Gå til innhold

Lage julegaver selv: Tips ønskes!


Lourdes

Anbefalte innlegg

Gjest GJEST*_MEG:)

Lag ei lita bok. Der kan det være f.eks bilder, dikt, sanger, oppskrifter og kanskje noen blanke sider hvor mottakeren kan skrive litt selv. Kanskje prøve å lage en sang elns. Det skal jeg til familien min:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bartenina

Saltskrubb! Det har jeg laget, tenkte egentli å lage med jojobaolje, men det var virkelig dyrt, så det ble en nøytral matolje og eucalyptus-olje for lukta sin del. Deilig i dusjen :-)

Ellers syr jeg gaveposer, julestrømper, lommebøker o.l og strikker sokker og kjøkkenkluter og skjerf og hekler luer.

Tidligere har jeg bakt anisnøtter eller grovkjeks, eller laget julegodt av smeltet sjokolade, rosiner og salte peanøtter. YUMMY!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kikk på Studenterhjemmets julegavekalender: http://studenterhjemmet.blogspot.com/search/label/studenterhjemmets%20julegavekalender

Nye tips til hjemmelagde julegaver hver dag!

Ellers hadde matbloggsentralen en konkurranse om spiselige julegaver for noen uker siden:

http://www.matbloggsentralen.com/2011/11/ukens-utfordring-spiselige-julegaver.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tenkte jeg skulle lage noen gaver selv i år. Søstern min lager hvert år fine glass med brente mandler til ALLE hun kjenner omtrent. Jeg synes det er en koselig tradisjon og kunne tenkt meg å gjort noe lignende selv. Men siden hun lager brente mandler må jeg finne på noe annet. Spiselige gaver er alltid populært, så hvis noen har tips til hva jeg kan lage og evt. gode oppskrifter er jeg veeeeldig takknemlig.

Ellers tar jeg også imot tips til andre ting jeg kan lage. Må vel først nevne at jeg er veldig klønete og har litt slunken økonomi akkurat nå, slik at dyre og avanserte prosjekter passer ikke..

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Christine

Lag marsipan selv, 500gr malte mandler (uten skall) 500gr melis, og eggehvitte, trenger ikke mye :) kna til passe konsistens, blir knallgod:) pynt med sjokolade og pakk inn pent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lage lysestaker i sement. Tar å blander ut sementen, den er ikke spesielt dyr, og den holder lenge. Så fyller jeg det i pringles bokser, klippet til i den størrelsen jeg vil ha staken. Kan selvfølgelig bruke andre bokser også, f.eks, melkekatronger eller slike litt videre bokser som det har vært tennbrikketter i. Når sementen begynner å stivne litt, presser jeg ned telys i den størrelsen jeg føler for, og lar det stå til alt er tørt. Så er det bare å ta av boksen og man har en lysestake. Fin å sette sammen noen i forskjellige størrelser. Og det gjør seg med litt pynt rundt nederst, eller du kan male dem. Det høres kanskje ikke så dekorativt ut, men det blir veldig stilig.

I tillegg skal jeg lage "appelsinkonfekt". Skreller en appelsin, skjærer bare det gule skallet av og deler i passelige strimler. Deretter koker jeg det sammen med sukkerlake, som evt er tilsatt noe smak en måtte like. Når de har kokt inn etter en stund, tar jeg de opp og avkjøler de til de blir stive, før jeg dypper dem i sjokolade, hvit, mørk eller melkesjokolade.

Skal også lage god frokostblanding ogfylle på glass fra ikea. Da har jeg havregryn, hasselnøtter, mandler, sesamfrø osv, det en foretrekker av gryn og nøtter. Hakker alt i passelige biter. Har det så i en langpanne i ovnen. Blander litt honning med litt olje og rører det inn i kornblandingen. Trenger ikke så mye. Steiker det så i ovnen og rører rundt litt med jevne mellomrom til det er stivt. Kan bruke tørket fukt og slikt oppi, men da bør det tilsettes på slutten av steketiden for at de ikke skal smake brent. Og en bruker frukt i, er det heller ikke sikkert at den holder seg sprø så lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...