Gå til innhold

Husbrann


Gjest lumina

Anbefalte innlegg

:tristbla: Det brenner i nabolaget, tjukk svart røyk over hele bydelen.. Jeg håper, og ber om at det ikke var noen der inne!

Men det fikk meg til å tenke litt, hva gjør jeg for å unngå brann?

Jeg har aldri stearinlys på uten tilsyn

Passer på å slå av platene på komfyren

Passer på at ovnen ikke er tildekket

Er utrolig sløv med å huske på å slå av elektriske maskiner (tv'n da, i hovedsak) i selve aparatet.

Hva med disse julegreiene.. julestjerna i vinduet f.eks.. Den står på hele døgnet her.. Er riktignok ikke borti gardiner eller noe, men..

Og så leier vi.. vi kan jo være så flinke vi vil, men vi kan fortsatt ikke hindre husverter å glemme lys på, eller plater eller noe..

Huff, mitt verste mareritt (ett av de iallefall) er brann

Hva gjør du for å unngå brann hjemme?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_gullet_*

Dra ut kontakt av vannkoker.

Pulverapparat tilgjengelig i leiligheten

Brannvarsler i leiligheten

Slå av julelys om natten/da du er borte

Ikke sett på vaskemaskin å gå fra den.

Ikke kast kjemikalier i søpla 8eks neglelakkfjerner)

Vær obs på telysene. De er farlige

Slå av tv, ikke bare fjernkontroll.

Dra ut kontakter da du drar vekk/ved lyn og torden

Husk å få proffe til å støvsuge tv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i at brann er det verst tenkelige marerittet. Tenk å miste alt man eier :tristbla:

Det jeg gjør for å forhindre brann:

- drar ut kontakter på vannkoker/kaffetrakter

- skrur av julestjerner og adventstaker

- går aldri fra vaskemaskina/tørketrommel

- går aldri fra vedovenen når det brenner som verst

- har brannslukkingsapparater på kjøkken og sentralt plassert i huset

- har sentralt plasserte røykvarslere. Skal montere flere.

- slår av TV'n med av/på knappen på apparatet

- slår av oljeovner i rom vi ikke må ha det varmt hele tiden

- er forsiktig med levende lys. Står aldri uten tilsyn, slukker dem om jeg er trøtt på kvelden, så jeg ikke sovner fra dem.

- og for de som røyker må jo røyking på senga være :fy_fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brann i nabolaget er helt forferdelig. Huset til naboen min brann ned for noen år siden. Det blir så nært da, tenker liksom at det like gjerne kunne vært hos deg selv.

Jeg er veldig forsiktig med bruk av elektrisk utstyr om natten. Bare en varmeovn som står på om det er kaldt. Vasker aldri klær seint på kvelden, og skrur alltid helt av vaskemaskinen. Passer på å ikke ha for mange kontakter i samme skøyteledning. Viss jeg bruker levende lys, er jeg forsiktig med bruk av mansjetter og sånn. Ellers er det ikke så mye som skal til for at det blir litt tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å miste familie og venner i brann er da det verste. Materialistiske ting kan tross alt erstattes.

Nå ryktes det heldigvis at alle i familien kom seg ut i tide.. Men husker med gru på den brannen for noen år siden da en liten gutt og to tvillingjenter brant inne.. :tristbla:

Brann er noe som kan ramme alle, i mange tilfeller rammer det hekt vilkåring. Nyttårsraketter f.eks. Feil i elektriske anlegg. Har i det siste hørt om flere barneleker på strøm/batteri som har eksplodert sånn helt plutselig..:overrasket: ikke minst mobiltelefoner kan jo eksplodere (har riktignok bare hørt om ett tilfelle, men...)

Syntes ideen om påbud av sprinkleranlegg er interessant, jeg. Når jeg skal bygge hus, skal jeg definitivt ha sprinkleranlegg..

Så også på ekstrem oppussing om å bygge stål mellom etasjene så hvis det brenner i nederetasjen, så når ikke brannen opp like fort..

Bor man i 2 etasje eller har soverom i 2. og opp, er jo brannstige tilgjengelig fra alle soverom et MUST!

Ekkelt å oppleve brann på nært hold, og øynene åpnes om hvor fort ting kan skje. Får bare håpe jeg fortsatt har dette i tankene når jeg selv skal bygge, om noen år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...