Gå til innhold

P-piller for akne, redd for blodpropp!?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er to uker siden jeg hadde time hos hudlegen og fikk epiduo. Tror dere jeg kan bestille ny time nå for å prøve p-piller eller kommer han til å si at jeg må bruke epiduo lengre først? Han nevnte jo på timen at jeg kunne prøvd p-piller, så tror ikke jeg MÅ prøve krem først når jeg har prøvd det før og gått på isotretinoin 

Anonymkode: cdc12...34f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og burde jeg snakke med familie før jeg begynner på p-piller pga bivirkninger og sånt?

Skrevet

Huden min er så fæl nå at jeg gråter hele tiden😫

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 19.44):

Hvordan får man 15kg mer vann i kroppen? Det er jo ikke mulig?

Helt mulig for meg, gikk ned et par klesstørrelser og bh størrelser sammen med de 15kg vann. Tisset hver halvtime i to tre dager etterpå. Har sett samme virkningen på folk som går åå cerazette

Anonymkode: d6ca4...b8e

Skrevet

Jeg vil bare begynne på pillene nå siden det uansett tar lang tid før de virker, men hadde jo hudlegetime for såvidt to uker siden, så føler det er teit å komme tilbake allerede😭

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt mulig for meg, gikk ned et par klesstørrelser og bh størrelser sammen med de 15kg vann. Tisset hver halvtime i to tre dager etterpå. Har sett samme virkningen på folk som går åå cerazette

Anonymkode: d6ca4...b8e

Hmmm

Skrevet

.

Skrevet

Har 2 søstre som fikk slag pga p- piller. Begge var røkere. Ville ikke tatt sjansen uansett med din familiehistorikk. 

Anonymkode: 01162...c29

Skrevet

Siden du sier at du har prøvd alt, har du forsøkt å øke mineralinnholdet i kroppen? F.eks. ved å ta tilskudd av kalsium, magnesium, sink og jod? 

Det koster nesten ingenting og er helt uten negative bivirkninger. Det er selvsagt ikke noen garanti for at det virker og hvis det gjør det, vil det uansett ta måneder før du merker forskjell. Det tar tid å korrigere mineralmangel.

Poenget er at mineraler er råvarer som kroppen bruker for å produsere hormoner og enzymer. Mineralmangel kan gi hormonforstyrrelser som utløser mange plager og kan gjøre at medisin virker mindre effektivt.

Anonymkode: bbfcb...75c

Skrevet

fikk blodpropp av mercilon. da jeg sluttet fikk jeg et voldsomt kviseutbrudd i trynet og rygg. tok 2 år før det roet seg .

Anonymkode: 60183...edf

Skrevet

Jeg får ikke lov til å gå på p piller fordi jeg har leiden-mutasjon. Det er den som i hovedsak høyner risikoen for blodpropp hos p-pillebrukere. Jeg bruker minipillen. 

Du kan jo sjekke deg for leiden, hvis du er engstelig. Men p-piller skal jo være trygt for de som ikke har det. Jeg vet at det er ganske nytt at de sjekker for leiden. Dette gjorde de ikke før, så da var det jo flere som fikk blodpropp. Også er det økt risiko for blodpropp hvis du røyker, er veldig usunn og sånt.

Anonymkode: c2700...2d2

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 15.32):

Mini-piller er kanskje tryggere. Men det er MANGE som får blodpropp av p-piller - det bare snakkes ikke så mye om ;)

Anonymkode: 03bc0...19a

Det er enda færre som står frem og snakker om at de går/har gått på p-piller uten å få blodpropp. Omtrent ingen.
Det er alltid skrekkhistoriene man hører mest om.

Så lenge man er frisk og ikke har gentypen som gir høyere risiko for blodpropp, har man svært lav risiko for å få blodpropp. Faktisk er risikoen høyere under et svangerskap, og man er jo ikke akkurat veldig hysterisk da heller siden det går bra i de fleste tilfeller.

Anonymkode: 85013...93b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 15.24):

Legen din skal teste deg for blodpropp-gener før de skriver ut resept på p-piller, så pust med magen og gå til legen du.... 

Anonymkode: 3fd26...e7c

Jeg har gått på Diane i mange år, og ble aldri testet for noe som helst!

Anonymkode: a3116...8cf

• Liker 2
Skrevet

Bestilt time😬

Skrevet

Bør jeg fortelle foreldrene mine at jeg tenker å gå på p-piller? Siden det gir økt blodpropp-risiko og sånt…

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bør jeg fortelle foreldrene mine at jeg tenker å gå på p-piller? Siden det gir økt blodpropp-risiko og sånt…

Hvor gammel er du? Nei, ser absolutt ingen grunn til det. Og det er kun forhøyet blodpropp risiko hvis man røyker og/eller er overvektig. 

Hvirfor kan du ikke bare ringe hudlegen, si du har ombestemt deg og gjerne vil ha resept på P-piller. Du må vel ikke inn til time. 

Anonymkode: 5722b...91a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor gammel er du? Nei, ser absolutt ingen grunn til det. Og det er kun forhøyet blodpropp risiko hvis man røyker og/eller er overvektig. 

Hvirfor kan du ikke bare ringe hudlegen, si du har ombestemt deg og gjerne vil ha resept på P-piller. Du må vel ikke inn til time. 

Å? Må jeg ikke bestille time? Vet ikke om jeg kan ringe hudlegen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er enda færre som står frem og snakker om at de går/har gått på p-piller uten å få blodpropp. Omtrent ingen.
Det er alltid skrekkhistoriene man hører mest om.

Så lenge man er frisk og ikke har gentypen som gir høyere risiko for blodpropp, har man svært lav risiko for å få blodpropp. Faktisk er risikoen høyere under et svangerskap, og man er jo ikke akkurat veldig hysterisk da heller siden det går bra i de fleste tilfeller.

Anonymkode: 85013...93b

Dette er bare tull. De som har forhøyet risiko for blodpropp er de som røyker og/eller er overvektig. Har gått på yasmine mini-pille av og på i flere år, har aldri måtte teste meg for slikt - og jeg sa først til legen at jeg var skeptisk pga ryker om blodpropp. Så dette er både utdatert og feil . Du skremmer folk.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...