AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #1 Del Skrevet 26. oktober 2022 Jeg kom i en litt kinky situasjon med elbilen og måtte lade hos en bekjent. 16A Schuko kontakt med utrulla kabeltromme imellom, satt laderen på 16A. Etter tre kvarter stopper ladingen. Etter hvert finner jeg ut at det er kabeltrommen. Det er strøm i stikkontakten, og laderen virker fint den også. Kabeltrommen viser seg å ha 1,5 mm² tverrsnitt og begrensing på 3 kW, noe som vel bare er 13A. Det er ingen strøm i de fire uttaka. Hva er det som har skjedd her? Er kabeltrommen ødelagt for alltid? Anonymkode: 5305c...82e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #2 Del Skrevet 26. oktober 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg kom i en litt kinky situasjon med elbilen og måtte lade hos en bekjent. 16A Schuko kontakt med utrulla kabeltromme imellom, satt laderen på 16A. Etter tre kvarter stopper ladingen. Etter hvert finner jeg ut at det er kabeltrommen. Det er strøm i stikkontakten, og laderen virker fint den også. Kabeltrommen viser seg å ha 1,5 mm² tverrsnitt og begrensing på 3 kW, noe som vel bare er 13A. Det er ingen strøm i de fire uttaka. Hva er det som har skjedd her? Er kabeltrommen ødelagt for alltid? Anonymkode: 5305c...82e Det er en grunn til at det ikke er lov å lade med skjøteledning. Anonymkode: ffe44...e05 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 26. oktober 2022 #3 Del Skrevet 26. oktober 2022 Da er nok kabel trommelen defekt ja ellers så får du prøve en hårføner eller verktøy på den 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 26. oktober 2022 #4 Del Skrevet 26. oktober 2022 Enten har den en sikring som har gått eller så har dere svidd av noen ledninger. Er en grunn til at dette ikke er lov. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #5 Del Skrevet 27. oktober 2022 Du har jo brukt noe som overhodet ikke skal brukes, til lading av elbil. Anonymkode: 5d387...b41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 27. oktober 2022 #6 Del Skrevet 27. oktober 2022 Det pleier å være em termisk sikring på disse. Den kan normalt resettes ved å trykke på en knapp, vanligvis plassert mellom de 4 uttakene. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #7 Del Skrevet 27. oktober 2022 -jk- skrev (3 timer siden): Det pleier å være em termisk sikring på disse. Den kan normalt resettes ved å trykke på en knapp, vanligvis plassert mellom de 4 uttakene. Tusen takk! Den knappen trykket jeg på, men til liten nytte. Jeg får prøve igjen senere, kanskje det var en forsinkelse der? ...og til alle som påpeker at det er ulovlig og dumt: Det er derfor jeg var så nøye med å beskrive at dette var en nødssituasjon. Ikke hopp på enhver anledning til å hovere! Anonymkode: 5305c...82e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. oktober 2022 #8 Del Skrevet 27. oktober 2022 Senk ladefart til 8A eller 10A, rull ut hele trommelen og ikke legg den i en haug. Du risikerer at termosikring ryker, siden den ikke er designet for den belastningen over så lang tid. Om du er heldig våkner trommel til live etter en stund. Ellers er den ødelagt. Det finner man ut etter en liten halvtime 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 27. oktober 2022 #9 Del Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tusen takk! Den knappen trykket jeg på, men til liten nytte. Jeg får prøve igjen senere, kanskje det var en forsinkelse der? ...og til alle som påpeker at det er ulovlig og dumt: Det er derfor jeg var så nøye med å beskrive at dette var en nødssituasjon. Ikke hopp på enhver anledning til å hovere! Anonymkode: 5305c...82e Ah. Nødssituasjon ja. Da er det jo greit å gjøre dumme ting. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #10 Del Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk! Den knappen trykket jeg på, men til liten nytte. Jeg får prøve igjen senere, kanskje det var en forsinkelse der? ...og til alle som påpeker at det er ulovlig og dumt: Det er derfor jeg var så nøye med å beskrive at dette var en nødssituasjon. Ikke hopp på enhver anledning til å hovere! Anonymkode: 5305c...82e Uansett hva du måtte mene selv om å gjøre det, hadde det vert smartest å bestilt bergingsbil for å frakte den til en ladestasjon. Over ikke smart å gjøre slik uansett hva du måtte mene! Anonymkode: 5d387...b41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 27. oktober 2022 #11 Del Skrevet 27. oktober 2022 13 hours ago, AnonymBruker said: Det er en grunn til at det ikke er lov å lade med skjøteledning. Anonymkode: ffe44...e05 At det ikke er lurt er en ting, men at det ikke er lov er en annen. Har du henvisning til at det ikke er lov å nødlade på den måten? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #12 Del Skrevet 27. oktober 2022 Tiuren skrev (6 timer siden): At det ikke er lurt er en ting, men at det ikke er lov er en annen. Har du henvisning til at det ikke er lov å nødlade på den måten? Les selv Det var dritenkelt å finne den ordlyden du ikke gadd å finne selv Anonymkode: 5d387...b41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #13 Del Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg kom i en litt kinky situasjon med elbilen og måtte lade hos en bekjent. 16A Schuko kontakt med utrulla kabeltromme imellom, satt laderen på 16A. Etter tre kvarter stopper ladingen. Etter hvert finner jeg ut at det er kabeltrommen. Det er strøm i stikkontakten, og laderen virker fint den også. Kabeltrommen viser seg å ha 1,5 mm² tverrsnitt og begrensing på 3 kW, noe som vel bare er 13A. Det er ingen strøm i de fire uttaka. Hva er det som har skjedd her? Er kabeltrommen ødelagt for alltid? Anonymkode: 5305c...82e 😳 Folk tenner nå på de rareste ting! 😳 (Du mener nok kinkig. Kinky betyr noe annet, selv om ordene er beslektet. Og nei, jeg pleier ikke kommentere skrivefeil, men enkelte feil tenker jeg det kan være greit å få luket ut før de dukker opp i en litt mer ... kompromitterende sammenheng enn et innlegg på KG. ) Anonymkode: d609c...cce 6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #14 Del Skrevet 27. oktober 2022 Jeg leste "nødlande", og skjønte ikke hvorfor man hadde en kabeltrommel under flyet.... 🤣🤣🤣 Anonymkode: 9e78b...eb8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 27. oktober 2022 #15 Del Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg leste "nødlande", og skjønte ikke hvorfor man hadde en kabeltrommel under flyet.... 🤣🤣🤣 Anonymkode: 9e78b...eb8 Det kommer så snart elfly blir utbredt. »Skulle bare nødlande…» Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #16 Del Skrevet 27. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Les selv Det var dritenkelt å finne den ordlyden du ikke gadd å finne selv Anonymkode: 5d387...b41 DSB snakker om hva vi skal gjøre regelmessig eller fast ordning, det er ikke lov å lade bilen hjemme over skjøteledning eller fra vanlig stikk som en permanent løsning. Men det er selvfølgelig lov å lade fra trommel for å komme seg ut av en lei situasjon som er helt unntaksvis som TS beskriver. Å lade via trommel kan være brannfarlig dersom kabelen er på trommelen og ikke dratt ut, varme utviklet i de innerste viklingene kan bli så varme at det kan ta fyr i plasten. 16A på 1,5mm2 trommel vil bli varmt. Men det å dra ut kabelen fra trommelen og la den ligge på bakken ute i oktober i Norge er ikke akutt farlig. Til trådens sak så kan det være en smeltesikring som har gått i trommelen. Det er mye å lade på 16A over lenger tid. Det er langt utenfor hva den er designet for å tåle. Anonymkode: 5297a...7a2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 27. oktober 2022 #17 Del Skrevet 27. oktober 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Les selv Det var dritenkelt å finne den ordlyden du ikke gadd å finne selv Anonymkode: 5d387...b41 Denne veiledningen gjelder for etablering av ladepunkter, ikke for bruk av nødlader. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #18 Del Skrevet 28. oktober 2022 Tiuren skrev (9 timer siden): Denne veiledningen gjelder for etablering av ladepunkter, ikke for bruk av nødlader. Sikter til bruk av skjøteledning, som tråden handler om. Litt lurt å sette seg inn i hva du diskuterer? Nødlader er nødlader, ikke forbud mot den nei. Anonymkode: 5d387...b41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #19 Del Skrevet 28. oktober 2022 53 minutter siden, AnonymBruker said: Sikter til bruk av skjøteledning, som tråden handler om. Litt lurt å sette seg inn i hva du diskuterer? Nødlader er nødlader, ikke forbud mot den nei. Anonymkode: 5d387...b41 Nå ønsker jeg å være pirkete, DSBs anbefalinger omhandler fast lading av elbil, ikke en unnentaksvis enkelthendelse som TS beskriver. Det er ikke lov å bruke skjøteledning for å få ladet bilen din hjemme til vanlig eller om du drar til et sted du vet du må lade med skjøteledning. Det er ikke forbudt å bruke skjøteledning for å komme seg ut av en knipe som har oppstått av uforutsette hendelser. DSB sin liste er utdatert, det er ikke lenger lov å bruke vanlig stikk for fast lading av elbil etter siste NEK:2022. Det er derfor krav om at du har ladeboks på hytta dersom du vet at du skal lade der, det er også slutt på å lade på dedikerte stikk på arbeidsplassen din som mange har. DSB henviser til NEK:2017, Det er en norm og ikke en lovgivende tekst eller forskrift, kun anbefaling av hvordan ting burde utføres for å ikke være i strid med lovgivende tekster. https://www.nek.no/wp-content/uploads/2017/12/NEK400-7-722_BETA_2017-12-13.pdf Den lovgivende teksten kalles FEL, Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg. Og er den teksten som definerer hva som er lov eller ikke. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-11-06-1060 FEL er skrevet så vag og generell som mulig for å gi frihet til å kunne designe nett, maskiner og systemer for å løse spissede oppgaver i industrien uten at det er ulovlig. Paragrafen som er mest aktuell når det kommer til lading av elbil på skjøteledning er § 22.Beskyttelse mot skadelige termiske virkninger Elektriske anlegg skal være slik utført at det ikke er noen fare for antennelse av brennbare materialer på grunn av for høy temperatur eller elektrisk lysbue. Det skal ved normal drift heller ikke være noen fare for at mennesker eller husdyr kan bli utsatt for forbrenning. Legg merke til ordlyden "ved normal drift". Jeg vil argumentere for å lade på en kabeltrommel som er trukket helt ut for å lade nok til å komme seg til hjem eller ladestasjon, hva som er nærmest, ikke er en normal situasjon og dermed ikke ulovlig. Hadde dermed TS kjørt til sin venn vell viten om at det ikke var nok batteri på bilen til å komme seg videre uten å lade via skjøteledning, eller at dette er noe som har skjedd flere ganger før; ville jeg vært enig om at det ikke er lov. Anonymkode: 999a6...bb1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #20 Del Skrevet 28. oktober 2022 Gud så mange bedrevitere her. Jeg er sikker på at mange av de samme drar hjem og setter på 2000W vifteovn i en skjøteledning, på samme kurs som det også står en TV koblet til, router, laptop eller noe annet. Dette er elektronikk, fysikk. Litt koronahode i dag, men tallene ser ut til å være innenfor kravene. Da er det sannsynlig slitasje, feil bruk eller feil fra fabrikat. Det skal ikke mye til å ødelegge slike ledninger, særlig ikke om de rulles inn og ut ofte. De ligger som regel også utsatt for elementene i større grad enn andre ledninger, og enkelte er rett og slett ikke vanntette (usikker på om det sto noe om fuktighet/vann her). Men å komme med slike kommentarer som får en selv til å føle seg smart, "se, derfor skal du ikke gjøre sånt (men jeg aner ikke hvorfor)", er bare unødvendig. Anonymkode: 2d341...0b2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå