Gå til innhold

P-piller for akne, redd for blodpropp!?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det finnes andre legemidler for akne enn isotretinoin. Både kremene basiron (reseptfritt) og skinoren (reseptpliktig) er effektive 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissKatt skrev (1 minutt siden):

Det finnes andre legemidler for akne enn isotretinoin. Både kremene basiron (reseptfritt) og skinoren (reseptpliktig) er effektive 

Sa at jeg hadde prøvd alt. Basiron er det første man prøver..

Anonymkode: cdc12...34f

Skrevet

Yasmin reddet huden og psyken min. Det er så mye som kan gi deg blodpropp at du må bare bestemme deg for hvilken blodpropprisiko som er verdt det. For meg er Yasmin verdt det. 

Anonymkode: 86e6c...81d

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sliter veldig med akne som går innpå min psykiske helse, selv om det ikke er ekstremt ille, prøvd alt, også isotretinion, ingenting hjelper eller gir varig resultat. Hudlegen sa at jeg burde gå på p-piller siden det er hormonelt, mest rundt haken, og jeg føler jeg er villig til å prøve hva som helst så lenge jeg får ren hud- det hadde hjulpet så på min psykiske helse og stress osv, men samtidig er de p-pillene som hjelper for akne østrogenbaserte (som diane) og øker derfor risiko for blodpropp og brystkreft (?), og det friker meg litt ut. Moren min døde av brystkreft, og tanten min fikk det også veldig ung, men jeh har testet negativt på brystkreft-genene. Jeg tror også jeg har litt genetisk forhøyet kolesterol, men ikke veldig ille, og vet ikke om kolesterol øker risiko for blodpropp enda mer?  Jeg prøver å veie økt blodpropp- og ev brystkreft-risiko mot et generelt mye bedre liv hvis jeg får ren hud, i tillegg til å ikke risikere å bli gravid, OG slippe mensen… Aner ikke hva jeg skal gjøre, hva tenker dere? Synes p-piller (kombinasjons, ikke mini) er skummelt, men er villig til å gjøre alt for ren hud…

Sky pillene som pesten.

Legg om kostholdet. Start med basismat i et ca 2 mnd, også tilføy en og en ny matvare, så finner du ut hva du reagerer på. 

Jeg har vært kjempefin i huden i ca et halvt år nå, men for tre dager siden så spiste jeg Crème fresh, og da fikk jeg antydning til kviser dagen etterpå. Også spiste jeg resten av boksen i går, og nå ser det ut som om jeg har stukket ansiktet inn i en bikube😬 Jeg vet at det går over, men det blir ikke mer Crème Fresh på meg i fremtiden. 

Anonymkode: b1819...340

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Sa at jeg hadde prøvd alt. Basiron er det første man prøver..

Det første man prøver er å se på kostholdet. Ikke spise piller eller smøre seg med gift. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sky pillene som pesten.

Legg om kostholdet. Start med basismat i et ca 2 mnd, også tilføy en og en ny matvare, så finner du ut hva du reagerer på. 

Jeg har vært kjempefin i huden i ca et halvt år nå, men for tre dager siden så spiste jeg Crème fresh, og da fikk jeg antydning til kviser dagen etterpå. Også spiste jeg resten av boksen i går, og nå ser det ut som om jeg har stukket ansiktet inn i en bikube😬 Jeg vet at det går over, men det blir ikke mer Crème Fresh på meg i fremtiden. 

Har prøvd det i sånn 10 år som jeg har hatt akne, og eneste det har gitt meg er spiseforstyrrelser🥲 Er umulig å leve et normalt sosialt liv og ikke spise noe «galt»

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det første man prøver er å se på kostholdet. Ikke spise piller eller smøre seg med gift. 

Prøvd det. Sa jeg hadde prøvd alt:)

• Liker 1
Skrevet

Har seriøst angst for å spise noe med meieri eller sukker i seg😭 eller peanøtter, soya osv

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har prøvd det i sånn 10 år som jeg har hatt akne, og eneste det har gitt meg er spiseforstyrrelser🥲 Er umulig å leve et normalt sosialt liv og ikke spise noe «galt»

Nei, det er fullt mulig. Bare tøv. Tenk på allergikere, de lever da normale sosiale liv de også, de er bare restriktive. Og det at du har utviklet spiseforstyrrelser, har ingenting med et sunt og balansert kosthold å gjøre. 

Man må ikke spise det samme som naboen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Prøvd det. Sa jeg hadde prøvd alt:)

Jeg tror ikke noe på deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har seriøst angst for å spise noe med meieri eller sukker i seg😭 eller peanøtter, soya osv

Angst er noe annet enn et sunt og riktig kosthold for din kropp. Det er mentalt.

Er du allergisk mot disse matvarene, eller bare redd? 

Jeg har angst for å spise noe galt jeg også. Men jeg kan dø hvis jeg gjør det, får akutt reaksjon etter 10 minutter av enkelte matvarer, og da er det rett på sykehus og kritisk.

Skrevet

For min del var Diane genialt når jeg brukte den i tjueårene... Huden ble bra og vekta gikk ned, har ingen klager. Etter jeg sluttet så kom syklusen i orden og så har ingen dårlig erfaringer med Diane, har for øvrig PCOS så min hud hadde ikke blitt fantastisk uansett hva jeg hadde spist.

Når det er sagt så hadde jo nok ikke våget å begynne på den igjen med tanke på blodpropp fare og det hele men nå er jeg gammel, har barn og huden min har aldri vært bedre selv om vekta ikke er noe å skryte over.. 😄 . Hadde jeg vært ung og barnløs så hadde jeg ikke hatt problemer med å starte opp igjen. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Sliter veldig med akne som går innpå min psykiske helse, selv om det ikke er ekstremt ille, prøvd alt, også isotretinion, ingenting hjelper eller gir varig resultat. Hudlegen sa at jeg burde gå på p-piller siden det er hormonelt, mest rundt haken, og jeg føler jeg er villig til å prøve hva som helst så lenge jeg får ren hud- det hadde hjulpet så på min psykiske helse og stress osv, men samtidig er de p-pillene som hjelper for akne østrogenbaserte (som diane) og øker derfor risiko for blodpropp og brystkreft (?), og det friker meg litt ut. Moren min døde av brystkreft, og tanten min fikk det også veldig ung, men jeh har testet negativt på brystkreft-genene. Jeg tror også jeg har litt genetisk forhøyet kolesterol, men ikke veldig ille, og vet ikke om kolesterol øker risiko for blodpropp enda mer?  Jeg prøver å veie økt blodpropp- og ev brystkreft-risiko mot et generelt mye bedre liv hvis jeg får ren hud, i tillegg til å ikke risikere å bli gravid, OG slippe mensen… Aner ikke hva jeg skal gjøre, hva tenker dere? Synes p-piller (kombinasjons, ikke mini) er skummelt, men er villig til å gjøre alt for ren hud…

Når man godkjenner medisiner (som p-piller) så aksepterer man at en økt risiko for sykdom og død. Hvor høy risiko man aksepterer er avhengig av risikoen ved sykdommen (eller tilstanden) medisiner skal behandle. La oss si sjansen for død er 30% ved en diagnose. Men godkjenner da en god del risiko fra medisinene mot sykdommen. Dersom man må.

P-piller har en viss risiko, spesielt når man begynner å ta dem. Det er fordi den kjente risikoen for død og/eller varig sykdom om en kvinne blir gravid (som er «sykdommen p-piller hjelper mot) er høy. Å bli gravid og føde et barn er det farligste de fleste kvinner gjør. Av samme grunn er ikke p-piller godkjente for menn - de løper nøyaktig null sjanse for sykdom og død om de gjør en kvinne gravid. 

Så må du jo spørre deg om risikoen er verdt det for deg, personlig. Livet er kvalitet fremfor kvantitet, så hva hjelper det å leve til man er 120 om det er 120 elendige år. Da bør man kanskje foretrekke 70 gode år. Men siden ditt problem er nmentalt er faren relativt stor for at du når kvisene er borte velger deg noe annet uvesentlig å fiksere på. Som nesa, øyenbrynene, fregnete dine eller annet. Å behandle selve sykdommen - altså det at du har fått for deg at utseende er vesentlig - fremstår mer konstruktivt. Og mer trolig å føre til 120 gode år. 

Jeg anbefaler å sette inn innsats på å endre holdning. Det vil du ha glede av livet ut. Og om du vil ha sex uten å risikere sykdom og død? Da begynner du med p-piller.

Anonymkode: 566ad...fa3

Skrevet

Jeg sa da han foreslo p-piller at jeg ikke ville det, så han sa ikke så mye mer om det. Fikk resept på epiduo, som jeg har brukt før og tviler på hjelper, men har bare gått en uke, så tror jeg bestiller ny time hos hudlegen om to uker eller noe og ber om p-piller:/ 

Epidou tørker ut huden å ødelegger hudbarrieren. P-piller som hjelper mot huden er såkalte mini-piller og de inneholder lite hormoner, jeg har vært veldig fornøyd med Yasmin ihvetfall. Og mennesker som er normalvektige/slanke og sunne, trenger ikke bekymre seg for blodpropp. 

Bruker du ingen gode produkter for huden? En rens som styrker hudbarrieren og som renser godt, et serum og en god krem. 
Jeg bruker CeraVe SOS Shooting, morgen og kveld bruker jeg niacemide + zinc serum fra The Ordinary (hjelper mot urenheter og øker fukt). På kvelden bruker jeg Dr.Greve Pharma Bio-Retinol nattkrem, og om morgningen bruker jeg HA-serum og CeraVe fuktighetskrem. 

Alle disse produktene har gjort mye bra for huden min, og jeg anbefaler deg å finne produkter tilpasset din hud. Jeg anbefaler CeraVe, Zinc-serum fra The Ordinary og Dr.Greve Pharma sine kremer (de er også anti-age, jeg blir 30 år i år så 😅).

Anonymkode: 5722b...91a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mini-piller er kanskje tryggere. Men det er MANGE som får blodpropp av p-piller - det bare snakkes ikke så mye om ;)

Anonymkode: 03bc0...19a

Hva er mange mener du? Siden det er sjelden og ikke akkurat en betydelig økning i risiko. Du er klar over at graviditet øker risikoen betydelig mye mer for blodpropp, så da regner jeg med du kjenner supermange som har fått blodpropp under graviditet siden dette da må være ultramange i forhold til de som får det på p-piller? Jeg personlig kjenner ingen som har fått blodpropp hverken av p-piller eller under graviditet.

Anonymkode: 33c7c...b38

Skrevet

Jeg gikk på yasmin mot kviser, hadde perfekt hud, men gikk opp 15kg i vannmengde og ble behandlet for selvmordforsøk 2 ganger, alle de årene jeg gikk på ppiller hadde jeg helt ødelagt psyke, jeg gikk på yasmin fra jeg var 15 til jeg var 23, når jeg sluttet så ble jeg en HELT annen person, en person jeg ikke hadde møtt før fordi jeg hadde gått på de pillene hele overgangen fra tenåring til voksen. Jeg anbefaler det ikke, det er ikke verdt det i den grad. Jeg angrer så dypt. Er 35 og har fortsatt kviser, men er i allefall lykkelig. 

Anonymkode: d6ca4...b8e

Skrevet

.

Skrevet

Jeg gikk på yasmin mot kviser, hadde perfekt hud, men gikk opp 15kg i vannmengde og ble behandlet for selvmordforsøk 2 ganger, alle de årene jeg gikk på ppiller hadde jeg helt ødelagt psyke, jeg gikk på yasmin fra jeg var 15 til jeg var 23, når jeg sluttet så ble jeg en HELT annen person, en person jeg ikke hadde møtt før fordi jeg hadde gått på de pillene hele overgangen fra tenåring til voksen. Jeg anbefaler det ikke, det er ikke verdt det i den grad. Jeg angrer så dypt. Er 35 og har fortsatt kviser, men er i allefall lykkelig. 

Anonymkode: d6ca4...b8e

Hvordan får man 15kg mer vann i kroppen? Det er jo ikke mulig?

Skrevet

.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...