AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #21 Del Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå ønsker jeg å være pirkete, DSBs anbefalinger omhandler fast lading av elbil, ikke en unnentaksvis enkelthendelse som TS beskriver. Det er ikke lov å bruke skjøteledning for å få ladet bilen din hjemme til vanlig eller om du drar til et sted du vet du må lade med skjøteledning. Det er ikke forbudt å bruke skjøteledning for å komme seg ut av en knipe som har oppstått av uforutsette hendelser. DSB sin liste er utdatert, det er ikke lenger lov å bruke vanlig stikk for fast lading av elbil etter siste NEK:2022. Det er derfor krav om at du har ladeboks på hytta dersom du vet at du skal lade der, det er også slutt på å lade på dedikerte stikk på arbeidsplassen din som mange har. DSB henviser til NEK:2017, Det er en norm og ikke en lovgivende tekst eller forskrift, kun anbefaling av hvordan ting burde utføres for å ikke være i strid med lovgivende tekster. https://www.nek.no/wp-content/uploads/2017/12/NEK400-7-722_BETA_2017-12-13.pdf Den lovgivende teksten kalles FEL, Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg. Og er den teksten som definerer hva som er lov eller ikke. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-11-06-1060 FEL er skrevet så vag og generell som mulig for å gi frihet til å kunne designe nett, maskiner og systemer for å løse spissede oppgaver i industrien uten at det er ulovlig. Paragrafen som er mest aktuell når det kommer til lading av elbil på skjøteledning er § 22.Beskyttelse mot skadelige termiske virkninger Elektriske anlegg skal være slik utført at det ikke er noen fare for antennelse av brennbare materialer på grunn av for høy temperatur eller elektrisk lysbue. Det skal ved normal drift heller ikke være noen fare for at mennesker eller husdyr kan bli utsatt for forbrenning. Legg merke til ordlyden "ved normal drift". Jeg vil argumentere for å lade på en kabeltrommel som er trukket helt ut for å lade nok til å komme seg til hjem eller ladestasjon, hva som er nærmest, ikke er en normal situasjon og dermed ikke ulovlig. Hadde dermed TS kjørt til sin venn vell viten om at det ikke var nok batteri på bilen til å komme seg videre uten å lade via skjøteledning, eller at dette er noe som har skjedd flere ganger før; ville jeg vært enig om at det ikke er lov. Anonymkode: 999a6...bb1 Hvorfor setter du deg ikke inn i hva bilprodusent mener? Har ikke de noe peiling på det produktet de leverer? Anonymkode: 5d387...b41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 28. oktober 2022 #22 Del Skrevet 28. oktober 2022 Dette står i manualen til min bil om nødlader og bruk: Ladekabelen må aldri kobles til en skjøteledning eller forgreiner. Ikke bruk en eller flere adaptere mellom ladekabelen og strømuttaket. Bruk ikke eksternt tidsur mellom ladekabel og strømuttak. Så ser ikke ut som skjøteledning bør brukes 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 28. oktober 2022 #23 Del Skrevet 28. oktober 2022 2 hours ago, newman01 said: Dette står i manualen til min bil om nødlader og bruk: Ladekabelen må aldri kobles til en skjøteledning eller forgreiner. Ikke bruk en eller flere adaptere mellom ladekabelen og strømuttaket. Bruk ikke eksternt tidsur mellom ladekabel og strømuttak. Så ser ikke ut som skjøteledning bør brukes Til din bil.... Men ladet TS din bil? Men det er ingen praktiske problemer med å bruke skjøteledning til kortvarig nødlading, uansett hva bilprodusenten sier. Det er advarsler på linje med at kaffen er varm / at man ikke skal dra plastposer over hode / drikke klor. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #24 Del Skrevet 28. oktober 2022 2 hours ago, newman01 said: Dette står i manualen til min bil om nødlader og bruk: Ladekabelen må aldri kobles til en skjøteledning eller forgreiner. Ikke bruk en eller flere adaptere mellom ladekabelen og strømuttaket. Bruk ikke eksternt tidsur mellom ladekabel og strømuttak. Så ser ikke ut som skjøteledning bør brukes Selvsagt skriver de det. Det er de nødt til å skrive for å redde sin egen rygg. Anonymkode: 3f9e8...88f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #25 Del Skrevet 29. oktober 2022 Tiuren skrev (15 timer siden): Til din bil.... Men ladet TS din bil? Men det er ingen praktiske problemer med å bruke skjøteledning til kortvarig nødlading, uansett hva bilprodusenten sier. Det er advarsler på linje med at kaffen er varm / at man ikke skal dra plastposer over hode / drikke klor. Kan du virkelig så lite om strøm? Legg frem den nettsiden som sier det er helt ok, og ufarlig å kjøre stor last gjennom skjøteledning da vel, så får du bevist at du kan ha et snev av korrekthet i din feilaktige påstand! Anonymkode: 5d387...b41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 29. oktober 2022 #26 Del Skrevet 29. oktober 2022 On 10/28/2022 at 5:00 PM, Tiuren said: Til din bil.... Men ladet TS din bil? Men det er ingen praktiske problemer med å bruke skjøteledning til kortvarig nødlading, uansett hva bilprodusenten sier. Det er advarsler på linje med at kaffen er varm / at man ikke skal dra plastposer over hode / drikke klor. Du kan få et ganske stort spenningsfall ved bruk av lange skjøteledninger, og det kan være mindre optimalt for bilens ombordlader. Og jo tynnere kabeltverrsnitt jo større er spenningsfallet. Så ja, det kan være skadelig, akkurat som varm kaffe kan være skadelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 29. oktober 2022 #27 Del Skrevet 29. oktober 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Kan du virkelig så lite om strøm? Legg frem den nettsiden som sier det er helt ok, og ufarlig å kjøre stor last gjennom skjøteledning da vel, så får du bevist at du kan ha et snev av korrekthet i din feilaktige påstand! Anonymkode: 5d387...b41 Før jeg sier noe mer, det er dumt å pushe grensen. Jeg ville ikke ladet med 16 over skjøteledning. Nødlading med 10A går helt fint. Jeg vet. Nå er det bare dumt... Det å kreve at noen skal finne en side" som sier det er helt ok, og ufarlig å kjøre stor last gjennom skjøteledning"🤪 Sier takk til deg og din manglende forståelse for fysikk og "uregjerlige" diskusjons teknikk. Jeg kommer ikke til å prøve å diskutere mer med deg. Nei, jeg kan ikke så lite om strøm, jeg har høyere teknisk utdannelse og har jobbet med elektroteknikk i ca 20 år (riktignok ikke som elektriker). Jeg VET hva som er farlig og hva som går bra. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 29. oktober 2022 #28 Del Skrevet 29. oktober 2022 4 minutter siden, newman01 said: Du kan få et ganske stort spenningsfall ved bruk av lange skjøteledninger, og det kan være mindre optimalt for bilens ombordlader. Og jo tynnere kabeltverrsnitt jo større er spenningsfallet. Så ja, det kan være skadelig, akkurat som varm kaffe kan være skadelig Det står ingenting om lengden på skjøteledningen, men er den merket med 3KW og 1.5mm2 så vil jeg tro den ikke er så utrolig lang. Er det 15m kabel så er vel spenningsfallet ca4V ved 10A om jeg husker rett og det er langt mindre en nettspenningen kan variere. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 29. oktober 2022 #29 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 23.06): Jeg kom i en litt kinky situasjon med elbilen og måtte lade hos en bekjent. 16A Schuko kontakt med utrulla kabeltromme imellom, satt laderen på 16A. Etter tre kvarter stopper ladingen. Etter hvert finner jeg ut at det er kabeltrommen. Det er strøm i stikkontakten, og laderen virker fint den også. Kabeltrommen viser seg å ha 1,5 mm² tverrsnitt og begrensing på 3 kW, noe som vel bare er 13A. Det er ingen strøm i de fire uttaka. Hva er det som har skjedd her? Er kabeltrommen ødelagt for alltid? Anonymkode: 5305c...82e Sannsynligvis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #30 Del Skrevet 29. oktober 2022 Tiuren skrev (3 timer siden): Før jeg sier noe mer, det er dumt å pushe grensen. Jeg ville ikke ladet med 16 over skjøteledning. Nødlading med 10A går helt fint. Jeg vet. Nå er det bare dumt... Det å kreve at noen skal finne en side" som sier det er helt ok, og ufarlig å kjøre stor last gjennom skjøteledning"🤪 Sier takk til deg og din manglende forståelse for fysikk og "uregjerlige" diskusjons teknikk. Jeg kommer ikke til å prøve å diskutere mer med deg. Nei, jeg kan ikke så lite om strøm, jeg har høyere teknisk utdannelse og har jobbet med elektroteknikk i ca 20 år (riktignok ikke som elektriker). Jeg VET hva som er farlig og hva som går bra. Jeg ba deg finne en nettside som underbygger din påstand, dèt klarte du ikke! Og da trekker du deg fra diskusjonen, om at det KAN gå bra å lade med skjøteledning. Jeg tviler faktisk sterkt på din påståtte kvalifikasjon her. Anonymkode: 5d387...b41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #31 Del Skrevet 29. oktober 2022 Det termiske vernet i trommelen er nok løst ut. Vent til trommelen blir kald igjen og trykk inn knappen. Anonymkode: 39c65...0fe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 29. oktober 2022 #32 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kan du virkelig så lite om strøm? Legg frem den nettsiden som sier det er helt ok, og ufarlig å kjøre stor last gjennom skjøteledning da vel, så får du bevist at du kan ha et snev av korrekthet i din feilaktige påstand! Anonymkode: 5d387...b41 Du bør vel kanskje først vise til hvor Tiuren sier det er helt ok og ufarlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #33 Del Skrevet 29. oktober 2022 newman01 skrev (5 timer siden): Du kan få et ganske stort spenningsfall ved bruk av lange skjøteledninger, og det kan være mindre optimalt for bilens ombordlader. Og jo tynnere kabeltverrsnitt jo større er spenningsfallet. Så ja, det kan være skadelig, akkurat som varm kaffe kan være skadelig Spenningsfall er som å helle varm kaffe over batteriet? Men hva skjer når man gjør det? Kortslutning? 🤪 Anonymkode: 5305c...82e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 30. oktober 2022 #34 Del Skrevet 30. oktober 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Spenningsfall er som å helle varm kaffe over batteriet? Men hva skjer når man gjør det? Kortslutning? 🤪 Anonymkode: 5305c...82e Varm kaffe over batteriet går helt fint, det står ingenting i instruksjonsboken eller på internett om at det er farlig 🤪 🤪 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #35 Del Skrevet 30. oktober 2022 Jeg er her bare for å si at det er enorm forskjell på "kinky" og "kinkig". 🤷♀️ Anonymkode: 471cf...ca2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #36 Del Skrevet 30. oktober 2022 3 hours ago, Tiuren said: Varm kaffe over batteriet går helt fint, det står ingenting i instruksjonsboken eller på internett om at det er farlig 🤪 🤪 Det er heller ikke ulovlig å helle kaffe i batteriet. Anonymkode: 5297a...7a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #37 Del Skrevet 30. oktober 2022 Tiuren skrev (8 timer siden): Varm kaffe over batteriet går helt fint, det står ingenting i instruksjonsboken eller på internett om at det er farlig 🤪 🤪 Du tok'n med en gang. Virtuell high five, her. Anonymkode: 5305c...82e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå