Gå til innhold

Det å være "Harry"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å være Harry var opprinnelig noe man sa om folk som lot seg påvirke av amerikansk populærkultur. Som i at Harry ble oppfattet som et typisk amerikansk navn. Å være opptatt av amerikansk populærkultur ble oppfattet som typisk for arbeiderklassen, mens høyere sosiale lag var typisk mer konservative og rettet mot det europeiske kontinentet den gang. Så Harry var usofistikert og lavere klasse. Etter hvert har jo amerikansk populærkultur blitt populært på tvers av alle sosiale samfunnslag. Ordet harry består likevel som et uttrykk for hva lave samfunnslag typisk er opptatt av som ikke er typisk for høyere sosiale samfunnslag.

Så harry blir et uttrykk for hva den enkelte finner vulgært og typisk lavstatus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

norw skrev (På 16.11.2022 den 12.41):

Det er ofte en viss enighet om hva som er harry. Jeg kjenner en dame på 40+ som er harry. Jeg kan nevne: danskebåten, karaoke, crazy sminke og hårfarge.

...... Og knuller med gutter på ca 25 ?

Anonymkode: 547d0...15b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

...... Og knuller med gutter på ca 25 ?

Aner ikke, men ser ikke på det som harry. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (På 16.11.2022 den 12.41):

Det er ofte en viss enighet om hva som er harry. Jeg kjenner en dame på 40+ som er harry. Jeg kan nevne: danskebåten, karaoke, crazy sminke og hårfarge.

Harry eller ikke, høres jo ut som denne dama har det skikkelig gøy 💃

Savner singstar. Det var livet. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (På 16.11.2022 den 14.28):

Å være Harry var opprinnelig noe man sa om folk som lot seg påvirke av amerikansk populærkultur. Som i at Harry ble oppfattet som et typisk amerikansk navn. Å være opptatt av amerikansk populærkultur ble oppfattet som typisk for arbeiderklassen, mens høyere sosiale lag var typisk mer konservative og rettet mot det europeiske kontinentet den gang. Så Harry var usofistikert og lavere klasse. Etter hvert har jo amerikansk populærkultur blitt populært på tvers av alle sosiale samfunnslag. Ordet harry består likevel som et uttrykk for hva lave samfunnslag typisk er opptatt av som ikke er typisk for høyere sosiale samfunnslag.

Så harry blir et uttrykk for hva den enkelte finner vulgært og typisk lavstatus.

Dette stemmer ikke. Navnet Harry var influert fra Britene og ble i første omgang brukt av overklassen på begynnelsen av 1900-tallet. Det var når arbeiderklassen i hopetall begynte å kalle barna sine dette at navnet Harry ble harry. 

Anonymkode: f3541...4c2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosakatt skrev (41 minutter siden):

Harry eller ikke, høres jo ut som denne dama har det skikkelig gøy 💃

Savner singstar. Det var livet. 

Tviler ikke, men skyhøy harry-faktor på den dama. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er visst skikkelig harry 😅 Er dame 40+, tøyker rullings, liker rosa hettegensere, karaoke og danskebåten 💖😃

Men jeg trives med livet mitt og det som gir meg glede i hverdagen, så da får andre bare mene det de vil 😅

Anonymkode: d2cbb...337

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er visst skikkelig harry 😅 Er dame 40+, tøyker rullings, liker rosa hettegensere, karaoke og danskebåten 💖😃

Men jeg trives med livet mitt og det som gir meg glede i hverdagen, så da får andre bare mene det de vil 😅

Anonymkode: d2cbb...337

For ikke å glemme; bruk av emoji isteden for tegnsetting er harry. Men fra spøk til alvor, harry er jo kult og det høres ut som du lever og har det bra, så da er det bare å fortsette og gjøre din ting!

Anonymkode: f3541...4c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, TS. Ordet "harry" har mistet all mening her på KG fordi det slenges ut om alt man ikke liker.

Anonymkode: cdc8b...ebb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke mindre enn fire personer som er Harry. De er nok alle sammen døpt det, og har ikke valgt navnene sine selv. Alle fire er kule folk, han ene er søkkrik i tillegg, og har verdens kuleste jobb. (Han er animatør).

Å bruke navnet som et begrep på noe man selv ikke liker er barnslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (10 timer siden):

Aner ikke, men ser ikke på det som harry. 

Hehehe.... Konstanterer bare at mange av disse prøver desperat å sjekke (mye)yngre menn/gutter etter noen glass. Spesielt når de er i flokk, på Danskebåten/Kielferja f. eks.   😜  De tror de er såååå sexy og deilige ..😄..     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...