Gå til innhold

Er det trygt å bruke eggløsningskalender som prevensjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Caroline Berg Eriksen /fotballfrue har brukt temperaturmåler som prevensjon så lenge jeg har fulgt henne. Hun har til og med reklamert for det. Aner ikke om hun ble uplanlagt gravid, men trolig ikke, siden hun reklamerte for at det var en metode som var 97 % sikker (noe som er feil) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har brukt eggløsningskalender fra flo og hoppet av i svingen. Funket i to år før jeg ble gravid 😅 

Anonymkode: 3c723...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hormonprevensjon og spiral er uaktuelt og pga fast forhold vil vi helst ikke trenge kondom. Vi vil ikke bli gravide og jeg har mensen-app som viser eggløsning pluss minus noen dager så ca 5 dager i kalenderen markert som mulig fruktbar. Jeg merker veldig godt på økt kroppstemperatur og eggløsningsslim at min eggløsning samsvarer med de dagene i kalenderen i appen. Er det trygt å bruke kalenderen i appen som prevensjon så lenge vi unngår ubeskyttet sex de 5 dagene? Eller om vi utvider til 7 dager for eksempel? Er det andre mer sikrere måter, apper med mål av kroppstemperatur eller hjemmemåling av hormoner? 

Anonymkode: f86d7...3d8

Svaret på spørsmålet fra trådens tittel er

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss funket det fint, helt til vi glemte oss og hadde sex der han sprutet inni rundt eggløsningsdato. Ligger og ammer resultatet as we speak 😂🥰

Anonymkode: 7bccf...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 time siden):

Dette er delvis feil. Ifølge sex og samfunn kan sædceller leve i egglederne inntil 7 dager, ikke 4-5 https://sexogsamfunn.no/kropp/egglosningogbefruktning/

Det er nettopp derfor "er sikker" er skrevet som "er sikker", under overskriften TEORI.

Om du ser under ULEMPER, ser du at det informeres om at metoden er usikker.

Teorien er at det er sikkert, fakta sier noe annet.

Anonymkode: 4c2ca...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo at ingenting er 100% sikkert ikke engang kondom og p piller som bare er 97-99% sikkert så hvis eggløsningskalender er 97% sikkert så høres det bra nok ut for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Njæ, i følge treåringen som ligger og sover, så er det ikke veldig sikkert, altså 😂

Anonymkode: a93ee...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke trygt. Du kan bruke pessar med sæddrepende krem hvis du ikke vil bruke kondom. 

Anonymkode: 6f6aa...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Topsi said:

Burde ikke være trygt nok hvis abort er et alternativ heller. Da får man heller bruke kondom 

2 hours ago, Topsi said:

Når noen heller vil ta abort enn å bruke kondom, da kommenterer jeg det, definitivt 

TS vil ikke heller ta abort enn å bruke kondom. Du legger ord i munnen hennes og dømmer henne i tillegg.

Generelt er det en god idé å avstå fra å kommentere andres privatsaker.

Anonymkode: f19d7...54a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS vil ikke heller ta abort enn å bruke kondom. Du legger ord i munnen hennes og dømmer henne i tillegg

Dømmer henne for en slik tankegang, ja absolutt. Legger ord i munnen på henne, nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 17.33):

Er det trygt å bruke kalenderen i appen som prevensjon så lenge vi unngår ubeskyttet sex de 5 dagene? Eller om vi utvider til 7 dager for eksempel?

Nei!! Det er ikke trygt i det hele tatt. Det skal kun brukes hvis du er klar for å bli mor. Bruk kondom. Du vil ikke komme i en situasjon hvor du må ta abort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 17.39):

Hva hvis man i tillegg hopper av i svingen hver gang? 

Nei!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 17.57):

Vi kjører hoppe av svingen og eggløsningskalender som prevensjon nå og det er like skummelt hver gang rundt menstider. Det er jo overhodet ikke en trygg metode. Jeg må holde meg unna alt av hormoner/medisiner, så venter bare på at mannen skal få ordnet sterilisering.

Vi har prøvd kondom men det er så utrolig turn off for begge at da lar vi heller være 😆 Så kondom er jo ihvertfall bra prevensjonsmiddel, men det blir ikke noe sex heller. 🙈

Anonymkode: 4bfdd...247

Hva gjør dere hvis du blir gravid da? Abort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 17.52):

Jeg er ikke i mot abort og hadde tatt abort om jeg ble gravid men jeg vil helst slippe hele frykten for å bli gravid. 

Da tar dere ansvar og bruker prevensjon, enten kondom eller hormonelt, eventuelt steriliserer dere. Så enkelt er det! 

Anonymkode: 0d0d2...dfc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mo1234 skrev (2 minutter siden):

Hva gjør dere hvis du blir gravid da? Abort? 

Ureøevant spørsmål. Det er en privatsak om man velger abort eller ikke. 40% norske kvinner tar abort og det er ikke noe som skal skambelegges. Det er ikke stor forskjell på å ta abort og å bruke prevensjon annet enn at man tar en pille etter befruktning istedet for før. Er du motstander av abort eøler vil diskutere synspunkt på abort foreslår jeg at du oppretter en egen tråd under "Religion" delen av forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke. Det hjelper ikke med aldri så mye fast forhold. Er man ikke i stand til å beholde ved et evt "uhell", så er prisen for høy. Falsk trygghet. 

Anonymkode: f8b01...dc0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Topsi skrev (På 28.10.2022 den 17.51):

Burde ikke være trygt nok hvis abort er et alternativ heller. Da får man heller bruke kondom 

Burde. Men folk har ulikt syn på det der.

Anonymkode: e639b...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var trygt helt til jeg ble gravid. Gjorde alt etter boka. 

Anonymkode: d15e1...c89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ureøevant spørsmål. Det er en privatsak om man velger abort eller ikke. 40% norske kvinner tar abort og det er ikke noe som skal skambelegges. Det er ikke stor forskjell på å ta abort og å bruke prevensjon annet enn at man tar en pille etter befruktning istedet for før. Er du motstander av abort eøler vil diskutere synspunkt på abort foreslår jeg at du oppretter en egen tråd under "Religion" delen av forumet.

Abort er en belastning både psykisk og fysisk. Ville mye heller gått for sikker prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...