Gå til innhold

Er Modum Bad imot medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at man må trappe ned på alle medisiner før man kommer dit?. Jeg forstår at det ikke er noe poeng å gå på angstdempende medisiner hvis man skal gå i angstbehandling.  Er antidepressiva også no no?  Er filosofien at alle psykiske problemer kan fikses med samtaler og endring av tankemønstre?  

Anonymkode: fec12...8d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje spørre De på Modum bad?

Anonymkode: b42d3...6cd

• Liker 5
Skrevet

Det får du bedre svar på ved å ta direkte kontakt med dem enn å skrive her.

Anonymkode: 7f993...d82

• Liker 1
Skrevet

En venninne av meg måtte slutte på medisiner, hun fikk ikke ta med eteriske oljer heller. Men om det gjelder alle behandlingstilbud de har aner jeg ikke. 

Anonymkode: 12c2e...720

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

En venninne av meg måtte slutte på medisiner, hun fikk ikke ta med eteriske oljer heller. Men om det gjelder alle behandlingstilbud de har aner jeg ikke. 

Hvilken behandling fikk hun? 

Skrevet

På angstavdelingen er det ønsket at pasientene skal trappe ned/slutte på medisiner. På depresjon vet jeg ikke, På traume er det tillatt med medisiner.

Skrevet

Ja det stemmer. Tror det står på nettsiden dems også men jeg har vært der på avdeling angst for voksen traumer og det stod i brevet at man måtte trappe ned med legen og de sa dette til alle som var på vurderingsopphold på avdeling angst som alle er på før de får den ekte behandlingsplassen.  Ingen får komme inn på behandlingsplass uten å være ferdig nedtrappet på angstmedisiner. Jeg tror det gjelder alle avdelinger og ikke bare angst avdelingen

Anonymkode: 4b6bf...8b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eteriske oljer :fnise: 

Anonymkode: b47ad...803

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken behandling fikk hun? 

Litt usikker, men vet hun sliter med både angst og depresjoner. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eteriske oljer :fnise: 

Anonymkode: b47ad...803

Jeg vet 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja det stemmer. Tror det står på nettsiden dems også men jeg har vært der på avdeling angst for voksen traumer og det stod i brevet at man måtte trappe ned med legen og de sa dette til alle som var på vurderingsopphold på avdeling angst som alle er på før de får den ekte behandlingsplassen.  Ingen får komme inn på behandlingsplass uten å være ferdig nedtrappet på angstmedisiner. Jeg tror det gjelder alle avdelinger og ikke bare angst avdelingen

Gjaldt det også antidepressiva? Det er det jeg stusser litt over. Det står ulike ting forskjellige steder. Det er klart man ikke kan gå på valium over tid. Ssri fungerer anerledes der.

Mange har også en hard og vanskelig kombi med både angst og depresjon. Er det forsvarlig at alt skal  mest mukig vekk? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det sånn at man må trappe ned på alle medisiner før man kommer dit?. Jeg forstår at det ikke er noe poeng å gå på angstdempende medisiner hvis man skal gå i angstbehandling.  Er antidepressiva også no no?  Er filosofien at alle psykiske problemer kan fikses med samtaler og endring av tankemønstre?  

Anbefaler deg å se Helene Sandvig sin dokumentar , tror det var sjekker inn, Helene sjekker inn , Modum bad , nrk.no , nrk tv og søk..der vil du få svar på det du spør om

• Liker 1
Skrevet
Baktus skrev (3 minutter siden):

Anbefaler deg å se Helene Sandvig sin dokumentar , tror det var sjekker inn, Helene sjekker inn , Modum bad , nrk.no , nrk tv og søk..der vil du få svar på det du spør om

Episoden handlet om angstbehandlingen, ikke de andre behandlingene de  tilbyr. Jeg har ingen innvendinger mot at man i en angstbehandling må kutte ut beroligende midler, enten det er sovepiller, beroligende og smertestillende.  Er det da like viktig at de kutter ut antidepressiva? Og er det i såfall lurt hvis du har effekt av det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Episoden handlet om angstbehandlingen, ikke de andre behandlingene de  tilbyr. Jeg har ingen innvendinger mot at man i en angstbehandling må kutte ut beroligende midler, enten det er sovepiller, beroligende og smertestillende.  Er det da like viktig at de kutter ut antidepressiva? Og er det i såfall lurt hvis du har effekt av det?

Må si at egentlig syntes jeg det du skriver der ville vært helt på hodet i virkeligheten 😃 beroligende må da hjelpe mot angst og antidepressiva bør skiftes ut med livskvalitet.. det høres mer normalt ut i mine ører.

Skrevet
Baktus skrev (28 minutter siden):

Må si at egentlig syntes jeg det du skriver der ville vært helt på hodet i virkeligheten 😃 beroligende må da hjelpe mot angst og antidepressiva bør skiftes ut med livskvalitet.. det høres mer normalt ut i mine ører.

Tenker du at det er en motsetning mellom livskvalitet og antidepressiva? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker du at det er en motsetning mellom livskvalitet og antidepressiva? 

Ja i høyeste grad, livskvalitet er en opplevelse som en ikke trenger rusmidler eller medisiner til å erstatte.

Skrevet

Gjelder dette sterke smertestillende? (Alvorlig sykdom det på sikt skal dø med)

Anonymkode: 9f9ae...03a

Skrevet

Denne arrogansen mot psykofarmaka, hva skyldes den? Er det ikke godt at det finne medisiner som hjelper symptomlindring mot ulike sykdommer. Er det bar kreft og stoffskifte man kan stå åpent om at man lider av og behandles for? Hvorfor skal ikke mennesker med bipolar lidelse, schizofreni mm få ta medisinene sine som gir dem em løftet livskvalitet, uten å møtes med feks at «livskvalitet er en opplevelse man ikke trenger rusmidler eller medisiner til å erstatte»? Helt enig i at friske mennesker ikke skal måtte ta unødige medisiner da alle medisiner kommer med få eller mange bivirkninger. Men syke mennesker må da få ha medisinene sine i fred uten å måtte argumentere for sin medikasjon.

Anonymkode: 66caa...ab5

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Du får ikke plass på Modum bad om depresjon er ditt primærproblem. Modum bad er traumebehandling og angstbehandling. Om depresjonen stammer fra traumer og du har en traumelidelse med symptomer som preger deg daglig i tillegg til depresjonen kan du sikkert få plass men sannsynligvis må være umedisinert ja. Du kan jo bare ringe dit å spørre om du er i tvil. Hele filosofien deres går ut på ikke-medikamentell behandling og de mener medisiner står i veien for tilbudet og teknikkene de bruker og at hvis man ikke er villig til å følge deres opplegg 100% så er man ikke i målgruppen

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får ikke plass på Modum bad om depresjon er ditt primærproblem. Modum bad er traumebehandling og angstbehandling. Om depresjonen stammer fra traumer og du har en traumelidelse med symptomer som preger deg daglig i tillegg til depresjonen kan du sikkert få plass men sannsynligvis må være umedisinert ja. Du kan jo bare ringe dit å spørre om du er i tvil. Hele filosofien deres går ut på ikke-medikamentell behandling og de mener medisiner står i veien for tilbudet og teknikkene de bruker og at hvis man ikke er villig til å følge deres opplegg 100% så er man ikke i målgruppen

Det høres rart ut. Modum bad har et eget behandlingstilbud for depresjon. Det står riktignok at symptombildet kan være sammensatt med flere ulike diagnoser  men jeg tolker det  ikke dithen komobiditeten er et krav for å få behandling. Jeg kjenner en som var inne til behandling for depresjon.  Han gikk jeg i gruppeterapi med. Fikk ikke inntrykket av at det var noe spesielt traume som lå bak depresjonen. Han er i dag sjef for et stort konsern. 

Det står også et sted at man kan få lov til å bruke antidepressiva hvis det er snakk om alvorlig tilbakevirkende depresjon eller bipolar lidelse. . Hvis man først kommer i betraktning hos Modum så er det rart om depresjonen ikke er alvorlig eller langvarig.   Men betyr det at de ønsker å være et medisinfritt tilbud sånn i utgangspunktet?  slik som recoveryakademiet? i såfall synes jeg det er betenkelig med tanke på oppholdet på Modum og veien videre.  Det kan da innebære at pasientene er veldig mye sykere når de kommer fordi medisinen er tatt fra dem. Slik behandlingssystemet fungerer i dag så er det heller ikke sikkert at de har noen stabil behandler etter oppholdet på Modum.  Så da kommer de ut derifra, overlatt til seg selv. Jeg håper jeg overdramatiserer, og at det ikke er slik virkeligheten er. 

• Liker 1
Skrevet

Ser kommer Ann på hvilken avdeling du skal på, de har ulik praksis.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...