på sykehuset, så svarer de nesten alltid "Du må bare vente", "Ring opp igjen om et par timer", "Dette kommer til å ta lang tid, slapp av og ta et bad" elns. Gjerne med en litt oppgitt stemme.

Til slutt ender det med at alle kvinner kommer tryglende inn dørene med barnet nesten "halveis" ute. Det blir for sent med epidural og det resulterer i en dårligere opplevelse enn nødvendig, evt. følelsen av å ikke bli sett eller hørt.

Denne følelsen har jeg fått etter å lest på forum, pratet med venner/ bekjente osv. 

Nå kjenner jeg at jeg er livredd for å få samme opplevelse. Erfaringer?

Anonymkode: 05cb8...f8c

Fordi det er så mange som kommer inn når det er lenge igjen, og det bruker kapasiteten til de som faktisk trenger å føde. Det er bedre å vente hjemme, også for den fødende, enn å sitte på gangen på sykehuset. Min erfaring er at de tok meg imot med en gang når de forstod at jeg var nærme fødselen. 

Anonymkode: ea502...263

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret over + at man hører lite fra de som får beskjeden «bare kom inn med en gang», men kun fra de som ble avvist.

Litt det samme som at jeg har vært livredd for å ringe inn pga lite liv eller tegn på svangerskapsforgiftning, fordi jeg leste så mye om de som fikk beskjed om at de ringte uten grunn. Jeg har alltid fått komme inn og blitt forsikret om at det var helt riktig å ringe, selv om alt var fint.

Hvor mange forteller du om en kundeopplevelse på et hotell det alt gikk som forventet, VS der opplevelsen var dårlig? Man forteller 10 venner om en dårlig opplevelse og 1 venn om en fantastisk opplevelse, sies det.

Også vurderes det selvsagt feil i blant, man kommer ikke unna det😊

Anonymkode: d9e27...427

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte inn og var fortvila fordi jeg kjente mindre liv enn normalt.  Selv om de over telefon forsikra meg om at det jeg kjente av liv virket helt fint, så var jeg så fortvila at de tok meg inn for å berolige meg. Og brukte god tid og var veldig greie og forsikret meg om at det var bare å ringe igjen. Dette var i Oslo. Jeg har bare en slik opplevelse, men den var kjempefin. 

Anonymkode: f69aa...f03

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte inn i tretiden og fikk beskjed om å ta ett bad og vente litt. Baby ble født 12 timer senere. Jeg var inne før kl 19 og måtte sitte på dagligstua i to timer i påvente av rom. Godt jeg ikke dro inn kl 15 når jeg ringte første gang.

Anonymkode: 4864a...c6c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Svaret over + at man hører lite fra de som får beskjeden «bare kom inn med en gang», men kun fra de som ble avvist.

Litt det samme som at jeg har vært livredd for å ringe inn pga lite liv eller tegn på svangerskapsforgiftning, fordi jeg leste så mye om de som fikk beskjed om at de ringte uten grunn. Jeg har alltid fått komme inn og blitt forsikret om at det var helt riktig å ringe, selv om alt var fint.

Hvor mange forteller du om en kundeopplevelse på et hotell det alt gikk som forventet, VS der opplevelsen var dårlig? Man forteller 10 venner om en dårlig opplevelse og 1 venn om en fantastisk opplevelse, sies det.

Også vurderes det selvsagt feil i blant, man kommer ikke unna det😊

Anonymkode: d9e27...427

Jeg har samme opplevelse under svangerskapet når jeg var bekymret for lite aktivitet. De bad meg komme inn for å berolige meg, og ville heller ta en ekstra kontroll enn en for lite. 

Anonymkode: ea502...263

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tryglet til slutt om å få komme inn. Var inn og ut to ganger før jeg til slutt fikk bli. Da var jeg fortsatt på 2 cm, men hadde ufattelig vondt, var utmattet og redd. Fødselen hadde allerede pågått i tre dager, det var lite fostervann og tilvekst. Hadde maserier (?) og rier like vonde fra start til slutt. 
Skjønner at det er et problem med kapasitet, men både jeg og mannen var fortvilt. 

Anonymkode: 1dee5...a65

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tryglet til slutt om å få komme inn. Var inn og ut to ganger før jeg til slutt fikk bli. Da var jeg fortsatt på 2 cm, men hadde ufattelig vondt, var utmattet og redd. Fødselen hadde allerede pågått i tre dager, det var lite fostervann og tilvekst. Hadde maserier (?) og rier like vonde fra start til slutt. 
Skjønner at det er et problem med kapasitet, men både jeg og mannen var fortvilt. 

Anonymkode: 1dee5...a65

Å forvente å ta opp sykehusplass fordi man er fortvilet er jo litt spesielt og urimelig da. Så dette er jo et kroneksempel på hvorfor de ber folk vente.

Anonymkode: 5841c...e5f

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Å forvente å ta opp sykehusplass fordi man er fortvilet er jo litt spesielt og urimelig da. Så dette er jo et kroneksempel på hvorfor de ber folk vente.

Anonymkode: 5841c...e5f

Synes det er urimelig svar. Personen sier jo at hun hadde like vondt og på det ekstreme planet i 3 dager. Selvsagt blir du fortvilt og trenger hjelp, og om ikke å få bli innlagt vertfall komme inn og få noe hjelp. Vi er alle ulike med ulike historier og smerter, og slike kommentarer generaliserer alle fødende kvinner, noe som overhode ikke kan generaliserest.

Anonymkode: e3a96...fb2

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er veldig tydelig og konkret når man forklarer er det lettere for de å gjøre en god vurdering. Jeg fikk pang-rier med begge barna. Med første var jeg skikkelig vag fordi jeg var usikker på hva rier kjennes ut som, og ble bedt om å komme «etterhvert». Dro likevel inn med en gang og fødte to timer senere. 

Med andre ringte jeg og sa at riene startet for 20 minutter siden og det er 2 minutter mellom riene. Da svarte de «vi anbefaler at du kommer hit så fort som mulig». Jeg fødte to timer senere. 

Anonymkode: 718bb...ca4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det er fordi du får høre om unntakene som ikke fikk komme inn, mer enn de som fikk det. Selv vet jeg ikke om noen som ikke fikk komme når de var i fødsel. 

Som AB over sier så er det lurt å vite litt hva man skal si. Jeg brukte rietelleren til helseoversikt. Ventet til det var anbefalt å ringe til sykehuset. Fikk da komme med en gang 

Anonymkode: 97f84...6ca

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mange kommer inn altfor tidlig, og da er det bedre at de er hjemme. Rolige og kjente omgivelser gjør også at fødselen går raskere. 
Men det hender de brenner seg på den taktikken… Kjenner en førstegangs som fikk beskjed om å ringe igjen når riene ble «uutholdelig vonde». Hun fødte alene på badegulvet… Ikke alle førstegangsfødsler tar lang tid!

Anonymkode: 61302...790

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dratt inn når jeg følte riene var veldig vonde, uavhengig av hva de sa i telefonen. Ble lagt rett inn begge gangene da fødsel var godt i gang. Andre fødsel hadde jeg opp mot 18 min mellom riene, men ungen kom likevel 1,5 time etter ankomst på sykehuset. Lytt til magefølelsen om du får beskjed om å vente hjemme med en paracet, i verste fall blir du bare sendt hjem igjen. Gravide kan vanskelig sjekke åpning og fremgang selv og må i større grad tørre å be om å få en sjekk om man er veldig usikker. 

Anonymkode: a4c82...1fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hører nok mest om de tilfellene hvor kvinnen føder raskt likevel. Men i realiteten er det nok MANGE som ringer for tidlig hvor fødselen tar lang tid og de opptar plassen til andre.

Jordmoren min sa at når det er ca 4-5min mellom hver rie, så er det i snitt 12-14t før baby kommer (førstegangs). Det vil si at mange går med rier I en del timer før disse 12-14t. 

Kan ta med selv som eksempel. Riene startet ved midnatt. Uregelmessige og lange mellomrom. Tok seg litt opp i 6-tiden. Men var fremdeles 7-8min mellom. Jeg ringte føden da jeg bor 45min unna. De ville jeg skulle bli hjemme så lenge som mulig med mindre smertene var for intens. Jeg ble hjemme til kl 10. Var først da riene var 5-6min. Ringte igjen (hadde jeg bodd nærmere så skulle jeg ringt/reist ved rier hvert 4-5min), og fikk da beskjed om å komme. Fra jeg kom til baby var ute så tok det 5t. Så jeg fødte raskt for å være førstegangs i aktiv fase. Likevel hadde jeg rier hjemme i ca 10-11t før føden. 

Jeg tror nok mange blir utålmodig. Men jeg tenkte heller at det ville vært kjipt å bli sendt hjem med ingen åpning. Jeg tror også flere tror de kan få smertelindring med en gang, men de kan ikke alltid gi det for tidlig da det kan stoppe opp fødsel. Det er heller ikke plass til alle på egne føderom som bare har en halv cm åpning. 

Vi må huske at de færreste føder hjemme, i bilen, eller i resepsjonen på fødeavdelingen. Det skjer, men ikke så ofte. 

Anonymkode: 8ada4...a62

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde med meg. Jeg var i sterke rier og fikk ikke komme inn. Helt normalt!

Anonymkode: 8afee...3a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det når jeg fødte nylig for 8 uker siden. Jeg fikk beskjed om å vente og bare komme inn om vi absolutt måtte. Vi følte oss ikke velkommen, men jeg valgte å høre på egen magefølelse når jeg hadde så tette og sterke rier. 1 time senere når vi akkurat nesten hadde kommet til sykehuset måtte barnet ut med katastrofe-keisersnitt, og vi begge holdt på å dø. Jeg lå på intensiven flere dager etter fødsel og vi var på sykehuset, jeg, far og barnet i to uker. Vi hadde også hatt problemer dager før fødsel som føden visste om, så vi skal sende inn klage da de skulle tatt oss i mot anderledes og tatt oss seriøst når vi ringte. Jeg er også tredjegangs og mine to andre fødsler har gått fort fra første rie. 

Jeg er så glad jeg lever og har lille skatten min her at jeg blir helt på gråten ❤️

Anonymkode: b5565...6f9

• Liker 1
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fælt, slik skal det jo ikke være. Når jeg ringte inn så fikk vi bare beskjed om å komme, opplevde ikke noe avvisning, men de stilte spørsmål i telefon om hvordan riene var og sånn

Anonymkode: 15155...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at man helst skal bli hjemme, men jeg var hjemme med smerter i 12-15 timer, og da var smertene den siste timen så uutholdelige at jeg vrengte meg og kastet opp. Jeg fikk heldigvis komme inn da de så hvor vondt jeg hadde og bestilte epidural med en gang. Jeg hadde da kun 2 cm åpning og det var fortsatt mange timer igjen til full åpning og fødsel, men riene var så intenst smertefulle. 

Anonymkode: edf73...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mannen som ringte, og jeg sa før han ringte: «Si at vi kommer nå». Han svarte: «Er det ikke de som skal avgjøre om hvis skal komme eller ikke?» «NEI, vi kommer nå!». Og det var greit det, vi fikk komme ned med en gang. Hadde da 5 cm åpning og babyen var ute 3 timer etterpå.

Men, hadde ikke jeg hatt en mor som er jordmor som var mye hos meg dagene før fødsel hadde jeg nok ringt inn før! Jeg hadde maserier i 5 døgn (først da jeg var på 9 cm i fødselen begynte riene å bli vondere enn maseriene). Jeg spydde etter riene i 2-3 dager og sov nesten ingenting, så hadde ikke mamma vært hos meg og sagt at fødselen ikke var i gang enda hadde jeg ringt mange flere ganger!

Anonymkode: c8c32...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke samme opplevelsen, født 3 barn. 🤔Nr 1 fikk vi komme på natta å innlosjere oss, mens barnet ikke kom før 18.00 dagen etter. De 2 neste barna kom fort, siste kom 15 min etter vi var kommet ut av ambulansen og inn døra, så veldig glad vi ikke fikk beskjed om å vente hjemme.

Dette er da fødestuer på bygda i nordnorge, med 1 time reisevei, så mulig det ikke er samme presset som på store sykehus i by. 

Anonymkode: 8f4d0...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...