Gå til innhold

Covid, smitte


norw

Anbefalte innlegg

En kompis testet positivt denne uka og vurderer å dra ut en tur på byen denne helga. Hvor forsvarlig er det mtp smitte? Mulig at jeg holder meg hjemme om vedkommende drar ut. Har sagt til ham at han bør holde seg hjemme og vinklet det slik at det er best for hans egen del å holde seg hjemme og i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

norw skrev (7 timer siden):

En kompis testet positivt denne uka og vurderer å dra ut en tur på byen denne helga. Hvor forsvarlig er det mtp smitte? Mulig at jeg holder meg hjemme om vedkommende drar ut. Har sagt til ham at han bør holde seg hjemme og vinklet det slik at det er best for hans egen del å holde seg hjemme og i ro.

Ja enkelte tenker ikke på andre. Bare på seg selv.. 

Anonymkode: 4d314...fa9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke har feber og ok allmentilstand, så kan man jo dra på jobb (selv om man jobber på sykehus/sykehjem ol), så ser ikke helt problemet… Jeg måtte selv komme på jobb to dager etter positiv test sist jeg hadde korona (jobber med mennesker.) Smittet ingen.

Anonymkode: 2c42b...a37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjenner har hatt covid og ingen ble kjempesyke. Jeg ser ikke på covid som mer stress enn vanlig influensa. Om han har symptomer er det greit å holde seg hjemme uansett sykdom

Anonymkode: d408b...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er ikke lenger restriksjoner. Jeg testet positivt for covid på tirsdag, men går på jobb som vanlig, arbeidsgivers ordre. Er kun forkjølet. Tar buss og handler. På onsdag var jeg ute med jobben, arbeidsgivers ordre. 

Har riktignok smittet (minst) halvparten av mine kolleger, men heldigvis er bare halvparten av dem sengeliggende, resten er bare forkjølet. Lurer på om arbeidsgiver fremdeles synes det er smart at koronasyke går på jobb med hoste og snørr. Det blir jo mer sykefravær når alle får det samtidig...

Anonymkode: 96e58...072

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså, det er ikke lenger restriksjoner. Jeg testet positivt for covid på tirsdag, men går på jobb som vanlig, arbeidsgivers ordre. Er kun forkjølet. Tar buss og handler. På onsdag var jeg ute med jobben, arbeidsgivers ordre. 

Har riktignok smittet (minst) halvparten av mine kolleger, men heldigvis er bare halvparten av dem sengeliggende, resten er bare forkjølet. Lurer på om arbeidsgiver fremdeles synes det er smart at koronasyke går på jobb med hoste og snørr. Det blir jo mer sykefravær når alle får det samtidig...

Anonymkode: 96e58...072

Jeg tenker ikke på restriksjoner, men hva som er lurt, om det er smittefare osv.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er frisk så er det vel ikke noe problem i det hele tatt. Uansett vil det florerere  av ulike virus på byen, både luftveis og kjønnssykdomvirus, så om det er viktig å holde seg frisk til uka så er det uansett lurt å leve litt tilbaketrukket i helgen. 

De fleste holder seg fremdeles hjemme om de er syke med feber og nedsatt allmenntilstand, men det er masse virus i omløp uansett. Jeg vil faktisk heller ha korona igjen, enn norovirus.. begge deler finnes nok der ute på dansegulvet. 

Anonymkode: e9de3...216

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var grisedårlig da jeg testet positivt- Så om han er heldig og slipper billig unna, bør han la andre slippe hans smitte. Mistet lukt og smaksans, sinnsyk hodepine, høy feber, sår hals hoste og utrolig sliten, er fremdeles sliten flere uker senere andre og senvirkninger i ca tre uker. Og dette med tre vaksinedoser. Om han smitter noen uten. Huff. Er vel ikke så forferdelig å være inne en helg for å ta hensyn-

Anonymkode: 8304e...e1d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av hensyn til andre bør man være hjemme, men ikke noe krav. Personlig ville jeg ha holdt meg hjemme. Man vet aldri hvem som blir veldig syke av viruset. Det anbefales fra FHI sin side å.være hjemme ved nyoppståtte  luftveissymptomer og til man føler seg frisk. https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/nye-luftveissymptomer/

Anonymkode: bd544...614

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Altså, det er ikke lenger restriksjoner. Jeg testet positivt for covid på tirsdag, men går på jobb som vanlig, arbeidsgivers ordre. Er kun forkjølet. Tar buss og handler. På onsdag var jeg ute med jobben, arbeidsgivers ordre. 

Har riktignok smittet (minst) halvparten av mine kolleger, men heldigvis er bare halvparten av dem sengeliggende, resten er bare forkjølet. Lurer på om arbeidsgiver fremdeles synes det er smart at koronasyke går på jobb med hoste og snørr. Det blir jo mer sykefravær når alle får det samtidig...

Anonymkode: 96e58...072

For en arbeidsgiver, det er jo fremdeles anbefalt å holde seg hjemme når man er syk. 

Anonymkode: 53568...5f4

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold dere hjemme når dere er syke. Senvirkninger på 6 av 1000 er ikke et lotteri dere bør være ansvarlige for. 4 av 500 damer får senvirkninger. Det er nesten 1 av 100. 

Anonymkode: 501e6...672

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 11.55):

Alle jeg kjenner har hatt covid og ingen ble kjempesyke. Jeg ser ikke på covid som mer stress enn vanlig influensa. Om han har symptomer er det greit å holde seg hjemme uansett sykdom

Anonymkode: d408b...94a

Jeg har nettopp hatt korona, er på 8.dag etter symptomutbrudd, og er fortsatt skikkelig dårlig. Klarer ikke stå på beina pga utmattelse. For en fæl uke det har vært! Alle mulige tenkelige symptomer på kraftig vis. Dette er IKKE en mindre stress enn en vanlig influensa, det er fortsatt sånn at noen av oss blir veldig syke av dette! Vær så snill å tenk litt på andre enn dere selv, når dere vurderer å gå på byen, på kino, på restauranter og andre steder det er mye mennesker, når dere er smittsom med covid!

Anonymkode: 7230c...98b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 11.56):

Altså, det er ikke lenger restriksjoner. Jeg testet positivt for covid på tirsdag, men går på jobb som vanlig, arbeidsgivers ordre. Er kun forkjølet. Tar buss og handler. På onsdag var jeg ute med jobben, arbeidsgivers ordre. 

Har riktignok smittet (minst) halvparten av mine kolleger, men heldigvis er bare halvparten av dem sengeliggende, resten er bare forkjølet. Lurer på om arbeidsgiver fremdeles synes det er smart at koronasyke går på jobb med hoste og snørr. Det blir jo mer sykefravær når alle får det samtidig...

Anonymkode: 96e58...072

Litt av en arbeidsgiver.. Men hvordan føles det å ha smittet så mange kolleger med covid? Du vet enda ikke hvor mange av dem som slipper billig unna, eller som må slite med senfølger.. og du vet heller ikke hvor mange familiemedlemmer som deretter ble smittet, og hvor mange av dem det blir alvorlig for. Nei nå må folk begynne å tenke litt igjen!

Anonymkode: 7230c...98b

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Litt av en arbeidsgiver.. Men hvordan føles det å ha smittet så mange kolleger med covid? Du vet enda ikke hvor mange av dem som slipper billig unna, eller som må slite med senfølger.. og du vet heller ikke hvor mange familiemedlemmer som deretter ble smittet, og hvor mange av dem det blir alvorlig for. Nei nå må folk begynne å tenke litt igjen!

Anonymkode: 7230c...98b

Det føles jo ikke bra i det hele tatt og det er poenget mitt med innlegget. 

Anonymkode: 96e58...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det føles jo ikke bra i det hele tatt og det er poenget mitt med innlegget. 

Anonymkode: 96e58...072

Beklager, plukket ikke opp hva du selv mente om situasjonen. Ja, det er leit at man blir bedt om å komme på jobb med smitte😔

Anonymkode: 7230c...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Warrior

Hadde han vært min kompis så hadde han fått høre det hvis han gikk likevel. Hadde blitt så forbanna. Man går ikke å risikere å smitte andre med vilje som kan bli alvorlig syk bare for man skal være egoist å tenke på seg selv. Er man syk og smittsom så holder man seg hjemme. Man er smittsom første uka tenker jeg, men hvor lenge vet jeg ikke. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har nettopp hatt korona, er på 8.dag etter symptomutbrudd, og er fortsatt skikkelig dårlig. Klarer ikke stå på beina pga utmattelse. For en fæl uke det har vært! Alle mulige tenkelige symptomer på kraftig vis. Dette er IKKE en mindre stress enn en vanlig influensa, det er fortsatt sånn at noen av oss blir veldig syke av dette! Vær så snill å tenk litt på andre enn dere selv, når dere vurderer å gå på byen, på kino, på restauranter og andre steder det er mye mennesker, når dere er smittsom med covid!

Anonymkode: 7230c...98b

Jeg er på dag 11 etter symptomutbrudd og har det like ille enda🥹Gått ned 6 kg, verker i hele kroppen, er kvalm, hodepine og totalt sjakk matt. Foreldrene mine bor her midlertidig, da jeg ikke klarer å ta vare på meg selv. Pga lavt blodtrykk, underernæring og dehydrering var det snakk om innleggelse før helgen. Så blir litt matt når folk ikke bryr seg om smitte, eller omtaler det som en lett forkjølelse»for sånn var det for meg og naboen»🙄

Anonymkode: 4ed5d...a58

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (På 28.10.2022 den 0.20):

En kompis testet positivt denne uka og vurderer å dra ut en tur på byen denne helga. Hvor forsvarlig er det mtp smitte? Mulig at jeg holder meg hjemme om vedkommende drar ut. Har sagt til ham at han bør holde seg hjemme og vinklet det slik at det er best for hans egen del å holde seg hjemme og i ro.

Hvorfor testet han? Var han dårlig, eller var det en han var sammen med som hadde covid?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (7 timer siden):

Hadde han vært min kompis så hadde han fått høre det hvis han gikk likevel. Hadde blitt så forbanna. Man går ikke å risikere å smitte andre med vilje som kan bli alvorlig syk bare for man skal være egoist å tenke på seg selv. Er man syk og smittsom så holder man seg hjemme. Man er smittsom første uka tenker jeg, men hvor lenge vet jeg ikke. 

En annen kompis ville at vi tre skulle ta en øl på fredag, som jeg takket nei til uten å oppgi en grunn. Håper at de skjønner hvorfor, og så får de bare mene at jeg overdramatiserer.

Jeg var ute på byen i går, på en dames initiativ, som har mast om et halloween-arrangement en stund, og covid-kompisen min skulle naturligvis være med.. Jeg satt lengst mulig unna ham, som heldigvis var der det var plass da jeg kom, men han bytta masker og hatter med de andre.

Da han dro derifra fordi han følte seg dårlig (😑) kom han bort til meg og fikk inntrykk av at han ville ta meg i hånda som et slags hade, men jeg var lunken og det ble ikke noe av.

Mulig at han så at jeg klemte en annen kar som jeg jeg kjenner via ham tidligere på kvelden, men han får bare evt være furt for at jeg klemmer andre og ikke vil ta ham i hånda engang selv om han er min nærmeste kompis. Mulig at han skjønner hvorfor.

zemer skrev (6 minutter siden):

Hvorfor testet han? Var han dårlig, eller var det en han var sammen med som hadde covid?

Ja, han følte seg dårlig og har tatt mange tester iløpet av pandemien. Første gangen han har testet positivt. Jeg har antagelig ikke hatt covid ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...