Gå til innhold

P-piller for akne, redd for blodpropp!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter veldig med akne som går innpå min psykiske helse, selv om det ikke er ekstremt ille, prøvd alt, også isotretinion, ingenting hjelper eller gir varig resultat. Hudlegen sa at jeg burde gå på p-piller siden det er hormonelt, mest rundt haken, og jeg føler jeg er villig til å prøve hva som helst så lenge jeg får ren hud- det hadde hjulpet så på min psykiske helse og stress osv, men samtidig er de p-pillene som hjelper for akne østrogenbaserte (som diane) og øker derfor risiko for blodpropp og brystkreft (?), og det friker meg litt ut. Moren min døde av brystkreft, og tanten min fikk det også veldig ung, men jeh har testet negativt på brystkreft-genene. Jeg tror også jeg har litt genetisk forhøyet kolesterol, men ikke veldig ille, og vet ikke om kolesterol øker risiko for blodpropp enda mer?  Jeg prøver å veie økt blodpropp- og ev brystkreft-risiko mot et generelt mye bedre liv hvis jeg får ren hud, i tillegg til å ikke risikere å bli gravid, OG slippe mensen… Aner ikke hva jeg skal gjøre, hva tenker dere? Synes p-piller (kombinasjons, ikke mini) er skummelt, men er villig til å gjøre alt for ren hud…

Anonymkode: cdc12...34f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tenkt på hudbehandlinger? 

Anonymkode: 704de...4b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du tenkt på hudbehandlinger? 

Anonymkode: 704de...4b1

Som hva? Har som sagt prøvd alt

Skrevet

Nekter iso igjen siden håret mitt fortsatt er ødelagt og det ga meg masse arr

Skrevet

Om du er under 35 år og ikke røyker, så er faren for blodpropp relativt lav.

Du kan jo prøve p-pillen i tre måneder, også tar du en vurdering om du synes det har tilstrekkelig effekt?

Anonymkode: ad857...39a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du er under 35 år og ikke røyker, så er faren for blodpropp relativt lav.

Du kan jo prøve p-pillen i tre måneder, også tar du en vurdering om du synes det har tilstrekkelig effekt?

Anonymkode: ad857...39a

Er 20 og aldri røyker i mitt liv. Er redd for at jeg stresser for mye og at det kan gi blodpropp da…

Skrevet

Legen din skal teste deg for blodpropp-gener før de skriver ut resept på p-piller, så pust med magen og gå til legen du.... 

Anonymkode: 3fd26...e7c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Du har prøvd alt, så du har sikkert også prøvd tetracyclin. 

Jeg begynte selv på diane p-pille da jeg var ung, mest for prevensjon men også for å få mindre plager ved mens. Fikk fin hud da! MEN - jeg fikk også blodpropp i leggen og kan aldri ta hormoner igjen, heller ikke østrogentilskudd i overgangsalderen. Hadde jeg visst mer den gangen jeg var ung, hadde jeg aldri begynt på p-piller. Nå har jeg hormonspiral - den er trygg fordi den har veldig lite hormoner og kun virker lokalt i livmor, jeg har rådført meg med flere gynekologer. 

Anonymkode: 03bc0...19a

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Legen din skal teste deg for blodpropp-gener før de skriver ut resept på p-piller, så pust med magen og gå til legen du.... 

Mulig de skal det nå. Når jeg var 20 for snart 30 år siden ble jeg kun spurt om det var noe hjerte/kar sykdom i familien. Jeg visste jo ikke det. Men viste seg at det hadde det faktisk vært. Så ta det litt på alvor. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har prøvd alt, så du har sikkert også prøvd tetracyclin. 

Jeg begynte selv på diane p-pille da jeg var ung, mest for prevensjon men også for å få mindre plager ved mens. Fikk fin hud da! MEN - jeg fikk også blodpropp i leggen og kan aldri ta hormoner igjen, heller ikke østrogentilskudd i overgangsalderen. Hadde jeg visst mer den gangen jeg var ung, hadde jeg aldri begynt på p-piller. Nå har jeg hormonspiral - den er trygg fordi den har veldig lite hormoner og kun virker lokalt i livmor, jeg har rådført meg med flere gynekologer. 

Æææ du fikk blodpropp? Da kan det jo ikke være en sååå liten risiko

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Mulig de skal det nå. Når jeg var 20 for snart 30 år siden ble jeg kun spurt om det var noe hjerte/kar sykdom i familien. Jeg visste jo ikke det. Men viste seg at det hadde det faktisk vært. Så ta det litt på alvor. 

Begynte på p-piller for over 20 år siden, da ble jeg testet før legen skrev ut p-pille resept.
Selvsagt spørs det sikkert litt på legen, men om TS legger frem tanker og frykt for blodpropp, så tester sikkert legen dette slik som de skal. 

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg får ofte kramper i leggen på natta, så redd jeg hadde fått panikk når det skjer hvis jeg går på p-piller. Så stressende å måtte være klar for å ringe ambulanse hver gang man får litt vondt i et ben, arm eller lunge/hjertet

Skrevet

Man har økt risiko for blodpropp hvis man er overvektig og/eller røyker. Du er vel ung og normalt sunn? Så det er ingenting å bekymre seg for. Jeg startet på Yasmine pga hormonelle hudproblemer, og har gått på de av og på siden 2017. Er kjempe fornøyd med de, fikk de skrevet ut av hudlegen. Jeg er slank, sunn og røyker ikke - og hudlegen min betrygget meg med at det er svært sannsynlig at en som meg ville fått blodpropp pga P-piller. Man blir også anbefalt disse mini-pillene hvis man sliter hormonelt, og da syntes jeg du skal starte på de. Dumt at legen din ikke klarer å betrygge deg. 

Anonymkode: 5722b...91a

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man har økt risiko for blodpropp hvis man er overvektig og/eller røyker. Du er vel ung og normalt sunn? Så det er ingenting å bekymre seg for. Jeg startet på Yasmine pga hormonelle hudproblemer, og har gått på de av og på siden 2017. Er kjempe fornøyd med de, fikk de skrevet ut av hudlegen. Jeg er slank, sunn og røyker ikke - og hudlegen min betrygget meg med at det er svært sannsynlig at en som meg ville fått blodpropp pga P-piller. Man blir også anbefalt disse mini-pillene hvis man sliter hormonelt, og da syntes jeg du skal starte på de. Dumt at legen din ikke klarer å betrygge deg. 

USANNSYNELIG mente jeg. 🤣

Skrevet

Mini-piller er kanskje tryggere. Men det er MANGE som får blodpropp av p-piller - det bare snakkes ikke så mye om ;)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sa da han foreslo p-piller at jeg ikke ville det, så han sa ikke så mye mer om det. Fikk resept på epiduo, som jeg har brukt før og tviler på hjelper, men har bare gått en uke, så tror jeg bestiller ny time hos hudlegen om to uker eller noe og ber om p-piller:/ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mini-piller er kanskje tryggere. Men det er MANGE som får blodpropp av p-piller - det bare snakkes ikke så mye om ;)

😭😭😭😭😭

Skrevet

Minipiller gir motsatt effekt av kombinasjons, så det skal jeg i hvert fall ikke på

Skrevet

Skjønner ikke hvor stor den blodpropp-risikoen er! Stresser meg

Skrevet

Jeg går på de pillene, men jeg har gått på de i 15 år og det setter meg i en annen posisjon enn deg. Jeg har gått på de så lenge at kroppen har tilpasset seg og det er lite fare for blodpropp. Faren er størst de første mnder.

Grunnen til at jeg likevel skriver:

Greia er at min lege sier at om jeg hadde begynt nå så ville jeg bare ha fått gå på de ett år. Han sier dette er de nye retningslinjene de har. Så om jeg var deg ville jeg sjekket ut hva din lege mener om dette. For å bare gå på de ett år er jo lite vits. Bare ett tips. Spør. Er det mulig slik at også en svakere p-pille kan hjelpe ?

Men det med å avgjøre: faren er jo der og det er ett valg en må ta. En hører jo en sjelden gang om unge som får blodpropp pga disse pillene. Kanskje det finnes noe statistikk du kan finne om saken som hjelper deg ta valget ?

Jeg vet hvor fortvilende det er med kviser. Jeg angrer ikke på mitt valg. Men må jo hele tiden vurdere saken.

Anonymkode: 9d133...bbf

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...