AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #1 Skrevet 24. oktober 2022 Hva er innafor å gi? Har gått til han i ca 4 år. Vært krevende og tøffe år og har fått god hjelp. Ønsker å vise min takknemlighet da jeg ikke alltid var en enkel pasient å hjelpe... Anonymkode: 700d4...066
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #2 Skrevet 24. oktober 2022 Jeg har aldri gitt gave. Heller sagt at jeg setter pris på hjelpen muntlig. Jeg ville ikke gitt en gave , men om du vil absolutt gi noe ville jeg skrevet et kort. Det blir mer personlig enn en ting. Anonymkode: a8043...2d3 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #3 Skrevet 24. oktober 2022 En blomst/bukett +kort. Anonymkode: 3cd01...c4b 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #4 Skrevet 24. oktober 2022 Man har vel ikke lov og ta i mot gaver fra pasienter heller tror jeg.Jobber på sykehjem,vi får bare lov få gave til en 50 lapp,fra pårørende/pasienter. Anonymkode: 3cd01...c4b 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #5 Skrevet 24. oktober 2022 56 minutter siden, AnonymBruker said: Man har vel ikke lov og ta i mot gaver fra pasienter heller tror jeg.Jobber på sykehjem,vi får bare lov få gave til en 50 lapp,fra pårørende/pasienter. Anonymkode: 3cd01...c4b Hæ? Er det ikke innafor med en flaske rødvin og f.eks en blomsterkvast? Anonymkode: 700d4...066
Gjest dreamstar Skrevet 24. oktober 2022 #6 Skrevet 24. oktober 2022 Nei det syns jeg blir veldig feil at du skal gi. Du har sikkert lagt igjen nok penger som det er i løpet av de 4 årene med behandling. Psykologen har bare gjort jobben sin. At han er ekstremt dyktig og du setter pris på han kan du fortelle muntlig eller via et kort / brev 💌
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #7 Skrevet 24. oktober 2022 Men det er jo jobben hans... skjønner at du setter pris på hjelpen, men han gjør jo bare jobben sin. Kjenner jeg hadde følt meg litt ille til mote om noen kom og ga meg en gave for å gjøre jobben min. Anonymkode: 9be0f...3a2 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #8 Skrevet 24. oktober 2022 57 minutter siden, AnonymBruker said: Men det er jo jobben hans... skjønner at du setter pris på hjelpen, men han gjør jo bare jobben sin. Kjenner jeg hadde følt meg litt ille til mote om noen kom og ga meg en gave for å gjøre jobben min. Anonymkode: 9be0f...3a2 Uff, er virkelig ikke ment sånn. Anonymkode: 700d4...066
Gjest Wilma89 Skrevet 24. oktober 2022 #9 Skrevet 24. oktober 2022 Jeg ga min behandler en boks med sjokolade og et kort😊 Jeg ser ikke noe galt i det og tenker det bare er hyggelig. Som helsepersonell selv syns jeg sånt bare er hyggelig.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #10 Skrevet 24. oktober 2022 Ikke gi noe, skjerp deg. Anonymkode: 885b8...505 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #11 Skrevet 24. oktober 2022 56 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke gi noe, skjerp deg. Anonymkode: 885b8...505 Utdyp, pls. Ts Anonymkode: 700d4...066 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #12 Skrevet 24. oktober 2022 Jeg gav kort og en blomsterbukett. Min psykolog har hjulpet meg med store ting i mitt liv som gjør at jeg er mye bedre rusta til å takle hverdagen og livet. Ikke noe ekstraordinært fra hennes siden, men så utrolig avgjørende for meg. Veldig glad jeg gjorde det. Anonymkode: bf0c2...548 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #13 Skrevet 24. oktober 2022 Ser ikke noe problem med å gi en hyggelig gave. Min svoger er fysioterapeut og han får noen ganger gaver av pasienter, Whiskey, billetter, bøker, blomster. Han forventer ingenting, men han har gjerne pasienter og mange år som han blir godt kjent med. Han får både julegaver og andre typer gaver. Ser ikke problemet med å gi avslutningsgave hvis du ønsker det. Anonymkode: d9489...070
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #14 Skrevet 24. oktober 2022 pasienter over mange år* Anonymkode: d9489...070
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #15 Skrevet 24. oktober 2022 Jeg synes tanken er veldig fin, men det er faktisk ikke lov om gaven er dyr. Om den er av "ubetydelig verdi" er det OK. § 3.Særlig begrensning i adgangen til å motta gave mv. fra pasient eller bruker Fra pasient eller bruker må helsepersonell heller ikke motta gave, provisjon, tjeneste eller annen ytelse som har mer enn en ubetydelig verdi, jf. helsepersonelloven § 9 andre ledd. Gave, provisjon, tjeneste og annen ytelse fra pasients eller brukers pårørende må vurderes etter § 2. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-08-29-941 Anonymkode: ecb0e...4d1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #16 Skrevet 24. oktober 2022 Konfekt eller en plante til kontoret hans og et fint kort. Ikke vin Anonymkode: 429fa...787
Gjest dreamstar Skrevet 24. oktober 2022 #17 Skrevet 24. oktober 2022 Wilma89 skrev (26 minutter siden): Jeg ga min behandler en boks med sjokolade og et kort😊 Jeg ser ikke noe galt i det og tenker det bare er hyggelig. Som helsepersonell selv syns jeg sånt bare er hyggelig. Som helsepersonell selv så skal du følge yrkesetiske retningslinjer og ikke ta imot gaver fra brukere.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #18 Skrevet 24. oktober 2022 Regelen om å ikke motta gaver fra pasienter handler vel i bunn og grunn mest om å hindre systematisk utnyttelse av pasienter for verdier, ikke for å hindre Kari å gi en blomsterbukett til et helsepersonell som potensielt reddet livet deres. Jobber selv som sykepleier, og har mottatt gaver av ubetydelig verdi tidligere, og takket nei til eks gavekort av høyere verdi. Min erfaring er at for pasientene er det mer "kostbart" for psyken at en person de ønsker å gi gave til nekter å ta imot, enn hva verdien på gaven utgjør for økonomien. Det gir ofte pasientene mye å få vise takknemlighet i en kanskje tøff hverdag. Har som regel innsikt i pasientens økonomi, og på arbeidsplassen er vi flinke til å dokumentere når det blir gitt gaver: så man kan fange opp et potensielt "mange bekker små" tilfelle. Anonymkode: 010db...889 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #19 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg synes tanken er veldig fin, men det er faktisk ikke lov om gaven er dyr. Om den er av "ubetydelig verdi" er det OK. § 3.Særlig begrensning i adgangen til å motta gave mv. fra pasient eller bruker Fra pasient eller bruker må helsepersonell heller ikke motta gave, provisjon, tjeneste eller annen ytelse som har mer enn en ubetydelig verdi, jf. helsepersonelloven § 9 andre ledd. Gave, provisjon, tjeneste og annen ytelse fra pasients eller brukers pårørende må vurderes etter § 2. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-08-29-941 Anonymkode: ecb0e...4d1 En blomsterbukett, en plante, et kort, det er helt innenfor. Jeg gav min psy en symbolsk liten ting ved slutt. Psy strakk seg langt for å ivareta meg som pasient, da helsevesenet sviktet meg ellers. Ikke gi vin, eller noe dyrt. Anonymkode: b2437...a71
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #20 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En blomsterbukett, en plante, et kort, det er helt innenfor. Jeg gav min psy en symbolsk liten ting ved slutt. Psy strakk seg langt for å ivareta meg som pasient, da helsevesenet sviktet meg ellers. Ikke gi vin, eller noe dyrt. Anonymkode: b2437...a71 Jeg vil tro at det er det loven også mener, slik lovteksten fremstår; at man kan gi gaver som har liten verdi (pengemessig sett). Jeg ville heller ikke gitt noe med alkohol i, men en blomsterbukett, en plante, en konfekteske må være helt innafor. Anonymkode: ecb0e...4d1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå